لوگو صبا ویزا
تحصیل در ترکیه

کارشناسی ارشد ترکیه

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه کارشناسی ارشد ترکیه و جزئیات ثبت نام آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

با توجه به مزایای مختلف تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد که کشور ترکیه ارائه می دهد، نظیر امکان تحصیل در دانشگاه های با امکانات خوب و آموزش در یک محیط علمی زیر نظر اساتید حرفه ای و با سابقه ، موجب شده است تا دانشگاه های کشور ترکیه در سال های اخیر مورد استقبال متقاضیان ایرانی قرار گیرد.

به طور کلی ، تقویم تحصیلی در کشور ترکیه به 2 ترم تقسیم بندی می شود :

از اکتبر تا ژانویه و از فوریه تا جولای. دو هفته تعطیلات دانشگاهی نیز در این میان وجود دارد. اکثر تعطیلات تحصیلی در فصل تابستان و بین ماه های جولای تا اکتبر است. اکثر دوره های کارشناسی ارشد در ترکیه ، در ماه اکتبر آغاز می شوند. با این وجود ، گزینه های دیگری نیز برای دوره های پاره وقت وجود دارد که با توجه به هر دانشگاه ، متفاوت خواهد بود.

فهرست عناوین

طول دوره کارشناسی ارشد

معمولاً دوره کارشناسی ارشد (Yuksek Lisans Diploma) در کشور ترکیه  2 سال به طول می انجامد و شامل 120 ECT است. دانشجو در طول دوره کارشناسی ارشد در کلاس های مختلف شرکت خواهد کرد. علاوه بر این ، او می بایست پایان نامه نیز ارائه نماید. پایان نامه دانشجو باید در سال دوم تحصیل برای ارزیابی به کمیته دانشگاه ارسال گردد.

ارزیابی (Assessment)

ارزیابی پایان نامه های کارشناسی ارشد  بر پایه کیفیت پایان نامه ای انجام است که در پایان دوره دانشجو ارائه می دهد. پایان نامه ارشد توسط کمیته ای متشکل از حداقل سه عضو هیئت علمی دانشگاه محل تحصیل دانشجو به همراه حداقل یک داور علمی خارجی مورد ارزیابی قرار می گیرد تا مشخص شود که آیا پایان نامه او شایسته دریافت مدرک دکتری هست یا خیر. دانشجو باید این موضوع را اثبات کند که پایان نامه او موضوعی جدید و اصیل بوده و تاثیر قابل ملاحظه ای در رشته مورد نظر داشته است.

هزینه تحصیل و بورسیه (Fees & Funding)

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ترکیه بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت خواهد بود. طبیعی است که شهریه دوره های که به زبان انگلیسی برگزار می شوند ، بالاتر از دوره هایی است که در آن زبان تدریس ترکی است. علاوه بر این ، شهریه دانشگاه های خصوصی به مراتب بیشتر از شهریه دانشگاه های دولتی است.

به طور کلی ، هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی در مقطع ارشد در دوره های انگلیسی زبان دانشگاه های دولتی ، سالیانه 500 یورو است. شهریه دانشگاه های خصوصی 12 هزار و 550 یورو به ازای هر سال است. دولت ترکیه بورسیه های مختلفی را به دانشجویان ارائه می نماید. از عوامل موثر در اخذ بورسیه ، کشور متقاضی است. دانشجویان کشورهای در حال توسعه آفریقائی و آسیایی ، شانس بالاتری نسبت به دانشجویان سایر کشورها خواهند داشت.

 

48516_Turkey_1

مدارک مورد نیاز برای اقدام تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

  1. دارا بودن مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط از دانشگاه های معتبر
  2. ترجمه رسمی آخرین مدرک تحصیلی و ترجمه رسمی ریزنمرات آخرین مدرک تحصیلی
  3. رزومه پژوهشی مناسب
  4. گذرنامه با اعتبار 6 ماهه
  5. انگیزه نامه (SOP)
  6. مدرک زبان ترکی برای دوره هایی که تدریس در آن ها به زبان ترکی انجام می شود .
  7. مدرک زبان انگلیسی. برخی از دوره های کارشناسی ارشد در ترکیه به صورت کامل و یا بخشی از آن ، به زبان انگلیسی تدریس می شود. این موضوع به ویژه در دانشگاه های جدید تر به دلیل تمایل بیشتر برای جذب دانشجویان بین المللی ، بیشتر دیده می شود .

علاوه بر مدارک ذکر شده در بالا، معمولا پیش نیازهای تخصصی موردنیاز برای هر رشته در هر جایی می تواند متغیر باشد. پیش نیازهای تخصصی بطور مثال می تواند گذراندن تعداد مشخصی واحد درسی تخصصی در یک زمینه یا زیر شاخه مشخص در دوره کارشناسی متقاضی بوده و یا داشتن معدل کل بالاتر از یک حد مشخص شده باشد. برای اطلاع دقیق و کامل از مدارک مورد نیاز، می بایست به سایت دانشگاه موردنظرتان مراجعه کنید و از آنجا همه مدارک و پیش نیازهای موردنیاز را دنبال کنید.

آزمون ورودی (Entrance Exam )

اکثر متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه می بایست در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت کنند. آزمون ورودی اصلی در ترکیه (Academic Personnel and Graduate Education Entrance Exam (ALES نام دارد. برای ورود به اکثر دوره های ارشد ، کسب حداقل نمره 50 تا 55 مورد نیاز است. طبیعی است که هرچه نمره کسب شده متقاضی بیشتر باشد ، شانس قبولی وی افزایش می یابد.
به طور کلی ، هدف از برگزاری آزمون  ALES ، اطمینان از این موضوع است که متقاضی تحصیل در دانشگاه های ترکیه ، حداقل مهارت های لازم به منظور تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در این کشور را دارد. آزمون در تاریخ های مشخص در طول سال برگزار می شوند. این امکان برای متقاضیان وجود دارد که نمره سایر آزمون های بین المللی نظیر GMAT با حداقل نمره 500 یا GRE با حداقل نمره 685 ، را به دانشگاه مورد نظر ارائه نمایند.

ارسال مدارک موردنیاز جهت دریافت پذیرش تحصیلی

اکثر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در ترکیه برای ارسال مدارک موردنیاز دریافت پذیرش تحصیلی سامانه جداگانه ای مخصوص به خود را دارند ، که در آن نیاز به ارسال اصل مدارک و سوابق تحصیلی دیگر وجود ندارد و کافیست که اسکن هر مدرک مورد نیاز را بصورت یک فایل الکترونیکی در سامانه موردنظر بارگذاری کنید. مهلت ارسال مدارک بسته به اینکه چه رشته ای را در کجا انتخاب کرده باشید ، متغیر است. برای اطلاع دقیق و کامل، حتما به سایت دانشگاه یا کالج یا موسسه عالی مورد نظرتان مراجعه نمائید.

شانس دریافت پذیرش تحصیلی

شانس دریافت پذیرش تحصیلی شما بستگی به عوامل مختلفی دارد و تنها یک عامل تعیین کننده نخواهد بود. عوامل مختلفی همچون نمره مدرک زبان انگلیسی ، معدل آخرین مدرک تحصیلی ، ریز نمرات و تعداد واحدهای گذرانده شده موردنیاز در دوره لیسانس، ارتباط رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد ، ظرفیت پذیرش دانشجو در آن رشته ، داشتن سابقه کار مرتبط و غیره است. مدارک مختلفی از قبیل رزومه کاری ، سوابق کاری ، مقالات چاپ شده و دوره های آموزشی گذرانده شده و غیره  معمولا جزو مدارک  موردنیاز اصلی برای دریافت پذیرش تحصیلی محسوب نمی شوند . با این وجود ، ارائه این مدارک تکمیلی می تواند شانس دریافت پذیرش را ارتقا دهد.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 4.5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید