لوگو صبا ویزا
نروژ

تحصیل کارشناسی در نروژ؛ آشنایی با بهترین دانشگاه‌های نروژ و شرایط آن

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل کارشناسی در نروژ و جزئیات بیشتری از ثپت نام آن به دست بیاورید،می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.مشاوره رایگان

نروژ جزء کشورهای مرفه و پیشرفته اروپایی است که در شمال غرب اروپا قرار گرفته و مناظر زیبا و آب و هوای سرد آن شناخته شده است. با وجود ذخایر فراوان نفت خام، گاز طبیعی و مواد معدنی، این کشور در رتبه چهارم کسب درآمد در جهان قرار گرفته و به موجب این امر، نرخ بیکاری در این کشور کمتر از 4 درصد می‌باشد. نروژ کشوری کاملا دموکراتیک بوده و سطح رفاه و زندگی در آن بسیار بالا است. یکی از موارد جالب در مورد این کشور این است که تحصیل کارشناسی در نروژ کاملا رایگان است. در نتیجه سیستم آموزشی رایگان و بازار کار عالی این کشور باعث شده که مهاجرت به نروژ انتخاب مناسبی باشد.

چرا تحصیل کارشناسی در نروژ گزینه مناسبی است؟

با وجود تمام سختی‌هایی که در راه پذیرش تحصیل کارشناسی در نروژ وجود دارد، اما وجود برخی مزایا باعث می‌شود تا در وجودتان انگیزه مضاعفی برای قدم برداشتن در این مسیر ایجاد شود. در ادامه درباره برخی از این مزایا صحبت می‌کنیم.

کیفیت تحصیل

جمعیت کم این کشور موجب شده تا به دانشگاه‌ها و همینطور سطح آموزشی آن توجه ویژه‌ای شود که این امر یک دوره آموزشی جامع و باکیفیت را تضمین می‌کند. در این دانشگاه‌ها کلاس‌ها به گروه‌های کوچک تقسیم می‌شوند و دانشجویان بیشترین ارتباط را با اساتید خود خواهند داشت. همچنین اساتید در فضاهای غیر درسی دانشگاه در دسترس هستند و دانشجویان می‌توانند با آن‌ها تبادل نظر و گفتگو داشته باشند.

تحصیل رایگان

بیشتر موسسات آموزش عالی نروژ توسط دولت اداره شده و هزینه‌ای بابت تحصیل در آن دریافت نمی‌شود. دولت نروژ شرایطی را فراهم آورده تا تمام جامعه به آموزش عالی با کیفیت دسترسی داشته باشند و در این مسیر منابع زیادی را برای این کار اختصاص داده است. بنابراین طبق قوانین نروژ هیچ دانشجویی اعم از نروژی یا خارجی نباید هزینه‌ای بابت تحصیل پرداخت کند.

حمایت از تفکر انتقادی

یکی از ویژگی‌های مهم سیستم آموزشی نروژ حمایت از تفکر انتقادی است که معمولا برای دانشجویان بین‌المللی موضوعی عجیب به حساب می‌رود. اما در این کشور از دانشجویان انتظار می‌رود تا نظریه‌ها و مطالب ارائه شده توسط اساتید در حوزه تحصیلی خود را زیر سوال ببرند و درباره آن بحث کنند.

تحصیل به زبان انگلیسی

تعدادی از دوره‌های تحصیلی این کشور به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. البته دانشجویان غیربومی در طول تحصیل متوجه می‌شوند که مهارت‌‌هایشان در زبان نروژی در حال پیشرفت است. سطح بالای دانش زبان انگلیسی در جامعه نیز باعث زندگی راحت‌تر برای این افراد خواهد شد.

تفریح در کنار تحصیل

در این کشور می توانید علاوه بر تحصیل، اوقات فراغت خود را به فعالیت‌های هیجان انگیز و جذاب دیگری اختصاص دهید. می توانید به دیدن شفق قطبی رفته و یا خورشید نیمه شب را مشاهده کنید؛ کوه نوردی، اسکی و ورزش‌های دیگر در این کشور طرفداران زیادی دارد. به عنوان یک دانشجو در نروژ همیشه زمانی را برای لذت بردن از طبیعت کنار خواهید گذاشت.

 

شرایط تحصیل کارشناسی در نروژ

دانشگاه های نروژ برنامه‌های آموزشی مختلفی برای مقطع کارشناسی ارائه می‌دهند و متقاضیان تحصیل کارشناسی در نروژ می‌توانند با توجه به علاقه و توانایی خود، رشته مورد نظر را انتخاب کنند. تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی و یا نروژی انجام می‌شود و برای اخذ پذیرش تحصیلی باید مدرک زبان آیلتس 6 و یا مدرک زبان نروژی در سطح حداقل 3 داشته باشید. اگرچه در صورتی که مدرک زبان نروژی نداشته باشید، این امکان وجود دارد که ابتدا یک سال در دوره‌های زبان نروژی شرکت کنید و سپس وارد دانشگاه شوید. طول دوره مقطع کارشناسی در دانشگاه های نروژ 3 سال است که در مقایسه با سایر کشورها زمان کمتری است.

برای درخواست پذیرش می‌توانید از طریق وب‌سایت دانشگاه مورد نظر خود، مدارکتان را ارسال کنید. اگر موفق به اخذ پذیرش تحصیلی شوید، در مرحله بعدی باید برای ورود به کشور نروژ، از سفارت این کشور درخواست ویزای تحصیلی داشته باشید. البته برای انجام بهتر این روند توصیه می‌کنیم از یک موسسه حقوقی کمک بگیرید.

هزینه زندگی در نروژ

همان طور که اشاره کردیم تحصیل کارشناسی در نروژ برای دانشجویان بین المللی هزینه‌ای نخواهد داشت و کاملا رایگان است در نتیجه هزینه‌های تحصیل در نروژ کاهش خواهد یافت. اما دانشجویان برای زندگی در نروژ باید هزینه‌های زندگی خود را که به طور عمده شامل اجاره، خورد و خوراک، لوازم تحریر، رفت و آمد و قبض ها می‌شود را تامین کنند. زندگی در کشور نروژ در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی هزینه زیادی خواهد داشت. درواقع نروژ از لحاظ هزینه زندگی گران‌ترین کشور اروپا محسوب می‌شود. برای شما مثال‌هایی از میانگین هزینه زندگی در شهرهای مختلف را آورده‌ایم.

  • شهر اسلو:‌ 1200 تا 2000 یورو
  • شهر برگن: 1100 تا 1800 یورو
  • شهر ترومسو و تروندهایم: 1000 تا 1600 یورو
  • شهر‌های کوچک: ‌800 تا 1000 یوروتحصیل کارشناسی در نروژ

کار دانشجویی در نروژ

از آنجا که به دانشجویان مقطع کارشناسی بورسیه تحصیلی تعلق نمی‌گیرد، کار دانشجویی می‌تواند در تامین بخشی از هزینه‌های زندگی کمک حال باشد. دانشجویانی که با استفاده از ویزای تحصیلی در نروژ تحصیل می‌کنند این امکان را دارند تا به شکل پاره وقت مشغول به کار شوند. دانشجویان مقطع کارشناسی اجازه دارند تنها 10 ساعت در هفته کار کنند؛ حقوق پرداختی در نروژ به ازای هرساعت بین 7 تا 9 یورو است.

البته برای اینکه بتوانید چنین شغلی را پیدا کنید نیاز دارید تا به زبان نروژی یا یکی از زبان‌های منطقه اسکاندیناوی مسلط باشید. پس از ورود به نروژ دانشجویان می‌توانند تا 3ماه بدون مجوز مشغول به کار شوند اما بعد از این مدت باید با مراجعه به اداره پلیس، برای کسب مجوز کار اقدام کنند.

بررسی بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل کارشناسی در نروژ

دانشگاه‌های نروژ رشته‌ها و برنامه‌های تحصیلی متنوعی را به متقاضیان ارائه می‌دهند. مدرکی که در پایان تحصیل از این دانشگاه‌ها دریافت کنید از اعتبار بین‌المللی بالایی برخوردار هستند. بنابراین این امکان برای دانشجویان وجود دارد تا بعد از فارغ‌التحصیلی بلافاصله وارد بازار کار شده و از آموخته‌های خود استفاده کنند. در ادامه مطلب تعدادی از این دانشگاه‌ها را به علاقه‌مندان تحصیل کارشناسی در نروژ معرفی می‌کنیم.

دانشگاه اسلو

دانشگاه اسلو در سال 1811 تاسیس شده و یکی از دانشگاه‌های قدیمی این کشور به شمار می‌رود. رتبه جهانی این دانشگاه 131 بوده و جزء هفت دانشگاه برتر کشورهای شمال اروپا محسوب می‌شود. این دانشگاه امروزه با نام دانشگاه علم و فناوری نروژ شناخته می‌شود.

حدود 28000 دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند و 6000 نفر در آن کار می‌کنند. از دانشکده‌های آن می‌توان به دانشکده حقوق، دانشکده ریاضیات، دانشکده پزشکی، دانشکده علوم انسانی، دانشکده علوم طبیعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی و دانشکده علوم تربیتی اشاره کرد. هنچنین دانشکده پزشکی دانشگاه اسلو در میان چند بیمارستان دانشگاهی واقع شده است.

رشته‌های تحصیلی اصلی که در این دانشگاه ارائه می‌شوند عبارتند از حقوق، علوم انسانی، بهداشت و درمان، دندانپزشکی، علوم انسانی، ریاضیات، علوم پایه و علوم اجتماعی. همچنین تدریس تعدادی از برنامه‌ها و دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی انجام می‌شود. البته برای افرادی که مدرک زبان انگلیسی ندارند، دوره‌های آموزش این زبان از طرف دانشگاه برگزار می‌شود که دانشجویان می‌توانند قبل از آغاز دوره‌ تحصیلی در آن شرکت کنند.

مدارک اولیه مورد نیاز برای پذیرش دانشگاه اسلو شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • ریز نمرات
  • مدرک معتبر زبان انگلیسی
  • کپی کارت شناسایی یا پاسپورت
  • مدارک مربوط به تغییر نام (برای داوطلبینی که اقدام به تغییر مشخصات خود کرده‌اند)

دانشگاه اسلو

دانشگاه برگن

دانشگاه برگن در سال 1946 تاسیس شده و در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های نروژ شناخته می‌شود. در سال 2017 دانشکده‌های جدید هنرهای زیبا، طراحی و موسیقی به این دانشگاه اضافه شده است. به طور کلی دانشکده‌های این دانشگاه عبارتند از: دانشکده علوم انسانی، دانشکده حقوق، دانشکده ریاضی و علوم طبیعی، دانشکده پزکی و دندانپزشکی، دانشکده روانشناسی و دانشکده علوم اجتماعی.

اگر قصد پذیرش در دانشگاه برگن را دارید به عنوان دانشجوی خارج از اتحادیه اروپا به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • رزومه تحصیلی
  • گواهی دوره تحصیلی
  • مدرک دیپلم به همراه ریزنمرات
  • مدرک معتبر زبان انگلیسی و نروژی
  • گواهی تمکن مالی
  • انگیزه نامه
  • کپی مدارک شناسایی یا پاسپورت

دانشگاه برگن هیچ درسی را در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی ارائه نمی‌کند و برای تحصیل در آن باید مدرک زبان نروژی داشته باشید. اما این دانشگاه برای دانشجویان، کارمندان بین‌المللی، مهاجران و پناهندگان دوره‌های متنوع آموزش زبان نروژی برگزار می‌کند.

دانشگاه علوم فناوری نروژ

دانشگاه علوم فناوری می‌تواند برای علاقه‌مندان به تحصیل کارشناسی در نروژ انتخاب مناسبی باشد. این دانشگاه جزء بهترین دانشگاه‌های نروژ محسوب شده و در شهر تروندهایم واقع شده است. در سال 1996 پس از ادغام 6 موسسه تحقیقاتی و آموزش عالی، دانشگاه علوم فناوری تاسیس شد.

حدود 40000 نفر دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که بیش از 1000 نفر آن‌ها را دانشجویان بین‌المللی می‌باشند. دانشگاه علوم فناوری در زمینه فناوری و علوم طبیعی مسئولیت اصلی آموزش در نروژ را برعهده داشته و به عنوان نهاد برتر این کشور در زمینه آموزش و پرورش مهندسین شناخته می‌شود. دانشکده‌های آن عبارتند از:‌ دانشکده مهندسی، دانشکده فناوری اطلاعات و مهندسی برق، دانشکده علوم طبیعی، دانشکده معماری و طراحی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشکده پزشکی و علوم سلامت، دانشکده علوم اجتماعی و آموزشی و دانشکده علوم انسانی.

مدارک اولیه که برای اخذ پذیرش دانشگاه علوم فناوری نروژ نیاز دارید شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدرک زیان انگلیسی تافل، آیلتس، کمبریج با PTE
  • کپی پاسپورت و مدارک شناسایی
  • مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات
  • انگیزه نامه
  • گواهی تمکن مالی

توجه کنید که این مدارک باید به صورت فیزیکی و از طریق پست ارسال شوند.

 

دانشگاه ترومسو با قطب شمال نروژ

این دانشگاه همانگونه که از نامش پیداست در شهر ترومسو قرار گرفته و در سال 1972 تاسیس شده است. این دانشگاه برای متقاضیان تحصیل کارشناسی در نروژ بسیار مناسب بوده و به عنوان بزرگ‌ترین موسسه تحقیقاتی و آموزشی در شمال نروژ فعالیت می‌کند. تحقیقات اصلی این دانشگاه بر روی نور شفق، علم فضایی، علوم شیلات، بیوتکنولوژی، زبان شناسی، جوامع چند فرهنگی، فرهنگ سامی، اپیدمیولوژی و مسائل گسترده‌ای در قطب شمال تمرکز دارد.

دانشکده‌های این دانشگاه بزرگ عبارتند از:‌ دانشکده پزشکی و علوم بهداشت، دانشکده فنی و مهندسی، دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی و آموزش، دانشکده علوم زیست شیلات و اقتصاد، دانشکده هنرهای زیبا، دانشکده حقوق و دانشکده ورزش و تربیت بدنی.

مدارک اولیه مورد نیاز برای اخذ پذیرش در این دانشگاه شامل موارد زیر می‌شود:

  • تکمیل فرم درخواست اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه ترومسو
  • مدرک دیپلم و ریز نمرات
  • مدارک معتبر زبان انگلیسی
  • گواهی تمکن مالیتحصیل کارشناسی در نروژ

 

دانشگاه اقتصاد نروژ

یکی از بهترین دانشگاه‌های حال حاضر نروژ، دانشگاه اقتصاد است که به عنوان اولین مدرسه تجاری نروژ در سال 1936 و در شهر برگن تاسیس شد. از آن زمان این دانشگاه یک موسسه آموزش و پژوهشی بوده که در زمینه اقتصاد، مدیریت و تجارت فعالیت می‌کند. این دانشگاه با بیش از 130 موسسه خارجی در 30 کشور دنیا برنامه‌های مبادله‌ای داشته و حدود 40% از دانشجویان این موسسه حداقل 1 ترم تحصیلی را برای مبادله می‌گذرانند. این دانشگاه دارای 6 بخش دانشگاهی است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • گروه اقتصاد
  • گروه دارایی
  • گروه حسابداری، حسابرسی و قانون
  • گروه تجارت و علوم مدیریت
  • گروه ارتباطات حرفه‌ای و بین فرهنگی
  • گروه استراتژی و مدیریت

رقابت زیادی برای پذیرش در این دانشگاه وجود دارد و حدودا از هر ده نفر یک نفر موفق به انجام این کار می‌شود. مدارک اولیه‌ای که برای اخذ پذیرش از این دانشگاه نیاز دارید شامل موارد زیر می‌شود:

  • رزومه
  • گواهی تمکن مالی
  • کپی پاسپورت یا مدارک شناسایی
  • آزمون GMAT یا GRE
  • مدرک معتبر زبان انگلیسی مثل تافل، آیلتس و PTE

 

مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی کشور نروژ

به طور کلی، مزایای تحصیل در دروه کارشناسی در دانشگاه های نروژ را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود.

  1. تحصیل رایگان.
  2. زندگی در کشوری با استانداردهای بالای رفاهی.
  3. امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری
  4. تحصیل در دانشگاه های معتبر.

طول دوره کارشناسی

معمولاً دوره کارشناسی در کشور نروژ 3 سال به طول می انجامد. تحصیل در دوره کارشناسی در دانشگاه های نروژ عموما به زبان نروژی است و متقاضی پس از اخذ پذیرش در این مقطع باید ابتدا مدت یک سال زبان نروژی را در دوره های زبان نروژی در کشور نروژ، فرابگیرد و سپس تحصیل در دانشگاه را آغاز نماید. تحصیل در برخی از رشته ها در دوره کارشناسی به زبان انگلیسی است.

جستجو برای یافتن دانشگاه و رشته تحصیلی مرتبط برای مقطع کارشناسی در نروژ

نخستین گام برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور نروژ، یافتن دانشگاه مورد نظر با توجه به رشته تحصیلی است. به طور کلی 24 دانشگاه در کشور نروژ وجود دارد که قدیمی ترین آن دانشگاه اسلو (Oslo) بوده که در سال 1811 تاسیس شده است.

مدارک مورد نیاز برای اقدام

  1. ارائه مدارکی نظیردیپلم متوسطه که شامل دوازده سال به علاوه یکسال تحصیل دانشگاهی و یا یازده سال به همراه دو سال تحصیل دانشگاهی باشد.
  2. پاسپورت معتبر با اعتبار 6 ماهه با دو برگ خالی
  3. دو قطعه عکس پاسپورتی
  4. ارائه گواهی تمکن مالی، به طوری که نشان دهد شما از نظر مالی در وضعیت مطلوبی هستید.
  5.   مدرک زبان نمره آیلتس با نمره 6

امکان کار دانشجویی در طول مدت زمان تحصیل در نروژ

بر اساس قانون نروژ، دانشجویان دوره کارشناسی در نروژ می توانند بین 10 تا 15 ساعت در هفته اجازه کار داشته باشند.

سخن پایانی

نروژ در حال حاضر یکی از بهترین کشورهای جهان برای ادامه تحصیل است. تحصیل رایگان و تعداد زیاد دانشگاه‌های این کشور به همراه برنامه‌های تحصیلی گوناگونی که ارائه می‌دهند، نروژ را به یکی از محبوب‌ترین و بهترین کشورها برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. اگر قصد تحصیل کارشناسی در نروژ را دارید، موسسه مهاجرتی و اقامتی صبا ویزا  چندین سال تجربه موفق در این زمینه می‌تواند شما را در رسیدن به هدفتان  کمک کند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید