لوگو صبا ویزا
ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه : ثبت شعبه [قوانین 2024]

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه ثبت شرکت در ترکیه به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان

کشوری نسبتاً پیشرفته در همسایگی ایران

کشور ترکیه در میان آسیا و اروپا قرار گرفته و یکی از کشور‌های مهم منطقه محسوب می‌شود. کشور ترکیه از سمت شمال، همسایه دریای سیاه و روسیه است و از سمت جنوب با دریای مدیترانه، از سمت شرق با کشور سوریه و در آخر از سمت غرب با کشورهای گرجستان، ایران و عراق ارتباط دارد. هم‌اکنون شرکت‌های زیادی وجود دارند که در ترکیه از سوی ایران مشغول فعالیت هستند و کارهای مختلفی مانند تبادل کالا یا خدمات دیگر انجام می‌دهند. ثبت شرکت در ترکیه از مزایای خاص خود برخوردار است. اگر قصد دارید با شرایط و مزایای ثبت شرکت در ترکیه آشنا شوید، ادامه این مطلب از صبا ویزا را از دست ندهید.

ثبت شرکت در ترکیه: روشی مناسب برای دریافت اقامت این کشور

راه‌های زیادی برای گرفتن تابعیت ترکیه وجود دارد که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به تحصیل در ترکیه، خرید ملک و ثبت شرکت اشاره کرد. ثبت شرکت در ترکیه برای افرادی که در حرفه‌ای خاص تخصص دارند، می‌تواند پیشنهادی مناسب باشد. در واقع شما با ایجاد کسب و کار علاوه بر استخدام نیرو فعال این کشور می‌توانید از مزایای بانکی نیز استفاده کنید. در نظر داشته باشید که اگر سرمایه کافی برای اشتغال‌زایی دارید و در حوزه‌ای کاربردی مشغول به فعالیت هستید، ثبت شرکت در این کشور می‌تواند به شما کمک کند تا علاوه بر کسب درامد فراوان بتوانید پس از مدتی شهروند ترکیه شوید و پاسپورت این کشور را دریافت کنید.

ثپت شرکت در ترکیه

چرا کشور ترکیه را برای ثبت شرکت انتخاب کنیم؟

اکنون شاید این سوال را مطرح کنید که چرا باید کشور ترکیه را برای ایجاد کسب و کار انتخاب کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم که این کشور دسترسی خوبی به بازارهای جهانی دارد و اگر می‌خواهید با کشورهای اروپایی تعامل داشته باشید، دولت ترکیه این امر را میسر کرده است. همچنین ثبات روابط سیاسی که بین ایران و این کشور وجود دارد باعث شده تا صاحبان مشاغل با خیال آسوده ترکیه را برای کسب و کار خود انتخاب کنند.

وجود برندهای معتبر، امکان تبادل پولی با کشورهای دیگر، امکان اخذ اقامت پس از 5 سال، امنیت پایدار، ثبات قوانین و از همه مهم‌تر مرز مشترک ایران و ترکیه باعث شده تا همگی به عواملی تاثیرگذار برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی شوند. ناگفته نماند که علل دیگری نیز مثل تشابه فرهنگی باعث جذب ایرانیان به ترکیه شده که خود به بازاری با ارزش برای سرمایه‌گذاران بدل شده است.

چگونه شرکت خود را در ترکیه راه‌اندازی کنیم؟

با ثبت شرکت در ترکیه می‌توانید به نوعی به عرصه تجارت بین‌المللی وارد شوید که در نگاه اول موضوع مهمی به نظر می‌رسد. به غیر از پیشرفت‌های اقتصادی و تجاری کشور ترکیه که انگیزه‌های خوبی برای راه‌اندازی شرکت در این کشور هستند، مکان جغرافیایی ترکیه نیز فرصتی خوب برای تجارت ایجاد کرده است.

اسناد و اظهارات برای ثبت شرکت در ترکیه باید به دفاتر ثابت تجاری در منطقه مورد نظر ارسال شوند. این اسناد مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن بررسی می‌شود که آیا اسناد و اظهارات با قوانین و شرایط حاکم تطابق دارند یا خیر. پس از این مراحل تایید رسمی دریافت خواهد شد. باید توجه داشت که لازمه ثبت شرکت در این کشور، انجام یک فعالیت اقتصادی و بازرگانی است که بسته به نوع فعالیت می‌توان متفاوت باشد.

کدام انواع شرکت‌ها در کشور ترکیه قابل ثبت هستند؟

شرکت‌های مختلفی وجود دارند که سرمایه‌داران و افرادی که مایل به ثبت شرکت در ترکیه هستند می‌توانند یکی از این انواع را انتخاب کنند. در ادامه به تعدادی از موارد گفته شده خواهیم پرداخت

  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت تعاونی
  • شرکت جمعی
  • شرکت سهامی
  • شرکت کوماندیت

شرکت سهامی

شرکت‌های سهامی، شرکت‌هایی هستند که فعالیت محدودی داشته و دایره مدیریت و مسئولیت‌ها هم در آن‌ها محدود است. سهم‌های این شرکت به چند بخش تقسیم شده و یک یا چند نفر سهامدار آن هستند. شرکت سهامی نیازمند حداقل یک سرمایه‌گذار است. همچنین این شرکت‌ها باید هیئت مدیره داشته باشد که در آن یک مدیر مستقل فعالیت کند.

شرکت‌های سهامی یکی از ارزانترین و محبوب‌ترین شرکت‌های قابل تاسیس در کشور ترکیه هستند. حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس و ثبت این شرکت‌ها TRY50000 (لیر ترکیه) می‌باشد.

شرکت با مسئولیت محدود

نحوه کار شرکت با مسئولیت محدود نیز بسیار شبیه شرکت‌های سهامی می‌باشد. این شرکت‌ها حداقل به یک سرمایه‌گذار نیاز دارند و مدیر مستقل نیز باید در آن‌ها فعالیت داشته باشد. هرکدام از سهامداران شرکت که تعدادشان هم نباید از 50 نفر بیشتر باشد، تنها به میزان سهامی که در شرکت دارند مسئولیت آن را برعهده دارند. برای تاسیس این شرکت به سرمایه TRY10000 (لیر ترکیه) نیاز است.

شرکت کوماندیت

شرکت‌های کوماندیت مانند شرکت‌هایی که در کشورهای خارجی فعالیت محدود دارند کار می‌کنند و به‌طور کلی با دامنه محدودی فعالیت دارند. هرکدام از سهامدارن این شرکت‌ها به اندازه سرمایه‌ای وارد شکرت کرده‌اند مسئولیت دارند و در صورت ورشکستی، ضرر یا ایجاد بدهی، هر سهامدار تنها به اندازه سرمایه خود دچار ضرر خواهد شد.

شرکت جمعی

همه سرمایه‌گذاران شرکت جمعی باید حقیقی بوده و مسئولیت هر نفر به اندازه مشارکتی است که در تاسیس شرکت داشته است. شرکت‌های جمعی در واقع ساختاری غیر شرکتی دارند و هزینه تاسیس آن‌ها کم است.

شرکت تعاونی

شرکت‌های تعاونی سابقه بلندی در کشور ترکیه دارند و از مطمئن‌ترین شرکت‌های قابل تاسیس در این کشور به شمار می‌آیند.

چه شرکت‌هایی برای ثبت در کشور ترکیه مناسب‌تر هستند؟

قبل از تاسیس و ثبت شرکت در کشور ترکیه باید بدانیم که تاسیس کدام نوع از این شرکت‌ها مناسب‌تر و سودآور تر است. شرکت‌های سهامی، مسئولیت محدود، جمعی و تعاونی مناسب‌ترین انواع شرکت برای تاسیس شرکت در این کشور هستند. البته باید به شرکت با مسئولیت محدود اشاره ویژه‌ای داشت. این نوع از شرکت‌ها طی مدت زمان کمی قابل تاسیس و ثبت هستند و می‌توان در آن‌ها همه نوع فعالیت تجاری یا صنعتی انجام داد. هزینه تاسیس این شرکت‌ها نیز کمتر از باقی شرکت‌ها است.

گزینه‌های خوب دیگری هم مانند شرکت کوماندیت وجود دارند که هرکدام شرایط مخصوص به خود دارند؛ اما محبوب‌ترین و رایج‌ترین شرکت‌ها معرفی شدند.

مراحل ثبت شرکت در کشور ترکیه

همانطور که بعدا هم اشاره می‌کنیم، ثبت شرکت در کشور ترکیه مراحل مختلفی دارد که پیچیدگی خاصی برای عبور از آن‌ها وجود ندارد. اسناد و مدارک لازم که در طی این مراحل مورد بررسی قرار می‌گیرند نیز باید به زبان رسمی کشور ترکیه باشند. مراحل ثبت شرکت در کشور ترکیه عبارتند از:

  • دریافت نام شرکت
  • پیش نویس مدارک شرکت در دفترخانه اسناد رسمی یا محضر
  • تکمیل مدارک مربوط به ثبت تجاری
  • افتتاح حساب بانکی و پس انداز سرمایه
  • پرونده سازی مرجع بانکی که پس انداز سرمایه سهام را در اداره ثبت شرکت نشان می دهد
  • درخواست شماره مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده (VAT)
  • ثبت بیمه سلامت و مجوزهای حقوق و مستمری

ثپت دشرکت در ترکیهاسناد لازم برای ثبت شرکت در کشور ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه نیازمند مدارک و اسناد مختلفی است که باید طی مراحل متعددی ثبت و تایید شوند. خوب است که بدانید انجام این مراحل در ترکیه بسیار آسان بوده و سختی خاصی در انجام این امور وجود ندارد. مدارک لازم جهت این کار به شرح زیر می‌باشند:

  • مدرک دال بر سپرده گذاری سرمایه سهام اولیه در یک بانک ترکیه‌ای
  • کپی محضری اساسنامه‌ها و تفاهم نامه‌های شرکت
  • فرم ثبت نام صادره از اداره ثبت شرکت
  • رسید پرداخت هزینه ثبت شرکت
  • عکس‌های پاسپورتی اخیر از تاسیس‌کنندگان شرکت
  • اظهاریه تاسیس‌کنندگان مبنی بر تصمیم جهت ثبت شرکت
  • مدرک گواهی بر وکالت اشخاص مجوزدار جهت پیگیری امور ثبت شرکت

اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت در کشور ترکیه

افرادی که به هر طریقی شرکت خود را در کشور ترکیه ثبت کنند، حق شهروندی و اقامت این کشور را نیز دریافت خواهند کرد. این کار امتیازات دیگری مانند امتیازات تحصیلی، پزشکی و غیره را نیز شامل خواهد شد.

مدیریت شرکت ثبت شده در ترکیه

پس از تاسیس شرکت، مدیریت امور آن نیز بسیار حائز اهمیت است. عدم مدیریت درست می‌تواند ضرر، ورشکستی یا مسائل دیگر را در برداشته باشد و قطعا هیچ سرمایه‌داری از این موضوع خوشش نخواهد آمد. پس از تاسیس و ثبت شرکت در کشور ترکیه، سهامداران شرکت باید یک مدیر جهت مدیریت شرکت انتخاب کنند و پس از آن به یک حسابرس نیز نیاز خواهند داشت.

سهامداران شرکت

سهامداران در واقع همان تاسیس‌کنندگان شرکت هستند که می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. یک شرکت می‌تواند تنها یک سهامدار داشته باشد یا به صورت اشتراکی چند سهامدار در یک شرکت وجود داشته باشد. سهامداران معمولا به اندازه سهام خود در شرکت مسئول بدهی‌ها یا سایر مسائل مالی هستند

کارکنان شرکت

صاحبان شرکت‌های ثبت شده در ترکیه می‌توانند کارکنان خارجی را برای کار در شرکت خود به استخدام درآورده اما این کارکنان باید مجوز کار در این کشور را داشته باشند. این مجوز توسط وزارت کار یا کنسولگری ترکیه در کشور خارجی که فرد مورد نظر در آن ساکن است صادر می‌شود. درخواست کار می‌تواند به طریق آنلاین نیز صورت بگیرد.

قوانین ثبت شرکت در ترکیه

داشتن نام مناسب و غیر توهین‌آمیز اولین کاری است که باید در زمان ثبت کشور در ترکیه به آن فمر کنید. این نام باید منحصر به فرد باشد. معمولا در کشور ترکیه برای ثبت شرکت سه نام در نظر گرفته می‌شود تا در آخر یک نام مراحل ثبت را با موفقیت طی کند.

نام انتخاب شده می‌تواند شامل کلمات خارجی باشد اما به‌طور کلی این نام نباید در مغایرت با قوانین و قواعد وجود در کشور ترکیه باشد. همچنین زمینه فعالیت شرکت باید در اساسنامه وجود داشته باشد البته اساسنامه نباید شامل همه فعالیت‌های شرکت باشد. اساسنامه از اسناد رسمی حساب شده باید در دفتر تجارت منطقه یا استانی که شرکت در آن قرار دارد ثبت شود. نام استان نیز باید در اساسنامه نوشته شود. سرمایه اصلی شرکت و سرمایه هر یک از سهامداران نیز باید در اساسنامه ذکر شده باشد.

مزایای ثبت شرکت در کشور ترکیه

ثبت شرکت در هر کشوری با مدیریت و برنامه‌ریزی درست و رعایت قوانین و شرایط موجود، قطعا مزایا و امتیاز‌های ویژه‌ای همراه خواهد بود. در ادامه به تعدادی از نکات مثبت و مزایای ثبت شرکت در کشور ترکیه اشاره خواهیم کرد.

  • پایین بودن هزینه مالیات نسبت به دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی
  • امکان ثبت شرکت بدون داشتن شریک و همکار ترک
  • امکان شروع کار با هزینه نسبتا کم
  • اخذ اقامت ترکیه با ثبت شرکت در این کشور
  • ترکیه از لحاظ موقعیت جغرافیایی بسیار به ایران نزدیک بوده و انجام فعالیت‌های تجاری و بازرگانی بین دو کشور آسان است
  • زندگی در کشور ترکیه و مدیریت شرکت هزینه زیادی نیاز ندارد
  • استخدام کارکنان نیازمند صرف هزینه زیادی نیست
  • یک سرمایه‌گذار به تنهایی می‌تواند مالک یک شرکت باشد
  • امکان تجارت و انجام مبادلات با سایر کشور‌ها

سخن پایانی

همانطور که گفته شد ثبت شرکت در کشور ترکیه یکی از راه‌های خوب شروع کسب و کار در کشور‌های اروپایی است. قبل از انجام این کار لازم است که هر سرمایه‌گذاری از شرایط و قوانین لازم مطلع باشد تا بتواند کسب و کاری موفق را راه ‌اندازی کند. ثبت و تاسیس شرکت در کشور ترکیه نیازمند هزینه‌ بالایی نیست و از طرف دیگر مزایای و امتیازهای ویژه‌ای را شامل حال سرمایه‌گذاران خواهد کرد.

در پایان باید اشاره کرد که شرکت‌های قابل تاسیس در ترکیه نیز قواعد و قوانینی نسبتا مشابه با کشور خودمان داشته و از این نظر کار برای کسانی که به ایجاد کسب و کار در کشور ترکیه تمایل آسانتر خواهد شد.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید