لوگو صبا ویزا

بورسیه تحصیلی DSU ایتالیا چیست و به چه متقاضیانی تعلق می‌گیرد؟

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه بورسیه تحصیلی DSU ایتالیا و جزئیات ثبت نام در دانشگاه‌های ایتالیا به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

ایتالیا یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی و از جمله قدرت‌های بزرگ اقتصادی در جهان به شمار می‌رود. سطح دانشگاه‌ها و تحصیلات در ایتالیا در سطح کشورهای بزرگ اروپایی دیگر مثل فرانسه و آلمان است. با این حال هزینه تحصیل در ایتالیا به مراتب ارزان‌تر از این کشورها است. علاوه بر این، دانشجویان می‌توانند از کمک هزینه‌های مرتبط با حق تحصیل که در قانون ایتالیا تعریف شده بهره‌مند شوند. بورسیه تحصیلی DSU ایتالیا که به بورس استانی یا بورس تحصیل رایگان ایتالیا نیز معروف است، یک کمک هزینه تحصیلی است که از طرف دولت‌های محلی ایتالیا در استان‌های مختلف این کشور، با شرایط متفاوت به متقاضیان تحصیل در ایتالیا که توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور را ندارند اهدا می‌شود.

تحصیل در ایتالیا با توجه به شهریه کم و انتخاب گسترده‌ای از بورسیه‌های تحصیلی دانشجویان بین‌المللی، یک مکان عالی برای مهاجرت تحصیلی است. همچنین با توجه به قدمت بالا و نیز رنکینگ‌ دانشگاه‌های، کیفیت آموزشی عالی، تنوع رشته‌ها در موسسات آموزش عالی، دانشجویان ایتالیا را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می‌کنند. در این مقاله به معرفی بورسیه تحصیلی DSU ایتالیا پرداخته شده است. اگر مایل به تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا همراه با بورسیه تحصیلی هستید، موسسه مهاجرتی صبا ویزا با ارائه مشاوره‌های کاملا تخصصی و خدمات متنوع و یک تیم پشتیبانی قوی در تلاش است تا فرآیند مهاجرت تحصیلی را برای شما تسهیل بخشد.

فهرست عناوین

بورسیه تحصیلی DSU ایتالیا چیست؟

این بورسیه توسط Agenzia Regionale Diritto allo Studio Universitario  (DSU) یک آژانس حق تحصیلات دانشگاهی شورای منطقه‌ای توسکانی (Regione Toscana) ارائه شده است. بورسیه‌های استانی متشکل از مبلغی پول و دسترسی رایگان به خدمات سالن غذاخوری دانشگاه و سایر خدمات و شهریه رایگان با مزایای DSU (برنامه تشویقی آموزشی Education incentive Programme – Diritto allo studio) مرتبط است.

بورسیه‌های تحصیلی سالانه بصورت رقابتی به دانشجویانی اعطا می‌شود که شایستگی، درآمد و شرایط حضور منظم را داشته باشند، البته مشروط بر اینکه به طور منظم در برنامه‌های کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی ثبت نام کرده باشند.

 

بورسیه استانی ایتالیا DSU کدام هزینه‌ها را پوشش می‌دهد؟

  • اقامت رایگان
  • وعده‌های غذایی رایگان در سالن های غذاخوری دانشگاه
  • کمک به پوشش هزینه‌های اضافی (فعالیت های ورزشی، کتاب و غیره)
  • معافیت از شهریه دانشگاه

 

چه کسانی می‌توانند برای بورسیه استانی ایتالیا درخواست دهند؟

دانشجویانی که قصد ثبت نام در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا را دارند یا قبلاً در یک برنامه تحصیلی در دانشگاه پیزا ثبت نام کرده‌اند، می‌توانند برای این بورسیه تحصیلی اپلای کنند. البته لازم به ذکر است که نباید مدرک تحصیلی مشابه در همان مقطع تحصیلی را گرفته باشند.

 

شرایط مورد نیاز برای اخذ بورسیه استانی ایتالیا چیست؟

درخواست فقط بصورت آنلاین از طریق Sportello Studente ، تا آخرین مهلت فراخوان (معمولاً هر سال در ماه جولای منتشر می‌شود) است. حتی اگر دانشجو هنوز ثبت نام نکرده باشد، می‌تواند درخواست خود را ارسال کرد. این کمک هزینه فقط برای یک سال تحصیلی معتبر است. بنابراین دانشجویان بایستی درخواست را در هر سال تحصیلی تمدید کنند.

از دانشجویان بین‌المللی که مایل به دسترسی به خدمات ارائه شده توسط DSU (بورسیه تحصیلی، بورسیه خدمات، کمک هزینه برای دانشجویان معلول، کمک‌های فوق العاده، قیمت‌های یارانه ای غذاخوری و غیره)، تقاضا می‌شود که به صورت آنلاین درخواست دهند.. منطقه شخصی و ارسال آن را به دنبال دستورالعمل های ارائه شده توسط فراخوان پذیرش، ضمیمه یک سند تایید کننده وضعیت اقتصادی خانواده به همراه یک کپی از مدرک هویتی معتبر لازم است.

دانشجویانی که از کشورهای در حال توسعه می‌آیند باید گواهی دهند که به خانواده‌ای با درآمد بالا و موقعیت بالا تعلق ندارند. این گواهی باید توسط یکی از موسسات زیر منتشر شود :

  • نمایندگان دیپلماتیک ایتالیا در کشور خود
  • نمایندگی دیپلماتیک (سفارت یا کنسولگری) کشور مبدا در ایتالیا

دانشجویان موظفند کلیه مدارک را که به زبان ایتالیایی ترجمه شده و توسط نمایندگان دیپلماتیک ایتالیایی صلاحیتدار کشور مبدأ تایید شده باشند، یا طبق مقررات بین‌المللی در مورد قانونی سازی مربوط به موارد زیر را ارائه دهند :

  • وضعیت خانوادگی
  • درآمد خانواده
  • املاک و مستغلات (وضعیت املاک خانواده)
  • دارایی‌های منقول خانواده

 

زمان ارسال درخواست برای بورسیه استانی ایتالیا کی است؟

فراخوان سالانه درخواست برای بورسیه تحصیلی DSU در ماه جولای (ماه مرداد در تابستان) در وب سایت DSU Toscana منتشر می‌شود. برای اولین سال درخواست، رتبه بندی فقط درآمد سالانه خانواده را در نظر می گیرد. برای سال‌های بعدی، این فهرست شایستگی تحصیلی را نیز در نظر می گیرد.

 

مراحل دریافت بورسیه تحصیلی DSU ایتالیا

دریافت این بورس یک فرایند ساده است که دانشجویانی که پذیرش دانشگاه‌های این کشور را گرفته باشند می‌توانند آن را به سادگی انجام دهند. با این حال، این بورس به شکل خودکار به دانشجویان خارجی یا بین‌المللی تعلق نمی‌گیرد. فرایند ثبت نام و دریافت آن به کلی جدا از پذیرش دانشگاه است و متقاضیان باید به صورت جداگانه، بعد از دریافت پذیرش، برای دریافت آن اقدام کنند.

در ادامه مراحل مختلف درخواست پذیرش از دانشگاه، درخواست برای بورسیه تحصیلی DSU ایتالیا و همچنین مراحل دریافت ویزای این کشور را معرفی می‌کنیم.

دریافت پذیرش از دانشگاه

انتخاب دانشگاه مناسب در شهر مناسب، یا حتی انتخاب رشته‌ای که در آینده در بازار کاری آشفته اروپا و ایتالیا تقاضا داشته باشد، بخش بسیار مهمی از تصمیم‌گیری برای تحصیل در این کشور را تشکیل می‌دهد. دانشگاه‌های ایتالیا از هر لحاظ با هم متفاوت هستند. به همین دلیل در صورتی که قصد تحصیل در این کشور را دارید اما از شرایط دانشگاه‌های این کشور اطلاع ندارید، بهتر است قبل از هر چیز با متخصصان و کارشناسان تحصیل در ایتالیا در موسسه امیدار مشورت کنید. همچنین شرایط و امکانات بورسیه تحصیلی DSU ایتالیا در شهرهای مختلف متفاوت است. علاوه بر این موارد، زمان پذیرش دانشجویان نیز در دانشگاه‌ها و شهرهای مختلف با هم تفاوت زیادی دارد.

متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در ایتالیا از اوائل تیر تا اواسط شهریور می‌توانند برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا اقدام کنند. با این حال موسسه امیدار به متقاضیان توصیه می‌کند کلیه مدارک خود را تا اواخر اردیبهشت به این موسسه ارائه دهند تا از بهترین گزینه‌های تحصیل در ایتالیا بهره‌مند شوند. این موسسه در طول سال‌ها فعالیت در زمینه مهاجرت تحصیلی دانشجویان به ایتالیا، به متقاضیان در زمینه دریافت پذیرش از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا با بهترین شرایط کمک می‌کند.

متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری چندین بار در طول سال می‌توانند برای پذیرش اقدام کنند. بیشتر دانشگاه‌های ایتالیا تا 4 بار در سال اقدام به پذیرش دانشجویان و پژوهش‌گران در  مقطع دکتری می‌کنند.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش دانشگاه

دانشگاه‌های ایتالیا سخت‌گیر نیستند و مدارکی که متقاضیان برای دریافت پذیرش لازم است ارائه دهند چندان گسترده و پر جزئیات نیستند. دانشجویان بین‌المللی در این کشور می‌توانند به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی تحصیل کنند. انتخاب متقاضی هر کدام از این زبان‌ها باشد، لازم است که مدرک رسمی آن زبان را برای دریافت پذیرش ارائه کند. دانشگاه‌های ایتالیا سطح زبانی B2 در آموزش زبان‌های اروپایی برای این دانشجویان را در نظر گرفته‌اند. دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی دارند هم لازم است مدرک زبان آیلتس با امتیاز 6 به بالا ارائه دهند.

مدارک تحصیلی مقاطع قبلی تحصیلی از جمله موارد ضروری دیگر برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا است. متقاضیانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی یا لیسانس را دارند لازم است مدارکی مانند دیپلم رسمی 12 ساله، ریز نمرات دبیرستان، مدارک دوره‌های قبلی تحصیلی و مواردی مانند این را همراه با ترجمه رسمی ایتالیایی آنها برای پذیرش به دانشگاه ارائه دهند. به همین ترتیب متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس لازم است مدارک تحصیلی دوره کارشناسی خود را برای دریافت پذیرش ارائه دهند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا که قدم اول برای دریافت بورسیه تحصیلی DSU ایتالیا محسوب می‌‌شود، شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدارک تحصیلی و ترجمه رسمی آنها به زبان ایتالیایی
  • مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی (با توجه به زبانی که دانشجو قصد تحصیل در آن را دارد)
  • اصل و ترجمه رسمی مدارک هویتی از جمله شناسنامه، و کارت ملی
  • اصل پاسپورت و دو سری کپی از صفحه اول پاسپورت
  • 3 قطعه عکس پاسپورتی
  • رزومه تحصیلی و شخصی دانشجو
  • پرینت انتخاب رشته

 

فرایند دریافت پذیرش دانشگاه

فرایند دریافت پذیرش در دانشگاه‌های مختلف با هم فرق دارد. اما در مجموع حدود 2 تا 3 ماه زمان برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور لازم است. پذیرش دانشگاه سندی است که با دریافت آن می‌توانید برای دریافت ویزای تحصیلی و بورسیه تحصیلی DSU ایتالیا اقدام کنید.

 

دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

با دریافت پذیرش از دانشگاه می‌توانید برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا از سفارت این کشور اقدام کنید. برای این کار لازم است که مدارک زیر را ارائه دهید:

  • پاسپورت و کپی‌ آن (لازم است حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد)
  • فرم درخواست ویزا
  • یک نسخه از نامه پذیرش دانشگاه
  • پرینت گردش سه ماه گذشته دانشجو یا سرپرست او که در هر ماه 7200 یورو و در مجموع 22000 یورو گردش حساب نشان بدهد (برای داشتن شانس بالا)
  • مبلغ 50 یورو هزینه صدور ویزای تحصیلی
  • موجودی از حساب بانکی سرپرست برای اثبات تمکن مالی
  • کپی رزرو بلیط
  • کپی رزرو هتل
  • بیمه مسافرتی حداقل 3 ماهه

نکته جالب در مورد بورسیه تحصیلی DSU ایتالیا این است که به مدارکی به کلی متفاوت از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور دارد نیاز دارد. اصلی‌ترین مدارکی که دانشجویان برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا لازم است ارائه دهند شامل همین مواردی می‌شود که در بالا ارائه شد.

دریافت بورسیه تحصیلی DSU ایتالیا

دانشجویان با دریافت پذیرش از دانشگاه می‌توانند برای دریافت این بورس اقدام کنند. همان طور که پیشتر اشاره شد، این بورس از طرف دولت‌های محلی ایتالیا به دانشجویان بین‌المللی از کشورهای در حال توسعه تعلق می‌گیرد. به همین دلیل متقاضیان لازم است مدارک کاملا متفاوتی برای دریافت این کمک‌هزینه تحصیلی ارائه دهند. اصلی‌ترین مدارکی که برای دریافت بورسیه تحصیلی DSU ایتالیا لازم است شامل موارد زیر می‌شود:

  • فیش حقوقی سرپرست
  • شناسنامه سرپرست
  • اجاره نامه به نام سرپرست
  • اقرارنامه

کلیه این مدارک باید توسط وزارت امور خارجه و همچنین وزارت دادگستری کپی برابر اصل شده و مهر معتبر بخورند. دانشجویان همچنین باید آنها را به سفارت ایتالیا تحویل داده و به تائید آن برسانند.

همان طور که می‌بینید مدارکی که برای دریافت این بورس مورد نیاز هستند تا حدی در تقابل با مدارکی هستند که برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا مورد نیاز هستند. در حقیقت هزینه‌های تحصیل دانشجویانی که از بورسیه تحصیلی برخوردار می‌شوند توسط دولت ایتالیا تامین می‌شود به همین دلیل در صورتی که این بورس را دریافت کنید، شرایط دریافت ویزای تحصیلی این کشور برای شما تا حد زیادی تسهیل می‌شود.

 

نتایج درخواست بورسیه استانی ایتالیا کی و کجا منتشر خواهد شد؟

DSU (Diritto allo Studio Universitario ) یک لیست رتبه بندی واحد شامل دانشجویان خارجی و بومی ارائه می‌کند. لیست‌های رتبه‌بندی موقت معمولاً هر سال تا پایان سپتامبر (شهریور) تأیید می‌شوند. رتبه بندی نهایی معمولا هر سال تا پایان نوامبر تایید می‌شود. نتایج تخصیص کمک های مالی در سایت www.dsu.toscana.it منتشر خواهد شد و در حساب شخصی دانشجویان در دسترس خواهد بود. توجه داشته باشید که هیچ ارتباط کتبی شخصی در مورد نتایج به متقاضیان صورت نمی‌گیرد.

 

مبلغ بورسیه استانی ایتالیا DSU چقدر است؟

به طور کلی می‌توان گفت دانشجویانی که در ایتالیا تحصیل می‌کنند می‌توانند بورسیه‌های تحصیلی بین 2000 تا 5200 یورو در سال دریافت کنند. برای دریافت بورسیه باید فرآیند خاصی را دنبال کنید. تاریخ‌های مختلف درخواست از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. از آنجایی که درخواست های بورسیه فرآیندی حساس است، توصیه می‌کنیم در این زمینه از پشتیبانی تیم موسسه مهاجرتی صبا ویزا برخوردار شوید. علاوه بر بورسیه، امکان ارائه تخفیف در شهریه نیز وجود دارد.

اما در مورد بورسیه استانی DSU ایتالیا شامل هزینه‌های رایگان اقامت دانشجویان، تغذیه رایگان دانشجویان در داخل دانشگاه، شهریه رایگان برای دانشجویان، اعطای کمک هزینه برای فعالیت‌ها ورزشی، خرید کتاب و غیره است.

بورسیه دولتی برای پوشش بخشی از هزینه های سالانه شما کافی است. اگرچه هزینه زندگی سالانه یک دانشجو در ایتالیا با توجه به شهر و منطقه متفاوت است، اما حدود 7000 تا 9000 یورو است. به همین دلیل است که به دانشجویان خود توصیه می‌گردد طوری رفتار کنند که گویی هیچ بورسیه‌ای برای تأمین مالی تحصیل آنها در ایتالیا اعطا نمی‌شود.

 

معرفی دانشگاه‌هایی که بورسیه‌های دولتی ارائه می‌دهند

در این بخش برخی از دانشگاه‌های دولتی ایتالیا که بورسیه‌های دولتی به دانشجویان بومی و بین المللی ارائه می‌دهند، معرفی شده‌اند.

دانشگاه میلان University of Milan
پلی تکنیک دی میلانو Politecnico Di Milano
دانشگاه تورین University of Turin
پلی تکنیک دی تورینو Politecnico Di Torino
دانشگاه بولونیا University of Bologna
دانشگاه پادووا University of Padova
دانشگاه پیزا University of Pisa
دانشگاه سینا University of Siena

 

الزامات بورسیه‌های تحصیلی DSU چیست؟

به منظور بهره مندی از بورسیه‌های تحصیلی DSU ؛

  • درآمد خانواده شما باید کمتر از 23000 یورو در سال باشد.
  • درخواست و سایر فرآیندها در مدت زمان مشخص شده انجام و ارسال گردد.
  • اثبات شایستگی‌ها و برتر‌های تحصیلی برای ادامه بهره مندی از بورسیه تحصیلی در سال های بعد لازم است.

متقاضیان بورسیه DSU باید :

  • از سایر موسسات برای همان سال برنامه خود بورسیه تحصیلی دریافت نکنند.
  • در یک برنامه پاره وقت ثبت نام نکنند.
  • به عنوان دانشجویان در سطح برنامه‌ای که قبلاً شرکت کرده‌اند ثبت نام نکنید.

 

سخن پایانی

بدون شک تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌های ایتالیا یکی از گزینه‌های تحصیلی جذاب برای دانشجویان بین المللی است. در میان کشورهای اروپایی که فرصت‌های بسیاری برای تحصیل در خارج از کشور را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند، ایتالیا یکی از مقرون به صرفه‌ترین کشورها است. دانشگاه‌های برتر ایتالیا به رتبه و قدمت خود افتخار می‌کنند. این کشور همچنین به دلیل داشتن برخی از موسسات آموزشی برتر کسب و کار در اروپا محبوبیت خاصی دارد.

بورسیه استانی DSU کشور ایتالیا نیز به دلیل پوشش همه جانبه هزینه‌های تحصیل که هم دانشجویان بومی و هم دانشجویان خارجی را شامل می‌شود، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. موسسه مهاجرتی صبا ویزا با ارائه مشاوره‌های تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا است. همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان با موسسه مهاجرتی صبا ویزا در ارتباط باشید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 3 میانگین: 3.7]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید