لوگو صبا ویزا

تحصیل هنر در سوئد؛ مهاجرت تحصیلی و پذیرش در دانشگاه های سوئد

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل هنر در سوئد و جزئیات ثبت نام آن آشنا شوید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

سوئد کشوری زیبا در شمال اروپا است که پذیرای بسیاری از مهاجران تحصیلی، کاری و تفریحی است. جمعیت کلی سوئد 10.2 میلیون نفر است که از این تعداد 2.4 میلیون نفر خارجی هستند. در سوئد حدود 30،000 دانشجوی بین المللی وجود دارد و یک محیط چند فرهنگی عالی را برای دانشجویان فراهم می‌کند. در سوئد برای دانشجویان بین المللی که مایل به ادامه تحصیل یا تحقیق در دانشگاه‌های با رتبه جهانی هستند فرصت‌های تحصیلی زیادی هست و تحصیل هنر در سوئد هم فرصت‌های شغلی زیادی را برای شما در این کشور و سایر کشورهای پیشرفته فراهم می‌کند. موسسات آموزشی سوئدی رتبه جهانی بالایی دارند. از نظر رتبه بندی QS World University، هشت دانشگاه سوئد در زمره 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. در بین این دانشگاه‌ها، دانشگاه لوند با رتبه 78 بالاترین دانشگاه این کشور است.

فهرست عناوین

مزایای تحصیل هنر در سوئد چیست؟

برخلاف کشورها و دانشگاه‌های دیگر که بر نتایج تحقیقات و دستاوردها تکیه دارند، دانشگاه های سوئد کاملا دانشجو محور هستند. تمامی دوره‌ها و برنامه‌هایی که در این دانشگاه‌ها و موسسات ارائه می‌شوند کار گروهی، نوآوری و تفکر انتقادی را در دانشجویان تشویق می‌کنند. دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سوئد طبق فرایند بولونیا عمل کرده و همچنین  از نظام اروپایی انتقال واحدهای درسی پیروی می‌کند. مدرکی که شما از دانشگاه‌های این کشور می‌گیرید یک مدرک اروپایی کاملاً معتبر خواهد بود.

یکی از جنبه‌های منحصر به فرد آموزش عالی سوئد، ساختار دوره‌های تحصیلی است. دانشجویان به جای اینکه چندین واحد درسی را در کل ترم به صورت همزمان مطالعه کنند، هر درس را فقط یک بار و در یک دوره زمانی کوتاهتر (مثلا چند هفته) میخوانند. پس از اتمام هر واحد نیز از دانشجو یک امتحان گرفته می‌شود. لذا ترم‌های تحصیلی در سوئد از مجموعه ای از دوره‌های کوتاه تشکیل شده‌اند.

مقاطع تحصیلی و مدارک موسسات آموزش عالی سوئد شامل موارد زیر می‌باشند:

  • مدرک کارشناسی – اخذ این مدرک سه سال طول میکشد.
  • مدرک کارشناسی ارشد (یک ساله و دو ساله) که اخذ آن به یک یا دو سال مطالعه تخصصی نیاز دارد.

برای مطالعات پیشرفته‌تر یا کارهای تحقیقاتی نیز در سوئد دو نوع مدرک وجود دارد:

  • Licentiatexamen: پس از دو سال مطالعه (علاوه بر سالهای تحصیلی که بالاتر اشاره شد) به فرد اعطا می‌شود.
  • (Doktorsexamen (PhD: پس از حداقل چهار سال مطالعه یا تحقیق (علاوه بر سالهای تحصیلی که در بالا اشاره شد) به فرد اعطا می‌شود.

به طور کلی برای تحصیل هنر در سوئد (و همینطور سایر رشته‌ها) دو نوع موسسه آموزش عالی در سوئد وجود دارد: 1) دانشگاه‌ها و 2) کالج‌های دانشگاهی.

این موسسات از نظر تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد تفاوتی با هم ندارند و تنها اختلاف آنها صرفا در بخش تحصیلات تکمیلی (Licentiatexamen و (Doktorsexamen (PhD) است. در واقع دانشگاه‌ها بدون محدودیت خاصی حق اعطای هر دو مدرک Licentiatexamen و (Doktorsexamen (PhD را دارند، در حالی که کالج‌های دانشگاهی چنین حقی نداشته و اکثر آنها دکترا نمیدهند.

هزینه تحصیل و زندگی در سوئد

واحد پول سوئد کرون (SEK) است. اگر شهروند اتحادیه اروپا، کشورهای نوردیک و یا سوئیس باشید، برای مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد همانند شهروندان سوئدی نیازی به پرداخت شهریه و یا هزینه اپلای ندارید. اما اگر اهل کشوری بجز موارد ذکر شده هستید، باید شهریه پرداخت کنید. همچنین هزینه اپلای 900 کرون (98 دلار آمریکا) است که در طول روند اپلای آنلاین باید پرداخت شود. هزینه تحصیل بستگی به رشته تحصیلی دارد برای مثال هزینه تحصیل هنر در سوئد برای رشته‌هایی مانند معماری یا طراحی به طور متوسط 190،000 الی 270،000 کرون در سال است. هزینه زندگی نیز به طور متوسط ماهانه حدود 8000 کرون است و شامل هزینه‌های اجاره، مسافرت، مواد غذایی و اقلام مورد نیاز برای مطالعه می‌شود. البته این هزینه‌ها بستگی به محل زندگی شما در سوئد خواهد داشت، زیرا هزینه زندگی در شهرهای بزرگتر بیشتر از شهرهای کوچکتر است.

برای کمک به هزینه‌های تحصیل و زندگی شما، همه دانشجویان مجاز به کار در طول تحصیل خود هستند. دانشجویان از لحاظ ساعت کاری هیچ محدودیتی ندارند، اما باید اطمینان حاصل کنید که تحصیلاتتان در اولویت قرار دارد، بنابراین بهترین کار برای شما شغل پاره وقت است. موسسه محل تحصیل شما می‌تواند به شما در یافتن شغل مناسب نیمه وقت کمک کند.

تحصیل هنر در سوئد

با تحصبل در رشته‌های مختلف هنر در سوئد، امکان کشف عناصر عملی و نظری هنر را خواهید داشت و به عنوان یک هنرمند کاملاً عالی در رشته خود فارغ التحصیل خواهید شد. در این دوره‌ها شما واحدهایی در زمینه تاریخ هنر، شیوه‌های هنری، تجارت در رشته هنر و روش‌های مدیریتی صنایع خلاق را خواهید گذراند. با گذارندن این واحدهای درسی، در عین اینکه شما را از نظر تئوری و عملی تبدیل به یک هنرمند تراز اول می‌کند، درک درستی از تجارت و بازاریابی نیز به شما می‌دهد.

در طول دوره تحصیل هنر در سوئد، شما پس از شرکت در سخنرانی‌ها و سمینارهای مربوط به رشته خود، جلسات عملی، تمرین در استودیو، بازدید میدانی از گالریهای هنری و مکانهای دیگر می‌توانید مدرک نهایی خود را بگیرید. همچنین در طول تحصیل هنر در سوئد ممکن است فرصت کاراموزی داشته باشید که به پیشرفت حرفه ای شما کمک شایانی خواهد کرد. همچنین بسته به موسسه تحصیل خود ممکن است بتوانید در کلاسهای مستر با هنرمندان باتجربه شرکت کنید.

اطلاعاتی پیرامون مدارک هنرهای تجسمی و تحصیل هنر در سوئد

هنرهای تجسمی به سه زیرشاخه اصلی تقسیم می شوند: هنرهای زیبا (نقاشی، طراحی، گرافیک، مجسمه سازی، معماری)، هنرهای تزئینی (ملیله، سرامیک، هنر معرق، هنر شیشه گری، هنر جواهرات) و هنرهای معاصر (عکاسی هنری، چاپهای هنری، ویدئو، انیمیشن، و هنر گرافیک). دانشجویان رشته هنرهای تجسمی در سوئد در حین تحصیل تواناییهای کلی برای کشف پیام هنری بیان شده به زبان تصویر را کسب کرده و همچنین می‌توانند با استفاده از مواد و تکنیکهای مختلف، توانایی تولید کارهایی خلاقانه، کاربردی یا زیبایی شناختی را به دست آورند. برای مثال در مورد تکنیکهای طراحی دانش لازم را کسب کرده و در استفاده از رنگ تسلط پیدا میکنند؛ و همچنین نظریه‌های هنری موجود را نیز  کاملا درک می‌کنند. فرصت‌های شغلی فارغ التحصیلان هنرهای تجسمی در سوئد شامل: ناشر رومیزی، عکاس، میکاپ آرتیست، طراح، هنرمند صنایع دستی، طراح نمایشگاه، شیشه‌گر، طراح گرافیک و تصویرگر هستند.

تحصیل هنر در سوئد در مقطع کارشناسی ارشد

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هنر در سوئد بسته به رشته و فشردگی کلاس‌ها بین 1-2 سال طول می‌کشد. هدف بیشتر کلاسهای کارشناسی ارشد، ارتقای توانایی تفکر انتقادی، تجزیه و تحلیل ایده‌ها و گزاره‌ها و بیان نتیجه‌گیری‌های دانشجویان است. شما برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد هنر، باید در طول سال آخر تحصیل خود، بر اساس تحقیقات مستقل خود یک پایان نامه بنویسید

بورسیه‌های تحصیلی در رشته هنر در سوئد

بورسیه‌هایی که در سوئد ارائه می شوند عمدتا توسط دانشگاه یا کالج های دانشگاهی ارائه می‌گردند.

بورسیه‌های موسسات

موسسه سوئدی (SI)، یک آژانس دولتی است که هر ساله برای دانشجویان و محققان بین المللی که به سوئد می آیند بورس تحصیلی ارائه می‌دهد. برای اینکه ببینید بر اساس سطح تحصیلات و رشته خود چه بورسیه های تحصیلی برای شما فراهم است می‌توانید به این سایت مراجعه کنید.

بورسیه‌های دانشگاهی سوئد

بجز بورسیه‌های موسسات سوئدی، دانشگاه‌های سوئد نیز بورسهای تحصیلی متنوعی را برای دانشجویان بین المللی ارائه میدهند تا این افراد بتوانند هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را تأمین کنند. بورس‌های تحصیلی موجود و مبلغ این بورسیه‌ها بین دانشگا‌های مختلف بسیار متفاوت است، لذا برای اطلاعات بیشتر و دقیقتر در این رابطه می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

سایر بورسهای تحصیلی

علاوه بر بودجه آژانسهای دولتی، رقابتها و بورسهای تحصیلی فردی دانشگاه‌ها، سایر انجمنها، بنیادها و سازمانهای سوئدی برای دانشجویان بین المللی در این کشور بورسیه و کمک هزینه سفر ارائه میدهند. با مراجعه به این لینک می‌توانید لیستی از بورسهای تحصیلی موجود و همچنین بورسیهایی که در کشور سوئد برای برخی کشورهای خاص ارائه می‌شود آگاهی یابید.

نحوه اپلای برای تحصیل هنر در سوئد

به طور معمول آخرین مهلت درخواست برای تحصیلات ترم پاییز در سوئد اواسط ژانویه و آخرین مهلت ارسال درخواست برای ترم بهار اواسط ماه اوت است. با این حال برای آگاهی دقیقتر و بهتر است به وب سایت دانشگاهی که متقاضی آن هستید مراجعه کنید.

نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که به محض دریافت پذیرش از دانشگاه، برای ویزای دانشجویی/ اجازه اقامت خود اقدام کنید. مدت زمان بررسی و صدور ویزای سوئد ممکن است طولانی باشد بنابراین بهتر است در اسرع وقت درخواست ویزا دهید.

شرایط لازم برای تحصیل هنر در سوئد

مقطع لیسانس

اولین قدم برای تحصیل در مقطع کارشناسی در سوئد، انتخاب دوره تحصیلی متناسب با خود است (لیست برنامه‌های تحصیلی ارائه شده در سوئد). علاوه بر شرایط عمومی تحصیل که در ادامه ذکر خواهد شد، دانشگاه‌ها و دپارتمانهای مختلف هر دانشگاه نیز امکانات، زندگی دانشجویی و مزایای مختلفی را برای تحصیل در آن دانشگاه اختصاص میدهند.

لیست رشته‌ها و مقاطع تحصیلی در را سوئد مرور کنید تا بهترین برنامه که متناسب با شماست را پیدا کنید. پس از انتخاب، با استفاده از پورتال دانشگاه سوئدی می‌توانید رونوشت و سایر مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته و مقطع مورد نظر را اپلود کنید. اگر جزئیات بیشتری در این زمینه میخواهید می توانید به لینک نحوه اپلای  برای مقطع کارشناسی در سوئد بروید.

برای اپلای در این مقطع داوطلبان باید:

  • از دبیرستان (دبیرستان) فارغ التحصیل شده باشند
  • به زبان انگلیسی مسلط باشند
  • باید واحدهای ریاضی را گذرانده باشند (برای رشته‌هایی که پیش نیاز ریاضی دارند) تا بتوانید واحدهای ریاضیات A در سوئد که شامل ریاضیات a 1، b1 یا C1 می‌شوند را بگذرانید

مقطع کارشناسی ارشد

همانند برنامه‌های لیسانس در سوئد، اپلای برای کارشناسی ارشد در سوئد نیز در درجه اول شامل انتخاب دانشگاه محل تحصیل و رشته مورد علاقه‌تان است.

علاوه بر شرایط عمومی که در زیر آمده است، باید ببینید که می‌توانید شرایط و الزامات این مقطع تحصیلی که از شما انتظار می رود را برآورده کنید یا نه. برای ارسال درخواست و مدارک در این مقطع شما باید از پورتال ملی اپلای برای دانشگاه سوئد استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات درخواست تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در سوئد، می‌توانید به این وبسایت مراجعه کنید.

برای اپلای در این مقطع داوطلبان باید شرایط زیر را دارا باشند:

  • مدرک لیسانس از دانشگاه معتبر بین المللی (معادل Kandidatexamen سوئدی) داشته باشند
  • چهار مهارت اصلی انگلیسی آنها در سطح قابل قبولی باش (داشتن مدرک یک آزمون معتبر بین المللی مانند تافل، آیلتس و غیره). برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمره زبان مورد قبول هر دانشگاه بهتر است به وب سایت دانشگاهی را که میخواهید در آن تحصیل کنید مراجعه کنید زیرا آنها تعیین میکنند که برای دوره کارشناسی ارشد چه سطح زبانی لازم است

مقطع PHD

برخلاف مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سوئد، داوطلبان دکترا باید به طور مستقل از وب سایت https://www.universityadmissions.se/intl/start درخواست خود را ارائه دهند. برای شروع دوره‎‌های دکترا در سوئد تاریخ کلی خاصی وجود ندارد، بعضی از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجوان دکترا تاریخ اپلای خاصی را تعیین کرده‌اند در حالی که برخی دیگر از دانشگاه‌ها هر زمان که درخواست اپلای دریافت میکنند اقدام به بررسی آن می‌نمایند.

در این لینک اطلاعاتی پیرامون شرایط و مدارک مورد نیاز برا اپلای در این مقطع، نحوه ثبت نام، دکترا و لیستی از وب سایتهایی که دانشگاه‌ها برای تبلیغ موقعیتهای دکترا از آنها استفاده میکنند آورده شده است.

برای اپلای در این مقطع داوطلبان باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • مدرک لیسانس یا بالاتر در رشته و موضوع مرتبط داشته باشند. بسته به دانشگاه ممکن است مدرک کارشناسی ارشد مورد نیاز باشد (یا نباشد). در صورتی که مدرک کارشناسی ارشد نیاز است، داوطلبان باید پایان نامه خود را نوشته باشند و بعد برای مقطع دکترا درخواست دهند
  • بسته به برنامه‌ای که انتخاب می کنید باید به زبان انگلیسی (و گاها سوئدی) تبحر داشته باشید.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ موسسه حقوقی مهاجرتی صبا ویزا شما را با شرایط عمومی و اختصاصی تحصیل هنر در سوئد آشنا کردیم. اگر به دنبال یک کشور پیشرفته برای تحصیل و ساختن زندگی آینده خود هستید، سوئد کشور بسیار مناسبی است و شما با کمک موسسات حرفه‌ای حقوقی مهاجرتی مثل صبا ویزا،ره صد ساله رسیدن به سوئد را یک شبه طی خواهید کرد!

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 3 میانگین: 3.7]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. مجیدثابتی راد
    21 فروردین 1400
    پاسخ

    هنر نشانه فاخر انسانی است

    • یاسین روحانی
      29 آبان 1400
      پاسخ

      بسیار عالی

  2. معصومه فخر ذاکری
    13 آذر 1400
    پاسخ

    درود بر شما من ۲۱ سالم هست و مدرک کارشناسی از دانشگاه دولتی ولیعصر دارم همچنین از کودکی به صورت آکادمیک بازیگری خوندم و رزومه هم دارم میخواستم بدونم رشته سینما یا مرتبط به این شکل کدوم یک از دانشگاه های سوئد داره و آبا میشه اقدام کرد برای مقطع کارشناسی ارشد یا کارشناسی ؟

    • یاسین روحانی
      16 آذر 1400
      پاسخ

      سام وقت بخیر
      برای رشته بازیگری شرایط شما باید به صورت دقیق تر بررسی بشه لطف کنید برای اطلاعات بیشتر با موسسه تماس بگیرید یا از طریق واتس اپ با شماره 9120872427 در تماس باشید.

  3. Sama
    1 آبان 1402
    پاسخ

    وقت بخیر
    بنده کارشناسی گرافیک دارم و در حال حاضر دانشجوی ارشد پژوهش هنر هستم .
    چند درصد احتمال بورسیه شدن فول فاند وجود داره؟

    • تحریریه صباویزا
      2 آبان 1402
      پاسخ

      با سلام
      دوست عزیز رزومه شما باید دقیق‌تر بررسی شود،‌ جهت ارتباط با مشاوران مجموعه لطفا با شماره 58416-021 تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان کلیک کنید