لوگو صبا ویزا

تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه: راهی ساده برای پیشرفت

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان

تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه به ویژه در سال‌های اخیر از جذابیت بسیار زیادی بین دانشجویان بین‌المللی برخوردار شده است. بر خلاف چیزی که بسیاری از افراد فکر می‌کنند، دانشگاه‌های خصوصی ترکیه از نظر استانداردهای آموزشی، امکانات، و همچنین زیرساخت‌ها ضعیف‌تر از دانشگاه‌های دولتی نیستند. تعداد بسیار زیادی از آنها رتبه بسیار مناسبی دارند و از شهرت بین‌المللی بالایی برخوردار هستند. حدود 200 دانشگاه در کشور ترکیه وجود دارد که سهم دانشگاه‌های خصوصی در آن 80 مورد است.

همچنین لازم به ذکر است که دانشگاه‌های دولتی ترکیه کاملا رایگان نیستند، بلکه هزینه بسیار کمی دارند. دانشگاه‌های خصوصی در مقابل خدمات خود را با هزینه بالاتری ارائه می‌دهند، و البته معمولا به همین نسبت هم خدمات بیشتری به دانشجویان ارائه می‌دهند. در ادامه این مطلب تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه بررسی می‌شود و مزایای آن معرفی می‌شود. علاوه بر این، برخی از بهترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه نیز مورد معرفی قرار می‌گیرند.

فهرست عناوین

ویژگی‌های تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه

در ترکیه، این واقعیت که یک دانشگاه غیر-دولتی باشد به این معنی نیست که خدمات ضعیفی ارائه می‌دهد یا رتبه دانشگاهی پایینی دارد. درست بر عکس، بسیاری از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه توانسته‌اند پا به پای دانشگاه‌های دولتی جایگاه خود را در بین دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی تقویت کنند. شهریه دانشگاه‌های خصوصی ترکیه به نسبت دانشگاه‌های دولتی گران، و به نسبت دانشگاه‌های خصوصی کشورهای دیگر اروپایی، بسیار ارزان محسوب می‌شود.

از آنجا که رقابت شدیدی بین دانشجویان ترک برای ورود به دانشگاه‌های عمومی به خصوص در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی وجود دارد، مشارکت در این رقابت چندان برای دانشجویان خارجی نتیجه نداشته و کمتر شاهد آن هستیم. همچنین با نگاه کردن به رتبه بین‌المللی دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه می‌توان دید که این دانشگاه‌ها از اعتبار بین‌المللی مناسبی برخوردار هستند. بسیاری از دانشگاه‌های خصوصی توانسته‌اند در طول سال‌های متوالی جایگاه خود را به عنوان دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی تثبیت کنند.

افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه را دارند از این که بیشتر این دانشگاه‌ها بورس‌ها و اسکالرشیپ‌های تحصیلی بسیار جذابی ارائه می‌دهند، و دانشجویان را هم در داخل و هم خارج از آن حمایت می‌کنند، شگفت‌زده می‌شوند. برای مثال، در بیشتر دانشگاه‌های خصوصی دانشجویان ممتاز یا شاگرد اول در یک ترم از پرداخت شهریه برای ترم بعد معاف هستند. همچنین محل سکونت برای این دانشجویان یا کاملا رایگان است یا با تخفیف‌های فراوان ارائه می‌شود. همچنین در مقطع دکتری، دانشجویان می‌توانند با مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی درآمد مناسب و محل سکونت دریافت کنند.

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که ذهن علاقمندان به تحصیل در کشور ترکیه را مشغول می‌کند شهریه و هزینه‌ تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور است. همان طور که پیشتر اشاره شد، این هزینه اگرچه به نسبت دانشگاه‌های دولتی ترکیه بیشتر است، اما اولا مجموعه‌ای از مزایا دارد، و همچنین به نسبت تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی در کشورهای دیگر اروپایی بسیار ارزان محسوب می‌شود.

علاوه بر این موارد، با در نظر گرفتن هزینه‌ ارزان اقامت، تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه در مجموع به نسبت کشورهای دیگر ارزان تمام می‌شود. هزینه زندگی در ترکیه نه فقط از کشورهای اروپایی و امریکایی، بلکه همچنین از اوکراین، روسیه، مالزی، و بیشتر کشورهای عرب نیز ارزان‌تر است.

شهریه‌ دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بر اساس مجموعه‌‌ای از عوامل تعیین می‌شود. این موضوع باعث می‌شود شهریه دانشگاه‌های مختلف با هم تفاوت چشمگیری داشته باشد. برای همین، در ادامه عوامل تعیین کننده در شهریه این دانشگاه‌ها معرفی می‌شود.

خط مشی دانشگاه خصوصی

شهریه دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بر اساس خط مشی و سیاست مالی آنها برای سال تحصیلی جاری، و همچنین برنامه‌ آنها برای آینده و اهداف تعیین شده‌ای که دارند مشخص می‌شود. برای مثال، بعضی از این دانشگاه‌های خصوصی می‌توانند از دولت حمایت مالی دریافت کنند و برای همین شهریه آنها به نسبت ارزان‌تر تمام می‌شود.

همچنین بعضی از دانشگاه‌های خصوصی دیگر سودآوری را در بین اهداف خود قرار نداده‌اند چرا که یا از طریق شرکت‌های دیگر خود بازده مالی مناسبی دارند، یا قصد جذب تعداد زیادی دانشجوی بین‌المللی و به این ترتیب پیشرفت در رده‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها را دارند. برای همین جای تعجب ندارد که در موارد زیادی شهریه تحصیلی دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه ارزان‌تر از شهریه دانشجویان محلی محاسبه شود.

این موضوع به ویژه در مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری مشاهده می‌شود. در نتیجه در موارد بسیاری هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در این مقاطع برای دانشجویان بین‌المللی ارزان‌تر از مقطع کارشناسی است. دلیل آن هم به خط مشی دانشگاه بر می‌گردد. چرا که جذب دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری بیشتر و حجم بیشتر تحقیقاتی که در این دانشگاه‌ها انجام می‌شود باعث ارتقای رتبه آنها در رده‌بندی جهانی دانشگاه‌ها می‌شود.

کیفیت خدمات

نکته دیگری که باعث می‌شود شهریه دانشگاه‌های خصوصی ترکیه با هم فرق داشته باشد کیفیت خدماتی است که توسط آنها ارائه می‌شود. درست مثل هر بازار دیگری، بعضی از آنها که خدمات بسیار با کیفیت آموزشی ارائه می‌دهند شهریه بالاتری دارند، و آنهایی که خدمات معمولی ارائه می‌دهند از شهریه‌ کمتری برخوردار هستند. برای همین به افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه را دارند پیشنهاد می‌شود که مستقیما سراغ ارزان‌ترین دانشگاه‌ها نروند. بهترین راه برای انتخاب یک دانشگاه خصوصی مناسب، مشاوره با افرادی است که تجربه بالایی در این زمینه دارند.

دانشگاه های خصوصی ترکیه

مزایای تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه علاوه بر ارائه خدمات آموزشی با کیفیت در سطح بالای بین‌المللی، واجد مجموعه‌ای از مزایا نسبت به دانشگاه‌های دولتی این کشور هستند. بعضی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در این دانشگاه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • عدم نیاز به مدرک زبان انگلیسی یا تسلط به زبان ترکی. دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه زبان انگلیسی را به عنوان زبان اصلی آموزشی مورد استفاده قرار می‌دهد بدون این که نیازی به ارائه مدارک زبان برای ثبت نام داشته باشند.
  • بر خلاف دانشگاه‌های دولتی ترکیه، که دانشجویان برای ورود به آنها لازم است در امتحانات ورودی مانند آزمون سات (SAT) شرکت کنند، دانشگاه‌های خصوصی هیچ آزمونی ندارند و دانشجویان می‌توانند بلافاصله در آنها ثبت نام کنند.
  • کمک‌هزینه‌ها و تخفیف‌هایی که در شهریه دانشگاه به دانشجویان بین‌المللی داده می‌شود.
  • تحصیل در شهرهای بزرگ ترکیه مثل آنکارا، استانبول، و ازمیر، که بیشتر دانشگاه‌های خصوصی در آنها قرار گرفته‌اند.
  • زیرساخت آموزشی جدید و پیشرفته. هیچ یک از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بدون کتابخانه و لابراتورهای پیشرفته‌ای که به دانشجویان امکان می‌دهد تحقیقات مناسب انجام دهند فعالیت نمی‌کنند.

بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه

در ادامه بهترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه از نظر رتبه‌بندی بین‌المللی و همچنین کیفیت خدمات آموزشی معرفی می‌شود. همان طور که پیشتر اشاره شد، بیشتر دانشگاه‌های خصوصی این کشور در شهرهای آنکارا و استانبول قرار گرفته‌اند.

دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت (Bilkent University) در سال 1984 در شهر آنکارا تاسیس شد. این دانشگاه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه محسوب می‌شود که همچنین جایگاه اول را در بین این دانشگاه‌ها به خود اختصاص داده است. دانشگاه بیلکنت در رده‌بندی دانشگاه‌های QS EECA در سال 2020، در بخش آسیای غربی و اروپای مرکزی در رتبه 16 قرار گرفته است. دانشگاه بیلکنت در بسیاری از رشته‌ها بهترین گزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه به شمار می‌آید.

موضوعی که باعث تمایز این دانشگاه می‌شود تیم آموزش بین‌المللی آن است که شامل اساتیدی از 40 کشور مختلف می‌شود. دانشگاه بیلکنت همچنین در بسیاری از پروژه‌های همکاری با دانشگاه‌های کشورهای دیگر مانند بریتانیا، استرالیا، و ایالات متحده مشارکت دارد. این دانشگاه در حال حاضر با ظرفیت 15000 دانشجو فعالیت می‌کند.

دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ (Koc University) یکی از جدی‌ترین رقبای دانشگاه بیلکنت است. این دانشگاه در سال 1992 در شهر استانبول تاسیس شده و شامل سه دانشکده و یک دانشگاه اختصاصی است. دانشگاه کوچ بهترین دانشگاه ترکیه در رشته‌های پزشکی محسوب شده و در بین 500 دانشگاه برتر جهان در این رشته‌ها رده‌بندی شده است.

طبق رده‌بندی وبسایت کیواس (QS) این دانشگاه بهترین دانشگاه ترکیه است. همچنین بر اساس رده‌بندی دانشگاه‌های QS EECA دانشگاه کوچ در رتبه 11 در این منطقه از جهان قرار گرفته است. از آنجا که این دانشگاه از کیفیت آموزشی بسیار بالایی برخوردار است، دریافت پذیرش از آن به نسبت دانشگاه‌های خصوصی دیگر سخت‌تر است. در حال حاضر تعداد تقریبی دانشجویان این دانشگاه ده هزار نفر است.

دانشگاه سابانجی

دانشگاه سابانجی یکی دیگر از بهترین گزینه‌های تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه محسوب می‌شود که در شهر استانبول قرار گرفته است. این دانشگاه در سال 1996 تاسیس شده است. این دانشگاه در رده‌بندی دانشگاه‌های با سابقه کمتر از 50 سال دنیا که از سوی بنیاد آموزش عالی تایمز ارائه شده در رتبه 43 قرار گرفته است. رتبه کلی این دانشگاه نیز در همین رده‌بندی بین 351 تا 400 معرفی شده است.

دانشگاه سابانجی بیش از 200 توافق‌نامه مشارکت با دانشگاه‌های مختلف در سراسر جهان امضا کرده است. این دانشگاه همچنین اولین دانشگاه ترکیه است که به دانشجو امکان می‌دهد رشته تخصصی مورد علاقه خود را بعد از یک یا دو سال تحصیل انتخاب کند. همچنین دانشجویان این دانشگاه می‌توانند همزمان در رشته‌های تخصصی دیگر آن نیز شرکت کنند.

دانشگاه باشکنت

دانشگاه باشکنت (Başkent University) در سال 1994 به عنوان اولین دانشگاه خصوصی پزشکی ترکیه در شهر آنکارا تاسیس شد. این دانشگاه مراکز تحقیقاتی مختلفی در شهرهای مختلف ترکیه مثل آدانا، ازمیر، آلانیا، قونیه، و همچنین استانبول دارد. این دانشگاه یکی از محبوب‌ترین دانشگاه بین دانشجویان ترک، به ویژه در رشته‌های پزشکی به شمار می‌رود. برای همین گرفتن پذیرش از آن بسیار سخت است.

دانشجویان با تحصیل در دانشگاه باشکنت از تجربه عملی بسیار مناسبی برخوردار می‌شوند. دانشجویان این دانشگاه از موقعیت آموزش دیدن در مراکز تحقیقاتی مختلف آن در سراسر ترکیه، و همچنین بیمارستان اختصاصی آن در آنکارا برخوردار هستند.

دانشگاه یدی‌تپه

دانشگاه یدی‌تپه (Yeditepe University) یکی دیگر از گزینه‌های برتر تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه است که در سال 1996 در شهر استانبول تاسیس شده است. این دانشگاه اولین دانشگاه ترکیه است که زبان انگلیسی را برای تمام برنامه‌های خود مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این، دانشجویان بین‌المللی در بعضی از رشته‌ها می‌توانند به چهار زبان دیگر نیز تحصیل کنند.

دانشگاه ید‌ی‌تپه بیش از 700 توافق‌نامه همکاری با دانشگاه‌های مختلف بین‌المللی دارد. این دانشگاه خدمات آموزشی در سطح استانداردهای بین‌المللی ارائه می‌دهد. علاوه بر این، کلیه نیازهای تفریحی، ورزشی، و همچنین اقامت دانشجویان را تامین می‌کند. برای همین جای تعجب نیست که این دانشگاه از نظر سلامتی رتبه بسیار بالایی بین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه به دست آورده است.

دانشگاه یدی‌تپه

دانشگاه بیلگی استانبول

دانشگاه بیلگی استانبول در سال 1996 تاسیس شده و با داشتن ظرفیت 25000 دانشجو، یکی از دانشگاه‌های خصوصی بسیار بزرگ ترکیه محسوب می‌شود. در رتبه‌بندی منطقه‌ای بنیاد بین‌المللی کیواس دانشگاه بیلگی استانبول در رتبه 137 قرار گرفته است. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه در ارائه خدمات خود به زبان انگلیسی است. رشته‌های مهندسی و روانشناسی این دانشگاه از جمله محبوب‌ترین رشته‌های آن محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه از مزایای بسیاری برای دانشجویان بین‌المللی برخوردار است. دانشجویان برای دریافت پذیرش و ثبت نام در این دانشگاه‌ها به مدرک زبان و شرکت در آزمون‌های ورودی نیاز ندارند. همچنین هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار مناسب است.

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه علااز کیفیت آموزشی بالایی نیز برخوردار هستند و در طول سال‌های گذشته تلاش زیادی برای ارتقای رتبه آکادمیک بین‌المللی خود داشته‌اند. از جمله این موارد می‌توان به ارائه کلیه برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی، مشارکت در برنامه‌های تبادل دانشجوی بین‌المللی، و همچنین انواع امکانات و گزینه‌های ویژه در آنها اشاره کرد.

وقتی این مزایا در کنار هزینه‌ پایین زندگی در ترکیه گذاشته شوند، متوجه می‌شویم چرا هر سال به تعداد متقاضیان تحصیل در این دانشگاه‌ها اضافه می‌شود. با توجه به تمامی این مزایا و امکانات، تحصیل در این دانشگاه‌ها را می‌توان راهی ساده و مطمئن برای تضمین آینده دانشجویان در نظر گرفت که با صبا ویزا به سادگی می‌توانید به این رویای خود دست پیدا کنید. همین حالا با مشاورین برجسته صبا ویزا تماس بگیرید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 5 میانگین: 4.4]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید