لوگو صبا ویزا
تحصیل دکتری در ایتالیا

تحصیل دکتری در ایتالیا

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه شرایط و مراحل دریافت ویزای ایتالیا برای ایرانیان و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان

ایتالیا مطمئناً جذابیت‌های زیادی برای وسوسه گردشگران دارد: مناظر طبیعی متنوع، یک میراث فرهنگی و تاریخی عظیم. مکانهای نمادی و تاریخی از جمله کلیسای رم و برج پیزا، آشپزی بی نظیر؛ تاریخ چشمگیری از اختراعات و اکتشافات … و البته، دانشگاه‌های ایتالیا شامل قدیمی‌ترین و معتبرترین‌های جهان هستند. بی‌دلیل نیست که عده زیادی از دانشجویان در سراسر جهان مشتاق به تحصیل در ایتالیا هستند. با این تفاسیر اگر شما هم مشتاق به تحصیل در این کشور هستید، لازم است در مورد جزئیات این امر اطلاعات بیشتری داشته باشید که در ادامه به همگی آنها اشاره شده است.

فهرست عناوین

چرا تحصیل در ایتالیا

گذشته از میراث تاریخی تمدن روم، ایتالیا دارای سابقه طولانی در رهبری دانش و نوآوری است. از ایتالیایی‌های برجسته می‌توان به کریستف کلمب و مارکو پولو که کاوشگر بودند، انریکو فرمی (فیزیکدانی که اولین راکتور هسته‌ای جهان را ایجاد کرد)؛ لئوناردو داوینچی، که ثابت کرد جهان مسطح نیست؛ الساندرو ولتا، که در رشته برق تحصیل کرده است (اصطلاح “ولت” از میراث وی بود) و گالیله، که چهار قمر را در اطراف مشتری کشف کرد و تلسکوپ را اختراع کرد و با آن ثابت کرد که زمین به دور خورشید می‌چرخد. این لیست فقط برای افراد قدیمی است و لیست افراد معروف ایتالیایی که از مبتکران و مخترعان هستند به وسلیه کسانی که در حال تحصیل در این کشور هستند در حال تکمیل شدن است و هر دانشجوی شانس راه یافتن به این لیست را دارد.

شاید جالب باشد بدانید که ریشه کلمه “دانشگاه” نیز به ایتالیا نسبت داده می‌شود و اعتقاد بر این است که دانشگاه بولونیا یکی از قدیمی‌ترین محافل آکادمیک در جهان است. این نشان از اهمیت تاریخی تحصیل در ایتالیا است و توجه ویژه‌ای که به این امر در طول تاریخ شده است.

تحصیل دکتری در ایتالیا

تحصیل مقطع دکتری در کشور ایتالیا

کشور ایتالیا دارای جایگاهی مناسب از نظر کیفیت آموزش عالی، زیرساخت های پژوهشی، روش آموزش، مطالعات کم هزینه و چشم اندازحرفه ای است. کشور ایتالیا همانند سایر کشورها پیشتاز در بحث تحصیل به دانشجویان در حال تحصیل در مقطع دکتری توجه ویژه ای دارد و جهت پرداخت مخارج تحصیل ایشان شرایط ویژه ای را جهت تسهیل دوره دکتری در این کشور فراهم آورده است.

به طور کلی، دلایلی که کشور ایتالیا را به عنوان گزینه مناسبی جهت ادامه تحصیل در مقطع دکتری برای متقاضیان معرفی می کند عبارتند از:

  1. تحصیل در دانشگاه های معتبر اروپایی
  2. فرصت های متعدد بورسیه
  3. استاندارد بالای رفاهی
  4. امکان همکاری با محققین شناخته شده بی المللی

انواع دوره های دکتری در ایتالیا

به طور کلی، 2 نوع دوره دکتری در کشور ایتالیا وجود دارد:

The Traditional PhD

در این دوره، دانشجو بر روی یک پروژه تحقیقاتی خاص تحت نظارت استاد راهنما، مشغول به کار خواهد شد. شما می توانید دوره دکتری خود را در یک دانشگاه یا موسسات تحقیقاتی غیر انتفاعی دانشگاهی انجام دهید.

Diploma accademico di formazione alla ricerca

این مدرک توسط موسسات آموزشی با سطح بالای هنر و موسیقی ارائه می شود.

برخی از دانشگاه های ایتالیایی دوره های دکتری با همکاری سایر دانشگاه های بین المللی تحت عنوان International Doctoral Program و یا با همکاری صنایع تحت عنوان International Doctoral Program ارائه می کنند.

PhD application process

تحصیل در دوره دکتری در کشور ایتالیا بر اساس دانشگاه و رشته تحصیلی ، متفاوت خواهد بود. به طور کلی ، در هر 2 دوره شما می بایست پروژه تحقیقاتی انجام داده و پایان نامه ارائه دهید. با این وجود، تفاوت هایی در این مورد وجود دارد:

Traditional

دوره های متنوع تری را ارئه می دهد ، بدون وجود محدودیت در رابطه با ددلاین یا سیلابس ها. در این دوره ، تمرکز بیشتر بر روی انجام پایان نامه و ارائه آن است. دانشجو چند واحد آموزشی را نیز در سال اول تحصیل خود ، سپری می کند. این امکان وجود دارد که دانشجوی دکتری در طول دوران تحصیل خود ، تدریس میز داشته باشند و یا در فعالیت های آموزشی شرکت کنند. هرچند این میزان ، 40 ساعت در سال است.

طول دوره دکتری (Duration)

طول دوره دکتری در کشور ایتالیا با توجه به نوع دوره انتخابی متفاوت است. با این وجود ، معمولاً دوره های دکتری در کشور ایتالیا 3 تا 4 سال.

استاد راهنما (Supervisor)

دانشجویان دکتری در کشور ایتالیا، می بایست پایان نامه خود را در مقطع دکتری، تحت نظارت حداقل یک استاد راهنما که باید از اعضای هیئت علمی دانشگاه مورد نظر متقاضی باشد، انجام می دهند.

استاد راهنما در زمینه تحقیقاتی پایان نامه شما متخصص است سایر اعضای هئیت علمی دانشکده محل تحصیل دانشجو نیز ممکن است در آموزش دانشجو مشارکت داشته باشند. استاد راهنما وظیفه نظارت بر امور آموزشی و تحقیقاتی دانشجو را داشته و همچنین بر روند انجام پایان نامه دانشجو نظارت دقیق و کامل داشته و به صورت دوره ای به دانشگاه گزارش ارائه می دهد.

ارزیابی (Assessment)

در سال پایانی دوره دکتری ، دانشجو می بایست پایان نامه ارائه نماید. حداقل 2 داور از خارج دانشگاه پایان نامه دانشجو را داوری خواهند کرد. در صورت تائید کیفیت پایان نامه توسط داوران ، دانشجو قادر خواهد بود تا در جلسه عمومی از پایان نامه خود دفاع کند. دانشجو باید این موضوع را اثبات کند که پایان نامه او موضوعی جدید و اصیل بوده و تاثیر قابل ملاحظه ای در رشته مورد نظر داشته است.

هزینه تحصیل و بورسیه (Fees & Funding)

تحصیل در ایتالیا، در مقایسه با سایر کشور های اروپائی ارزان تر است. شهریه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های ایتالیا ، 800 تا 1000 یورو در سال است. قطعا شهریه در دانشگاه های خصوصی بیشتر است. برخی از دانشگاه ها ممکن است 30 تا 50 یورو نیز به عنوان Application fee از متقاضیان دریافت کنند.

دانشجویان می بایست هزینه های اقامت و زندگی خود را نیز در مدت زمان اقامت در کشور ایتالیا ، تامین کنند. با توجه به این نکته که کشور ایتالیا برای افرادی که در مقطع دکتری در این کشور مشغول به تحصیل هستند حقوق ماهیانه ای را مدنظر قرار می دهند پس دانشجویان ایرانی رقابت بسیار سختی را در راستای اخذ بورسیه دکتری در ایتالیا در پیش دارند.تحصیل دکتری در ایتالیا

بورسیه های مختلفی برای دانشجویان بین المللی در ایتالیا وجو دارد:

  • بورسیه دانشگاهی (Scholarships from universities)

این میزان 12 تا 20 هزار یورو در سال می تواند باشد.

  • بورسیه دولتی برای دانشجویان بین المللی (Italian Government Scholarships for Foreign Students)

بورسیه ارائه شده توسط دولت ایتالیا به دانشجویان بین المللی مشغول به تحصیل در این کشور است. مبلغ این بورسیه  900 یورو در ماه است.

      Company-funded

چنانچه شما قصد تحصیل در دوره های Structured را دارید، می بایست برای بورسیه اقدام کرده و در صورت موفقیت، ماهیانه 1000 تا 1400 یورو دریافت خواهید کرد.

اقدام برای دکتری (Applying for PhD)

معمولاً فرایند اپلای دکتری برای کلیه دانشگاه ها یکسان است. هرچند، درخواست های مقطع دکتری به صورت مجزا توسط هر دانشگاه یا موسسه آموزشی بررس می شود. بنابراین، الزامات، مدارک مورد نیاز و مهلت ارسال مدارک می تواند متناسب با هر دانشگاه متفاوت باشد. کلیه درخواست ها می بایست از طریق اینترنتی و پورتال رسمی دانشگاه مربوطه انجام شود.

مدارک مورد نیاز برای اقدام در مقطع دکتری در ایتالیا

  1. دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد در رشته مرتبط از دانشگاه های معتبر.

متقاضیانی که خارج از ایتالیا تحصیل کرده باشند می بایست برای تائید مدارک تحصیلی خود اقدام کنند. توصیه می شود که با دانشگاه مورد نظر مکاتبه کنید تا نحوه ارزیابی مدارک مشخص شود. عموماً متقاضیان برای تائید مدارک تحصیلی خود به سفارت ایتالیا مراجعه می کنند.

  1. رزومه پژوهشی
  2. مدرک زبان

مدرک زبان انگلیسی مورد قبول برای اپلای : IELTS , TOEFL , TOEIC

مدرک زبان ایتالیایی مورد قبول برای اپلای : CILS , CELI

  1. ارائه نام یک استاد راهنما که می بایست از اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور ایتالیا باشد.
  2. ارائه نام 2 عضو هیئت علمی یا اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه به عنوان .Academic Referee
  3. انگیزه نامه (SOP)
  4. ارائه پروپوزال در صورت درخواست دانشگاه.

شانس پیدا کردن کار در ایتالیا  پس از دکتری

با توجه به استاندارد بالای آموزشی کشور ایتالیا ، فارغ التحصیلان دکتری دانشگاه های این کشور از شانس بالایی برای یافتن موقعیت های شغلی مناسب با درآمد خوب برخوردار خواهند بود. فارغ التحصیلان دوره دکتری در کشور ایتالیا ، 6 ماه تا یک سال  پس از اتمام دوره تحصیل خود فرصت دارند تا برای یافتن کار مورد نظر خود اقدام نمایند.

در صورتی که فرد بتواند کار پیدا کند می تواند برای اخذ کارت آبی اروپا (Blue Card) اقدام نماید. از شروط اصلی دریافت کارت آبی ، برخورداری از درامد مکفی سالیانه است. با داشتن این کارت می توانید برای بلند مدت در کشور ایتالیا ساکن شوید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید