لوگو صبا ویزا
سرمایه گذاری در ایتالیا

سرمایه گذاری در ایتالیا

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه سرمایه گذاری در ایتالیا و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان

ایتالیا که به کشور چکمه‌ای معروف است، تنها به دلیل تمدن، فرهنگ ، سبک زندگی خاص و هنرمندانش شناخته شده نیست. این کشور دارای پتانسیل‌های زیادی برای سرمایه گذاری است و دولتمردان آن تلاش دارند تا با تشویق خارجیان به سرمایه گذاری در ایتالیا بیش از گذشته پیشرفت کنند. مزایای سرمایه گذاری در این کشور و روش‌های متداول برای این کار از مواردی است که در ادامه مطلب به بررسی آنها پرداخته‌ایم.

فهرست عناوین

5 مزیت مهم سرمایه گذاری در ایتالیا

همانگونه که در بخش ابتدایی این مطلب اشاره شد، در سالهای اخیر دولتمردان ایتالیا با ارائه سیاست‌های حمایتی سعی در جذب سرمایه گذاران خارجی داشته‌اند. همچنین خود افراد متقاضی نیز به دلیل مزایای این کشور در زمینه اقتصادی و …، تمایل دارند تا برای انتقال سرمایه به ایتالیا اقدام کنند. برخی از مهمترین مزایا یا دلایلی که باعث شکل گیری موج انتقال سرمایه خارجی به این کشور شده است، را در زیر شرح داده‌ایم.

برخورداری از اقتصاد پویا

اصلی‌ترین مزیت سرمایه گذاری در ایتالیا این است که یکی از برترین اقتصادها و بازارهای جهان را با تولید ناخالص داخلی در حدود 2 تریلیون دلار دارد. همچین این کشور سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو و هشتمین اقتصاد بزرگ جهان است. علاوه بر این موارد، بازار داخلی این کشور فرصت‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری را فراهم کرده است.

موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی ایتالیا

ایتالیا یک مرکز استراتژیک و لجستیک به شمار می‌رود که به بازارهای جهانی متصل است. در واقع ایتالیا دروازه اصلی ورود به بازار اروپا و دستیابی به 500 میلیون مشتری آن است. همچنین به آفریقای شمالی و خاورمیانه و 270 میلیون مشتری بالقوه آنها نیز نزدیک است. در عین حال، این کشور یک پل ایده آل بین اروپای جنوبی و کشورهای اتحادیه مرکزی و شرقی است. با سرمایه گذاری در ایتالیا شما به یک شبکه حمل و نقل گسترده زمینی و همچنین بنادر برای حمل و نقل دریایی دسترسی خواهید داشت.

فعال در زمینه تولید و صادرات

ایتالیا یک بازیکن کلیدی جهانی در صنعت صادرات است. از این نظر دومین اقتصاد تولیدی و صادراتی را در اروپا به شمار می‌رود که فقط آلمان از آن پیشی گرفته است و جز 6-7 تولید کننده برتر در جهان است. همین دلیل باعث شده تا در سالهای اخیر علاقه سرمایه گذاران خارجی برای حضور در فضای رقابتی و تولیدی این کشور به صورت روز افزون رشد کند.

صنایع پیشرفته

سرمایه گذاری در این کشور به معنای دسترسی به دانش منحصر به فرد در بخش هایی مانند ماشین آلات و اتوماسیون، مد، طراحی و غذا است. سرمایه گذاران در ایتالیا همچنین می‌توانند به شبکه‌های گسترده‌ای از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و یا همان SME ها و خوشه‌های صنعتی متکی باشند که قادر به تهیه محصولات با کیفیت بالا در سطح جهانی هستند.

استقبال از سرمایه گذاری خارجی

درهای ایتالیا برای سرمایه گذاری خارجی باز است. امروزه شرکت‌های چند ملیتی بخش مهمی از اقتصاد ایتالیا را به حرکت درمی‌آورند. شرکت‌های خارجی اکنون 11٪ از کل کارگران در این کشور را استخدام می‌کنند و بیش از 20٪ گردش مالی داخلی نیز متعلق به این شرکت‌هاست. که نشان از سیاست‌های حمایتی ایتالیا در قبال سرمایه گذاران خارجی است.

با روش‌های سرمایه گذاری در ایتالیا آشنا شوید

فرهنگ، هنر و اقتصاد ایتالیا برای شما دارای جذابیت است؟ به دنبال روش‌های برای اخذ اقامت این کشور هستید؟ دوست دارید از طریق سرمایه گذاری اقامت این کشور را به دست بیاورید؟ در ادامه سعی شده تا روش‌های سرمایه گذاری و شرایط اقامت در ایتالیا متناسب با هر روش را به شما معرفی کنیم.

سرمایه گذاری از طریق خرید ملك

در همین ابتدا لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که سرمایه گذاری در ایتالیا از طریق خرید ملک، همانند بسیاری کشورهای اروپایی دیگر منجر به اخذ اقامت دائم در این کشور نخواهد شد و تنها به عنوان یک روش برای سرمایه گذاری صرف مطرح شده است.

همچنین مبلغ پایه‌ای نیز برای خریدران املاک و مستغلات در این کشور مشخص نشده است. با این وجود بین 300 تا 500 هزار یورو پول برای این امر نیاز است. البته افرادی هم که در کنار خرید ملک بتوانند به اداره مهاجرت ایتالیا ثابت کنند که دارای درآمد سالانه 100 هزار یورو هستند، می‌توانند برای اخذ اقامت اقدام کنند. پس همانطور که دیدید فقط خرید ملک منجر به دریافت ویزای این کشور به ویژه گلدن ویزا نمی‌شود.

سرمایه گذاری از طریق گلدن ویزا

ایتالیا جز کشورهای اروپایی به شمار می‌رود که به برخی از سرمایه گذاران خارجی گلدن ویزا برای اقامت در این کشور اعطا می‌کند. برای گلدن ویزا نیز 4 پلن مشخص دارد که عبارتند از:

سرمایه گذاری ۲ میلیون یورویی: این نوع سرمایه گذاری در ایتالیا باید در زمینه خرید اوراق بهادار باشد و علاوه بر آن سرمایه گذار موظف است تا اوراق بهادار خریداری شده در این کشور را به مدت دو سال حفظ کرده و از ایتالیا نیز خارج نشود.

سرمایه گذاری ۱ میلیون یورویی: این نوع سرمایه گذاری در کشور ایتالیا باید در زمینه پروژه‌های عام‌المنفعه از جمله آموزشی، تحقیق و توسعه و فرهنگی باشد. از آنجایی که این سرمایه گذاری به نوعی هدیه‌ای به اقتصاد کشور ایتالیا است، شما موفق به اخذ اقامت خواهید شد؛ اما سرمایه شما قابل بازگشت نخواهد بود.

همچنین سرمایه گذاری ۵۰۰ هزار یورویی و سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار یورویی در زمینه راه اندازی استارت آپ و شرکت با مسئولیت محدود است که از طریق آن به شما اجازه اقامت در ایتالیا داده خواهد شد.

ثبت شرکت در ایتالیا

سرمایه گذاری از طریق ثبت شركت

یکی دیگر از راه‌های بسیار مناسب برای سرمایه گذاری در ایتالیا و در کنار آن دریافت اجازه اقامت در این کشور، ثبت شرکت است. نکته مهمی که پیش از بررسی شرایط این امر باید به آن اشاره شود، زمان‌بر بودن این امر است که اغلب از استارت کار تا دریافت ویزا یک سال به طول می‌انجامد و باید برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه را انجام دهید.

در طول زمانی که برای این شکل سرمایه گذاری گفته شد، نیاز است تا فرد متقاضی سه بار به کشور ایتالیا سفر کرده و مراحل لازم برای ثبت شرکت را طی کند؛ زیرا به حضور متقاضی در انجام این مراحل نیاز است.

  • در گام اول برای ثبت شرکت نیاز به تشکیل پرونده در اداره مهاجرت کشور ایتالیا به صورت حضوری است. در طی همین مرحله کارهایی چون افتتاح حساب، ارائه مدارک هویتی و معرفی به اداره پلیس نیز انجام خواهد شد.
  • در مرحله دوم از سرمایه گذاری در ایتالیا از طریق ثبت شد باید برای کسب کد ملی، دریافت اجازه اقامت و انجام اموری ثبتی شرکت به ایتالیا سفر کرد.
  • در گام سوم نیز ثبت نهایی در دفتر رسمی و انجام برخی معاینات انجام خواهد شد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت در ایتالیا

بهتر است قبل از هرگونه اقدامی، مدارک زیر را برای ثبت شرکت تکمیل کنید و داشته باشید تا با مشکل خاصی روبرو نشوید:

  • پاسپورت دارای اعتبار
  • پرینت حساب بانکی برای اثبات تمکن
  • ارائه گواهی و مدارک پزشکی لازم
  • بیزینس پلن مورد تأیید

همچنین لازم به ذکر است که می‌توان به جای ثبت شرکت برای سرمایه گذاری در ایتالیا از طریق خرید یک شرکت یا بخش عمده سهام آن نیز اقدام کرد. در این شرایط نیازی به بیزینس پلن و دردسرهای مربوط به طی کردن مراحل ثبت شرکت نیز نیست.

سرمایه گذاری در ایتالیا از طریق کارآفرینی

برای سرمایه گذاری در ایتالیا می‌توانید از طریق کارآفرینی هم اقدام کنید. خوشبختانه صنایع نوآورانه‌ای چون هوافضا، خودرو و تکنولوژی در این کشور کم نیستند و با انتخاب هر کدام از این صنایع و ارائه یک بیزینس پلن موفق برای کارآفرینی در این حوزه‌ها می‌توانید جهت اخذ اقامت در این کشور هم اقدام کنید. به منظور اینکه سرمایه ‌گذاری شما در بخش کارآفرینی کشور ایتالیا مورد قبول قرار گیرد باید حداقل مبلغ 100.000 یورو داشته باشید. همچنین باید در بیزینس پلن شما ثابت شود که در کنار درآمد زایی و سوددهی، توانایی استخدام نیروی کار ایتالیایی را هم دارید.

سرمایه گذاری از طریق برنامه خود حمایتی یا تمکن مالی

تمکن مالی که با عنوان خود حمایتی نیز شناخته می‌شود، مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، یکی دیگر از روشهای سرمایه گذاری در ایتالیا نیز به شمار می‌رود. در واقع در این روش فرد با اثبات توان مالی موفق به اخذ اقامت این کشور خواهد شد.

نکته مهمی که در مورد این شیوه سرمایه گذاری باید به آن دقت داشته باشید، این است که نیازی به انتقال سرمایه به کشور ایتالیا نیست و فرد تنها باید اثبات کند که توان مالی کافی برای زندگی خود و همراهانش را در این کشور دارد. برای این امر باید شرایط زیر را درنظر داشته باشید:

  • اثبات اینکه درآمد ماهیانه فرد متقاضی برای سرمایه گذاری از طریق تمکن مالی، 2600 یورو است
  • اثبات اینکه درآمد ماهیانه همسر فرد متقاضی برای سرمایه گذاری از طریق تمکن مالی، ماهانه 500 یورو است
  • هر کدام از همراهان نیز باید درآمد ماهیانه 130 یورو داشته و بتوانند این امر را از طریق اظهارنامه‌های مالی و بانکی اثبات کنند

همچنین شرط مهم دیگر برای این نوع سرمایه گذاری در ایتالیا این است که فرد متقاضی توان خرید یا اجاره ملکی را برای زندگی در این کشور داشته باشد. افرادی که اقدام به خرید ملک می‌کنند و تمکن مالی خود را نیز اثبات می‌کنند، می‌توانند راحت‌تر برای اخذ ویزا اقدام کنند.

در نهایت هم باید به این نکته مهم و اساسی اشاره کرد که برنامه خود حمایتی تنها منجر به اخذ اجازه اقامت در این کشور خواهد شد و فرد متقاضی یه هیچ وجه نمی‌تواند برای کار یا نوع دیگری از سرمایه گذاری فعال در کشور ایتالیا اقدام کند. در ابتدا نیز اقامت به مدت 5 سال بوده و بعد از آن می‌توان برای اقامت دائم و دریافت ویزا اقدام کرد.

سرمایه گذاری در ایتالیاشرایط کلی اقامت و اخذ تابعیت از طریق سرمایه گذاری

از جمله مهمترین نکاتی که در مورد سرمایه گذاری و فرآیند اخذ اقامت از این طریق باید به آن اشاره کرد این است که در ابتدا به فرد متقاضی تنها اجازه اقامت دو ساله در کشور ایتالیا داده خواهد شد. البته در روش‌هایی چون ثبت شرکت، کارآفرینی و تکمن مالی که منجر به اقامت خواهد شد.

بعد از پایان یافتن دو سال اول، در صورتی که فرد شرکت و کسب و کار نوپای خود را حفظ کرده باشد و یا همچنان از تمکن مالی برخوردار باشد، مدت اقامتی که از طریق این روش به فرد اعطا شده، به مدت زمان سه سال دیگر قابل تمدید است.

در نهایت نیز پس از پایان یافتن این پنج سال در صورت حفظ تمکن مالی و مداومت در فعالیت اقتصادی که باید مورد تأیید مراجع ذیصلاح قرار گیرد. فرد قادر اخذ اقامت دائم در کشور ایتالیا است. در صورتی هم که اقامت دائم فرد به مدت 10 سال دیگر ادامه داشته باشد، به وی تابعیت و پاسپورت این کشور اروپایی داده خواهد شد.

برای اخذ تابعیت و گرفتن پاسپورت کشور ایتالیا موراد زیادی از سمت اداره مهاجرت این کشور مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت. از جمله مهمترین مسائل که در این رابطه باید به آن توجه داشته باشد و بررسی خواهد شد عبارتند از:

  • تسلط یافتن فرد متقاضی برای اخذ تابعیت به زبان ایتالیایی به شکل عالی
  • رعایت قوانین در طول سالهای اقامت در این کشور و ارائه مدارک تأیید شده از اداره پلیس مربوط به عدم سوء سابقه
  • اثبات همخوانی و ادغام فرهنگی با شهروندان و جامعه ایتالیایی
  • پرداخت به موقع مالیات و کلیه مواردی چون قبوض و …

سخن پایانی

با وجود اینکه کلیه روش‌ها و شرایط سرمایه گذاری در ایتالیا را در این مطلب بررسی کردیم اما ضروری است برای اطلاع از شرایط ویژه و ریزه‌کاری‌های قانونی، قبل از هر اقدامی با یک موسسه مهاجرتی معتبر مشاوره کنید. همچنین می‌توانید این امر را به دست موسسه حقوقی مهاجرتی صبا ویزا سپرده و خودتان تنها مقدمات سفر و اقامت در کشور ایتالیا را فراهم کنید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید