لوگو صبا ویزا

تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ؛ بررسی همه شرایط لازم برای تحصیل در این مقطع

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل پیش از دانشگاه نروژ و جزئیات بیشتری از ثپت نام آن به دست بیاورید،می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

نروژ یکی از کشورهای اروپایی است که به دلیل رفاه بالا و سیستم آموزش عالی کارآمد و توسعه‌یافته، شناخته شده است. همین دلیل باعث شده تا از سراسر جهان دانشجویان برای ادامه تحصیل به ویژه مقطع در کارشناسی ارشد، این کشور را انتخاب کنند. برای همین ممکن است سوال شود که شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ چیست؟ یا چگونه می‌توان برای پذیرش در این مقطع اقدام کرد؟

در این مطلب سعی شده تا شرایط عمومی این کشور اروپایی را برای تحصیل و زندگی بررسی کرده و بعد از آن به سراغ بررسی شرایط برای پذیرش در این دوره تحصیلی خواهیم رفت. در انتها هم شرایط و مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی را بررسی می‌کنیم.

فهرست عناوین

شرایط عمومی نروژ برای تحصیل در این کشور

نروژ در شمال غربی اروپا واقع شده است که توسط دریا و خشکی احاطه شده است. یک واقعیت که اغلب از ذهن بسیاری وجود دارد این است که نروژی‌ها عضوی از اتحادیه اروپا نیستند. در صورتی که باید گفت هنوز نروژ بخشی از اتحادیه تجارت آزاد و منطقه اقتصادی اروپا است، بنابراین به راحتی هنگام تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ می‌توان از مزایای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا استفاده کرد.

 از نظر تحصیلات عالی، نروژ از یک مدل موثر پیروی می‌کند که ترکیبی از دوره‌های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی و نروژی در رشته‌های بسیار مختلف است. همچنین در تحصیلات تکمیلی شاهد حذف شهریه برای دانشجویان داخلی و بین المللی در اکثر دانشگاه‌های نروژ هستیم و خوشبختانه این امر به دلیل سیاست‌های درست آموزشی باعث کاهش کیفیت دوره‌های تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ نشده است.

 

رتبه بندی دانشگاه‌ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در کشور نروژ

به طور قطع یکی از فاکتورهای مهمی که برای متقاضیان برای انتخاب یک کشور جهت ادامه تحصیل مطرح می‌شود؛ رتبه بندی دانشگاه‌ها و اعتبار آنها در سطح جهانی است. در همین راستا موسسه Times Higher Education’s رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان را هر ساله منتشر می‌کند تا انتخاب دانشگاه به ویژه برای مهاجرت راحت‌تر باشد.

 

یک نگاه اجمالی به جدیدترین رتبه بندی جهانی دانشگاه‌ها و موسسات علمی منتشر شده توسط Times Higher Education’s به ما نشان می‌دهد که در مجموع 5 دانشگاه نروژ دارای رتبه قابل قبولی از این لیست هستند:

در انتها لازم به ذکر است که دانشگاههای نروژ زودتر از حالت معمول سال تحصیلی خود را شروع می‌کنند. در بیشتر موارد آغاز تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ در اواسط ماه اوت بوده و پایان سال تحصیلی در ماه ژوئن است.

تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ

مدارک مورد نیاز برای ارسال درخواست

روند درخواست و شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ در مقطع کارشناسی ارشد درست مانند هر مقصد تحصیلی دیگر، خاص به خود و بستگی زیادی به دانشگاه مورد علاقه شما دارد. در اکثر دانشگاه‌ها، مدارک مشترک مورد نیاز شامل موارد زیر است:

مدرک لیسانس

برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ  توصیه می‌شود که درخواست شما در همان رشته کارشناسی یا رشته مشابهی باشد. زیرا دانشگاه‌های این کشور قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای پذیرش دارند و برای اینکه درخواست شما رد نشود بهتر است که در رشته مرتبط درخواست خود را ارسال نمایید.

گواهی زبان به انگلیسی و یا نروژی

ارائه گواهی زبان به زبان انگلیسی یا نروژی، مدرک مهم دیگر برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ است. اگرچه داشتن حداقل سطح تسلط برای هر دو زبان دشوار است، اما می‌توانیم اطلاعاتی را از دانشگاه‌های انتخابی خود به دست بیاوریم و یکی از این زبان‌ها را برای کسب مدرک انتخاب کنیم.

برای مثال دانشگاه اسلو دارای شرط تسلط به زبان انگلیسی است و برای همین باید برای نشان دادن تسلط به این زبان باید مدرک  آیلتس، تافل و پیرسون  ارائه داد  و به ترتیب باید دارای امتیازات حداقلی 6.5 ، 90  و 62 در این آزمون‌ها بود. همچنین در صورتی که تسلط به زبان نروژی شرط باشد، اغلب دانشگاه‌ها دوره‌های یک ساله برای تسلط به این زبان را برگزار می‌کنند.

 

ارائه انگیزه نامه

یکی از شرایط مهم برای برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ  این است که باید انگیزنامه ارائه داد. این انگیزنامه بهتر است به زبان نروژی نوشته شود و به صورت دقیق اهداف خود را برای تحصیل در این کشور ذکر کنید. همچنین در صورت امکان بهتر است در کنار این انگیزه نامه یک توصیه نامه از اساتید خود را هم ارائه دهید که می‌تواند برای پذیرش شما موثر باشد.

درخواست اجازه اقامت دانشجویی

درخواست اجازه اقامت دانشجویی یکی دیگر از مدارکی است که برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ ضروری است. در مورد تنظیم برخی از این مستندات نیاز به توجه ویژه‌ای است، زیرا بسته به ملیت خود ممکن است شرایط برای درخواست اجازه اقامت متفاوت است.

 دانشجویی که از کشور اروپایی برای تحصیل کارشناسی ارشد وارد نروژ می‌شود، نیازی به درخواست مجوز اقامت نیست. دانشجویی که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ، EEA یا EFTA وارد نروژ می‌شود، ظرف 3 ماه اول نیاز به ثبت نام در پلیس محلی دارد. دانشجویی که از هر کشور دیگری برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ وارد این کشور می‌شود باید برای درخواست مجوز اقامت دانشجویی اقدام کند. می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد مراحل کسب اجازه اقامت خود را در وب سایت اینترنتی اداره مهاجرت نروژ (UDI)  پیدا کنید.

در کنار این موارد، توصیه می‌شود در گام اول بررسی کنید که آیا می‌توانید به صورت کاملاً آنلاین برای ارسال درخواست به دانشگاه انتخابی خود اقدام کنید. از نظر مهلت درخواست، نسبت به دانشگاهی که انتخاب می‌کنید متفاوت است و باید آن را هم حتماً بررسی کنید.

بورسیه تحصیلی ارشد در نروژ

حتی با وجود اینکه روشن شد که برای دانشجویانی که قصد تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ را دارند، هزینه‌ای به عنوان شهریه در نظر گرفته نشده است، اما برای کسانی که می‌خواهند زندگی دانشجویی خود را در نروژ راحت‌تر تأمین کنند، چندین فرصت بورس تحصیلی در نظر گرفته شده است.

 

شرایط دریافت بسیاری از بروسیه‌های تحصیلی برای مقطع ارشد در این کشور، بر اساس ملیت بوده و بسیار مختلف است. بنابراین توصیه می‌شود که شرایط بورسیه را در وب سایت Study در نروژ بررسی کنید. در کنار شرایط خاص برای دریافت بورسیه یک سری شرایط عمومی نیز وجود دارد. از آنجایی که اکثر دانشگاه‌ها در مقطع ارشد به زبان انگلیسی هستند، مدرک آیلتس 6.5 ضروری است. همچنین باید فرد دارای معدل عالی در مقطع کارشناسی باشد. نکته مهم بعد هم این است که فرد متقاضی برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ باید دارای مقالات علمی معتبر بین المللی چه به صورت ژورنالی و کنفرانسی باشد.تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ

اکنون زمان آن فرا رسیده است که نکات مفیدی را در مورد چگونگی اداره یک زندگی روان و بدون مشکل به عنوان دانشجو در نروژ مرور کنیم. بدون هیچ شکی، اگر شخصی باشید که از طبیعت لذت می‌برید، به احتمال زیاد عاشق کشور نروژ خواهید شد. یخچال های طبیعی زیبا، آبدره ها و هوای غیر منتظره؛ آیا ترکیب بهتری از این موارد وجود دارد؟  البته شما نمی‌توانید بیشتر اوقات در یک کلبه در جنگل زندگی کنید، زیرا مجبورید به دانشگاه بروید بنابراین، بیایید با گزینه‌های اقامت برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ شروع کنیم و بعد موارد دیگر را بررسی کنیم.

هزینه مسکن در نروژ

 در بیشتر موارد، مسکن در اختیار دانشجوی پذیرفته شده برای تحصیل در مقطع ارشد قرار می‌گیرد. البته، یک فرآیند پذیرش با مهلت‌های خاص برای خوابگاه‌های دانشجویی وجود دارد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که از طریق وب سایت‌های هر دانشگاه اطمینان حاصل کنید که از  شرایط اقامت در خوابگاه برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ برخوردار هستید یا خیر؟

 

محل اقامت ارائه شده اغلب از یک اتاق واحد تشکیل شده است، هم می‌تواند مبله و هم بدون هیچگونه مبلمان باشد. خوب است بدانید که دانشگاه‌های نروژ تمایل دارند به سازمانهای خاصی که مسکن را تأمین می‌کنند، متکی باشند، بنابراین ممکن است حتی فرصت انتخاب یک خانه را داشته باشید که البته اجاره یک خانه حدود 450 یورو باشد.

هزینه‌های زندگی روزمره

یکی از موارد مهمی که برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ باید در نظر بگیرید، هزینه‌های زندگی روزانه در این کشور است. نروژ کشوری است که سطح بالایی از زندگی برخوردار است، به این معنی که هزینه‌های زندگی بالاست.

شما برای گذران زندگی به طور متوسط ماهانه حداقل 14000 کرون یا تقریباً 1400 یورو که شامل محل اقامت برای یک سبک زندگی متعادل، نیاز خواهید داشت. خوشبختانه هزینه حمل و نقل در این کشور کم بوده و می‌توانید از حمل و نقل عمومی برای گشت و گذار در بیشتر شهرهای نروژ استفاده کنید.

کار دانشجویی برای تحصیل در نروژ

یکی از راه‌هایی که می‌توانید بخشی از هزینه‌های زندگی خود برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ را تأمین کنید کار دانشجویی است. با این حال، اغلب محدودیت ساعت کاری وجود دارد، یعنی در هر هفته تا 20 ساعت مجاز به کار هستید و می‌توانید یک کار نیمه وقت پیدا کنید. به ازای هر ساعت کار هم بین 8 تا 15 یورو به شما داده خواهد شد که نرخ مناسبی است تا از پس هزینه‌های خود بربیایید.

همچنین در مورد مدت زمان مجاز به کار شما محدودیت هایی وجود دارد، بنابراین برای اطمینان بیشتر باید از مرکز شغلی دانشگاه انتخابی نروژ خود مشاوره بگیرید. همچنین در طول تعطیلات ترم، فرصتی برای داشتن شغل تمام وقت وجود دارد. توجه داشته باشید که هنگام درخواست مجوز کار باید تعهدی نیز ارائه دهید مبنی بر اینکه کار شما تاثیری در تحصیل شما نخواهد داشت.تحصیل کارشاسی ارشد در نروژ

شرایط و مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی نروژ

یکی از نکات مثبتی که بعد از اخذ پذیرش و هنگام اقدام برای دریافت ویزا جهت تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ وجود دارد، امکان اقدام برای دریافت ویزای همراه است. همسر و فرزندان زیر 18 سال دانشجویانی که با داشتن ویزای دانشجویی برای مهاجرت به نروژ اقدام می‌کنند، می‌توانند فرد متقاضی را همراهی کنند. البته فرد متقاضی باید بتواند اثبات کند از پس هزینه‌های زندگی خود و همراهانتان در مدت تحصیل بر‌می‌آیید.

 

علاوه بر آن، متقاضی باید مکان اقامت خود را هم مشخص کرده باشد. یکی از مزایای همراهی فرزندان شما در زمان تحصیل امکان ثبت نام در مدارس نروژ و تحصیل رایگان برای آنها خواهد بود. در نهایت اینکه فرد متقاضی ابتدا خود باید ویزا دریافت کرده و به نروژ برود و بعد برای دریافت ویزای همراه اقدام کند.

شرایط و مدارک مورد نیاز

اکثر رشته های مقطع کارشناسی ارشد در کشور نروژ به زبان انگلیسی ارائه می شوند. بنابراین، متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های این کشور نیاز به ارائه مدرک زبان معتبر نظیر آیلتس یا تافل هستند. دقت داشته باشید که در نروژ امکان دریافت پذیرش مشروط یا پذیرش بدون ارائه مدرک زبان وجود ندارد و می بایست تا پیش از آخرین مهلت (که برای هر دانشگاه متغیر است)، مدرک زبان انگلیسی با نمره ی قابل قبول را ارائه کنید. با توجه به اینکه برای کدام دانشگاه اقدام کرده اید و همچنین براساس رشته تحصیلی مورد نظر، حداقل نمره زبان مورد نیاز متفاوت خواهد بود، اما معمولا حداقل نمره آیلتس آکادمیک 5/6 مورد قبول است.

در گام اول اقدام برای پذیرش از دانشگاه مهم است و نامه پذیرش خود را برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ به سفارت ارائه دهید. علاوه بر نامه پذیرش به مدارک دیگری هم نیاز خواهید داشت که عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر و دارای اعتبار
  • 4 عدد عکس رنگی
  • ارائه ترجمه مدارک هویتی به همراه اصل آنها
  • ترجمه مدارک تحصیلی و ریز نمرات مقطع کارشناسی
  • توصیه نامه از اساتید
  • ارائه انگیزه نامه تحصیلی به زبان نروژی
  • مدرک زبان انگلیسی و یا نروژی
  • ارائه مدارکی برای مشخص کردن محل اقامت در این کشور
  • رزرو بلیط برای سفر به این کشور
  • مدارک مربوط برای اثبات تمکن مالی

در مورد مدارک آخر باید گفت که هر دانشگاهی مبلغ مشخصی را به صورت امانی از شما دریافت می‌کند تا تضمین تمکن مالی شما باشد. بعد از آنکه به این کشور مهاجرت کردید، باید یک حساب بانکی افتتاح کنید تا مبلغ به حساب شما بازگردانده شود.

مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور نروژ:

به طور کلی، می توان مزایای تحصیل در دروه کارشناسی ارشد در دانشگاه های نروژ را به صورت زیر دسته بندی نمود.

  1. تحصیل رایگان.
  2. زندگی در کشوری با استانداردهای بالای رفاهی.
  3. تحصیل در دانشگاه های معتبر و امکان همکاری با محققین مطرح بین المللی.
  4. تحصیل به زبان انگلیسی.

طول دوره کارشناسی ارشد

معمولاً دوره کارشناسی ارشد در کشور نروژ 2 سال به طول می انجامد. به طور کلی، یک سال به نوشتن و ارائه پایان نامه اختصاص دارد.

جستجو برای یافتن دانشگاه و رشته تحصیلی مرتبط برای مقطع ارشد در نروژ

نخستین گام برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور نروژ، یافتن دانشگاه مورد نظر با توجه به رشته تحصیلی است. به طور کلی 24 دانشگاه در کشور نروژ وجود دارد که قدیمی ترین آن دانشگاه اسلو (Oslo) بوده که در سال 1811 تاسیس شده است.

ارسال مدارک موردنیاز جهت دریافت پذیرش تحصیلی

اکثر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در نروژ برای ارسال مدارک موردنیاز دریافت پذیرش تحصیلی سامانه جداگانه ای مخصوص به خود را دارند که در آن نیاز به ارسال اصل مدارک و سوابق تحصیلی دیگر وجود ندارد و کافیست که اسکن هر مدرک موردنیاز را بصورت یک فایل الکترونیکی در سامانه موردنظر بارگذاری کنید. مهلت ارسال مدارک بسته به اینکه چه رشته ای را در کجا انتخاب کرده باشید، متغیر است اما بطور معمول برای دوره هایی که از ترم پاییز (سپتامبر) آغاز می شوند، آخرین مهلت ارسال مدارک تا اوایل یا اواسط ماه فوریه همان سال است. برای اطلاع دقیق و کامل، حتما به سایت دانشگاه یا کالج یا موسسه عالی موردنظرتان مراجعه نمائید.

شانس دریافت پذیرش تحصیلی

شانس دریافت پذیرش تحصیلی شما بستگی به عوامل مختلفی دارد و تنها یک عامل تعیین کننده نخواهد بود. عوامل مختلفی همچون نمره مدرک زبان انگلیسی، معدل آخرین مدرک تحصیلی، ریز نمرات و تعداد واحدهای گذرانده شده موردنیاز، ارتباط رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد، ظرفیت پذیرش دانشجو در آن رشته در آن دانشگاه، داشتن سابقه کار مرتبط و غیره است. مدارکی از قبیل رزومه کاری ، سوابق کاری، مقالات چاپ شده و دوره های آموزشی گذرانده شده و غیره  معمولا جزو مدارک  موردنیاز اصلی برای دریافت پذیرش تحصیلی محسوب نمی شوند و معمولا جزو مدارک تکمیلی محسوب می شوند.

امکان کار دانشجویی در طول مدت زمان تحصیل در نروژ

بر اساس قانون نروژ، دانشجویان در نروژ می توانند تا نهایت 20 ساعت در هفته اجازه کار داشته باشند.

سخن پایانی

در نهایت باید گفت که تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ برای شما امکان ادامه تحصیل راحت‌تر در مقطع دکترا را فراهم می‌کند. همچنین به دلیل اعتبار بالای مدرک تحصیلی این کشور امکان اشغال در این کشور فراهم خواهد بود و می‌توانید برای دریافت ویزای کاری اقدام کنید. این امر امکان دریافت اقامت دائم را هم فراهم می‌کند. با توجه به این مزایا باید اقدامات شما هم برای گرفتن پذیرش و هم برای دریافت ویزا اصولی باشد. در این زمینه موسسات مهاجرتی معتبری وجود دارد. این موسسات دارای نیروهای کارآزموده هستند که هم در زمینه اپلای و هم اقدامات قانونی برای مهاجرت به شما کمک خواهند کرد. این موسسات به ریزه کاری‌های قانونی آشنا بوده و به همین خاطر درصد ریجکت شدن درخواست تا حد زیادی بسیار پایین خواهد بود.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 4 میانگین: 4]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. Hosseini
    19 اردیبهشت 1400
    پاسخ

    باسلام
    من یه دختر ده ساله دارم میخواستم بدونم میتونم از مدارس دولتی نروژ پذیرش بگیرم ؟آیا شهریه دارن و شرایطشون چیه؟تشکر

    • صباپلن
      20 اردیبهشت 1400
      پاسخ

      سلام وقت بخیر متاسفانه از طریق ازدواج اقدامی نداریم و اطلاعات هم نداریم

برای مشاوره رایگان کلیک کنید