لوگو صبا ویزا
سرمایه گذاری در اسپانیا

سرمایه گذاری در اسپانیا

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه سرمایه گذاری در اسپانیا و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان

اسپانیا که در جنوب غربی اروپا واقع شده است، به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد تعطیلات در جهان شناخته می‌شود. اسپانیا کشور پر جنب و جوشی است که به خاطر مناظر باشکوه و کیفیت بالای زندگی مردمانش شناخته می‌شود.

این کشور با طبیعت شگفت انگیز، سواحل زیبا، فرهنگ متنوع و تاریخ غنی خود، سالانه میلیون‌ها بازدید کننده را به خود جذب می‌کند. برای کسانی که مایل به اقامت در این کشور پر جنب و جوش هستند، سرمایه گذاری در اسپانیا می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. با ما در این مطلب برای بررسی قوانین و چالش‌های زندگی در اسپانیا به عنوان یک سرمایه گذار همراه باشید.

تحلیل جذابیت سرمایه‌گذاری در اسپانیا

چرا در اسپانیا سرمایه گذاری کنیم؟ در حال حاضر، اسپانیا یکی از جذاب‌ترین و رقابتی‌ترین بازارهای تجاری در اتحادیه اروپا  به حساب می‌آید. این کشور همچنین سومین بازار سرمایه گذاری در اتحادیه اروپا شمرده می‌شود. این امر موجب اعتماد سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد این کشور شده است. از نظر قانونی، اقدامات نهاد قانون گذاری، سرمایه گذاری‌های اسپانیایی را به دومین دریافت کننده بزرگ سرمایه گذاری مستقیم خارجی تبدیل می‌کند.

دیگر ویژگی جذاب سرمایه گذاری در اسپانیا، دریافت ویزای طلایی این کشور است. به عبارت دیگر اگر در این کشور سرمایه گذاری کنید، شایسته دریافت گلدن ویزای اسپانیا خواهید بود. این بدان معناست که شما و خانواده شما مجوز اقامت در این کشور را خواهید داشت. پس اگر به دنبال مهاجرت به اسپانیا هستید، سرمایه گذاری می‌تواند راه امنی باشد. اما چطور می‌توان این گلدن ویزا را دریافت کرد؟ از طریق یکی از سرمایه گذاری‌های زیر:

  • خرید ملک در اسپانیا با ارزشی حدود 500000 یورو، املاک و مستغلات می‌تواند یک واحد یا چند واحد باشد که ارزش کلی آن کمتر از 500000 یورو نباشد.
  • در بخش عمومی اسپانیا حداقل 2000000 یورو سرمایه گذاری کنید.
  • خرید سهام یک شرکت یا سپرده گذاری در یک بانک اسپانیایی به مبلغ حداقل 1,000,000 یورو

سرمایه گذاری در یک کسب و کار جدید که فرصت‌های شغلی را ارائه می‌دهد، به نوآوری‌های علمی و یا فناوری کمک می‌کند و تأثیر اجتماعی اقتصادی مرتبطی در منطقه‌ای که کسب و کار در آن انجام می‌شود، خواهد داشت.

چرا در اسپانیا سرمایه ‌گذاری کنیم؟

اسپانیا کشوری با آب‌وهوای دلپذیر مدیترانه‌ای و شهر‌هایی بسیار زیبا همچون مادرید، بارسلون، والنسیا و سویا است. همچنین اسپانیا پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا است و یکی از برترین کشورهای جهان از نظر اقتصادی نیز به شمار می‌رود. مردم اسپانیا بسیار خون‌گرم هستند و با گردشگران، مهاجران و سرمایه‌گذاران خارجی رفتار مناسبی دارند. از این رو چشم بسیاری از گردشگران و افرادی که قصد مهاجرت به کشور‌های دیگر را دارند، همواره به سمت اسپانیا بوده است. یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به این کشور اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در اسپانیا است و این کشور فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد.

از آنجایی که اسپانیا یکی از بهترین کشورها برای سرمایه گذاری و مهاجرت است، در این مطلب از صبا ویزا می‌خواهیم در مورد انواع روش‌های سرمایه گذاری در اسپانیا مانند اخذ ویزای طلایی، ثبت شرکت و خرید اوراق قرضه و همچنین مزایای هر یک از آنها برای شما مطالبی را بیان کنیم. اگر قصد سرمایه گذاری در اسپانیا را دارید، قبل از هر چیز بهتر است با شرایط اقتصاد این کشور و شاخص‌های اقتصادی آن آشنا شوید.

اسپانیا؛ یکی از اعضای اتحادیه اروپا

اسپانیا یکی از بیست و هفت کشور اروپایی عضو در اتحادیه اروپا است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اینکه مشکلات اقتصادی را به خوبی مدیریت کنند و در زمینه اقتصاد شکوفا شوند، این اتحادیه را تشکیل داده‌اند. اگر بتوانید از طریق سرمایه گذاری در اسپانیا اقامت این کشور را اخذ کنید، امکان این را دارید که به راحتی به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنید.

کشورهای عضو در اتحادیه اروپا ارتباطات اقتصادی تنگاتنگ و بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و همه آنها از واحد پول یورو استفاده می‌کنند. از این رو با سرمایه‌گذاری در یکی از کشورهای اروپایی مانند اسپانیا می‌توانید به بازار و اقتصاد بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر دسترسی داشته باشید. در این قسمت با برخی از شاخص‌های اقتصادی کشور اسپانیا مانند نرخ تورم، تولید ناخالص داخلی و نرخ مالیات آشنا می‌شویم.

نرخ تورم در کشور اسپانیا

نرخ تورم در هر کشوری نشان دهنده میزان ثبات اقتصادی آن کشور است و نشان می‌دهد که هزینه‌های زندگی در یک کشور چقدر تغییرات دارد. هر چه شاخص نرخ تورم کشوری پایین‌تر باشد به معنی آن است که هزینه‌های زندگی در آن کشور طی زمان تغییرات کمتری داشته و از ثبات اقتصادی بیشتری برخوردار است. در کشور ما نرخ تورم بسیار بالا است و بسیاری از سرمایه‌داران برای سرمایه‌‌گذاری به سایر کشورها مهاجرت می‌کنند. در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۱ نرخ تورم در کشور اسپانیا چیزی حدود 2% برآورد شده است که رقم بسیار خوبی می‌باشد و نشان می‌دهد اسپانیا از ثبات اقتصادی بالایی برخوردار است.

تولید ناخالص داخلی در کشور اسپانیا

شاخص تولید ناخالص داخلی یا GDP یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی هر کشور است که نشان‌دهنده رشد اقتصادی آن کشور می‌باشد. شاخص تولید ناخالص داخلی به عوامل مختلف اقتصادی یک کشور بستگی دارد و هر چه بالاتر باشد به معنی شرایط بهتر اقتصادی است. کشور اسپانیا یکی از کشورهای اروپایی با شاخص تولید ناخالص داخلی مناسب است.

شاخص تولید ناخالص داخلی کشور اسپانیا در سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۳۹۳ تریلیون دلار آمریکا برآورد شده است و اقتصاد این کشور در جهان در رتبه سیزدهم قرار دارد. همانطور که گفته شد اسپانیا کشوری توریستی و مهاجرپذیر است و درآمد زیادی از طرق گردشگری و همچنین سرمایه گذاری‌های خارجی به دست می‌آورد.

از آنجا که کشور اسپانیا درآمد زیادی از طریق سرمایه‌گذاری‌های خارجی به دست می‌آورد، همواره سرمایه‌داران از کشورهای دیگر را به سرمایه گذاری در اسپانیا تشویق کرده است. دولت اسپانیا با سرمایه‌گذاران خارجی همواره همکاری‌های لازم را انجام داده است.

نرخ مالیات در کشور اسپانیا

افرادی که به دنبال سرمایه گذاری در کشور‌های خارجی هستند، همواره دنبال انتخاب کشوری هستند که مالیات کمتری دریافت کند یا در ازای مالیاتی که می‌گیرد، خدمات بهتری ارائه دهد. نرخ مالیات یکی از حائز اهمیت‌ترین فاکتورهای اقتصادی برای سرمایه گذاران است. در کشور اسپانیا نرخ مالیات بر درآمد حدود 45% و نرخ مالیات شرکتی حدود 25% است. این آمار از برخی کشورهای اروپایی دیگر مانند فرانسه، اتریش و آلمان پایین‌تر است.

کشور اسپانیا در ازای مالیاتی که دریافت می‌کند خدمات بسیار خوبی به شهروندان و مهاجران ارائه می‌دهد. نرخ تورم پایین در این کشور که ناشی از ثبات اقتصادی آن است، نشان می‌دهد که رفاه اقتصادی در این کشور وجود دارد و نیازی به نگرانی برای پرداخت مالیات وجود ندارد.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اسپانیا

دولت اسپانیا ارزش سرمایه گذاری خارجی را به رسمیت می‌شناسد و آن را بخش مهمی از بهبود اقتصادی خود پس از COVID-19 می‌داند. جذاب‌ترین بخش‌ها برای سرمایه گذاری در کشور اسپانیا را در ادامه مطالعه خواهید کرد.

فنی

شرکت‌های بزرگ در بخش فناوری مانند اوراکل یا گوگل قبلاً اسپانیا را به عنوان مقصد سرمایه گذاری انتخاب کرده‌اند. این فهرست همچنین می‌تواند شامل بخش‌های رشد سریع مانند امنیت سایبری و بازی‌های ویدئویی باشد.

امنیت سایبری، با توجه به تحول دیجیتال و جرایم سایبری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. امنیت سایبری همچنین در محافظت از اطلاعات تولید شده به توسعه فناوری‌های IoT، Big Data و Metaverse کمک کننده است.

از سوی دیگر، در این بخش بازی‌های ویدئویی نیز وجود دارند. در سال‌های اخیر رشد صنعت نسبتاً شتاب گرفته است. ظهور بازی‌های ورزشی، تغییر عادات اوقات فراغت مردم و توسعه Metaverse به بخش بازی‌ها جذابیت می‌بخشد و آن را به یک فرصت تجاری تبدیل می‌کند.

املاک و مستغلات

اسپانیا به یکی از کشورهای مورد علاقه برای سرمایه گذاری در بخش املاک تبدیل شده است. در سال 2015 چرخه گسترده جدیدی از بازار املاک و مستغلات آغاز شد، چرخه‌ای که با ناهمگونی جغرافیایی مشخص می‌شود، شهرهایی مثل مادرید، بارسلونا، مالاگا، جزایر بالئاریک، سانتا کروز د تنریف و لاس پالماس از بهترین مناطق برای سرمایه گذاری در اسپانیا به شمار می‌روند.

با رونق بازار املاک، سرمایه گذاران خارجی، بیش از پیش روی اسپانیا به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری حساب می‌کنند و کاستا دل سول یکی از مکان‌های پیشنهادی برای سرمایه گذاری است. در سال 2021، رکورد جدیدی از نظر خریدهای انجام شده توسط خارجی‌ها به دست آمد که در مجموع بیش از 110000 ملک خریداری شده بود.

گردشگری

بعد از گذشت سه سال از شیوع کرونا، اسپانیا دوباره به دوران اوج خود در بخش گردشگری بازگشته است. رفع محدودیت‌های کرونایی موجب فعال سازی مجدد بخش گردشگری ملی و بین المللی شد. پس از تابستان 2023 انتظار می‌رود 90 درصد از فعالیت قبل از همه گیری بازیابی شود و به 135000 میلیون یورو برسد.

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یک بخش در حال گسترش است که در سال‌های آینده به رشد قابل توجهی خواهد رسید. اثربخشی دیجیتال مارکتینگ موجب شده است که اکثر شرکت‌ها از این استراتژی بهره ببرند. این استراتژی باعث پیدایش متخصصانی در بازاریابی درون‌گرا، تولیدکنندگان محتوا، SEO و SEM و تجربه کاربری شده است. دیجیتال مارکتینگ بدون شک در آینده، بزرگتر و رقابتی خواهد شد.

 شهرهای هوشمند

در اسپانیا، توجه ویژه‌ای به شهرهای هوشمند وجود دارد. در شهرهایی مانند مالاگا یا سویا، پروژه‌های توسعه شهری که هدف اصلی آن‌ها پایداری اقتصادی، اجتماعی و فناوری است در حال اجرا هستند. در حال حاضر، شرکت‌های زیادی وجود ندارد که به توسعه شهرهای هوشمند اختصاص داشته باشند. بنابراین رقابت پذیری به اندازه کافی بالا نیست و ممکن است فرصت مناسبی برای نفوذ به بازار باشد.

چالش‌های سرمایه‌گذاری در اسپانیا

به طور کلی سرمایه گذاری در یک کشور خارجی با چالش‌های زیادی روبرو خواهد بود. اسپانیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه چالش‌هایی که هنگام سرمایه گذاری در اسپانیا با آن مواجه خواهید شد را بررسی خواهید کرد.

راه اندازی یک کسب و کار

بر اساس گزارش بانک جهانی و شرکت مالی بین المللی، اسپانیا رتبه 136 را از نظر سهولت راه اندازی یک تجارت در جهان دارد. روش‌های زیادی برای ثبت شرکت در اسپانیا وجود دارد که شامل چندین مرحله است. این مراحل  می‌تواند برای مشاغل بین المللی بسیار دلهره آور باشد. به عنوان مثال، مراحلی مانند اخذ گواهی منحصر به فرد بودن و اعطای سند انحصاری عمومی نزد دفتر اسناد رسمی، از الزامات چالش برانگیز در این زمینه هستند.

رسیدگی به مجوزهای ساخت و ساز

182 روز طول می‌کشد تا مجوز ساخت و ساز در اسپانیا دریافت شود. به عنوان بخشی از فرایند شما موظف هستید چندین گواهینامه و بازرسی داشته باشید. همچنین ممکن است شرکت‌ها قبل از تکمیل ثبت ساختمان و بهره برداری از ملک ملزم به اخذ پروانه بهره برداری برای آب، برق و تلفن شوند.

دریافت برق

شرکت‌ها می‌توانند هزینه نسبتاً قابل توجهی را در هنگام دریافت برق متحمل شوند که عمدتاً به دلیل تعداد زیاد روش‌های مورد نیاز برای اتصال به شبکه سراسری است. دریافت مدارک مورد نیاز از شورای محلی می‌تواند قبل از استخدام یک شرکت خصوصی برای انجام کارهای اتصال مدتی طول بکشد.

ثبت ملک و اخذ اعتبار

ثبت ملک مستلزم پنج رویه است که خرید و تحویل سند خرید ملک می‌تواند پیچیده‌ترین آنها باشد. از نظر دریافت اعتبار، بانک جهانی و IFC اسپانیا را در رتبه 53 جهان قرار داده‌اند که از اکثر همتایان اروپایی خود پایین‌تر است.

حمایت از سرمایه گذاران

CNMV شفافیت بازار اسپانیا را تضمین کرده و از سرمایه گذاران محافظت می‌کند. این شرکت، محصولاتی را که سرمایه‌ گذاران از طریق شبکه‌های تجاری عرضه می‌کنند را تأیید کرده و به آنها مجوز می‌دهد. بانک جهانی و IFC اسپانیا را به دلیل حمایتی که از سرمایه گذاران ارائه می‌کند، در رتبه 100 جهان قرار می‌دهند که ممکن است کمی ناامید کننده باشد.

پرداخت مالیات

پرداخت مالیات می‌تواند یک رویه زمان‌بر باشد و برای پرداختن به هشت پرداخت جداگانه، 167 ساعت در سال طول می‌کشد. مالیات بر سود کم، اما مالیات بر کار و مشارکت بسیار بالاتر از میانگین OECD است. این بدان معنی است که به طور کلی مالیات در کشور اسپانیا مقداری بالا بوده سرمایه گذاران باید به این موضوع دقت داشته باشند.

تجارت فرامرزی

هنگام تجارت بین المللی در اسپانیا، نگرانی اصلی در مورد هزینه است. واردات حدود 200 دلار بالاتر از میانگین OECD در هر کانتینر بوده و صادرات تقریباً 300 دلار بالاتر است. سرمایه گذاران، قبل از تجارت برون مرزی، به چهار سند نیاز دارند. از طرف دیگر، حمل و نقل و جابجایی داخلی می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به همراه داشته باشد.

اجرای قراردادها

اگر قصد سرمایه گذاری در اسپانیا دارید باید صبور باشید زیرا اجرای قراردادها در این کشور معمولاً طولانی خواهد بود. اجرای حکم، زمان قابل توجهی نیاز دارد و هزینه وکالت ادعا می‌تواند بسیار زیاد باشد.

حل و فصل ورشکستگی

حل و فصل ورشکستگی در اسپانیا معمولاً 1.5 سال طول می‌کشد و 11٪ از دارایی هزینه دارد. اسپانیا از این نظر از نظر بانک جهانی و IFC در جایگاه نسبتاً سالمی قرار دارد.

فرهنگ

اسپانیا فرهنگ‌های متنوعی را در خود جای داده است. مطمئناً هیچ رویکرد واحدی برای انجام تجارت در مکان‌های مختلف این کشور وجود ندارد. تنوع فرهنگی اسپانیا یک حس قوی از فردگرایی ایجاد کرده است که از طریق پیوندهای قوی و احساس هویت در گروه‌های فرهنگی مختلف دیده می‌شود. بنابراین، در سطح تجاری تاکید زیادی بر روابط بین فردی وجود دارد که باید در هنگام حضور در کشور، رعایت شود.

مزایای سرمایه گذاری در اسپانیا

قبل از اینکه تصمیم به سرمایه گذاری در اسپانیا و یا هر کشور دیگری بگیرید، باید برای خودتان مشخص کنید که هدف شما از این کار چیست. بعضی افراد صرفا قصد تجارت در اسپانیا و به دست آوردن درآمد و سود از این کشور هستند. بعضی افراد نیز به با سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف اسپانیا به دنبال به دست آوردن اقامت این کشور هستند.

بعد از اینکه هدف خود را از سرمایه گذاری در اسپانیا مشخص کردید، باید به نکات این کار و مزایای آن توجه کنید. از مزایای سرمایه‌گذاری در کشور اسپانیا می‌توان به امکان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی این کشور، امکان اخذ اقامت آن، امکان اخذ ویزای طلایی اسپانیا با خرید ملک و یا امکان دریافت ویزای شنگن اشاره کرد.

قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری در اسپانیا

سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) نقش مهمی در مدرن سازی اقتصاد اسپانیا در طول 40 سال گذشته داشته است. شرکت‌های خارجی فعالیت‌های خود را در اسپانیا راه‌اندازی می‌کنند تا از بازار بزرگ داخلی، فرصت‌های صادرات و پتانسیل رشد اسپانیا استفاده کنند. صنعت خودروسازی اسپانیا عمدتاً متعلق به خارجی‌ها است و شرکت‌های چندملیتی نیمی از شرکت‌های تولید مواد غذایی، یک سوم شرکت‌های شیمیایی و دو سوم از بخش سیمان را در اختیار دارند.

اسپانیا چارچوب قانونی مطلوبی برای سرمایه گذاران خارجی دارد. قانون اساسی اسپانیا حقوق روشنی را برای مالکیت بخش خصوصی تعریف کرده است. به همین دلیل در این کشور، با شرکت‌های خارجی همان رفتار قانونی با شرکت‌های اسپانیایی خواهد بود. در اسپانیا، هیچ تبعیضی علیه شرکت‌های دولتی یا خصوصی با توجه به دسترسی محلی به بازارها، اعتبارات، مجوزها و تدارکات وجود ندارد. بخشی از قوانین سرمایه گذاری در این کشور را در ادامه می‌خوانید.

اسپانیا قوانین سرمایه گذاری خارجی خود را با سیستم آزادسازی عمومی تطبیق داده و مکانیسم غربالگری سرمایه گذاری آن بر حفاظت از امنیت ملی متمرکز است. قانون 18/1992 قوانینی را برای سرمایه گذاری خارجی در اسپانیا وضع می‌کند و چارچوب خاصی را برای افراد خارج از اتحادیه اروپا که در دفاع، هوافضا، قمار، تلویزیون و رادیو سرمایه گذاری می‌کنند، در نظر گرفته است.

دولت اسپانیا برای سرمایه گذاران خارج اتحادیه اروپا، مالکیت فردی مجوزهای پخش صوتی و تصویری را به 25 درصد محدود می‌کند. همچنین دولت اسپانیا در مارس 2020 مقررات جدیدی را برای سرمایه گذاری خارجی صادر کرد که مجوز قبلی برای سرمایه گذاری خارجی در بخش‌های حیاتی را تعیین می‌کند.

اگر سرمایه ‌گذار خارجی به ‌طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط دولت یک کشور دیگر کنترل می‌شود، در صورتی که سرمایه ‌گذار در بخش‌هایی که امنیت، نظم عمومی یا سلامت عمومی را در یکی دیگر از کشور های عضو اتحادیه اروپا تحت تأثیر قرار می‌دهند سرمایه‌گذاری کرده یا مشارکت داشته باشد، تأیید قبلی لازم است.

اسپانیا یکی از امضاکنندگان کنوانسیون سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) شمرده می‌‍شود. اسپانیا همچنین عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) و کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) است. این عضویت‌ها قوانین پیچیده‌تری را به همراه دارد که برای اطلاع از آنها می‌بایست با یک مؤسسه فعال در این زمینه صحبت کنید.

مدارک مورد نیاز جهت سرمایه گذاری در اسپانیا

برای سرمایه گذاری در اسپانیا بسته به روشی که برای این‌کار استفاده می‌کنید به مدارک و میزان سرمایه‌ متفاوتی نیاز دارید. اما در همه روش‌ها باید پاسپورت معتبر و برخی مدارک پایه دیگر را داشته باشید. برای برخی روش‌ها مانند خرید ملک و اقامت خودحمایتی (تمکن مالی) فقط به سرمایه مالی نیاز دارید. اما برای روش‌های ثبت شرکت و همچنین خرید اوراق عرضه به مدارک دیگری نیز برای افتتاح حساب بانکی در اسپانیا نیاز است. از جمله این مدارک می‌توان به اصل و کپی پاسپورت، اسناد شرکتی، کارت اقامت اسپانیا و مدارک شغلی اشاره کرد.

چه روش‌هایی برای سرمایه‌گذاری در اسپانیا وجود دارد؟

پس از آشنایی با مزایا و نکات سرمایه گذاری در اسپانیا و مشخص کردن هدف خود از این کار، باید با انواع روش‌های سرمایه گذاری در این کشور آشنا شوید. اسپانیا به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا در بخش‌های مختلف اقتصادی این کشور مانند خرید اوراق قرضه، خرید ملک و یا ثبت شرکت سرمایه گذاری کنند و یا با روش‌هایی مثل خودحمایتی دولت اسپانیا برای اخذ اقامت این کشور اقدام کنند.

بهترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاران ایرانی که خارج از حوزه اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند، خرید ملک و یا اقدام برای استفاده از شرایط خودحمایتی است. این روش‌ها با فراهم کردن امکان اخذ ویزای طلایی اسپانیا شرایط بسیار خوبی را برای شخص سرمایه‌گذار و خانواده‌اش در کشور اسپانیا ایجاد می‌کنند. در روش‌های دیگر سرمایه گذاری در اسپانیا ممکن است با پیچیدگی‌های بیشتری مواجه شوید و باید به خوبی از شرایط آنها آگاه باشید.

سرمایه گذاری در اسپانیا از طریق خرید ملک در این کشور

یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری در اسپانیا که مزایای بسیاری برای فرد سرمایه‌گذار و خانواده‌اش در پی دارد، خرید ملک در این کشور است. خرید ملک مناسب‌ترین روش سرمایه گذاری در کشور اسپانیا برای ایرانیان است زیرا برای اینکار نیاز به افتتاح حساب بانکی در این کشور نخواهید داشت.

املاک در اسپانیا با قیمت‌های متنوعی وجود دارند، اما بهترین ملکی که بتوانید با خریدش از آثار اقامتی آن بهره‌مند شوید، ملکی است که حداقل 500 هزار یورو ارزش داشته باشد. با خرید همچین ملکی فرد سرمایه‌گذار می‌تواند در هر کجای اسپانیا، اقامت این کشور را به دست آورد. توجه داشته باشید املاکی که کمتر از 500 هزار یورو ارزش دارند برای شما آثار اقامتی به همراه نخواهد داشت، اما همچنان می‌توانید با سرمایه گذاری در این املاک سود به دست آورید.

ویزایی که از طریق خرید ملک در اسپانیا برای اخذ اقامت این کشور به دست می‌آورید، ویزای طلایی اسپانیا (گلدن ویزا) است. باید توجه داشته باشید که خرید ملک در اسپانیا نیازی به حضور در این کشور برای مدت مشخصی ندارد و می‌توانید فقط با تخصیص سرمایه خود برای خرید یک ملک، اقامت این کشور را اخذ کنید. همچنین با خریداری ملک در اسپانیا هر ساله سود مشخصی بر سرمایه‌تان افزوده می‌شود.

ویزای طلایی اسپانیا (گلدن ویزا) چیست؟

در سال ۲۰۱۳ قانونی در کشور اسپانیا وضع شد تا سرمایه‌دارانی که اهل کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستند بتوانند از طریق سرمایه گذاری در اسپانیا اقامت این کشور را اخد کنند. ویزای طلایی اسپانیا نوعی ویزای سرمایه‌‌گذاری است که به دارندگان آن امکان اقامت موقت پنج ساله در این کشور را می‌دهد. این ویزا در ابتدا اقامت موقت یک ساله را به متقاضیان داده و سپس در دو نوبت دوساله تمدید می‌شود. پس از گذشت پنج سال از اقامت موقت متقاضی با استفاده از ویزای طلایی، امکان درخواست اقامت دائم و شهروندی برای آنها وجود دارد.

ویزای طلایی علاوه بر اینکه شامل حال فرد سرمایه‌گذار می‌شود، خانواده او را نیز در برمی‌گیرد. افراد خانواده شما که از اعتبار این ویزا برخوردار هستند همسر، فرزندان زیر ۱۸ سال و والدین سالخورده وابسته می‌باشند. با ویزایی طلایی اسپانیا خود و خانواده‌تان می‌توانید در این کشور اقامت داشته باشید و به تمامی کشورهای عضو شنگن سفر کنید.

اخذ ویزای طلایی اسپانیا یا گلدن ویزا یکی از راحت‌ترین روش‌های اخد اقامت اسپانیا است که می‌توانید با سرمایه‌گذاری در املاک و یا استفاده از اقامت خودحمایتی اسپانیا این کار را انجام دهید. در ادامه این مطلب با هر یک از این روش‌ها آشنا می‌شویم.

آثار اقامتی سرمایه گذاری در اسپانیا با خرید ملک

سرمایه گذاری در اسپانیا با روش خرید ملک، علاوه بر اینکه سود و مزایای خودش را دارد، شرایط اخذ اقامت دائم این کشور را نیز برایتان فراهم می‌کند. با خرید ملک در اسپانیا اول واجد شرایط اخذ اقامت یک ساله می‌شوید و سپس در دو دوره دوساله اقامت شما تمدید می‌شود.

بعد از گذشت پنج سال می‌توانید برای خود و خانواده‌تان درخواست اقامت دائم این کشور را بدهید. شایان ذکر است که در مدت این پنج سال نباید ملک خود را بفروشید و در صورتی که اینکار را انجام دهید، دیگر از اعتبار ویزای طلایی اسپانیا بهره‌مند نیستید. از دیگر شرایط خرید ملک در اسپانیا این است که در طول یک سال حداقل 14 روز در این کشور حضور داشته باشید.

فرایند سرمایه گذاری در اسپانیا با خرید ملک

همانطور که گفتیم برای سرمایه گذاری در اسپانیا با استفاده از خرید ملک نیاز به اینکه مدت مشخصی در اسپانیا اقامت داشته باشید وجود ندارد. پس می‌توانید ابتدا با اسفاده از یک ویزای توریستی سه ماهه یا بیشتر به اسپانیا سفر کنید و برای خرید ملک اقدام کنید.

بعد از اینکه ملک مورد نظر حود را خریداری کردید و قرارداد آن را بستید، باید از یک دفتر اسناد رسمی برای اینکه ملک را به نام شما ثبت کنند نوبت بگیرید. قبل از اینکه وقت نوبت شما در دفتر اسناد رسمی شود باید برخی استعلام‌های لازم مثل استعلام شهرداری، اداره آب و دیگر ادارات مربوطه را دریافت کنید. همچنین نیاز است که از اداره پلیس کد شناسایی دریافت کنید؛ این کد شناسایی کد NIE نام دارد.

پس از دریافت کد شناسایی و استعلامات لازم، زمان آن است که آنها را در موعد مشخص شده به دفتر اسناد رسمی ببرید تا در آنجا کارهای ثبت سند ملک به نام شما انجام شود. پس از این اقدامات باید سند ملک به همراه تمامی مدارک اخذ شده را به سفارت اسپانیا در ایران ببرید تا اقامت موقت یک ساله شما پس از گذشت زمانی بین 3 تا 6 ماه صادر شود.

اخذ اقامت اسپانیا از طریق شرایط خودحمایتی

خودحمایتی اسپانیا یکی از روش‌های محبوب برای اخذ اقامت این کشور از است که مربوط به سرمایه گذاری در اسپانیا می‌شود، اما سرمایه‌گذاری نیست. در این روش سرمایه‌داران دارایی خود را به بیزینس یا فعالیت خاصی تخصیص نمی‌دهند و یا به دست افراد دیگری نمی‌سپارند.

در روش خودحمایتی اسپانیا یا اقامت تمکن مالی این کشور، تنها کافی است توانایی مالی خود را برای دولت اسپانیا اثبات کنید. برای این‌کار باید از سرمایه‌های نقدی و غیر نقدی برخوردار باشید. باید ثابت کنید که در حساب‌تان برای خود، همسر و هریک از فرزندانتان به ترتیب مبلغ 30 هزار یورو، 8 هزار یورو و 7 هزار یورو موجود است. همچنین باید ثابت کنید که حدقل یک سند ملکی به عنوان پشتوانه مالی خود دارید و اسناد ملکی شما برای تمام نفرات خانواده شما نیز حساب خواهند شد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که در روش خودحمایتی یا تمکن مالی اسپانیا به دلیل اینکه فرد ادعا می‌کند از تمکن مالی بالایی برخوردار است، امکان کار به عنوان یک کارمند برای افراد دیگر و نهاد‌های دولتی اسپانیا را ندارد. این اقامت نیز همانند اقامت سرمایه گذاری در اسپانیا از طریق خرید ملک در ابتدا یک ساله است و در دو دوره دوساله دیگر تمدید خواهد شد و برای تمدید آن باید دوباره تمکن مالی خود را اثبات کنید. در این نوع اقامت برای تمامی متقاضیان شرط اینکه در سال حداقل 183 روز در اسپانیا حضور داشته باشند نیز برقرار است.

سرمایه گذاری در اسپانیا با روش خرید اوراق قرضه

یکی از راه‌های استفاده از سرمایه برای تجارت در کشور اسپانیا، سرمایه گذاری در این کشور با خرید و فروش اوراق قرضه دولتی و سهام است. برای خرید اوراق قرضه دولتی به دو میلیون یورو و برای خرید سهام از یه شرکت اسپانیایی و یا گذاشتن سپرده در یک بانک اسپانیایی به یک میلیون یورو سرمایه نیاز است.

برای سرمایه گذاری در اسپانیا با استفاده از خرید سهام و یا اوراق قرضه دولتی احتیاج به افتتاح حساب بانکی در این کشور دارید. همچنین باید این نکته را در نظر بگیرید که سرمایه گذاری در کشور اسپانیا از این طریق، هیچ آثار اقامتی را به همراه ندارد و برای کسانی مناسب است که برای اهداف اقتصادی اقدام به سرمایه گذاری در این کشور می‌کنند.

سرمایه گذاری در اسپانیا از طریق ثبت شرکت

روش سرمایه گذاری در اسپانیا از طریق ثبت شرکت یکی از روش‌های مطلوب برای افرادی است که بدون توجه به آثار اقامتی این کشور با سرمایه‌گذاری، به دنبال اهداف تجاری و اقتصادی مانند استفاده از سرمایه خود برای معاملات تجاری، کسب‌وکار در اسپانیا، بیزینس و سود هستند. شما می‌توانید با یک سرمایه بین 3 الی 5 هزار یورویی هم برای ثبت شرکت اقدام کنید؛ اما با اختصاص مبلغ 60 هزار یورو و یا بیشتر به شرکت خود می‌توانید مقدمات راه‌اندازی بیزینس را فراهم کنید و آورده اولیه شرکت را تامین کنید.

برای اینکه بتوانید در اسپانیا از طریق ثبت شرکت برای سرمایه گذاری اقدام کنید، به افتتاح حساب بین‌المللی و انتقال سرمایه خود احتیاج دارید. این امر برای ایرانیان چالش‌هایی را به همراه دارد؛ پس باید قبل از اینکه برای ثبت شرکت اقدام کنید، تمامی شرایط آن را به خوبی مورد بررسی قرار دهید.

مزایای سرمایه گذاری در اسپانیا به روش ثبت شرکت

برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی برای اهداف اقتصادی و تجاری را دارند، اسپانیا همانند کلیدی برای دسترسی به بازار بین‌المللی است. همانطور که گفته شد، کشور اسپانیا عضوی از اتحادیه اروپا می‌باشد و با اختصاص سرمایه خود برای ثبت شرکت در اسپانیا می‌توانید به راحتی به بازار اروپا دسترسی داشته باشید.

زبان اسپانیایی به عنوان زبان رسمی در ۲۷ کشور جهان از جمله کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی به کار می‌رود و اسپانیا با این کشورها ارتباطات اقتصادی و سیاسی نزدیکی دارد. همچنین تعداد زیادی از مردم ایالات متحده آمریکا که قطب اصلی اقتصاد در دنیا است، به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند. موقعیت جغرافیایی اسپانیا طوری است که با کشورهای شمال آفریقا مانند مراکش و همچنین همسایه‌های خود یعنی پرتغال و فرانسه نیز ارتباط نزدیکی دارد.

ثبت شرکت‌های تجاری و غیر تجاری در اسپانیا مزیت‌های زیاد دیگری نیز دارند. از جمله این مزایا می‌توان به دریافت ویزای شنگن برای همه اعضای خانواده، دریافت آسان‌تر ویزا از سایر کشورهای جهان، نداشتن برخی از قانون‌های الزامی مثل داشتن شرکای اسپانیایی، قوانین گمرکی و تجاری بدون محدودیت در حوزه کشورهای عضو شنگن، افتتاح حساب بانکی شخصی و شرکتی در بانک‌های معتبر اروپا و و استفاده از مزایای برند اروپایی اشاره کرد.

تمامی موارد ذکر شده در مورد شرایط ویژه اسپانیا باعث می‌شود تا سرمایه‌دارانی که به فکر ثبت شرکت برای اهداف تجاری و اقتصادی در کشورهای خارجی هستند، علاقه زیادی به سرمایه گذاری در اسپانیا از طریق این روش داشته باشند.

انواع شرکت‌های قابل ثبت در کشور اسپانیا

کسانی که قصد سرمایه گذاری در اسپانیا به روش ثبت شرکت را دارند می‌توانند شرکت‌های مختلفی در این کشور به ثبت برسانند. از متداول‌ترین انواع شرکت‌ها در سیستم حقوقی کشور اسپانیا می‌توان به شرکت‌های خصوصی اروپایی، شرکت‌های مشارکت خصوصی، شرکت‌های مشارکت عمومی، شرکت‌های مشارکت محدود، شرکت‌های تعاونی، شرکت‌های سهامی خاص، شرکت‌های سهامی عام و شرکت‌های با مسئولیت محدود اشاره کرد. محدودیتی برای ثبت انواع شرکت در اسپانیا وجود ندارد و می‌توانید برای ثبت هر یک از آنها اقدام کنید.

حدود 98% درصد از شرکت‌هایی که در کشور اسپانیا به ثبت می‌رسند از نوع شرکت‌های با مسئولیت محدود هستند و 2% باقی مانده مربوط به سایر انواع شرکت‌ها است. در شرکت‌های با مسئولیت محدود هر یک از شرکا بر اساس مقدار سرمایه خود مسئولیت‌های متفاوتی دارند.

شرکت‌های با مسئولیت محدود معمولا توسط افرادی که سرمایه کمی برای ثبت شرکت در نظر گرفته‌اند، افرادی که فعالیت‌های شرکت‌شان محدودتر است و افرادی که به دنبال انعطاف‌پذیری بیشتر در توافقات بین شرکا هستند به ثبت می‌رسند.

افتتاح حساب بانکی در اسپانیا

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم برای سرمایه گذاری در اسپانیا از طریق ثبت شرکت و خرید اوراق قرضه دولتی یا سهام، نیاز به افتتاح حساب بانکی در این کشور دارید. دو روش برای افتتاح حساب بانکی در اسپانیا وجود دارند. افتتاح حساب بانکی شخصی و افتتاح حساب بانکی حقوقی (شرکتی) این روش‌ها هستند.

حساب بانکی شخصی برای افراد حقیقی است و با افتتاح آن، یک حساب برای شخص خودتان خواهید داشت که دارایی‌های خود را در آن ذخیره کنید. شما می‌توانید برای حساب خود ویزاکارت و یا مسترکارت (ویزا و مستر دو سیستم بانکی بین‌المللی هستند) دریافت کنید. کارت بانکی شما در ابتدا به صورت دبیت کارت (کارت مالی) است و بر اساس گردش مالی و کارکرد حساب‌تان می‌توانید کردیت کارت (کارت اعتباری) نیز تهیه کنید.

حساب بانکی حقوقی برای مدیریت امور مالی شرکت‌ها افتتاح می‌شود و تمام امکانات حساب‌های بانکی شخصی را نیز شامل می‌شود. افرادی که قصد ثبت شرکت در اسپانیا را دارند، به افتتاح حساب شرکتی در این کشور نیاز پیدا خواهند کرد. حساب‌های بانکی حقوقی معمولا مشمول پرداخت مالیات هستند.

کارآفرینی در اسپانیا

اگر با ثبت شرکت و تامین اعتابارات اولیه آن و بودجه مورد نیاز برای راه‌اندازی فعالیت‌های شرکت برای شهروندان اسپانیایی کارآفرینی کنید دولت اسپانیا از شما حمایت می‌کند. نرخ بیکاری در اسپانیا کمی بالاتر از برخی کشورهای اروپایی دیگر است؛ به همین دولت اسپانیا همواره سرمایه‌داران خارجی را به سرمایه گذاری در اسپانیا و کارآفرینی برای شهروندان این کشور دعوت می‌کند. سرمایه‌گذاران با کارآفرینی در اسپانیا علاوه بر اینکه سود زیادی کسب می‌کنند از مزایای ویژه‌ای مانند آثار اقامتی این کشور و رفت‌وآمد راحت بین کشورهای عضو شنگن برخوردار می‌شوند.

مشاغل مورد نیاز کشور اسپانیا و سرمایه‌گذاری در آنها

هر کشوری برای یک سری از مشاغل به دلایل مختلف مانند نیاز بالای کشور به برخی مشاغل و یا کمبود نیروی مخصص در آنها، نیاز به جذب نیروی کار و سرمایه‌گذار دارد. شما با شناختن این مشاغل و سرمایه ‌گذاری در اسپانیا با ثبت شرکت در این حوزه‌ها می‌توانید سود خوبی به دست آورید. از جمله مشاغل مورد نیاز کشور اسپانیا عبارتند از:

  • مشاغل حوزه گردشگری و توریسم
  • مشاغل حوزه بازرگانی
  • مشاغل IT
  • مشاغ حوزه مهندسی صنایع

امنیت سرمایه گذاری در اسپانیا

هر سرمایه‌گذاری همواره دغدغه این را دارد که آیا امنیت سرمایه‌اش در کشوری که آن را سرمایه گذاری می‌کند طی سال‌های طولانی برقرار است یا خیر. توانایی یک دولت برای بررسی و کنترل فساد‌های مالی و اداری یکی از مواردی است که سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری در اسپانیا باید به آن توجه کنند.

 اگر فساد در دولتی وجود داشته باشد و یا یک دولت توانایی مقابله با فسادهای مالی و اداری را نداشته باشد، سرمایه افراد به میزان بالایی در معرض خطر قرار می‌گیرد. خوشبختانه طبق آمارهای موجود از سال‌های اخیر، کشور اسپانیا در مقابه با فساد بسیار موفق عمل کرده است و می‌توانید با خیال راحت بابت امنیت سرمایه خود، در این کشور به روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید.

یکی دیگر از مواردی که برای میزان امنیت سرمایه در کشورهای مختلف بررسی می‌شود، نرخ مصادره اموال در هر کشور است. این نرخ نشان می‌دهد که دولت و نهادهای وابسته آن در یک کشور چقدر می‌توانند برای سرمایه گذاری مورد اعتماد باشند.

برای نرخ مصادره شاخصی وجود دارد که هر چه برای کشوری کمتر باشد یعنی آن کشور برای سرمایه گذاری مورد اطمینان‌تر است. عدد هفت در شاخص نرخ مصادره نشان‌دهنده بدترین و عدد یک یا کمتر نشان‌دهنده بهترین وضعیت امنیت یک کشور برای سرمایه گذاری است. خوشبختانه شاخص نرخ مصادره اموال در کشور اسپانیا عدد یک است.

هزینه‌های زندگی در اسپانیا

بسیاری از کسانی که به دنبال سرمایه گذاری در اسپانیا هستند، با این کار قصد دارند که اقامت این کشور را اخذ کنند و در آنجا زندگی کنند. از این رو نیاز است تا با هزینه‌های زندگی در اسپانیا و همچنین بهترین شهر‌های اسپانیا آشنایی داشته باشند.

استانداردهای جهانی مثل مالکیت مسکن، امنیت فردی و اجتماعی، بهداشت و سلامت و متعادل بودن کار در کشور اسپانیا در سطح بسیار مطلوبی قرار دارند. نرخ بیکاری در این کشور کمی بالاتر از سایر کشورهای اروپایی است اما باز هم وضعیت بدی نسبت به خیلی از کشورهای دنیا ندارد.

شرایط بهداشت و سلامت کشور اسپانیا در دنیا رتبه 7 را دارد و یکی از برترین کشورها در این زمینه است. اگر اقامت دائم و شهروندی اسپانیا را به دست آورید، می‌توانید از بیمه سلامت عمومی استفاده کنید که هزینه آن فقط 600 یورو در سال است. هزینه‌های زندگی در کشور اسپانیا نسبت به دیگر کشورهای بزرگ اروپایی مانند فرانسه، بریتانیا و آلمان ارزان‌تر است و برای یک خانواده 4 نفره حدودا 2600 دلار آمریکا در ماه برآورد می‌شود.

بهترین شهرهای کشور اسپانیا برای زندگی و سرمایه گذاری

مادرید، پایتخت کشور اسپانیا، در رتبه‌بندی گران‌ترین پایتخت‌های دنیا در رده 105 قرار دارد و هزینه‌های زندگی در آن بسیار کمتر از شهرهای بزرگ دیگر جهان مانند لندن، توکیو، نیویورک، مونیخ، لس آنجلس و بروکسل است. بندر بارسلون دومین شهر بزرگ اسپانیا است و از نظر سطح کیفیت زندگی و رفاه بهترین شهر این کشور محسوب می‌شود.

در سیستم حقوقی و نظام بانکی کشور اسپانیا مانند دیگر نهادهای دولتی این کشور، نظم حرف اول را می‌زند. شما حتی می‌توانید نظم را در نظام مدیریت شهری بندر بارسلون و ساخت‌وسازهای آن نیز مشاهده کنید؛ در تصویر هوایی از شهر بارسلون می‌بینید که ساختمان‌ها و خیابان‌ها با نظم بالایی به حالت‌های مربعی در کنار یکدیگر قرار دارند. بندر زیبای بارسلون همچنین یکی از قطب‌های تجاری و اقتصادی در اروپا است و برای کسانی که قصد سرمایه گذاری در اسپانیا برای اهداف اقتصادی دارند مناسب است.

از دیگر شهرهای مناسب اسپانیا برای سرمایه‌گذری و زندگی می‌توان به والنسیا و سویا اشاره کرد. این دو شهر بسیار زیبا هستند و کیفیت زندگی نیز در آنها بالا است. همچنین والنسیا و سویا جزو ارزان‌ترین شهرهای اسپانیا هستند و هزینه‌های زندگی در این شهرها بسیار مناسب هستند.

مروری بر روش‌های سرمایه گذاری در اسپانیا و مزایای آن

در این مطلب با شرایط ویژه کشور زیبای اسپانیا که آن را به بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است و همین‌طور با اقتصاد قوی و با ثبات این کشور آشنا شدیم. همچنین پی بردیم که روش‌های متفاوتی برای سرمایه گذاری در اسپانیا وجود دارد؛ مانند خرید ملک که امکان کسب راحت اقامت را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند و روش‌های ثبت شرکت و خرید اوراق قرضه و سهام که برای اهداف اقتصادی و درآمدزایی مناسب هستند. همچنین با شرایط کسب اقامت اسپانیا از طریق روش خودحمایتی آشنا شدیم.

اگر شما نیز قصد سرمایه گذاری در اسپانیا برای اخذ اقامت این کشور و و درآمدزایی از طریق سرمایه خود دارید، بهتر است از خدمات مشاوره وکلای مهاجرتی بهره بگیرید تا روندهای سرمایه گذاری در کشور اسپانیا را با خیال راحت و بدون دغدغه طی کنید.

سوالات متداول

از چه طریقی می‌توان در اسپانیا سرمایه گذاری کرد؟
برای سرمایه گذاری در اسپانیا می‌توانید از طریق خرید ملک، ثبت شرکت، خرید اوراق قرضه و . . . اقدام کنید.
سرمایه گذاری در کشور اسپانیا در چه بخش‌های بهتر است؟
بخش گردشگری و املاک می‌توانند به عنوان بهترین بخش‌ها تلقی می‌شوند.
آیا سرمایه گذاری در کشور اسپانیا منجر به دریافت اقامت این کشور می‌شود؟
بله، اما این بحث قوانین و مقرراتی دارد که پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی کامل از آنها با یک مؤسسه مهاجرتی مشورت تماس بگیرید.

نتیجه گیری

اسپانیا به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری دنیا، طی سال‌های اخیر به مقصد محبوبی برای سرمایه‌ گذاران شده است. سرمایه گذاری در این کشور اگرچه مزیت‌های زیادی دارد اما نیازمند رعایت قوانین و مقررات خاصی است که در این مطلب به طور کامل به آن پرداخته شد.

در این مطلب تلاش کردیم مهمترین نکاتی که در رابطه با سرمایه گذاری در اسپانیا به آن نیاز دارید را شرح دهیم. اما بدیهی است که این مطلب شامی تمامی قانون‌های مالی اسپانیا نمی‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر برای سرمایه گذاری در کشور اسپانیا به دنبال یک راهنما هستید، با موسسه مهاجرتی صباویزا تماس بگیرید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 3.5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید