لوگو صبا ویزا
sweden

تحصیل رایگان در سوئد؛ معرفی روش‌های مختلف و بورسیه‌های تحصیلی سوئد

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه شرایط و مراحل دریافت ویزای اقامتی و معرفی روش‌های مختلف بورسیه‌های تحصیلی سوئدبرای ایرانیان و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.مشاوره رایگان

آیا قصد دارید فرآیند ادامه تحصیل خود را در خارج از کشور انجام دهید؟ آیا در تعیین محل تحصیل در خارج از کشور مشکل دارد؟ بهتر است بدانید که در سالهای اخیر، سوئد، یکی از مقصدهای تحصیل خارج از کشور مورد توجه دانشجویان مهاجر قرار گرفته است. تقریباً 40 دانشگاه در سوئد واقع شده‌اند، که بسیاری از آنها در جهان رتبه بندی بالایی دارند، مانند دانشگاه دانشگاه لوند یا استکهلم. سوئد یکی از پیشگامان اروپایی برای تغییر در شهریه دانشگاه‌های انگلیسی زبان بوده و 900 موقعیت عالی را برای ادامه تحصیل به صورت رایگان ارائه می‌دهد. اجازه تحصیل رایگان در سوئد برای شهروندان اتحادیه اروپا/ EEA و کسانی که اجازه اقامت دائمی در این کشور دارند، وجود دارد. البته برای دانشجویان دیگر کشورها هم در شرایط خاص این امکان فراهم است.

بد نیست بدانید که سوئد امروزی، به دلیل عدالت و انصاف اجتماعی بالا شناخته شده است. این کشور بالاترین سطح برابری ثروت در جهان را دارد و یکی از کمترین شکاف‌های حقوق و دستمزد جنسیتی در جهان، مراقبت‌های بهداشتی عالی و سیستم آموزش پیشرو دارد. اگر شما هم به این دلایل از علاقه‌مندان به تحصیل رایگان در این کشور هستید، بهتر است ادامه مطلب را از دست ندهید.

مزایای تحصیل رایگان در سوئد

فراتر از مقاصد مشهور تحصیل در خارج از کشور (انگلستان، ایالات متحده، استرالیا و کانادا) بسیاری از دانشجویان بین‌المللی، سوئد را به عنوان مقصد اصلی خود برای تحصیل انتخاب می‌کنند. در واقع کمتر کشوری را می‌توان یافت که سیستم آموزشی با کیفیت بالا همچون سوئد را ارائه دهد. در ادامه چند دلیل آورده شده که تحصیل رایگان در سوئد را به عنوان یک مقصد تحصیل در خارج از کشور برجسته می‌کند و از مزایای دانشجو بودن در این کشور است. این چهار مزیت مهم عبارتند از:

فرصت‌های کاری و کارآموزی فراوان

دانشجویان بین‌المللی مجاز به کار در هنگام تحصیل در سوئد تا 40 ساعت در هفته هستند، این امر به شما امکان می‌دهد که اگر مشغول به تحصیل رایگان در سوئد هستید هزینه‌های دیگر خود را تأمین کنید. هنگامی هم که فارغ‌التحصیل می‌شوید، می‌توانید برای تمدید اقامت خود درخواست درخواستی ارائه کنید که نشان دهد به دنبال کار یا حتی راه‌اندازی کسب و کار شخصی خود هستید.

 همچنین تعداد زیادی دوره کارآموزی برای دانشجویان بین‌المللی در شرکت‌های برتر مانند IKEA ، Tetrapak Volvo ، Oatly و Spotify وجود دارد که شما می‌توانید با شرکت در آنها حین تحصیل تجربه ارزشمندی را کسب کنید.

موقعیت برتر دانشگاه‌های سوئد در سطح جهانی

یکی دیگر از دلایلی که افراد زیادی به دنبال تحصیل رایگان در سوئد هستند، درجه یک بودن سیستم آموزشی و سطح کیفی برتر دانشگاه‌های این کشور در کلاس جهانی است. در سوئد 14 دانشگاه دولتی و تعدادی موسسه مستقل وجود دارد. دانشگاه‌های دارای رتبه برتر شامل موسسه کارولینسکا، دانشگاه لوند، دانشگاه اوپسالا، دانشکده اقتصاد استکهلم و دانشگاه استکهلم هستند.

همچنین دانشگاهیان در سوئد جایگاه ویژه‌ای دارند. به دانشجویان آموزش داده می‌شود كه چگونه خلاقیت و تفكر ابتكاری را در خود پرورش دهند، كه به آنها توانایی تفكر خارج از چارچوب را می‌دهد و پس از فارغ التحصیلی آنها را آماده شغل می‌كند.

شهریه مقرون به صرفه

حتی اگر موفق به کسب مجوز برای تحصیل رایگان در سوئد هم نشدید، باید بدانید که دانشجویان بین‌المللی در این کشور به نسبت EEA، دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای شمال اروپا، هزینه کمتری را برای تحصیل می‌پردازند.

شهریه در دانشگاه‌های سوئد برای افراد دانشجویان مهاجر از 8000 دلار تا 15000 دلار در هر سال تحصیلی متغیر است، که کمتر از متوسط ​​شهریه در انگلیس و ایالات متحده است. کیفیت زندگی و دسترسی به وسایل نقلیه و جابجایی راحت‌تر هم از دیگر مزایای تحصیل در این کشور به شمار می‌رود.

سبک خاص زندگی دانشجویی

یکی از جذابیت‌های تحصیل رایگان در سوئد، یک سبک زندگی جالب و منحصر به فرد دانشجویی است که ریشه در تاریخ این کشور دارد. بیشترین جمعیت دانشجویی سوئد را می‌توان در شهرهای اوپسالا و لوند یافت.

هر جمعی از این دانشجویان مربوط به فرهنگ‌ها و ملت‌های مختلف است که حال و هوای خاص خود را دارد. به همین دلیل دانشجویان جدید بین‌المللی فرصت دیدار و معاشرت با دانشجویان سوئدی و سایر دانشجویان از ملل مختلف را دارند. علاوه بر این، دانشجویان در سوئد با فرهنگ فراوان و متنوعی در دسترس هستند و فرصت تبادل اطلاعات و کسب دانش برای فرهنگ‌های مختلف است.

تحصیل رایگان در سوئد از طریق بورسیه تحصیلی

سوئد جزء کشورهایی بود که در ابتدا امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان خارجی فراهم کرده بود. اما در اواسط سال 2012 قوانین خود را برای ویزای دانشجویی تغییر داد و از آن پس تنها دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا مجوز تحصیل رایگان را در این کشور داشتند. این قانون برای دانشجویان ایرانی هم صدق می‌کرد و دیگر نتوانستند مانند گذشته به راحتی برای تحصیل رایگان در سوئد اقدام کنند.

با این وجود، هنوز روش‌های مختلفی برای بورسیه تحصیلی وجود دارد که می‌توان از آن طریق برای تحصیل به شکل رایگان در این کشور ویزای دانشجویی دریافت کرد. اخذ بورسیه تحصیلی در این کشور در مقاطع مختلف از جمله کارشناسی ارشد و دکترا امکان‌پذیر خواهد بود که شرایط خاص خود را دارد.

بورسیه تحصیلی سوئد در مقطع کارشناسی ارشد

افرادی که به دنبال تحصیل رایگان در سوئد در مقطع کارشناسی ارشد هستند اغلب به دلیل تنوع در رشته‌های تحصیلی جذب دانشگاه‌های این کشور می‌شوند. در واقع بیش از 900 فرصت برای بورسیه شدن در رشته‌های تحصیلی مختلف در این کشور وجود دارد که البته هر کدام شرایط خاص خود را دارند.

در مورد شرایط عمومی مقطع کارشناسی ارشد در این کشور باید گفت که مدت زمان تحصیل مانند اغلب کشورها 2 سال بوده و فرد بین 60 تا 120 واحد درسی را باید پشت سر بگذارد. مقطع ارشد در رشته‌های مختلف به دو شکل نظری و تحقیقاتی برگزار می‌شود و فارغ التحصیلی با ارائه پایان‌نامه ممکن خواهد بود. مدارک لازم جهت اخذ بورسیه در این مقطع عبارتند از:

  • ارائه مدرک کارشناسی ترجیحاً با معدل بالا
  • ارائه مدرک زبان آیلتس حداقل سطح 7
  • رزومه و سطح علمی بالا

با ارائه این مدارک به دانشگاه‌هایی که بورسیه برای تحصیل رایگان در سوئد ارائه می‌دهند؛ کار ارزیابی مدارک به صورت رسمی آغاز خواهد شد. پس از بررسی مدارک و در صورت پذیرش دانشجو، وی باید اقدامات مربوط به اخذ ویزا و مهاجرت خود را آغاز کند.

 

بورسیه تحصیلی سوئد در مقطع دکترا

مقطع دکترا، یکی از مقاطع مهم برای تحصیل رایگان در سوئد است. در واقع اصلی‌ترین بورسیه‌های تحصیلی در این مقطع اعطاء می‌شود و برای همین عده زیادی از سراسر جهان به دنبال تکمیل تحصیل خود در این کشور هستند. به همین خاطر هم رقابت شدیدی بین دانشجویان مهاجر برای کسب یکی از بورسیه‌های دکترای این کشور در جریان است.

دلیل دیگر این رقابت برای بورسیه دکترا، امکان کار نیمه وقت پروژه‌ای در حین تحصیل است که دانشجو علاوه بر حقوق مکفی از بیمه هم برخوردار خواهد بود. همچنین پس از پایان دوره دکترا راحت‌تر از مقطع ارشد می‌توان برای تبدیل ویزای دانشجویی به ویزای کاری اقدام کرد و در این کشور اقامت داشت.

شرایط و مدارک لازم برای کسب بورسیه در مقطع دکترا عبارتند از:

  • داشتن سوپروایزر
  • برخورداری از مقالات علمی معتبر ژورنالی و بین‌المللی
  • ارائه مدرک زبان آیلتس از سطح 7 به بالا
  • ارائه رزومه تحصیلی و تحقیقاتی قوی
  • ارائه مدرک فارغ التحصیلی کارشناسی ارشد ترجیحاً با معدل بالا

با انتخاب دانشگاهی که امکان تحصیل رایگان از طریق بورسیه در آن فراهم است و ارسال این مدارک به دانشگاه مدنظر، فرآیند بررسی و ارزیابی آغاز خواهد شد.  بعد از ارزیابی مدارک تحصیلی در صورتی که فرد واجد شرایط برای دریافت بورسیه و تحصیل رایگان در سوئد باشد می‌تواند کارهای خود را برای اخذ ویزا و مهاجرت آغاز کند. لازم به ذکر طول دوران تحصیل در این مقطع 4 سال است و فرد باید 240 واحد درسی را در این مقطع پشت سر بگذارند.

انواع بورسیه برای تحصیل رایگان در سوئد

علاوه بر اینکه امکان تحصیل در این کشور در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا با امکان دریافت بورسیه وجود دارد؛ دو نوع بورسیه مهم تحصیلی در این کشور هم به دانشجویان داده می‌شود که از لحاظ شرایط و پوشش هزینه‌ها متفاوت خواهد بود. این دو نوع بورسیه تحصیلی در سوئد عبارتند از:

بورسیه دولتی سوئد (SI (Swedish Institute

یکی از تسهیلات ویژه برای تحصیل رایگان در سوئد که می‌توان از آن نام برد، اعطای بورسیه تحصیلی دولتی است. این بورسیه اغلب شامل دانشجویان بین‌المللی از کشورهای غیر اروپایی شده و دولت هزینه‌های زندگی، تحصیل و حتی سفرهای دانشجو را متقبل خواهد شد. این نوع بورسیه را تا ماه فوریه هر سال می‌توان در سایتی به آدرس در سایت universityadmissions درخواست داد و نتایج در ماه آوریل منتشر می‌شود.

ار شرایط مهمی که برای اخذ این نوع بورسیه می‌توان به آن اشاره کرد عبارتند از: داشتن سوپروایزر، مدرک زبان با نمره‌ی بسیار بالا، سطح علمی و تحقیقاتی بالا و ارائه رزومه برای اثبات این امر و مقالات ISI است. البته باید گفت که این بورسیه تحصیلی در سالهای اخیر و طبق اعلام وبسایت رسمی تحصیل در سوئد، به ایرانیان تعلق نمی‌گیرد.

بورسیه‌های دانشگاهی

روش دیگر برای تحصیل رایگان در سوئد و در دو مقطع ذکر شده، بورسیه‌های دانشگاهی هستند. هر دانشگاه این کشور و البته نه تمام آنها با توجه به سیاست‌های خاص خود اقدام به پذیرش دانشجو از سراسر جهان می‌کنند و ایرانیان در این زمینه دارای محدودیتی نیستند.

 تنها نکته قابل ذکر این است که به جز چهار دانشگاه فناوری بلکینگ، دانشگاه فناوری کالمرز، دانشگاه کارلستاد و دانشگاه کریستین اشتاد که بین 75 تا 100 درصد هزینه‌های دانشجو را پوشش می‌دهند، دیگر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه دالارنا،دانشگاه هالمشتات، دانشگاه یونشوپینگ، موسسه کارولینسکا، موسسه فناوری سلطنتی و دانشگاه لینچوپینگ بین 10 تا 75 درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهند. البته با توجه به اینکه امکان کار دانشجویی با حقوق نسبتاً خوب وجود دارد، فرد می‌تواند از پس هزینه‌های زندگی و تحصیل خود با هر نوع بورسیه بربیاید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی سوئد

بعد از آنکه فرد پذیرش دانشگاهی را برای بورسیه و تحصیل رایگان در سوئد دریافت کرد نوبت اقدام برای اخذ ویزای دانشجویی و انجام مقدمات لازم برای مهاجرت به سوئد است. برای این کار باید مدارکی را آماده کرد که عبارتند از:

  • ارائه پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار باقیمانده
  • ارائه نامه پذیرش از سمت دانشگاه مربوطه
  • ارائه مدارکی که اثبات می‌کند فرد توان پرداخت هزینه‌های زندگی را دارد
  • ارائه یک کپی از بیمه درمانی
  • ارائه عکس پاسپورتی 4.5 در 3.5

با فراهم کردن تمام این مدارک و آنها،  بررسی‌های لازم از سوی سفارت سوئد و سازمان مهاجرت این کشور  انجام خواهد شد. پس از آن در صورتی که تشخیص داده شود فرد واجد شرایط برای اخذ ویزاست، این مجوز قانونی برای مهاجرت و تحصیل در سوئد به وی تعلق خواهد گرفت.

 البته می‌توان این ویزا را بعد از تحصیل و برای یافتن کار تمدید کرد و اگر کار مناسب را پیدا کنید یا اقدام به کارآفرینی و ثبت شرکت کنید، بعد از مدتی می‌توانید برای دریافت تابعیت و اقامت در این کشور اقدام کنید.

 

سخن پایانی

با توجه به تمام موارد گفته شود گرچه اخذ بورسیه و به دست آوردن موقعیتی برای تحصیل رایگان در سوئد سخت به نظر می‌رسد اما غیر ممکن نخواهد بود. البته فراموش نکنید که رقبای شما برای کسب این موقعیت از سراسر جهان هستند و برای همین در فارهم آوردن مقدمات و مدارک این کار باید دقت لازم را به خرج دهید تا به آنچه که در ذهن دارید برسید.

برای این کار بهتر از مجموعه‌های فعال در زمینه اخذ ویزا مانند صبا ویزاپلن کمک بگیرید. مشاورین و وکلای حاضر در این مجموعه با اشراف کامل به شرایط دانشگاه‌ها، مدارک لازم برای این کار و قوانین کشور سوئد را برای شما به صورت کاملا قانونی و دقیق پیش خواهند برد. موفقیت شما در پذیرش بورسیه و تحصیل رایگان در سوئد، دریچه‌ای به دنیایی از فرصت‌های شغلی خواهد بود و می‌تواند زمینه‌ساز اقامت شما در این کشور باشد.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 3.5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید