لوگو صبا ویزا
تحصیل دندانپزشکی در کانادا

تحصیل دندانپزشکی در کانادا

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا و جزئیات بیشتری از ثبت نام آن به دست بیاورید،می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

دندانپزشکی همواره یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی است که متقاضیان زیادی خواستار ورود به این رشته هستند. در این بین برخی از متقاضیان علاقه دارند که تحصیل دندانپزشکی در کانادا را به‌ صورت حرفه‌ای آغاز کنند. بدون شک پذیرش در دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل دندانپزشکی ضوابط خاص خود را دارد که باید برای آن آماده شوید. در این مطلب قصد داریم تا این موضوع را به شکل کامل بررسی کنیم پس حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در کانادا

امروزه دلایل زیادی برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا وجود دارد که باعث محبوبیت این روش شده‌اند. در صورتی که شما تحصیل خود را در این رشته تمام کنید، امکان تاسیس مطب خصوصی برای شما وجود خواهد داشت. همچنین امکان اشتغال در مراکز دولتی کانادا نیز برای شما فراهم خواهد بود. از آنجایی که شماری از بهترین دانشگاه‌های جهان در کشور کانادا وجود دارند، سطح کیفی آموزش‌ها در این کشور بسیار بالا خواهد بود.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در کانادا

در نتیجه به‌روزترین متدهای آموزشی دنیا در دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود. البته این موضوع فقط مختص دندانپزشکی نیست بلکه سایر رشته‌ها نیز سطح کیفی بالایی دارند. از همین رو تحصیل کارشناسی در کانادا در رشته‌های مختلف نیز طرفداران خاص خودش را دارد که نباید از آن غافل ماند. مورد دیگری که باید به آن توجه کنید، اعتبار بسیار بالای مدارک صادر شده از دانشگاه‌های کانادا است.

در صورتی که بخواهید بعد از تحصیل به ایران برگردید، با استفاده از مدرک کانادایی قادر به طبابت در ایران خواهید بود و از این نظر نیز محدودیت خاصی وجود ندارد. در کنار همه این موارد فراموش نکنیم که کانادا یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است و زندگی کردن در‌ آن قطعا لذت‌بخش خواهد بود.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا و در بهترین دانشگاه‌های جهان، ساده نیست. برای ورود به این رشته در ابتدا باید یک دوره‌ی کارشناسی در علوم پایه‌‌ی مرتبط مانند زیست مولکولی، جانوری و … بگذرانید. این دوره به مدت 4 سال طول می‌کشد و در این مدت، دانشجو به خوبی بر دروسی که در دوران دندانپزشکی به آنها نیاز پیدا خواهد کرد، مسلط می‌شود.

بعد از پایان این دوره‌ چهار ساله، دانشجو باید در یک آزمون ورودی مخصوص ورود به دانشگاه‌های دندانپزشکی به نام آزمون DAT شرکت کند. البته شما این امکان را دارید که از سال سوم تحصیل در دوره‌ی کارشناسی، برای شرکت در این آزمون ثبت نام کنید. بعد از قبولی در این آزمون یک نامه‌ پذیرش برایتان صادر می‌شود که به کمک آن می‌توانید اقدام به دریافت ویزا برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا کنید.

ورود به رشته دندانپزشکی در کانادا  با آزمون DAT

بدون شک تحصیل در کانادا یک امتیاز بی‌نظیر برای شما خواهد بود زیرا از سطح آموزشی بسیار بالایی برخوردار می‌شوید. بر همین اساس شاهد آن هستیم که میزان درخواست‌ها برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا رو به افزایش است. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که قبل از ورود به این رشته باید آزمون DAT پشت سر گذاشته شود.

این آزمون بسیار مهم سرنوشت تحصیلی شما را رقم خواهد زد که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. برگزاری این آزمون با هماهنگی کامل CDA کانادا صورت می‌گیرد. این امتحان به دو صورت انگلیسی و فرانسوی برگزار می‌شود که هر کس با توجه به شرایط خود زبان را انتخاب می‌کند. با توجه به اهمیت بالای این آزمون، جزئیات آن را به‌طور دقیق بررسی می‌کنیم.

بخش‌های مختلف آزمون DAT

با توجه به اینکه متقاضیان زیادی برای ورود به دندانپزشکی وجود دارند، بخش‌های مختلفی برای DAT در نظر گرفته شده است که در نوع خود بسیار حائز اهمیت هستند. اولین بخش مربوط به آزمون مهارت دستی است که به خوبی سنجیده خواهد شد. آزمون علوم طبیعی نیز یک قسمت دیگر این امتحان را تشکیل می‌دهد که دارای بالاترین درجه اهمیت است.

بخش مهم بعدی که باید به آن توجه کنید، تست توانایی ادراکی است که باید از آن سربلند بیرون بیایید. به غیر از همه این موارد، نباید تست درک مطلب را فراموش کرد که باید در آن دقت عمل زیادی به خرج داد. البته این بخش فقط در آزمون انگلیسی وجود دارد. مدت زمان برگزاری DAT برای زبان انگلیسی ۳ ساعت و برای فرانسوی دو ساعت خواهد بود.

اخذ تخصص دندانپزشکی در کانادا

بسیاری از دندانپزشکان عمومی در ایران به دنبال ادامه تحصیل خود در دانشگاه‌های کانادا و اخذ تخصص هستند. در این حالت باید اقدامات مختلفی صورت بگیرد تا ویزای تحصیلی کانادا برای این دسته از افراد نیز صادر شود. برای گرفتن تخصص در قدم اول باید معادل‌سازی مدرک شما توسط اداره NDEB صورت بگیرد.  همچنین این افراد باید در مرحله بعد آزمون TOFK را هم پشت سر بگذارند. بعد از اینکه روند پذیرش فرد انجام شد، باید دوره ۲ ساله تخصص خود را در یک دانشگاه معتبر بگذارند.

با توجه به مسیر خاصی که در این قسمت وجود دارد، تمامی مراحل باید به شکل دقیق و حرفه‌ای پیگیری شوند تا مشکلی به وجود نیاید. در حال حاضر تخصص‌هایی همچون دندانپزشکی اطفال، ارتودنسی، لثه‌درمانی، بهداشت دهان و پروتز دندان در دانشگاه‌های کانادا تدریس می‌شود. از همین رو فرد برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا گزینه‌های زیادی را پیش روی خود خواهد داشت.

بهترین دانشگاه‌های دندانپزشکی کدام هستند؟

اگر بگوییم که بهترین دانشگاه های کانادا بالاترین سطح علمی در جهان را دارند، قطعا گزافه‌گویی نکرده‌ایم. معتبرترین مراکز علمی در کانادا رشته دندانپزشکی را ارائه می‌کنند که همین امر انگیزه زیادی در این مورد به وجود آورده است. در حال حاضر دانشگاه‌های بریتیش کلمبیا و تورنتو رشته دندانپزشکی را همراه با گرایش‌های گوناگون آن به شما ارائه می‌دهد. همچنین دانشگاه آلبرتا نیز جزو موارد برتر در این زمینه است. چنانچه شما بتوانید در دانشگاه مک‌گیل نیز پذیرش دریافت کنید، باید به‌طور ویژه به شما تبریک گفت.

دانشگاه‌های مانیتوبا و مونترال نیز هر ساله ظرفیت زیادی را برای رشته دندانپزشکی در نظر می‌گیرند که شرایط مثبتی را برای متقاضیان ایجاد کرده‌اند. در این بین نباید فراموش کرد که دانشگاه‌های لاوال و وسترن نیز گزینه‌های بی‌نظیری هستند که پذیرش در آن‌ها آسان‌تر به نظر می‌رسد. بورسیه های تحصیلی کانادا برای هر کدام از این دانشگاه‌ها به صورت جداگانه وجود دارد که در صورت داشتن شرایط می‌توانید از این امتیاز استفاده کنید.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی برای متقاضیان دندانپزشکی در کانادا

برای اینکه شما بتوانید تحصیل دندانپزشکی در کانادا را آغاز کنید، قبل از هر چیز باید به فکر گرفتن ویزای تحصیلی کانادا باشید. داشتن پاسپورت معتبر بدون شک اولین مدرکی است که برای خروج از کشور نیاز دارید. همچنین باید نامه پذیرش از طرف دانشگاه یا موسسه مورد نظر را در اختیار داشته باشید. اثبات تمکن مالی همیشه یکی از شروط مهم در اخذ ویزا است که این مورد در ویزای تحصیلی هم دیده می‌شود. همچنین ارائه عکس گذرنامه‌ای نیز یکی دیگر از موارد پراهمیت است که به هیچ عنوان نباید از آن غافل شوید.

ناگفته نماند که معاینات پزشکی نیز باید به شکل دقیق صورت گرفته و آماده‌سازی مدارک به مرحله آخر رسیده باشد. داشتن مدرک زبان معتبر هم از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد. از همین رو باید از قبل مدرک زبان معتبر خود را دریافت کرده باشید تا برای شما مشکلی ایجاد نشود. داشتن انگیزه نامه نیز یکی دیگر از موارد مهم و تعیین‌کننده است که به هیچ وجه نباید آن را فراموش کنید. وقتی که تمامی این مدارک جمع‌آوری شد، باید آن‌ها را به سفارت کانادا برای بررسی‌های بیشتر تحویل دهید و منتظر بمانید.

روند تحصیل دندانپزشکی در کانادا

روند تحصیل دندانپزشکی در کانادا چگونه است؟

برای اینکه بتوان تحصیل دندانپزشکی در کانادا را پشت سر گذاشت، باید حتما با مراحل و روال آن آشنایی پیدا کرد. برای رفتن به رشته دندانپزشکی فرد باید در ابتدا در علوم پایه تحصیل کرده و لیسانس خود را اخذ کند. امکان ورود مستقیم به رشته دندانپزشکی در کانادا وجود ندارد و حتما باید از قبل در رشته‌های علوم پایه لیسانس گرفت. شما بعد از گذراندن دوره لیسانس، باید دوباره در آزمون‌های رشته دندانپزشکی شرکت کرده و نمره‌های قابل قبولی در آن به دست بیاورید.

ذکر این نکته ضروری است که نباید بعد از دریافت لیسانس تا آزمو‌ن‌های دندانپزشکی بیشتر از دو سال وقفه ایجاد شود. چنانچه مقدار این وقفه بیشتر از دو سال باشد،  پذیرش در دندانپزشکی با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. این شرایط سخت بیشتر به دلیل رنکینگ دانشگاه های کانادا به وجود آمده است زیرا داوطلبان زیادی خواهان تحصیل دندانپزشکی در کانادا هستند.

هزینه‌های تحصیل دندانپزشکی در کانادا

بدون شک دانستن هزینه‌های تحصیل دندانپزشکی در کانادا سبب می‌شود که بتوانید بهتر برای آینده خود تصمیم بگیرید. در حال حاضر هزینه‌ها شامل موارد مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها باید مورد توجه قرار بگیرند. ساکنان بومی کانادا برای تحصیل در این رشته باید مبلغ سالانه ۱۵ تا ۵۸ هزار دلار را پرداخت کنند. شرایط مختلفی از جمله نوع دانشگاه بر روی این هزینه‌ها اثر دارد.

به‌طور مثال اگر متقاضی بخواهد که در دانشگاه تورنتو تحصیل کند، مسلما باید هزینه‌های بیشتری را پرداخت کند. هزینه تحصیل برای دانشجویان ایرانی در این کشور نیز متغیر است که معمولا در بازه ۴۵ تا ۱۲۰ هزار دلار قرار می‌گیرد. شهر و دانشگاه انتخاب شده به طور مستقیم بر روی هزینه‌ها اثر می‌گذارند که باید به این موضوع دقت کافی داشته باشید.

ارائه بورسیه تحصیلی برای رشته دندانپزشکی در کانادا

با توجه به اینکه هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا نسبتا بالا است، بسیاری از دانشجویان به فکر اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا هستند. به‌طور مثال در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۲۲۰ بورسیه برای رشته دندانپزشکی در نظر گرفته شده است که نشان‌دهنده اهمیت بالای آن است. ذکر این نکته ضروری است که بخش مهمی از بورسیه‌ها به شکل فول فاند بوده و تمامی هزینه‌های تحصیل پرداخت می‌گردد.

ناگفته نماند که در برخی از موارد نیز بورسیه به شکل کمک هزینه بوده و برخی از هزینه‌ها را پوشش خواهد داد. در بین دانشگاه‌های مختلف کانادا، این دانشگاه لاوال است که شرایط بورسیه‌ای مناسبی را برای دانشجویان فراهم می‌کند. از همین رو اگر ددلاین دانشگاه های کانادا را بدانید می‌توانید در زمان مناسب برای پذیرش این مرکز علمی اقدام کنید.

شرایط شغلی رشته دندانپزشکی در کانادا

تحصیل کردن در یک رشته خاص زمانی ارزشمند است که فرد بتواند از طریق آن به شغل و درآمد خوب دست پیدا کند. تحصیل دندانپزشکی در کانادا بسیار امیدوارکننده است زیرا شرایط شغلی این رشته بسیار عالی است. در حال حاضر میزان تقاضا برای این تخصص بسیار زیاد است و پرداختی‌های خوبی برای دندانپزشکان صورت می‌گیرد.

با یک بررسی ساده می‌توان به این نکته پی برد که یک دندانپزشک در کمترین حالت سالیانه ۱۴۳ هزار دلار درآمد دارد. البته این معیار کمترین حالت ممکن است و اگر فرد دارای تخصص باشد، این مبلغ به ۳۵۰ هزار دلار کانادا هم خواهد رسید که از این نظر بی‌نظیر خواهد بود. اگر بخواهیم یک مبلغ متوسط را برای این شغل در نظر بگیریم، می‌توان گفت که هر دندانپزشک ۲۰۰ هزار دلار کانادا درآمد سالیانه دارد.

شرایط شغلی رشته دندانپزشکی در کانادا

امکان اشتغال همزمان با تحصیل دندانپزشکی در کانادا

یکی از ابهاماتی که همواره برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد این است که آیا می‌توان همزمان با تحصیل دندانپزشکی در کانادا کار کرد؟ خوشبختانه کانادا امکان اشتغال را برای دانشجویان فراهم کرده است تا آن‌ها بتوانند بخشی از هزینه‌های خود را به درستی پوشش دهند. شاید برای شما جالب باشد که تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا نیز شامل اشتغال حین تحصیل می‌شود.

در واقع مقطع تحصیلی در این مورد تغییری ایجاد نخواهد کرد. البته برای انجام کار دانشجویی شرایط زمانی مشخص شده است که فرد ملزم به رعایت آن خواهد بود. در صورتی که به دنبال تحصیل دکترا در کانادا هستید، تا ۳۰ ساعت در هفته امکان کار دارید که باعث ایجاد کمک هزینه برای فرد خواهد شد. همچنین این زمان برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس برابر با ۲۰ ساعت است که نشان‌دهنده اهمیت بسیار بالای آن خواهد بود.

مدرک زبان لازم برای پذیرش در دندانپزشکی کانادا

برای اینکه شما بتوانید تحصیل خود را در کشور کانادا شروع کنید، باید حتما تسلط خود را به یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی اثبات کنید. در صورتی که می‌خواهید از زبان انگلیسی استفاده کنید، برای پذیرش در اکثر دانشگاه‌ها باید نمره ۶.۵ آیلتس را به دست آورید. البته در برخی از دانشگاه‌ها شرایط آسانی‌تری قرار داده شده است و آیلتس ۶ هم مورد پذیرش قرار می‌گیرد. این شرایط برای رشته دندانپزشکی سخت‌تر است و فرد باید آیلتس ۷ را کسب کند. همچنین نمره‌های بخش‌های چهارگانه زبان هم نباید از ۶.۵ پایین‌تر باشد.

سخن پایانی

تحصیل دندانپزشکی در کانادا یک هدف شیرین برای بسیاری از دانشجویان است که به دنبال رسیدن به آن هستند. مسلما فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا نیز مراحل سخت‌گیرانه‌ای دارد که باید به سلامت از آن عبور کنید. آنچه که در این میان بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، پروسه رسیدگی به پرونده برای اخذ ویزای تحصیلی خواهد بود. خوشبختانه موسسه مهاجرتی صبا ویزا بهترین شرایط را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید به راحتی در دندانپزشکی کانادا پذیرفته شوید. بدون شک اگر کار خود را به تیم حرفه‌ای صبا ویزا بسپارید، تمامی فرایند پذیرش و صدور ویزا به نحو احسن پیش می‌رود. از همین رو بعد از تماس شما با کارشناسان ما، تمامی راهنمایی‌های لازم در اختیارتان قرار می‌گیرد.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]
برای مشاوره رایگان کلیک کنید