لوگو صبا ویزا
تحصیل فیزیوتراپی

تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد [شرایط تحصیلی و آینده شغلی]

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد و جزئیات بیشتری از ثپت نام آن به دست بیاورید،می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.مشاوره رایگانفرم ارزیابی اولیه

فیزیوتراپی و فیزیوتراپیست‌ها

فیزیوتراپی از رشته‌های درمانی در حیطه علوم پزشکی است که به ارزیابی اختلالات جسمی و حرکتی ناشی از بیماری‌های ارتوپدی،  مغز واعصاب، قلبی و …. می‌پردازد. سپس با بکارگیری شیوه‌های درمانی متنوع شامل درمان فیزیکی، تمرین درمانی، درمان دستی و … نقش موثری در پیشگیری، درمان و بازتوانی این اختلالات دارد. تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد یکی از انتخاب‌های پیش رو برای متقاضیان تحصیل در اروپا است که می‌توانند در بهترین دانشگاه‌های علوم پزشکی این کشور تحصیل کنند.

فیزیوتراپ‌ها بدون جراحی‌های پرهزینه و بدون استفاده از داروهای شیمیایی موجب کاهش درد بیمار و بهبود وضعیت او می‌شوند .فیزیوتراپیست‌ها با معاینه بیمار و تشخیص مشکل، شیوه‌های درمانی را با هدف کاهش درد، بهبود حرکت و عملکرد فیزیکی و نیز پیشگیری از ناتوانی برنامه‌ریزی می‌کنند . با توجه به کاربرد متعدد این تخصص در زمینه‌های مختلف، فیزیوتراپی به رشته‌ای محبوب و کاربردی در سراسر جهان تبدیل شده است.

تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد

سوئد دارای دانشگاه‌های معتبر و مشهوری در دنیا است و از بین آن‌ها، هشت دانشگاه، تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد را برای دانشجویان بومی و بین‌المللی  فراهم کرده است. دانشجویان می‌توانند در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا تخصص در این کشور به تحصیل بپردازند. این رشته شامل دروس تئوری و دروس عملی به طور همزمان است؛ به عبارتی دانشجویان هر آنچه را که به صورت نظری می‌آموزند به صورت عملی نیز در مراکز درمانی تمرین می‌کنند.

  دانشجویان در مقطع کارشناسی حدود 180 واحد درسی را در حدود 3 سال پاس می‌کنند و در انتها  مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه محل تحصیل خود در سوئد دریافت می‌کنند. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی می‌توانند تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهند. در بسیاری از کشورها، مدرک کارشناسی ارشد، حداقل مدرک مورد نیاز برای ورود به کار است. طول دوره رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی ارشد، 2 سال است. تحصیل در مقطع دکترای فیزیوتراپی نیز برای دانشجویان بین‌المللی مهیا است که حدود 3 تا 4 سال  طول می‌کشد. تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد با توجه به بورسیه‌های این کشور، برای تمام دانشجویان مقطع دکترا به صورت رایگان است.

تخصص فیزیوتراپی در سوئد

تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد می‌تواند تا اخذ تخصص این رشته ادامه یابد؛ اما محدودیت و رقابت شدیدی در این مقطع وجود دارد و کار دانشجویان به نسبت مقاطع قبل نسبتاً دشوار است. برای این هدف، متقاضیان ابتدا می‌بایست در انجمن فیزیوتراپ‌های سوئدی ثبت نام کنند؛ با تأیید این انجمن، متقاضی می‌تواند در دوره‌های تخصصی شرکت کنند. از شرایط مهم شرکت در دوره های تخصصی فیزیوتراپی این است که متقاضی دوره‌های تئوری مرتبط با این رشته را گذرانده باشد، مجوز فعالیت به عنوان فیزیوتراپیست  و حداقل 2 سال سابقه کار بالینی داشته باشد.

انجمن فیزیوتراپیست‌های سوئدی برای فیزیوتراپ‌های شرکت کننده در این دوره‌ها، یک فرآیند رسمی دارد که در 16 گرایش انجام می‌شود. شرایط بالینی تخصص حدود سه سال تمرین مداوم تحت نظارت انجمن است وکه در نهایت  به ارزیابی و سنجش آن‌ها می‌پردازد.

تحصیل فیزیوتراپی در سوئد

زبان تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد

تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد به دو زبان سوئدی و انگلیسی امکان پذیر و از دلایل محبوبیت تحصیل در این کشور است. برای تحصیل به زبان انگلیسی، متقاضی می‌بایست مدرک آیلتس با حداقل نمره 5.5 ارائه دهد. همچنین برای تحصیل به زبان سوئدی، دانشگاه‌های این کشور دوره‌های زبان سوئدی برگزار می‌کند که با شرکت در آن، متقاضی می‌تواند به مهارت لازم در این زبان برسد و تحصیل اصلی خود را آغاز کند.

از آنجا که تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد شامل دوره‌های بالینی نیز هست، دانشجویان می‌بایست تا حدی به زبان سوئدی مسلط شوند، زیرا لازم است به طور مستقیم با بیمار ارتباط بگیرند. البته مردم سوئد به طور کامل به زبان انگلیسی تسلط دارند، اما زبان محلی و رسمی آن‌ها سوئدی است. نیروی درمان با مردم محلی این کشور در ارتباط خواهند بود و به همین دلیل تسلط در این زبان برای آن‌ها یک ضرورت است. علاوه بر این، فارغ‌التحصیلانی که قصد دارند به عنوان فیزیوتراپیست در سوئد مشغول به کار شوند، لازم است در طول دوره تحصیل به زبان سوئدی مسلط شوند.

دانشگاه‌های ارائه کننده رشته فیزیوتراپی در سوئد

دانشگاه‌های سوئد در بین معتبرترین و مشهورترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارند و مدارک صادره از این دانشگاه‌ها در بسیاری از کشورهای جهان معتبر هستند. اکثر دانشگاه‌های سوئد مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز قرار دارد. تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد در هشت دانشگاه این کشور فراهم است و متقاضیان می‌توانند با توجه به شرایط هرکدام، نسبت به پذیرش از آن‌ها در رشته فیزیوتراپی اقدام کنند. دانشگاه‌های اومئو، لینچوپینگ، ملباسن، گوتنبرگ، اوپسالا، لوند، موسسه کارولینسکا و دانشگاه لولئو برنامه فیزیوتراپی را برای متقاضیان تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد ارائه می‌دهند.

مدارک لازم برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های سوئد

به طور کلی برای دریافت پذیرش رشته فیزیوتراپی از دانشگاه‌های کشور سوئد مدارک زیر مورد نیاز است:

  • انگیزه نامه  متقاضی تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد
  • رزومه و توصیه نامه
  • فرم درخواست تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد
  • پاسپورت معتبر و مدارک شناسایی متقاضی
  • مدرک دیپلم دبیرستان یا پیش دانشگاهی و ریزنمرات دروس
  • مدرک زبان انگلیسی با نمره حداقل 5.5 آیلتس، نمره برگه‌ای 575 تافل و نمر90 آزمون iBT

هزینه تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد

سوئد کشور گرانی است و می‌توان گفت هزینه تحصیل در این کشور، به نسبت برخی از کشوره‌های اروپایی بالاتر است. اما اعتبار دانشگاه‌ها و امکانات رفاهی این کشور به راحتی این هزینه را توجیه می‌کند. شهریه تحصیلی دانشجویان احتمالا با توجه به دانشگاه محل تحصیل آن‌ها و مقطع تحصیلی قدری متقاوت است. دانشجویان برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی می‌بایست به ازای هر ترم تحصیلی هزینه‌ای در حدود  75000 کرون سوئد پرداخت کند.

علاوه بر شهریه تحصیلی، هزینه‌های دیگری نیز برای زندگی در سوئد وجود دارد که دانشجویان در طول تحصیل  در این کشور با آن روبه رو خواهند شد. به طور کلی،  سبک زندگی شخصی  دانشجویان، میزان هزینه زندگی آن‌ها را مشخص می‌کند. هزینه خوابگاه یا آپارتمان، خوراک، پوشاک، رفت و آمد و غیره از اصلی‌ترین هزینه‌های زندگی دانشجویی است که حدود  16000 کرون در سال 2021 برآورد شده است. بنابراین دانشجو باید از پشتوانه مالی خوبی برای تامین این هزینه‌ها برخوردار باشد و به همین دلیل، ارائه گواهی تمکن مالی از شرایط صدور ویزای تحصیلی سوئد به شمار می‌رود.

بورسیه تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد

کشور سوئد و دانشگاه‌های این کشور، بورسیه‌های مختلفی را برای اقشار مختلف دانشجویان در نظر گرفته‌اند تا به واسطه آن بتوانند هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را تامین کنند. برخی از این بورسیه‌های تحصیلی در کشور سوئد به شرح زیر هستند:

  • بورسیه دانشگاه لوند مختص دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه تحصیلی است. دانشگاه لوند این بورسیه‌ای را برای دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا در نظر گرفته است.
  • بورسیه دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد  نیز مربوط به شهریه تحصیلی است که بنا بر شرایطی،  از 25 تا 100 درصد آن را پوشش می‌دهد.
  • بورسیه دانشجویان مهمان نیز یکی دیگر از بورسیه‌های تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد است.  این بورسیه مختص دانشجویان کشورهای جنگ زده و یا کم درآمد است که به دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد.
  • بورسیه دانشگاه مالمو کمک هزینه‌ای برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد است که به دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه ی اروپا اختصاص داده شده است.

اجازه کار حین تحصیل در سوئد

دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های سوئد این فرصت را دارند تا با انجام کارهای نیمه وقت در حین تحصیل، مخارج تحصیل و زندگی خود را تامین کنند. میزان ساعات کار در هفته برای مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است و اغلب درآمد آن نمی‌تواند هزینه زندگی دانشجویی را به طور کامل تامین کند. به همین دلیل دانشجویان برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد باید از تمکن مالی برخوردار باشند.

فرصت دیگری که برای دانشجویان مشغول به تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد وجود دارد این است که  دانشجویان این رشته می‌توانند پس از گذشت 18 ماه از دوره آموزشی خود، در کلینیک‌ها و درمانگاه‌های این کشور مشغول به کار شوند. دانشجویان از این طریق می‌توانند حدود 75% از هزینه تحصیل و زندگی خود را در سوئد تأمین کنند و برای آینده شغلی خود سابقه کاری مرتبط داشته باشند.

تحصیل در سوئذ

شرایط کار پس از تحصیل

دانشجویان پس از اتمام تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد می‌توانند در زمینه‌های مختلف مرتبط با رشته فیزیوتراپی مشغول به کار شوند. تسلط به زبان سوئدی امتیاز خوبی برای افراد جویای کار در این کشور است و شرایط استخدام بهتری دارند. فارغ‌التحصیلان رشته فیزیوتراپی در صورت عقد قرار دارد کاری، ویزای تحصیل خود را تبدیل به ویزای کاری سوئد می‌کنند. افرادی که به مدت 4 سال در سوئد مشغول به کار باشند، می‌توانند  اقامت این کشور را برای خود، همسر و فرزندان کمتر از 18 سال خود دریافت کنند.

از مزایای دیگر تحصیل و اشتغال در کشور سوئد این است که افرادی که شغل مناسب با رشته خود را پیدا کرده و استخدام شده‌اند، می‌توانند تحصیلات خود را در مقاطع بالاتر ادامه دهند یا در دوره‌های تخصص شرکت کنند.

زمینه‌های شغلی فیزیوتراپی

فارغ‌التحصیلان رشته فیزیوتراپی با کسب مدرک دانشگاهی خود، می‌توانند به عنوان فیزیوتراپیست‌ در موقعیت‌های مختلف شغلی فعالیت کنند. با توجه به تاثیر مثبت فیزیوتراپی در درمان بسیاری از مشکلات حرکتی، زمینه‌های مختلفی برای اشتغال فیزیوتراپ‌ها وجود دارند که می‌توانند از آن به درآمد برسند. فارغ‌التحصیلان فیزیوتراپی امکان اشتغال در مراکز مختلف توانبخشی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی، باشگاههای ورزشی و کنفدراسیون‌ها، دانشگاه‌های آموزشی و پزوهشی و بخش خصوصی مشغول به کار شوند.

درآمد فیزیوتراپیست‌ها در کشور سوئد

سابقه کار بالینی در زمینه فیزیوتراپی و مهارت فیزیوتراپ عامل اصلی برای تعیین دستمزد است. افراد به مرور زمان و کسب تجربه و مهارت بیشتر می‌توانند درآمد بیشتری کسب کنند. با توجه به این، درآمد یک فیزیوتراپیست در سوئد می تواند ماهانه بین 4000 الی 12000 یورو باشد. دانشجویان با اشتغال به کار مرتبط با رشته خود در حین تحصیل، می‌توانند مهارت و تجربه بدست آورند و از ابتدا درآمد خوبی داشته باشند.

مهاجرت فیزیوتراپیست به سوئد

کشور سوئد هر ساله برای رشته‌های مختلفی در حوزه بهداشت و درمان از سراسر دنیا درخواست نیروی کار می‌کند. علیرغم فارغ‌التحصیلان رشته فیزیوتراپی در این کشور، این رشته نیز از در بین لیست استخدام نیروی کار این کشور قرار دارد. بنابراین برای افراد فارغ‌التحصیل رشته فیزیوتراپی فرصت ویژه‌ای فراهم می‌شود تا به عنوان کادر درمانی به این کشور اروپایی مهاجرت کنند. اگرچه الویت برای فیزیوتراپ‌های اتحادیه اروپا است، اما متقاضیان دیگر کشورها نیز می‌توانند شانس خود را امتحان کنند. افراد در صورت موفقیت برای عقد قرارداد کاری، با توجه به درآمد بالای این رشته، از زندگی خوبی در سئود برخوردار خواهند شد. از شرایط مهاجرت به سوئد به عنوان کادر درمانی در رشته فیزیوتراپی، تسلط به زبان سوئدی از ضروریت است.

برای اشتغال در سوئد، ابتدا باید مدرک تحصیلی متقاضیان ارزشیابی و معادل‌سازی شود. در صورت تایید مدرک سوئدی، یادگیری زبان سوئدی در الویت است. کشور سوئد دوره‌های زبان سوئدی را برای متقاضیان به مدت یک سال برگزار می‌کند. متقاضی در 6 ماه اول  دوره می‌بایست مدرک B1 و در 6 ماه دوم مدرک C1  را کسب کند. پس از گذراندن دوره زبان،  فیزیوتراپ‌ها باید باید یک دوره عملی را در کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها، درمانگاه یا دیگر مراکز پشت سر بگذارد. در نهایت افراد در یک آزمون ارزشیابی شرکت می‌کنند که سطح دانش و مهارت آن‌ها از نظر تئوری و عملی سنجیده می‌شود. افرادی که بتوانند نمره قبولی این آزمون را کسب کنند، وارد بازار کار می‌شوند.

سخن پایانی

فیزیوتراپی از مشاغل پر درآمد کشور سوئد  با بازار کار مناسب شناخته می‌شود که زمینه‌های شغلی متنوعی دارد. با توجه به اهمیت تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد، سرمایه گذاری بسیار زیادی در جهت رشد آن صورت گرفته است. بنابراین دانشجویان این رشته در سوئد از امکانات و اساتید بسیار خوبی بهره‌مند هستند و در نهایت به عنوان فیزیوتراپیستی ماهر فارغ‌التحصیل خواهند شد. اگرچه تحصیل در این کشور به هر دو زبان سوئدی و انگلیسی ممکن است، اما فارغ‌التحصیلانی که به زبان سوئدی تحصیل کرده‌اند، شرایط بهتری برای ورود به بازار کار دارند. افراد پس از 4 سال سابقه کار می‌توانند اقامت این کشور را دریافت کنند و در کشوری ایده‌آل در منطقه اسکاندیناوی زندگی کنند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید