لوگو صبا ویزا
مهاجرت به ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا : شرایط و هزینه های مهاجرت [2024]

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه مهاجرت به ایتالیا و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان

ایتالیا یکی از پربارترین اقتصادهای اروپا است، بنابراین هم برای کسانی که می‌خواهند در این کشور کار کنند یا کسب و کار خود را داشته باشند، می‌تواند مناسب باشد. خوب است بدانید که تمام درخواست‌های مجوز اقامت در ایتالیا باید در پلیس ملی ثبت شود.پنجمین کشور پرجمعیت اروپا، ایتالیا هست. ایتالیا آب ‌وهوای معتدل فصلی دارد و آب‌ وهوای مناطق ساحلی آن با شرایط هوایی کوهستان‌های داخلی تفاوت زیادی دارد.

از روش های مهاجرت به ایتالیا میتوان به راه های زیر اشاره کرد:

  • مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل
  • مهاجرت به ایتالیا از طریق کار
  • مهاجرت به ایتالیا از طریق ازدواج
فهرست عناوین

فهرست عناوین

تحصیل در دانشگاه های ایتالیا

ایتالیا با داشتن چندین دانشگاه معتبر بخصوص در رشته های مهندسی جزو کشور های اروپایی محسوب می شود که تحصیل در آن ها مستلزم پرداخت هزینه می باشد.

کارشناسی در ایتالیا: علاقمندان به تحصیل در مقطع کارشناسی ایتالیا ارائه می شود.  سفارت ایتالیا در تهران هر ساله کلاس های زبان ایتالیایی برگزار می کند. که در آن در طول 3 ترم، سه کتاب (Espresso) تدریس می شود. که هر ترم شامل 33 جلسه ی 2 ساعته ودر سه روز هفته می باشد.

در صورتی که دانشجو بتواند 90% نمره را درامتحانات بدست آورد می تواند جهت اخذ پذیرش و اخذ ویزای ایتالیا به سفارت مراجعه کند. البته این کار پس از آموزش دو کتاب اول صورت می گیرد. که دوره 4 ساله لیسانس به زبان ایتالیایی تدریس می شود که بهتر است در ایران این مدرک را کسب کرده و بعد به کشور ایتالیا مهاجرت تحصیلی کند. از طرفی باید فرد نامه ای به سفارت مبنی بر پشتوانه مالی نشان دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی در ایتالیا است.

اقامت ایتالیا

کارشناسی ارشد در ایتالیا: ایتالیا با داشتن معتبرترین دانشگاه های اروپا، سر آمد کشور های اروپایی در بحث آموزش است و به همین دلیل بسیاری از علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نظیر دکترا کشور ایتالیا را برای اتمام دوره فوق لیسانس خود انتخاب می کنند. دوره تحصیلات کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا دو ساله است. دروس دانشگاهی کشور ایتالیا به دو صورت ایتالیایی و انگلیسی تدریس میشوند. افرادی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند می بایستی مدرک IELTS 6-6.5 را به دانشگاه ارائه دهند.

دکترا در ایتالیا: بصورت کلی تحصیلات در مقطع دکترا در دانشگاه های کشور ایتالیا به 2 صورت تحصیل با بورسیه تحصیلی و تحصیل در شرایطی که دانشجو شهریه دانشگاه را شخصا پرداخت می کند، صورت می پذیرد. بسیاری از رشته های مهندسی در مقطع دکترا در کشور ایتالیا به زبان انگلیسی ارائه میشوند. این دوره دست کم سه سال طول کشیده و دانشجو باید در طول این دوره روی تز خود تحقیقات لازم را انجام دهد.

اقامت پس از تحصیل در ایتالیا

بعد از به پایان رسیدن تحصیلات در کشور ایتالیا میتوان برای مدت زمان حداقل 6 ماه ویزای تحصیلی را تمدید کرد و یا برای تبدیل آن به انواع دیگر ویزاهای اقامتی ازجمله ویزای کار اقدام نمود.

شرط اقدام برای اقامت دائم ایتالیا حداقل 5 سال زندگی در خاک این کشور می باشد که 2 سال آن باید با کار و پرداخت مالیات باشد و از زمان ورود فرد به خاک این کشور و اخذ کارت اقامت این مدت محاسبه میگردد.

مهاجرت کاری: کار یکی از موثرترین اقدامات جهت اخذ ویزا ایتالیا می‌باشد که پس از اخذ اقامت ایتالیا از طریق کار نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی ایتالیا میتوانند اقدام کنند.

ویزای جستجوی کار

ویزای جستجوی کار نیز به مدت ۶ ماه می‌باشد و فرد می‌تواند در طول این مدت به جستجوی کار در کشور ایتالیا بپردازد و پس از پیدا کردن کار اقامت مربوطه را اخذ می‌نماید.

افرادی که فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های اروپائی هستند در اولویت جهت دریافت کار محسوب می‌شوند، همچنین کشور ایتالیا به‌واسطه‌ی بورسیه‌های تحصیلی که سالیانه در تمامی مقاطع تحصیلی به دانشجویان خارجی ازجمله ایرانی‌ها اعطا می‌کند دارای شرایط بسیار خوبی جهت ادامه تحصیل است.

فرد متقاضی پس از گرفتن کار و پرداخت مالیات به مدت 4 تا 5 سال موفق به دریافت اقامت دائم کشور ایتالیا می‌گردد. شایان‌ذکر است که دانشجویان در حین تحصیل برای مقطع کارشناسی اجازه کار پاره‌وقت، نیمه‌وقت یا کار دانشجویی حدوداً 10 ساعت و در مقطع کارشناسی ارشد مجاز به 20 ساعت کار می‌باشند.

فرآیند درخواست اجازه اقامت کاری

در هر ایالت و استان ایتالیا اداراتی وجود دارند که مرکز خدماتی دولت در آنجا به شمار می‌روند. این ادارات یا دفاتر مسئول بررسی و ارزیابی کلی تمام مراحل کار در مورد استخدام کارگران خارجی در ایتالیا می‌باشد. اعتبار کارفرما، تخصص شخص متقاضی و ارتباط آن با شغل پیشنهادی کارفرما، شرایط شخصی فرد متقاضی و حقوق در نظر گرفته‌شده مواردی است که ادارات مذکور پیش از اتخاذ تصمیم آن را بررسی و ارزیابی می‌نمایند.

پیش‌ازاین که درخواست اجازه اقامت ارائه شود کارفرمای ایتالیایی باید درخواست تائید اجازه کار از نزدیک‌ترین دفتر مهاجرتی استان انجام دهد. متقاضی اخذ مجوز کار در ایتالیا ملزم به ارائه مدارک مشخصی است و کارفرما مسئولیت پیگیری درخواست را به عهده دارد. کارفرما می‌بایست یک نسخه قرارداد فی‌مابین نیروی کار و کارفرما، پیش از ارائه درخواست مجوز کار در ایتالیا تنظیم و طرفین آن را امضا نمایند. چراکه این مدارک به اداره مهاجرت ایالتی شرکت‌ها ارسال می‌شود و در آنجا متقاضی اجازه استخدام نیروی کار خارجی دریافت خواهد کرد.

مهاجرت به ایتالیا از طریق ازدواج

اقامت ایتالیا

قوانین ازدواج در ایتالیا به‌گونه‌ای است که اگر شخصی با یک شهروند ایتالیایی یا کسی که اقامت ایتالیا را دارد ازدواج کند می‌تواند اقامت ایتالیا را کسب کند. قانون تابعیت از طریق ازدواج در ایتالیا برای زوج و زوجه یکسان است؛ یعنی فرقی نمی‌کند یک زن ایتالیایی با یک فرد خارجی ازدواج کند یا یک مرد ایتالیایی. در هر دو صورت شخص می‌تواند برای دریافت اقامت همسر خود اقدام نماید.

مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری

ایتالیا  فرصتهای فراوانی برای سرمایه گذاران خارجی در بخش های مختلف بوجود آورده است. ایتالیا از لحاظ صنعت توریزم ، پوشاک ، مبلمان و لوازم خانگی ، ایده های جدید در طراحی و صنایع خاص اتومبیل سازی ، سرآمد سایر کشورهای اتحادیه اروپا بوده و دارای بیشترین تعداد رستوران و تفریحگاه در بین کشورهای اروپایی می باشد. کشور ایتالیا همانند دیگر کشورها در سراسر دنیا برای افراد دانشجو ، کارآفرین و سرمایه گذار همچنین افراد کارگری که واجد شرایط باشند طرح ها ی گوناگونی در نظر گرفته است.

باید توجه داشته باشید که برای اخذ این ویزا طول مدتی را باید در کشور ایتالیا ساکن بمانید .

این ویزا درابتدا برای مدت ۱ سال به فرد اعطا خواهد شد و بعد از آن به مدت ۵ سال نیز تمدید می شود . همچنین بهتر است بدانید پروسه کاری اخذ ویزای طلایی کشور ایتالیا  در صورتی که مدارک شما کامل بوده و موفق به گرفتن وقت سفارت شده باشید نهایتا به مدت ۷ تا ۱۰ روز کاری به طول می انجامد.

همچنین برای دولت و مردم کشور ایتالیا مانند دیگر کشورهای جهان بسیار مهم می باشد که چه کسانی وارد این کشور شده و به زندگی در کنار آنها می پردازند بنابراین نداشتن سوء سابقه ی کیفری و نگذراندن دوره ی حبس از شرایط مهم و اساسی برای اخذ ویزای طلایی کشور ایتالیا می باشد.

همچنین اگر فرد با یک شرکت خارجی به سرمایه گذاری در کشور ایتالیا بپردازد باید این موضوع را در نظر داشته باشند که بیشتر این سرمایه باید متعلق به خود فرد باشد.

سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند مجوز اقامت استارت‌آپ را که تحت قوانین محلی برای ثبت شرکت‌های استارت‌آپی که محصولات یا خدمات نوآورانه ارائه می‌کنند، دریافت کنند. در این صورت حداقل سرمایه‌گذاری 50000 یورو تعیین می‌شود.

افرادی که مایل به ورود به نیروی کار ایتالیایی هستند می‌توانند برای کارت آبی اروپایی که برای کارمندانی با سطح بالایی از مهارت در زمینه فعالیت مشخص شده صادر می‌شود، درخواست دهند. متقاضی باید مدرک فارغ‌التحصیلی دانشگاه را ارائه دهد.

نحوه‌ ثبت شرکت در ایتالیا توسط یک خارجی

بسیاری از افرادی که به ایتالیا مهاجرت می‌کنند قصد دارند در این کشور یک بیزنس راه‌اندازی کنند. لزوم راه‌اندازی یک کسب و کار در کشور ایتالیا ثبت شرکت است. به صورت کلی به دو روش می‌توان در کشور ایتالیا بیزنس راه‌اندازی کرد:

  • به صورت فردی (باز کردن یک فعالیت خوداشتغالی: فریلنسر یا مالکیت انفرادی)
  • تاسیس یک شرکت

ثبت هر کسب و کاری در ایتالیا باید با دریافت شماره مالیات بر ارزش افزوده ایتالیا در مدت 24 ساعت برای فعالیت‌های مشاوره‌ای، تجاری یا صنایع دستی انجام شود و در اکثر موارد امکان شروع فوری فعالیت وجود دارد.

مهاجرت به کشور ایتالیا

چگونه در ایتالیا شرکت ثبت کنیم؟

2 راه برای انجام یک فعالیت کاری در ایتالیا به عنوان شرکت وجود دارد:

  • راه اندازی یک SRL جدید (ثبت شرکت جدید)
  • افتتاح شعبه در ایتالیا (در همه موارد، یک مرکز دائمی در ایتالیا محسوب می‌شود)

آیا افراد غیر مقیم می‌توانند در ایتالیا شرکت ثبت کنند؟

در صورتی که یک یا همه سهامداران یک شرکت تازه تاسیس در خارج از کشور اقامت داشته باشند، رعایت اصل عمل متقابل ضروری است. این بدان معنی است که یک شهروند خارجی می‌تواند از همان حقوق یک شهروند ایتالیایی برخوردار باشد، تنها در صورتی که شهروند ایتالیایی بتواند از همان حقوق در کشور خارجی برخوردار شود (قانون مدنی ایتالیا، مقررات مقدماتی، فصل دوم، ماده 16).

این ارزیابی برای کشورهایی که قوانین اتحادیه اروپا با الهام از اصول حرکت آزاد و استانداردسازی حقوق و وظایف شهروندان اتحادیه اروپا در آن‌ها قابل اجرا است، ضروری نیست.

برای راه اندازی کسب و کار در ایتالیا از طریق یک شرکت جدید به چه مدارکی نیاز است؟

سهامداران باید یک مدرک شناسایی معتبر و یک کد مالیاتی ایتالیایی داشته باشند.

ضمناً در صورتی که سهامدار شخص حقوقی (شرکتی) باشد، سایر مدارک مورد نیاز صورتجلسه‌ای است که طی آن هیئت مدیره تصمیم به تأسیس یا داشتن سهام در شرکت جدید گرفته و به شخص حقیقی اجازه انجام فعالیت از طرف شرکت را داده است. در ادامه نیز باید سایر مدارک ثبت شرکت از جمله گواهی درخواست ثبت شرکت، اساسنامه شرکت، نام‌های پیشنهادی شرکت، مدارک هویتی و شناسایی فرد متقاضی ثبت شرکت و … ارائه شود.

مدت زمان ثبت شرکت در ایتالیا چقدر است؟

ادغام SRL در ایتالیا معمولاً ظرف چند هفته امکان پذیر است. اگر تمام اطلاعات مورد نیاز برای پیش نویس گواهی شرکت و اساسنامه از قبل موجود باشد، سردفتر معمولاً طی 1 تا 2 هفته، گواهی تاسیس را برنامه‌ریزی می‌کند.

سپس برای عملیاتی شدن شرکت باید شرایط زیر رعایت شود:

  • درخواست و تخصیص شماره VAT ایتالیا
  • اعلامیه راه اندازی و فعال سازی کسب و کار با اتاق بازرگانی ذیصلاح
  • ثبت نام سهامداران در صندوق تامین اجتماعی اجباری در صورت لزوم
  • اطلاعیه‌ها به مقامات ذیصلاح
  • فعالیت‌های تولیدی – شهرداری محل شرکت

ویزای استارت آپ برای اقامت دائم ایتالیا

یکی از برنامه‌های اصلی اختصاص داده شده به شهروندان غیر اتحادیه اروپا، برنامه ویزای استارت آپ است که در سال 2012 راه اندازی شد. بر اساس این طرح، شهروندان غیر اتحادیه اروپا می‌توانند شرکت‌هایی را در ایتالیا راه اندازی کنند و به این کشور نقل مکان کنند.  شعار «اینجا زندگی و کار کن» شرط اصلی برای واجد شرایط بودن جهت اخذ اقامت دائم ایتالیا با این برنامه سرمایه‌گذاری 50000 یوروئی است، اما این مبلغ می‌تواند بیشتر باشد. الزام دیگری که به پول ربطی ندارد این است که شرکت در نوآوری فعالیت کند. در این میان، سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه R&D  در ایتالیا تشویق می‌شود.

ویزای استارت آپ را می‌توان با ثبت طرح کسب و کار در کمیته ارزیابی یا با دسترسی به آن از طریق انکوباتور کسب و کار دریافت کرد.

برای دریافت ویزای استارت آپ که منجر به اقامت دائم ایتالیا می‌شود، باید مدارک زیر در کمیته ثبت شود:

  • فرم درخواست
  • مجوز
  • نامه پوششی که برای سرمایه‌گذاری در پروژه ارائه می‌شود

یک مزیت بزرگ طرح ویزای استارت آپ این است که می‌توان درخواست را مستقیماً به زبان انگلیسی ثبت کرد. در صورت تمایل متقاضی، می‌تواند به زبان ایتالیایی نیز تشکیل پرونده دهد.

اقامت ایتالیا با فریلنسری

کارآفرینان راه دیگری برای نقل مکان به ایتالیا دارند و آن اخذ ویزای خوداشتغالی است. اخذ این نوع اجازه اقامت کار دشواری نیست، اما از نظر شرایط، یکی از مهم‌ترین آن‌ها به انعقاد قراردادهایی است که تجهیزات کافی برای حمایت از خود را فراهم می‌کند. برای این ویزا نیز می‌توان قراردادهای کاری در نظر گرفت که می‌تواند منجر به اقامت دائم ایتالیا شود.

تمکن مالی برای اقامت در ایتالیا

متقاضی حق دارد هنگام نقل مکان به ایتالیا، اعضای خانواده خود را به همراه داشته باشد. با این حال، متقاضی باید ثابت کند که توانایی مالی کافی برای حمایت از خود و افراد تحت تکفل خود را دارد و همچنین مدرکی دال بر رابطه خود با افراد تحت تکفل ارائه دهد. فقط اجازه اقامت دائم می‌تواند منجر به شهروندی ایتالیا شود.

اقامت ایتالیا

اخذ اقامت ایتالیا با خرید ملک

متاسفانه در برنامه‌ ویزای طلایی ایتالیا، فرصتی برای سرمایه‌گذاری و اخذ اقامت دائم ایتالیا با خرید ملک وجود ندارد. اقامت دائم ایتالیا، تنها در صورتی ارائه می‌شود که متقاضی درآمد سالانه 100000 یورو را نشان دهند. اگر متقاضی سرمایه گذاری زیادی در ملک انجام دهد و ملک گران‌قیمتی بخرد، این نیاز به 35000 یورو کاهش می‌یابد.

شرایط اقامت در ایتالیا

شرایط مختلفی برای شهروندان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا که علاقه مند به اخذ اقامت دائم ایتالیا هستند، اعمال می‌شود. این افراد جدا از 5 سال زندگی در این کشور، باید ثابت کنند که برای تامین هزینه‌های زندگی خود پول کافی کسب می‌کنند و به زبان ایتالیایی روان صحبت می‌کنند و آداب و رسوم ملی را می‌دانند. آن‌ها همچنین باید دارای سوابق کیفری تمیز باشند.

روش های اخذ اقامت دائم ایتالیا

چندین راه برای اخذ اقامت دائم ایتالیا وجود دارد:

  • بر اساس یک مجوز کار که به متقاضی اجازه می‌دهد قبل از درخواست اقامت دائم در ایتالیا زندگی و کار کند.
  • بر اساس مجوز اقامت برای کارآفرینان که به شهروندان خارجی اجازه می‌دهد تجارت خود را در ایتالیا راه اندازی کنند.
  • بر اساس سرمایه‌گذاری در یک حوزه خاص که توسط دولت ایتالیا تایید شده است.
  • بر اساس ویزای خوداشتغالی که به خارجی اجازه می‌دهد به عنوان یک تاجر انحصاری در ایتالیا فعالیت کند.

اقامت دائم ایتالیا برای شهروندان اتحادیه اروپا

برای شهروندان اتحادیه اروپا بسیار آسان است که برای اجازه اقامت دائم در ایتالیا اقدام کنند، زیرا هنگام ورود به این کشور فقط به شناسه یا پاسپورت معتبر خود نیاز دارند. در مورد آن‌ها یک اعلام حضور ساده در کلانتری شهری که در آن زندگی می‌کنند کافی است. این اظهارنامه باید ظرف 8 روز پس از ورود به ایتالیا ثبت شود.

شهروندان اتحادیه اروپا پس از اقامت بیش از 3 ماه در ایتالیا حق دارند برای اجازه اقامت دائم درخواست دهند. همچنین لازم به ذکر است که اخذ اقامت دائم ایتالیا ممکن است تا 3 ماه طول بکشد.

مراحل اخذ اقامت ایتالیا

شهروندان غیر اتحادیه اروپا هنگام درخواست اقامت دائم ایتالیا باید رویه‌های خاصی را دنبال کنند. کسانی که قصد مهاجرت به ایتالیا را دارند باید از سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشورهای خود استعلام کرده و مدارک مورد نیاز را جویا شوند.

شهروندان غیر اتحادیه اروپا ابتدا باید برای یک اجازه اقامت موقت که برای یک دوره 5 ساله صادر می‌شود، درخواست دهند و سپس برای اجازه اقامت دائم ایتالیا درخواست دهند. به عبارت دیگر، یک شهروند غیر اتحادیه اروپا باید قبل از درخواست اقامت دائم به مدت 5 سال در ایتالیا زندگی کند.

مدارک مورد نیاز برای اقامت در ایتالیا

مدارک زیر باید توسط شهروندان غیر اتحادیه اروپا که برای اجازه اقامت دائم ایتالیا درخواست می‌کنند، ارائه شود:

  • مدرکی مبنی بر اینکه شهروند خارجی به مدت 5 سال در ایتالیا زندگی کرده است (مجوز اقامت موقت).
  • گواهی ثبت نام صادر شده توسط نیروی پلیس محلی هنگام ورود به ایتالیا.
  • مدرکی مبنی بر داشتن آدرس قانونی در ایتالیا (قرارداد اجاره یا قبض آب و برق اخیر).
  • اثبات تمکن مالی برای زندگی در ایتالیا (صورتحسابهای بانکی، اظهارنامه مالیاتی، فیش حقوقی صادر شده توسط کارفرما).
  • سابقه کیفری و فرم درخواست صادر شده توسط مقامات ایتالیایی.

محدودیت برای متقاضیان خاص برای اقامت دائم ایتالیا

افرادی وجود دارند که نمی‌توانند برای اجازه اقامت دائم در ایتالیا درخواست دهند. این‌ها معمولاً دانشجویانی هستند که بر اساس ویزای دانشجویی به ایتالیا می‌آیند و مدت زمان محدودی برای اقامت دارند. کسانی که برای اهداف علمی یا برای آموزش حرفه‌ای به ایتالیا می‌آیند در همین دسته قرار می‌گیرند. همچنین، پناهجویانی که در مراحل به رسمیت شناختن پناهنده هستند، تا زمانی که وضعیت آن‌ها مشخص نشود، نمی‌توانند برای اقامت دائم اقدام کنند.

کسانی که به دلایل بشردوستانه وارد ایتالیا می‌شوند و به دنبال حمایت موقت هستند، نمی‌توانند برای اقامت دائم ایتالیا اقدام کنند.

افرادی که دارای مجوز اقامت موقت معتبر هستند و شرایط زندگی 5 ساله را برآورده نکرده‌اند نیز تا تکمیل آخرین شرایط برای درخواست اقامت دائم محدود می‌شوند.

مزایای اخذ اقامت دائم ایتالیا

اخذ اقامت دائم ایتالیا می‌تواند مزایای زیادی را برای یک شهروند خارجی به همراه داشته باشد. در این میان به امکان ورود و خروج از ایتالیا بدون نیاز به درخواست سایر ویزاها اشاره می‌کنیم. همچنین، اتباع خارجی می‌توانند آزادانه به سایر کشورهای اتحادیه اروپا سفر کنند و حتی می‌توانند بدون نیاز به درخواست مجوز کار در چنین کشورهایی کار کنند. یک نفر همچنین مستحق مزایای دولتی مانند مزایای زایمان یا از کارافتادگی است.

آخرین و شاید مهم‌ترین مزیت، امکان اخذ تابعیت ایتالیا باشد. در مورد شهروندان اتحادیه اروپا، حداقل مدت اقامت 4 سال است، در حالی که برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا حداقل مدت اقامت بر اساس وضعیت اقامت دائم 10 سال است. ما در ادامه، به موارد دیگری نیز اشاره می‌کنیم که به شما در تصمیم‌گیری برای اخذ اقامت ایتالیا کمک کند.

1. دارندگان اجازه اقامت دائم حقوقی مشابه حقوق شهروندان ایتالیایی دارند.

کسانی که اقامت دائم ایتالیا را دریافت می‌کنند معمولاً از حقوق مشابهی با شهروندان ایتالیا برخوردار خواهند بود، البته به جز حق رای. این نیز به این دلیل است که ایتالیا سیاست‌های مهاجرتی بسیار انعطاف‌پذیر و برنامه‌های زیادی دارد که به شهروندان خارجی کمک می‌کند تا با جمعیت محلی ادغام شوند. اجازه اقامت دائم همچنین احساس تعلق به ایتالیا را افزایش می‌دهد، به ویژه در مورد شهروندان غیر اتحادیه اروپا که از راه دور می‌آیند و برای ادغام نیاز به حمایت دارند.

2. به شهروندان خارجی متقاضی اجازه اقامت طولانی مدت اروپا به طور خودکار اقامت دائم اعطا می‌شود.

ایتالیا به عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپا، بسیاری از سیاست‌های اروپا را در قوانین ملی خود و از جمله سیاست‌های مربوط به مهاجرت ادغام کرد. به این ترتیب، افرادی که برای اقامت طولانی مدت درخواست می‌کنند، پس از 5 سال زندگی مداوم در ایتالیا، به طور خودکار اقامت دائم دریافت می‌کنند.

3. حق سفر آزادانه به تمام کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه شینگن یکی دیگر از مزایای اجازه اقامت دائم است.

دارندگان اجازه اقامت دائم در ایتالیا حق سفر و حتی مهاجرت به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا را دارند. با این حال، آن‌ها می‌توانند مجوز کار در سایر کشورهای اتحادیه اروپا دریافت کنند و برای کار رفت و آمد کنند.

4. دسترسی به بازاری که یک خارجی بتواند در آن کار کند یا حتی تجارت خود را راه اندازی کند.

طرح ویزای طلایی در ایتالیا

شهروندان غیر اتحادیه اروپا از راه‌های مختلفی بهره مند می‌شوند که در صورت تمایل می‌توانند اقامت دائم و حتی شهروندی ایتالیا را دریافت کنند. در واقع، ایتالیا یکی از دوستانه‌ترین کشورهای اروپایی است که به افراد کشورهای ثالث که به این کشور نقل مکان می‌کنند، خدمات می‌دهد. سیاست‌های مهاجرتی آن شامل برنامه‌های مختلف ادغام است که توسط دولت حمایت می‌شود.

شما برای اخذ اقامت ایتالیا از طریق ویزای طلایی،‌ به موارد زیر نیاز دارید.

  • حداقل 500000 یورو برای سرمایه‌گذاری در یک کسب و کار نوپا.
  • 1 میلیون یورو در صورتی که سرمایه‌گذاری در قالب یک کمک خیرخواهانه انجام شود.
  • حداقل درآمد سالانه 100000 یورویی متقاضی نیز مورد نیاز است.

این برنامه افراد با ارزش خالص بالایی را که می‌خواهند به ایتالیا مهاجرت کنند هدف قرار می‌دهد و یکی از بزرگ‌ترین مزایای آن این است که امکان مالکیت املاک و مستغلات در این کشور شگفت انگیز را ارائه می‌دهد.

ویزای انتخابی ایتالیا

شهروندان خارجی که می‌خواهند بازنشسته شوند و به طور دائم در ایتالیا زندگی کنند می‌توانند برای ویزای انتخابی درخواست دهند. این نوع اجازه اقامت یکی از ساده‌ترین راه‌های مهاجرت به ایتالیا است. از جمله شرایطی که برای دریافت ویزای اقامت انتخابی باید رعایت شود، داشتن بیمه درمانی به ارزش 30000 یورو است.

شهروندان خارجی که مایل به بازنشستگی به ایتالیا هستند باید چند الزام اضافی را رعایت کنند، از جمله داشتن درآمد ثابت 31000 یورو در سال. اگر یک زوج بخواهند با هم به ایتالیا مهاجرت کنند، حداقل درآمد سالانه 38000 یورو تعیین می‌شود.

تمدید مجوز اقامت ایتالیا

بسته به نوع اجازه اقامت، اتباع خارجی ملزم به تمدید مجوزهای خود به طور منظم هستند. شهروندان خارجی مقیم ایتالیا باید برای تمدید به شرح زیر درخواست دهند:

  • 90 روز قبل از انقضا، اگر مجوز اقامت دو ساله داشته باشد،
  • 60 روز قبل از انقضا، در صورتی که مجوز اقامت یک ساله داشته باشد،
  • 30 روز قبل از انقضا در سایر موارد.

مدت اعتبار مجوزهای اقامت موقت بستگی به هدف ویزای ایتالیا دارد. شهروندان خارجی که در ایتالیا بر اساس مجوز کار موقت کار می‌کنند، باید بسته به بخشی که در آن کار می‌کنند، برای تمدید درخواست دهند. مجوز استخدام ایتالیا ممکن است شش تا نه ماه اعتبار داشته باشد، در حالی که ویزای دانشجویی ممکن است یک دوره اعتبار یک ساله داشته باشد. .

لطفاً توجه داشته باشید که در چارچوب محدودیت‌های مسافرتی که به دلیل همه‌گیری کووید-19 اعمال می‌شود، دولت ایتالیا اقدامات مختلفی را برای مهاجرانی که در اینجا زندگی می‌کنند انجام داده است و این به کسانی که تحت مجوز اقامت در اینجا زندگی می‌کنند نیز اشاره دارد. به عنوان مثال، بر اساس فرمان 30 آوریل 2021، اعتبار مجوزهای اقامتی که در سال 2021 منقضی شده بودند تا 31 ژوئیه 2021 تمدید شد. زیرا شرایط ویژه برای سفر به اینجا همچنان قابل اجرا است.

همچنین مهم است بدانید که این کشور به زودی محدودیت‌های سفر خود را تغییر خواهد داد، زیرا همه‌گیری دیگر یک تهدید محسوب نمی‌شود و وضعیت اضطراری موجود در ایتالیا در 31 مارس 2022 پایان خواهد یافت. از 1 آوریل، کشور از محدودیت‌های مختلف منصرف خواهد شد.

بهترین راه مهاجرت به ایتالیا و اخذ اقامت

اگر می‌خواهید به ایتالیا مهاجرت کنید و اقامت دریافت کنید، در اینجا یک مقایسه مختصر بین راه‌هایی که می‌توانید بر اساس زمان، پیچیدگی مراحل و امکان اخذ اقامت به آن دست پیدا کنید، آورده شده است:

مهاجرت به ایتالیامدت زمانیپیچیدگیامکان اخذ اقامت
مهاجرت به ایتالیا از طریق ویزای کاریچند ماهنسبتا سادهموجود است
مهاجرت به ایتالیا از طریق تجارتچند ماهنسبتا سادهموجود است
مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه‌گذاریتا یک سالپیچیدهموجود است
مهاجرت به ایتالیا بعد از بازنشستگیچند ماهنسبتا سادهموجود است
مهاجرت به ایتالیا از طریق ازدواجچند ماهنسبتا سادهموجود است

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم از انواع روش‌های مهاجرت به ایتالیا و اخذ اقامت ایتالیا از این طریق را بیان کنیم. اما مطمئنا، هر یک از این روش‌ها پیچیدگی‌ها و کاغذبازی‌های زیادی را نیاز خواهند داشت. پس در صورت تمایل می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و از طریق مشاوره‌ی رایگان، تمام اطلاعات مورد نیازتان را به دست آورید. همچنین شما می‌توانید با سازمان مهاجرتی صبا ویزا، تمام مراحل اخذ اقامت ایتالیا را قدم به قدم و بدون هیچ دردسری طی کنید و اقدامات خود را با اطمینان خاطر از سال‌ها تجربه و کیفیت در خدمات، به ما بسپارید.

سوالات متداول

چگونه به ایتالیا مهاجرت کنم؟

اگر شهروند غیر اتحادیه اروپا/EFTA هستید، قبل از اینکه بتوانید به ایتالیا مهاجرت کنید، باید ویزای اقامت طولانی مدت ایتالیا را دریافت کنید. این نوع ویزا به شما اجازه می‌دهد تا با قصد اقامت طولانی مدت وارد ایتالیا شوید.

آیا می‌توانم بدون کار در ایتالیا زندگی کنم؟

ویزای اقامت انتخابی به دارندگان این امکان را می‌دهد که به مدت یک سال در ایتالیا اقامت داشته باشند (اما نه اینکه در آنجا کار کنند). کسانی که به رعایت شرایط و قوانین مربوطه ادامه می‌دهند می‌توانند آن را تا پنج سال تمدید کنند.

آیا می‌توانم به راحتی در ایتالیا کار کنم؟

این واقعا بستگی به آنچه شما به دنبال آن هستید دارد. اگر مایل به انجام کار سخت باشید و صلاحیت‌های مربوطه را داشته باشید، در نهایت می‌توانید شغلی پیدا کنید. با این حال، اگر به دنبال شغل انگلیسی زبان در ایتالیا هستید، گزینه‌های شما محدودتر خواهد بود. اما به صورت کلی نرخ بیکاری در کشور ایتالیا بیشتر از کشورهای غرب اروپا است.

چه شغل‌هایی در ایتالیا تقاضای زیادی دارد؟

مشاغل پر تقاضا در ایتالیا در سال 2023 و 2024 به شرح زیر است:
· مشاغل مربوط به بیمه
· مشاغل مربوط به خودرو
· مشاغل مربوط به مهاانپذیری و هتلداری
· مشاغل مربوط به تولید محصولات شیمیایی
· مشاغل مهندسی
· مشاغل مربوط به مخابرات

آیا می‌توانم بدون داشتن شهروندی در ایتالیا کار کنم؟

اتباع خارجی که قصد انجام فعالیت‌های کاری در ایتالیا را دارند باید دارای مجوز اقامت معتبری باشند که به طور خاص اجازه کار را به آن‌ها می‌دهد. به طور کلی، مجوزهای اقامتی که شامل توانایی برای کار است دارای برچسب “permesso unico lavoro” (اجازه اقامت برای کار) هستند.

آیا می‌توانم ویزای توریستی را به ویزای کار در ایتالیا تبدیل کنم؟

به طور کلی، تنها در صورتی می‌توانید برای ویزای کار اقدام کنید که خارج از مرزهای ایتالیا باشید. اگر با ویزای توریستی در ایتالیا هستید، باید کشور را ترک کرده و به سفارت ایتالیا در کشور محل اقامت خود درخواست دهید.

چه مدت می‌توان به عنوان یک خارجی در ایتالیا زندگی کرد؟

شهروندان اتحادیه اروپا که مایل به اقامت بیش از 90 روز در ایتالیا هستند باید اقامت محلی خود را ثبت کنند. از سوی دیگر، شهروندان غیر اتحادیه اروپا ممکن است تا 90 روز برای مقاصد گردشگری، تجاری یا تحصیلی در ایتالیا بمانند، مگر اینکه توافقات دوجانبه خاصی بین ایتالیا و کشور مبدا آن‌ها وجود داشته باشد.

کدام رشته‌ تحصیلی در ایتالیا بهتر است؟

برخی از رشته‌های تحصیلی محبوب در ایتالیا عبارتند از:
· هنر، طراحی و مد: ایتالیا به خاطر میراث هنری غنی خود شناخته شده است و مکانی عالی برای مطالعه هنر، طراحی و مد است.
· تجارت و مدیریت: ایتالیا خانه بسیاری از کسب و کارهای مشهور جهانی است و مکانی عالی برای مطالعه تجارت و مدیریت است.

اگر فقط انگلیسی صحبت کنم می‌توانم در ایتالیا کار کنم؟

اکثر مردم محلی ایتالیا به زبان انگلیسی مسلط نیستند، و بنابراین بعید است که بدون تسلط بر زبان، بتوانید به راحتی و بدون مشکل کار پیدا کنید. از سوی دیگر، توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی شما به ویژه در گردشگری و تدریس بسیار ارزشمند خواهد بود. به همین دلیل، مشاغل آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی به راحتی در دسترس هستند. در غیر این صورت احتمالا برای پیدا کردن شغل به چالش خواهید خورد.

چگونه می‌توانم به صورت رایگان به ایتالیا مهاجرت کنم؟

در اینجا 4 راه برای مهاجرت به ایتالیا بدون نیاز به پول آورده شده است:
· برنامه “دریافت پول برای مهاجرت به ایتالیا”
· تجارت کار برای غذا و اسکان با Workaway
· کار از راه دور پیدا کنید یا کار خود را از راه دور به ایتالیا ببرید
· استفاده از ارتباطات خانوادگی خود

 

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 5 میانگین: 3.8]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید