لوگو صبا ویزا
تحصیل-پزشکی-در-اتریش (5)

تحصیل پزشکی در اتریش؛ بررسی شرایط پذیرش از دانشگاه‌های علوم پرشکی اتریش

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل پزشکی در اتریش و جزئیات ثبت نام در دانشگاه‌های آلمان به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

هر سال افراد زیادی برای تحصیل در خارج از کشور اقدام می‌کنند و در این میان رشته‌های علوم پزشکی از پرطرفدارترین رشته‌ها محسوب می‌شود. متقاضیان این رشته‌ها اغلب به دنبال گزینه‌های مناسب برای اخذ ویزای تحصیلی هستند و تحصیل پزشکی در اتریش یکی از بهترین گزینه‌ها می‌تواند باشد؛ زیرا علاوه بر اعتبار دانشگاه‌ها، هزینه تحصیل پزشکی در اتریش نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین‌تر است. البته اخذ پذیرش تحصیل پزشکی در اتریش کار دشواری است و لذا هر فردی نمی‌تواند برای آن اقدام کند.

کشور اتریش در مرکز اروپا و همسایگی آلمان، ایتالیا و سوئیس قرار دارد. پایتخت این کشور وین بوده و حدود 9 میلیون نفر جمعیت دارد که اکثرا به زبان آلمانی صحبت می‌کنند. اتریش با جمعیتی اندک، دانشگاه‌های ممتازی را در خود جای داده ا که در مقایسه با دانشگاه‌های دنیا از جایگاه قابل قبولی برخوردار هستند. اعتبار دانشگاه‌های اتریش و هزینه تحصیلی مناسب در این کشور، دو ویژگی مهم است که متقاضیان تحصیل در خارج از کشور باید به آن توجه کنند.

پرچم اتریش

فهرست عناوین

تحصیل پزشکی در اتریش

بسیاری از افرادی که متقاضی تحصیل پزشکی در دانشگا‌ه‌های خارج از کشور هستند، در کنکور سراسری دانشگاه‌های داخلی پذیرفته نشده‌اند؛ بنابراین برای رسیدن به اهداف خود و تحصیل در رشته پزشکی، برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارج از کشور اقدام می‌کنند. آنچه که در انتخاب کشور و دانشگاه محل تحصیل مهم به نظر می‌رسد، شرایط اقتصادی کشور مقصد، وضعیت رفاهی و اجتماعی، سیستم آموزشی و اعتبار دانشگاه‌های آن است. کشور اتریش شرایط مناسبی برای مهاجرت تحصیلی دارد،  هرچند که پذیرش تحصیل پزشکی در این کشور آسان نیست.

شرایط پذیرش از دانشگاه‌های اتریش

مهم‌ترین شرط پذیرش برای تحصیل پزشکی در اتریش این است که متقاضی در کنکور سراسری در رشته مورد نظر خود قبول شده باشد. بنابراین باید تاییدیه قبولی در رشته پزشکی را که سازمان سنجش آن را صادر کرده است به دانشگاه مورد نظر خود ارائه دهید. به همین دلیل افراد زیادی از تحصیل پزشکی در اتریش باز می‌مانند. از آنجا که دوره‌های پزشکی در اتریش به زبان آلمانی ارائه می‌شود، شرط دیگر پذیرش پزشکی آن است که متقاضی مدرک زبان آلمانی، حداقل در سطح B2، داشته باشد.

روش دیگری نیز برای پذیرش پزشکی از دانشگاه‌های اتریش وجود دارد که در آن نیازی به قبولی در کنکور سراسری ایران نیست. در این روش متقاضی می‌تواند از دانشگاه مورد نظر خود پذیرش مشروط بگیرد، سپس پس از ورود به اتریش هجده ماه فرصت دارد تا دوره‌های زبان آلمانی و دروس پایه را در یک کالج بگذراند و پس از آن در آزمون ورودی پزشکی شرکت کند. در صورت کسب نمره مجاز از این آزمون، متقاضی می‌تواند دوره پزشکی را در دانشگاه مورد نظر آغاز کند.

 

آزمون ورودی

برای شرکت در آزمون ورودی تحصیل پزشکی در اتریش متقاضی باید در دوره پیش‌پزشکی شرکت کند تا آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون و کسب نمره لازم بدست آورد. تحصیل در این دوره به زبان آلمانی انجام شده و متقاضی باید مدرک مهارت زبان آلمانی در سطح  C1داشته باشد. دوره پیش‌پزشکی شامل تحصیل دروس پایه از جمله شیمی، فیزیک، زیست شناسی و ریاضیات است. در این آزمون‌ برای متقاضیان بین‌المللی سهمیه‌هایی در نظر گرفته شده است که برای داوطلبان کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۲۵ درصد و برای داوطلبان کشورهای غیر اتحادیه اروپا ۵ درصد می‌باشد.

آزمون ورودی  به صورت همزمان در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر اتریش برگزار می‌شود. پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های اتریش در رشته پزشکی تنها یک بار در سال انجام می‌شود و داوطلبان شرکت در آزمون ورودی باید تا پایان ماه مارس ثبت نام خود را تکمیل کنند. آزمون ورودی در نخستین جمعه ماه جولای برگزار و نتایج آن در هفته اول ماه آگوست اعلام می‌شود.

مقاطع تحصیل پزشکی در اتریش

مقطع لیسانس تحصیل پزشکی در اتریش سه الی چهار سال زمان طول می‌کشد. همه‌ دروس این دوره به زبان آلمانی تدریس می‌‌شود. مقطع فوق لیسانس پزشکی در اتریش حدود دو سال می‌باشد و داوطلب برای پذیرش در آن باید مدارک کارشناسی پزشکی و زبان آلمانی ارائه دهد. مقطع دکترای تحصیل پزشکی در اتریش مشروط به ارائه مدرک کارشناسی ارشد پزشکی از دانشگاه‌‌های معتبر است. دوره‌های مقطع دکترا به دو زبان آلمانی و انگلیسی برگزار می‌شود.

دوره تخصص پزشکی در اتریش

تخصص و پست دکتری از مدارج بالای تحصیل آکادمیک است که دانشگاه‌های علوم پزشکی اتریش متقاضیان بین‌المللی زیادی در این مقطع دارند. زیرا اتریش از نظر علمی کشوری پیشرفته است و دوره‌های تخصص و پست دکترای آن از سطح بالای کیفی و آموزشی برخوردار است. پذیرش در این مقاطع بسیار دشوار و رقابتی است و متقاضی باید از شرایط خاصی برخوردار باشد. رزومه مناسب از مهم‌ترین شرایط پذیرش در این مقاطع است. رزومه باید شامل مدرک زبان با نمره بالا، سوابق آموزشی و پژوهشی ارزشمند و مشارکت در مسابقات و سمینارهای علمی باشد.

بر عکس مقاطع تحصیلی پایین‌تر، پذیرش در دوره‌های تخصص و پست دکترا کار مشکل‌تری است اما دریافت ویزای آن آسان‌تر می‌باشد. از نظر مامور سفارت اتریش، متقاضیانی که تا این سطح علمی، تحصیلات خود را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و توانسته‌اند از مراکز آموزشی معتبر اتریش پذیرش بگیرند، افراد ارزنده‌ای هستند و لذا نظر بسیار مساعدی نسبت به آن‌ها خواهد داشت.

مزایای تحصیل پزشکی در اتریش

هنگامی که بحث تحصیل پزشکی در خارج از کشور به میان می‌آید، اعتبار دانشگاه محل تحصیل اهمیت زیادی پیدا می‌کند. منظور از اعتبار این است که سطح کیفی و آموزشی دانشگاه در سطح جهان چگونه است و این که آیا وزارت بهداشت و درمان کشورمان، دانشگاه انتخاب شده توسط داوطلب را تایید می‌کند؟ آیا مدرک صادره از این دانشگاه برای فعالیت در کشور معتبر خواهد بود؟

دانشگاه‌های وین، علوم پزشکی گراس، علوم پزشکی وین، علوم پزشکی اینسبراک و دانشگاه جوهانسون کپلر از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت و درمان کشور هستند. همچنین مدارک صادر شده از دانشگاه‌های اتریش برای فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی در کشورهای دیگر دنیا نیز معتبر است و از این بابت دانشجویان پزشکی اتریش برای کار در کشورهای دیگر دجار مشکل نخواهند شد.

از دیگر مزایای تحصیل پزشکی در اتریش هزینه پایین تحصیل به شرط پذیرش از دانشگاه‌های دولتی این کشور است. همچنین اجازه کار در حین تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد و همچنین در مقاطع بالا، امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویان وجود دارد.

 

دانشگاه‌های علوم پزشکی اتریش

از آنجا که هزینه آموزش در کشور اتریش پایین است، هر ساله داوطلبان زیادی برای تحصیل پزشکی در اتریش اقدام می‌کنند. رفاه اجتماعی موجود در این کشور و همچنین رتبه و اعتبار دانشگاه‌های آن در بین کشورهای اروپایی و همین طور کشورهای آلمانی زبان، افراد زیادی را به این کشور جذب کرده است. در ادامه بهترین دانشگاه‌های علوم پزشکی اتریش را به طور مختصر معرفی می‌کنیم:

دانشگاه علوم پزشکی وین

دانشگاه علوم پزشکی وین یکی از چهار دانشکده دانشگاه وین هستند که در سال 2004 از این دانشگاه جدا شده و به عنوان یک دانشگاه مستقل از دانشگاه دولتی وین شروع به کار کرد. رتبه علمی این دانشگاه در جهان 50، در بین دانشگاه‌های کشورهای اروپایی 14 و در بین دانشگاه‌های آلمانی زبان 3 است. این دانشگاه اغلب اولین گزینه برای داوطلبان تحصیل پزشکی در اتریش است.

دانشگاه علوم پزشکی گراس

دانشگاه علوم پزشکی گراس نیز یکی دیگر از دانشگاه‌های ممتاز علوم پزشکی اتریش است که در 1 ژانویه سال 2004 تأسیس شد. این دانشگاه نیز پیش از فعالیت مستقل، به عنوان یکی از دانشکده‌های دانشگاه کارل و فرانتس گراس محسوب می‌شد. در تاریخچه علمی این دانشگاه، اسامی زیادی به عنوان برندگان جایزه نوبل فیزیک و پزشکی به چشم می‌خورد.

دانشگاه علوم پزشکی اینسبروک

دانشگاه علوم پزشکی اینسبروک نیز از دانشگاه‌هایی است که قبلا بخشی از دانشگاه لئوپولد فرانزز بوده است و در 1 ژانویه سال 2004 از این دانشگاه جدا و به طور مستقل به فعالیت پرداخت. این دانشگاه که یکی از بهترین دانشگاه‌های اتریش است، فعالیت چشمگیری در تحقیق و پژوهش در حوزه‌های پزشکی، علوم زیستی و علوم اعصاب دارد. از افتخارات این دانشگاه، جایزه نوبل شیمی در سال 1923 توسط فریتز پرگل و جوایز دیگری در این سطح توسط دیگر محققان این دانشگاه است.

هزینه زندگی و تحصیل پزشکی در اتریش

هزینه زندگی در کشور اتریش با سایر کشورهای مرکزی و غرب اروپا برابری می‌کند و از این نظر تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد. به طور میانگین هزینه زندگی در اتریش شامل هزینه مسکن، خوراک، رفت و آمد، بیمه و سایر هزینه‌های ریز و غیر قابل پیش‌بینی حدود 600 تا 900 یورو در هر ماه برآورد شده است. البته بخشی از این هزینه‌ها کاملا متناسب با سبک زندگی شخصی دانشجو است و می‌توان آن را مدیریت کرد.

سکونت در خوابگاه‌ دانشگاه‌های اتریش، تقریبا 200 تا 350 یورو در ماه هزینه دارد. اگر دانشجو نخواهد در خوابگاه زندگی کند، با پرداخت هزینه بیشتر باید خانه اجاره کند. همچنین هزینه خوراک و غذای دانشجو 200 تا 300 یورو و هزینه رفت و آمد و دیگر هزینه‌های زندگی او نیز 100 تا 250 یورو در ماه پیش‌بینی شده است.

دانشجویان می‌توانند با دریافت مجوز کار در حین تحصیل بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را تأمین کنند. دانشجویان بین‌المللی دوره‌های علوم پزشکی در اتریش می‌توانند در حین تحصیل، بین 10 تا 20 ساعت در هفته به کار مشغول باشند که دستمزد آن برای هر ساعت کار دانشجویی 7 تا 8 یورو است.

هزینه تحصیل پزشکی در اتریش

اتریش از معدود کشورهایی است که بنا بر سیاست‌های آموزشی دولت این کشور، تحصیل در آن به صورت رایگان است. البته منظور از تحصیل رایگان پرداخت مبلغی حدود 700 یورو برای یک ترم در دانشگاه‌های دولتی است که در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی کمتر می‌باشد. همچنین شهریه دانشگاه‌های غیر دولتی این کشور از 3000 تا 23000 یورو متغیر خواهد بود.

به طور کلی کشورهایی که دانشگاه‌های معتبری در سطح جهان دارند، شهریه‌های بالایی برای گذراندن دوره‌های تحصیلی بویژه برای دانشجویان غیربومی خود در نظر می‌گیرند. اتریش کشوری است که امکان تحصیل کم هزینه را برای دانشجویان فراهم کرده است در حالی که دانشگاه‌های علوم پزشکی آن از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.

 

شرایط کاری پس از تحصیل پزشکی در اتریش

پزشکان در اتریش جزء پردرآمدترین اقشار جامعه هستند و فرصت‌های شغلی بسیاری برای آن ها فراهم است. میانگین درآمد ماهیانه در اتریش تقریبا 3000 یورو است در حالی که پزشکان در این کشور ماهیانه بیش از 5000€ یورو درآمد کسب می‌کنند و در بین متخصصان و پزشکان ماهر این درآمد تا 16000 یورو در ماه نیز می‌رسد.

 شرط لازم برای دانشجویانی که قصد دارند پس از اتمام تحصیلات خود، در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های این کشور مشغول به کار شوند و اقامت خود را تمدید کنند، تسلط کامل به زبان آلمانی است. زیرا زبان اصلی مردم اتریش آلمانی است و پزشکی از آن دسته مشاغلی است که به طور مستقیم با افراد جامعه سر و کار دارد. لذا پرشکان برای ویزیت بیمار و تشخیص بیماری لازم است زبان آلمانی را به خوبی بیاموزند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش

برای دریافت ویزای تحصیلی لازم است تمامی مدارک متقاضی به زبان آلمانی ترجمه و به سفارت اتریش ارائه شود. این مدارک شامل مدارک شناسایی از جمله اصل و کپی پاسپورت، اصل و کپی شناسنامه، عکس رنگی و در صورت تاهل، قباله ازدواج می‌شوند. همچنین مدارک تحصیلی مقطع قبلی و مدرک زبان آلمانی به همراه گواهی عدم سوء پیشینه و معرفی حساب بانکی جهت اثبات پشتوانه مالی مورد نیاز خواهد بود.

 

سخن پایانی

تحصیل پزشکی در اتریش به دلیل اعتبار دانشگاه‌های علوم پزشکی این کشور و هزینه نسبتا پایین تحصیل، مورد توجه متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور قرار گرفته است. اما نکته مهم در مهاجرت تحصیلی به یک کشور خارجی این است که باید اطلاعات به روز و معتبری داشته باشید و حتی بهتر است یک وکیل مهاجرتی روند کاری شما را پیگیری کند. زیرا همانطور که گفته شد پذیرش از دانشگاه و سپس اخذ ویزای اتریش کار چندان راحتی نیست. موسسه حقوقی مهاجرتی صبا ویزا با اطلاعات به روز و معتبر خود و همچنین تجربه کافی در اعزام دانشجویان به دانشگاه‌های خارج از کشور، می‌تواند در این مسیر شما را یاری کند تا با اطمینان خاطر مسیر رسیدن به اهداف خود را طی کنید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید