لوگو صبا ویزا
انواع فعالیت‌های مدل‌ها در صنعت مدلینگ ترکیه

صنعت مدلینگ در ترکیه؛ بررسی تاریخچه، نحوه مهاجرت و فعالیت در این زمینه

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه مهاجرت و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان

شاید تا چند سال قبل شهرهای مهمی چون پاریس فرانسه، میلان ایتالیا و زوریخ آلمان مهد صنعت مد بودند اما باید گفت که استانبول ترکیه هم در سال‌های اخیر به این صنعت سودآور پیوسته است. فعالیت مدلینگ برای نمایش مد، نمایشگاه‌های تجاری و مجلات مد استانبول در ترکیه جایگاه بسیار مهمی دارد. همچنین در سطح بین المللی، استانبول به سبک خاص خود در این صنعت بسیار معروف است. صنعت مدلینگ در ترکیه برای افراد خلاق و دیوانه مد که می‌خواهند به جایگاه ویژه‌ای در این زمینه برسند، فرصت ویژه‌ای را فراهم کرده است.

اگر شما هم جز افرادی هستید که به مد و مدلینگ علاقه فراوان دارید و به دنبال مهاجرت برای فعالیت در این رشته هستید، باید بدانید که نزدیک‌ترین مقصد ترکیه و شهر استانبول است. البته مهاجرت برای فعالیت در صنعت مدلینگ در ترکیه شرایط خاص به خود را دارد. در ادامه پیرامون تاریخچه، برترین آژانس‌های فعال در این زمینه و مزایای مهاجرت به ترکیه برای فعالیت در این صنعت پرداخته شده است، پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

مد و مدلینگ

تاریخچه صنعت مدلینگ در ترکیه

از کافتان‌های مجلل عثمانی گرفته تا خلاقیت‌های مدرن طراحان جوان، صنعت مد در ترکیه راه طولانی را طی کرده تا به نقطه کنونی رسیده و در طول قرن‌ها بسیار تغییر کرده است. بحث لباس و صنعت مدلینگ در این کشور با توجه به مینیاتورها و نقاشی‌های دیواری پیدا شده در آسیای میانه قدمتی طولانی داشته و به 100 سال قبل از میلاد باز می‌گردد. این آثار نشان می‌دهد که ترک‌های آسیای میانه از چکمه های چرمی، پیراهن‌های منتان (پیراهن بدون یقه و برش آزاد)، یک کافتان کوتاه با کمربند و یک شلوار بالا گشاد و از پایین باریک است استفاده می‌کردند. با مهاجرت بسیاری از آسیا به آناتولی، همگرایی فرهنگ‌های مختلف باعث تغییراتی در زیبایی شناسی و مد در تکیه شد.

تغییرات صنعت مدلینگ در ترکیه همزمان با امپراتوری عثمانی به اوج خود رسید. پوشیدن روپوش و كفتان متشكل از گران‌ترین پارچه‌ها كه رشته‌های فلزی طلا و نقره داشتند، رواج پیدا کرد. پیشرفت این صنعت در ترکیه بیشتر مدیون مراکز معروف بافندگی ایتالیایی در ونیز، جنوا و فلورانس و همچنین هدایای دیپلماتیک کشورهای ثروتمند در صنعت نساجی مانند ایران، هند و چین بود. تأثیرات غربی در مد ترکیه هم در زمان سلطان محمود دوم و در قرن هفدهم آغاز شد و با تأسیس جمهوری ترکیه در سال 1923 و همچنین اصلاحات برای ترویج یک دولت ملی سکولار و مدرن به اوج خود رسید. تا جایی که امروزه شهر استانبول ترکیه را می‌توان یکی از مهم‌ترین و فعال‌ترین شهرهای دنیا در صنعت مد و مدلینگ دانست.

انواع فعالیت‌های مدل‌ها در صنعت مدلینگ ترکیه

در ترکیه نیز مانند هر کشور دیگری فعالیت مدلینگ به دو بخش مهم تقسیم می‌شود: مدلینگ لباس که به آن Shirtmodel نیز گفته می‌شود و مدلینگ عکس که به آن Photomodel نیز گفته می‌شود. کسانی که هم چهره و هم فیزیک بدنی مناسبی دارند می‌توانند به عنوان Shirtmodel در صنعت مدلینگ ترکیه مشغول به کار شوند. اما افرادی که فیزیک و جثه مناسب این کار را ندارند اما چهره مناسبی دارند؛ می‌توانند در بخش مدلینگ عکاسی فعالیت کنند.

انواع فعالیت‌های مدل‌ها در صنعت مدلینگ ترکیه

فاکتورهای مهم صنعت مدلینگ در ترکیه

مدل‌ها فشار رقابتی خاصی برای فعالیت مدلینگ در ترکیه دارند. در استانبول هر روز ممیزی و فاکتور جدیدی برای تبلیغات تجاری، عکسبرداری و مجلات مد مطرح می‌شود. الزامات و شرایط خاصی که مدل‌ها برای آغاز فعالیت در استانبول دارن بسته به آژانسی که برای آن فعالیت دارند، متفاوت است. با این وجود فاکتورهای مشخص و ثابتی هم در صنعت مدلینگ ترکیه وجود دارد که جز عوامل موفقیت یک مدل به شمار می‌رود که عبارتند از:

فاکتورهای مهم صنعت مدلینگ در ترکیه

مشخصات فیزیکی

اندازه بدن یکی از نیازهای اساسی برای ورود به صنعت مدلینگ ترکیه چون هر کشور دیگری به شمار می‌رود. حداقل قد 170 سانتی متر برای خانم‌ها و 180 سانتی متر برای آقایان جز شروط اولیه و بسیار مهم به شمار می‌رود. گرچه استثناهایی مانند کیت ماس برای این قانون کلی در جهان مدلینگ وجود دارد، اما این موارد بسیار اندک بوده و اندازه استاندارد همانی است که گفته شد.

همچنین علاوه بر قد یکی دیگر از معیارهای بسیار مهم و ضروری، سایز و وزن است که برای مردان وزنی بین ۶۴ تا ۷۵ در نظر گرفته شده است. در مورد خانم‌ها باید گفت که وزن ایده‌آل 50 کیلوگرم است. همچنین سایز افراد بهتر است بین 38 تا 42 باشد. البته در سال‌های اخیر سایز پلاس‌ها نیز وارد صنعت مدلینگ در کشور ترکیه شده‌اند اما آژانس‌های اندکی در این زمینه فعالیت دارند.

شرایط سنی

سن به عنوان یکی دیگر از معیارهای مهم و تعیین کننده صنعت مدلینگ در ترکیه برای پذیرش افراد به شمار می‌رود. بیشتر تازه واردان در این صنعت برای به دست آوردن تجربه، آموزش و فعالیت از 16 تا 20 سالگی شروع می‌کنند. برخی از مدل‌ها حتی زودتر هم کشف می‌شوند. البته باید گفت عمر فعالیت در این صنعت اندک است و به همین خاطر ضروری است تا از سن کم شروع به کار کرد.

شرایط ظاهری

همانگونه که گفته شد داشتن چهره مناسب چه به عنوان مدل لباس و چه به عنوان مدل عکاسی یکی از شرایط مهم و خاصی است که آژانس‌های فعال صنعت مدلینگ در ترکیه به آن توجه ویژه‌ای دارند. مهم‌ترین شرط ظاهری، داشتنی پوستی صاف و یکدست با منافذی نامرئی و موهایی آراسته است. این امر به ویژه برای مدل‌های عکاسی از اهمیت بیشتری هم برخوردار است.

شرایط ظاهری

نحوه آغاز به کار در صنعت مدلینگ ترکیه

 اگر دقیقاً الزامات اساسی که ذکر شد را دارید و مدتی است که در فکر کار به عنوان مدل هستید، می‌توانید با مراجعه به یک آژانس مدلسازی، اولین قدم حرفه‌ای را برای ورود به صنعت مدلینگ در ترکیه را بردارید. برای این کار یک تقاضانامه رسمی و هم به تصاویر گرفته شده توسط یک عکاس حرفه ای نیاز دارید.

همچنین اگر قبلاً به عنوان مدل کار کرده باشید و نمونه کارهای مدلینگ دارید، ارائه آنها به عنوان رزومه در مصاحبه شغلی به عنوان یک امتیاز به شمار می‌رود و راه را برای ورود به این صنعت هموارتر خواهد کرد.

الزامات اساسی برای شروع به کار

یکی از الزامات اساسی کار به عنوان مدل در صنعت مدلینگ در ترکیه، اثبات نظم و انضباط است. ممکن است بخشی از کار تا شب طول بکشد و زمان زیادی هم صرف آرایش و حالت دادن به مو شود؛ برای همین داشتن نظم و در کنار آن صبر و حوصله از الزمات کار است. همچنین از آنجایی که هر فردی در این حرفه اعم از مرد و زن، بخشی از یک تیم به شمار می‌رود، لازم است که نگرش حرفه‌ای به کار داشته باشند تا به عنوان یک مدل واقعاً موفق باشید. بنابراین، دقت در مورد وظایف و حرفه‌ای بودن در مدلینگ یکی از رمزهای موفقیت در این زمینه است. همچنین در این حرفه باید توانایی پذیرفتن انتقادات را داشت تا روز به روز پیشرفت کرده و به عنوان یک مدل موفق مطرح شد.

مزایای ورود به صنعت مدلینگ در ترکیه

همانگونه که در مقدمه بحث اشاره شد، ترکیه در سال‌های اخیر به یکی از کشورهای با پتانسیل بالا برای فعالیت مدلینگ تبدیل شده است. ورود به این صنعت نیز برای مهاجرت یکی از جذابیت‌های کشور ترکیه است. ایرانیان زیادی نیز وارد این صنعت شده و تا حد زیادی موفق ظاهر شده‌اند. نمونه این افراد موفق را می‌توان مهلقا جابری و سیمین غروری دانست. مزایای صنعت مدلینگ در ترکیه را برای فعالیت جدی در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:

مزایای ورود به صنعت مدلینگ در ترکیه

دریافت ویزای شغلی

افرادی که بتوانند از آژانس‌های معروف در زمینه مد و مدلینگ پذیرش بگیرند، می‌توانند برای آغاز فعالیت خود به این کشور مهاجرت کرده و ویزای کاری ترکیه را دریافت کنند. همچنین در صورت استمرار فعالیت و بعد از تمدید ویزای کاری، می‌توانند برای اقامت دائم در این کشور اقدام کنند. در واقع می‌توان صنعت مدلینگ در ترکیه را دروازه ورود و اقامت در این کشور دانست.

ارتباط با دیگر کشورهای فعال در زمینه مدل

شبکه ارتباطی گسترده با عکاسان یا افراد دیگر در صنعت مد یا تبلیغات صنعت مدلینگ در ترکیه، راه را برای فعالیت در دیگر کشورها باز خواهد کرد. همچنین با داشتن ویزا و یا اقامت در ترکیه، فرد فعال در این زمینه به راحتی می‌تواند به دیگر کشورها سفر کرده و در آژانس‌های مدلینگ کشورهای اروپایی نیز مشغول به کار شود. در واقع آژانس‌های انتخاب مدل و مدل سازی در ترکیه به آژانس‌های لندن، برلین، لس آنجلس، نیویورک، پاریس، توکیو، شانگهای و میلان در ارتباط هستند و در صورت نیاز مدل‌های خود را به این مقاصد معرفی کرده و می‌‌فرستند.

فرصت شغلی زیاد و درآمد مناسب

از آنجایی که صنعت مدلینگ ترکیه دارای پتانسیل بالایی برای رشد است و فارغ از تاریخچه طولانی آن، در چند سال گذشته شکل مدرنی به خود گرفته، هنوز فرصت‌های شغلی زیادی را برای پذیرش مدل دارد. همچنین صنعت پوشاک ترکیه دارای جایگاه برتری در دنیاست و برای معرفی آن نیاز به مدل دارد. این نکات به معنی فرصت‌های شغلی زیادی صنعت مدلینگ در ترکیه است.

در مورد درآمد نیز باید گفت که میزان متوسط حقوق هر مدل در کشور ترکیه بسته به این مورد که با کدام شرکت تبلیغاتی یا آژانس مدلینگ قرارداد بسته، متفاوت خواهد بود. ممکن است یکی از این شرکت‌ها یا موسسات برای هر بار حاضر شدن یک مدل بر روی صحنه یا برای عکاسی بین ۱ تا ۳ هزار لیره پرداخت کند. در مورد برخی از مدل‌ها این رقم به۷ تا ۸ هزار لیره نیز می‌رسد.

شاید جالب باشد بدانید که بسیاری فعالان صنعت مدلینگ در ترکیه اعم از مدل لباس یا عکاسی درآمد ماهیانه‌ای بین ۷۰ تا ۸۰ هزار لیره دارند. همچنین از آنجایی که مدل‌ها علاوه بر فعالیت در دنیای واقعی در فضای مجازی هم قادر به فعالیت هستند و از طریق تبلیغات نیز می‌توانند درآمد خود را افزایش دهند.

برترین آژانس‌های فعال صنعت مدلینگ در ترکیه

همانگونه که اشاره شد برای مهاجرت و شروع فعالیت به عنوان مدل در این کشور، نیاز به پذیرش در یکی از شرکت‌ها یا آژانس‌های مدلینگ است. در میان آژانس‌های معروف این کشور به معرفی برخی از برترین‌های آن پرداخته‌ایم که عبارتند از:

آژانس Star Models

استانبول مهد مد در کشور ترکیه به شمار می‌رود و آژانس استار مدلز یکی از مراکز مدلینگ موفق در این شهر ترکیه محسوب می‌شود. این آژانس معروف صنعت مدلینگ در ترکیه در زمینه کشف استعدادهای بین المللی و رزرو مدل فعالیت دارد. بسیاری از مدل‌های بین المللی که توسط این موسسه کشف شده و آموزش دیده‌اند، هم اکنون با برندهای برتر دنیا فعالیت دارند.

آژانس ICE Model Management Istanbul

یکی دیگر از معروف‌ترین آژانس‌های مدلینگ در کشور ترکیه، موسسه آیس است. نکته مثبت در مورد این آژانس شناسایی مدل‌ها و فعالیت در زمینه مدل‌های پلاس سایز، مدل‌های ورزشی و استعدادهای بین‌المللی و مهاجر در زمینه هنرپیشگی است.

آژانس Select Model Management

اگر جزو آقایانی هستید که علاقه‌مند به صنعت مدلینگ در ترکیه و حضور در این کشور به عنوان مدل هستید، کمپانی سلکت مدل انتخاب درستی خواهد بود. این آژانس مدلینگ کوچک اما حرفه‌ای، عمده فعالیت خود را بر روی شناسایی و معرفی مدل‌های مرد متمرکز کرده است.

برترین آژانس‌های فعال صنعت مدلینگ در ترکیه

آژانس C&C MODELS

اگر جز افرادی هستید که افق دید گسترده دارید و به دنبال یک آژانس فعال صنعت مدلینگ در ترکیه که سکوی پرتاب و معرفی شما در سطح بین‌المللی باشد؛ باید گفت که تخصص لازم برای این امر را کمپانی مدلینگ سی اند سی مدلز دارد. این کمپانی حرفه‌ای مد با بسیاری از آژانس‌های مدلینگ بین المللی در کشورهای مختلف آمریکای شمالی، کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین ارتباط دارد.

سخن پایانی

به توجه به موارد گفته شده اگر جز افرادی هستید که خواهان پیوستن به صنعت مدلینگ در ترکیه بوده اما از قوانین شرایط آن آگاهی لازم را ندارید، همچنین در زمینه محدودیت‌های داخلی نیز بی‌ اطلاع هستید، بهتر است قبل از هر اقدامی با یک موسسه مهاجرتی معتبر در این زمینه مشورت کرده و بعد کارهای خود را برای پذیرش در یک آژانس مد و دریافت ویزا انجام دهید. بنابراین می‌توانید با مشاوران ما در موسسه حقوقی و مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و در این زمینه راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 3 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. سارافلاحی
    15 اسفند 1399
    پاسخ

    سلام من خیلی از حرفه مدلینگ خوشم میاد ومیخوام مدل جهانی شم

  2. امین امیری نژاد
    29 آبان 1401
    پاسخ

    سلام من خیلی دوست دارم مدل لباس مردانه بشم
    باید چیکار کنم

    • تحریریه صباویزا
      7 شهریور 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      لطفا جهت ارتباط با مشاوران مجموعه با شماره 58416-021 تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان کلیک کنید