لوگو صبا ویزا
تحصیل کارشناسی ارشد ایتالیا

تحصیل کارشناسی ارشد ایتالیا

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل کارشناسی ارشد ایتالیا به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان

ایتالیا مطمئناً جذابیت‌های زیادی برای وسوسه گردشگران دارد: مناظر طبیعی متنوع، یک میراث فرهنگی و تاریخی عظیم. مکانهای نمادی و تاریخی از جمله کلیسای رم و برج پیزا، آشپزی بی نظیر؛ تاریخ چشمگیری از اختراعات و اکتشافات … و البته، دانشگاه‌های ایتالیا شامل قدیمی‌ترین و معتبرترین‌های جهان هستند. بی‌دلیل نیست که عده زیادی از دانشجویان در سراسر جهان مشتاق به تحصیل در ایتالیا هستند. با این تفاسیر اگر شما هم مشتاق به تحصیل در این کشور هستید، لازم است در مورد جزئیات این امر اطلاعات بیشتری داشته باشید که در ادامه به همگی آنها اشاره شده است.

فهرست عناوین

چرا تحصیل در ایتالیا

گذشته از میراث تاریخی تمدن روم، ایتالیا دارای سابقه طولانی در رهبری دانش و نوآوری است. از ایتالیایی‌های برجسته می‌توان به کریستف کلمب و مارکو پولو که کاوشگر بودند، انریکو فرمی (فیزیکدانی که اولین راکتور هسته‌ای جهان را ایجاد کرد)؛ لئوناردو داوینچی، که ثابت کرد جهان مسطح نیست؛ الساندرو ولتا، که در رشته برق تحصیل کرده است (اصطلاح “ولت” از میراث وی بود) و گالیله، که چهار قمر را در اطراف مشتری کشف کرد و تلسکوپ را اختراع کرد و با آن ثابت کرد که زمین به دور خورشید می‌چرخد. این لیست فقط برای افراد قدیمی است و لیست افراد معروف ایتالیایی که از مبتکران و مخترعان هستند به وسلیه کسانی که در حال تحصیل در این کشور هستند در حال تکمیل شدن است و هر دانشجوی شانس راه یافتن به این لیست را دارد.

شاید جالب باشد بدانید که ریشه کلمه “دانشگاه” نیز به ایتالیا نسبت داده می‌شود و اعتقاد بر این است که دانشگاه بولونیا یکی از قدیمی‌ترین محافل آکادمیک در جهان است. این نشان از اهمیت تاریخی تحصیل در ایتالیا است و توجه ویژه‌ای که به این امر در طول تاریخ شده است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کشور ایتالیا

با توجه به مزایای مختلف تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد که کشور ایتالیا ارائه می دهد ، نظیر امکان تحصیل در دانشگاه های با امکانات خوب و آموزش در یک محیط علمی زیر نظر اساتید حرفه ای و با سابقه ، موجب شده است تا دانشگاه های کشور ایتالیا در سال های اخیر مورد استقبال متقاضیان ایرانی قرار گیرد.

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

به طور کلی ، مزایا تحصیل در دوره کارشناسی ارشد کشور ایتالیا به شرح زیر است :

  1. تحصیل با شهریه ای معقول:

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور ایتالیا بسیار معقول است.

  1. فرصت های مطالعاتی:

کشور ایتالیا به عنوان یکی از اعضای اصلی جامعه علمی اتحادیه اروپا ، لینک های ارتباطی بسیار خوبی با دانشگاه های اروپائی و سایر دانشگاه های دنیا دارند.

  1. زندگی در کشوری با فرهنگ غنی.
  2. کشوری با مناظر طبیعی بکر و دیدنی.

 

طول دوره کارشناسی ارشد

معمولاً دوره کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا  2 سال و 4 ترم به طول می انجامد و شامل 120 ECT است. دانشجو در طول دوره کارشناسی ارشد در کلاس های مختلف شرکت خواهد کرد. علاوه بر این ، او می بایست پایان نامه نیز ارائه نماید. پایان نامه دانشجو باید در سال دوم تحصیل برای ارزیابی به کمیته دانشگاه ارسال گردد.

پایان نامه دانشجویان فوق لیسانس ، 30 واحد را شامل می شود. به طور کلی ، بخش اعظم دوره کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا ، مربوط به ارائه های پژوهشی ، کار گروهی و گذراندن دوره های پژوهشی است. ترم 4 دوره ارشد مربوط به ارائه پایان نامه است.

ارزیابی (Assessment)

ارزیابی پایان نامه های کارشناسی ارشد  بر پایه کیفیت پایان نامه ای انجام است که در پایان دوره دانشجو ارائه می دهد. پایان نامه ارشد توسط کمیته ای متشکل از حداقل سه عضو هیئت علمی دانشگاه محل تحصیل دانشجو به همراه حداقل یک داور علمی خارجی مورد ارزیابی قرار می گیرد تا مشخص شود که آیا پایان نامه او شایسته دریافت مدرک کارشناسی ارشد هست یا خیر.

دانشجو باید این موضوع را اثبات کند که پایان نامه او موضوعی جدید و اصیل بوده و تاثیر قابل ملاحظه ای در رشته مورد نظر داشته است.

 

هزینه تحصیل و بورسیه (Fees & Funding)

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت خواهد بود. طبیعی است که شهریه دوره های که به زبان انگلیسی برگزار می شوند ، بالاتر از دوره هایی است که در آن زبان تدریس ایتالیایی است. اکثر دانشگاه های ایتالیا یک حداقل شهریه برای ثبت نام و یک حداکثر شهریه دارند.

علاوه بر این ، شهریه دانشگاه های خصوصی به مراتب بیشتر از شهریه دانشگاه های دولتی است. به طور کلی ، هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی در مقطع ارشد در دوره های انگلیسی زبان دانشگاه های خصوصی ، سالیانه12 هزار یورو است. علاوه بر این ، متقاضیان می بایست 100 یورو برای ارسال درخواست ، هزینه پرداخت نمایند. دولت ایتالیا بورسیه های مختلفی را به دانشجویان ارائه می نماید که مهم ترین آن ها عبارتند از:

Bursaries from Italian Ministry of Foreign Affairs for overseas students

Bursaries from universities

The Council on International Educational Exchange

The Fulbright Commission

Fund for Education Abroad 

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

مدارک مورد نیاز برای اقدام

مدارک مورد نیاز به منظور اقدام برای دوره فوق لیسانس کشور ایتالیا عبارتست از:

سیستم اپلای کشور ایتالیا بر مبنای فرایند Bologna است. ممکن است از متقاضی درخواست شود که در آزمون ورودی نیز شرکت نماید. چنان چه شما متقاضی ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته هایی نظیر اقتصاد ، مدیریت و تجارت باشید ، ممکن است از شما درخواست شود تا آزمون GRE و GMAT ارائه نمائید. سایر مدارک مورد نیاز برای پروسه اخذ پذیرش عبارتست از :

  1. دارا بودن مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط از دانشگاه های معتبر
  2. ترجمه رسمی آخرین مدرک تحصیلی و ترجمه رسمی ریزنمرات آخرین مدرک تحصیلی
  3. رزومه پژوهشی مناسب
  4. گذرنامه با اعتبار 6 ماهه
  5. انگیزه نامه (SOP)
  6. مدرک زبان ایتالیایی برای دوره هایی که تدریس در آن ها به زبان ایتالیایی انجام می شود .
  7. مدرک زبان انگلیسی. برخی از دوره های کارشناسی ارشد در ایتالیا به صورت کامل و یا بخشی از آن ، به زبان انگلیسی تدریس می شود .
  8. معرفی 2 نفر از اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه به عنوان رفرنس.

علاوه بر مدارک ذکر شده در بالا، معمولا پیش نیازهای تخصصی موردنیاز برای هر رشته در هر جایی می تواند متغیر باشد. پیش نیازهای تخصصی بطور مثال می تواند گذراندن تعداد مشخصی واحد درسی تخصصی در یک زمینه یا زیر شاخه مشخص در دوره کارشناسی متقاضی بوده و یا داشتن معدل کل بالاتر از یک حد مشخص شده باشد. برای اطلاع دقیق و کامل از مدارک مورد نیاز، می بایست به سایت دانشگاه موردنظرتان مراجعه کنید و از آنجا همه مدارک و پیش نیازهای موردنیاز را دنبال کنید.

ارسال مدارک موردنیاز جهت دریافت پذیرش تحصیلی

اکثر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در ایتالیا برای ارسال مدارک موردنیاز دریافت پذیرش تحصیلی سامانه جداگانه ای مخصوص به خود را دارند ، که در آن نیاز به ارسال اصل مدارک و سوابق تحصیلی دیگر وجود ندارد و کافیست که اسکن هر مدرک مورد نیاز را بصورت یک فایل الکترونیکی در سامانه مورد نظر بارگذاری کنید. مهلت ارسال مدارک بسته به اینکه چه رشته ای را در کجا انتخاب کرده باشید ، متغیر است. برای اطلاع دقیق و کامل ، حتما به سایت دانشگاه یا کالج یا موسسه عالی مورد نظرتان مراجعه نمائید.

شانس دریافت پذیرش تحصیلی

شانس دریافت پذیرش تحصیلی شما بستگی به عوامل مختلفی دارد و تنها یک عامل تعیین کننده نخواهد بود. عوامل مختلفی همچون نمره مدرک زبان انگلیسی ، معدل آخرین مدرک تحصیلی ، ریز نمرات و تعداد واحدهای گذرانده شده موردنیاز در دوره لیسانس ، ارتباط رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد ، ظرفیت پذیرش دانشجو در آن رشته ، داشتن سابقه کار مرتبط و غیره است. مدارک مختلفی از قبیل رزومه کاری ، سوابق کاری ، مقالات چاپ شده و دوره های آموزشی گذرانده شده و غیره  معمولا جزو مدارک  موردنیاز اصلی برای دریافت پذیرش تحصیلی محسوب نمی شوند . با این وجود ، ارائه این مدارک تکمیلی می تواند شانس دریافت پذیرش را ارتقا دهد.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید