لوگو صبا ویزا
تحصیل-در-اسپانیا

تحصیل در اسپانیا

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل در اسپانیا و شرایط بورسیه تحصیلی به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

افراد زیادی در سراسر دنیا به تحصیل در اسپانیا تمایل داشته و بهترین دانشگاه‌های اسپانیا از تمام نقاط دنیا دانشجو می‌پذیرند. زبان اسپانیایی چهارمین زبان رایج جهان است و با یادگیری آن، به عنوان دانشجو به منابع علمی بسیار معتبر اسپانیایی دسترسی پیدا می‌کنید.

هر چند برای زندگی در اسپانیا بهتر است زبان این کشور را قبل از اقدام به مهاجرت بدانید، اما در اسپانیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز برای متقاضیان فراهم است. دانستن زبان اسپانیایی امکان کار در حین تحصیل را برای شما فراهم می‌کند که این تنها امتیاز دانستن زبان اسپانیایی نیست.

وقتی بتوانید تا حدی زبان مردم اسپانیا را بفهمید و گاهی با آنها صحبت کنید، کیفیت زندگی دانشجویی خود را در این کشور ارتقا می‌دهید. جامعه اسپانیا از افراد خون‌گرم و پرهیاهویی تشکیل شده که با دانستن زبان اسپانیایی می‌توانید به آنها ملحق شوید. به این ترتیب دوران دانشجویی خود را در این کشور سرزنده به خوشی سپری می‌کنید.

فهرست عناوین

چرا تحصیل در اسپانیا

برای تحصیل در اسپانیا دلایل متعددی وجود دارد که هر کدام دسته‌ای از متقاضیان را به سمت تحصیل در این کشور اروپایی سوق می‌دهد. یکی از دلایل عمده جذب دانشجویان بین‌المللی به اسپانیا، امکان دریافت اقامت دائم و وجود فرصت‌های شغلی مناسب برای رشته‌های تخصصی است. در این بخش چند دلیل عمده انتخاب اسپانیا برای تحصیلات آکادمیک را توضیح می‌دهیم.

شهریه پایین تحصیل در دانشگاه‌ های اسپانیا

دانشگاه‌های دولتی کشور اسپانیا برنامه‌های آموزشی را با کمترین هزینه ممکن به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌هد. از آنجا که این کشور در رنکینگ دانشگاه‌های جهان از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است، شهریه پایین تحصیل فرصت مناسبی برای پیشرفت تحصیلی و داشتن شغلی متناسب با رشته تحصیلی است.

البته این نکته را در نظر بگیرید که برای دانشجویان متعلق به کشورهای غیر اتحادیه اروپا، شهریه تحصیل بیشتر از شهروندان اروپایی و آمریکایی است. با این وجود، برای متقاضیان ایرانی هم هزینه تحصیل در اسپانیا نسبت به هزینه تحصیل در دیگر کشورهای اروپایی، به میزان قابل توجهی کمتر است.

جایگاه عالی اسپانیا در رنکینگ جهانی دانشگاه‌ ها

اعتبار جهانی مدرک دانشگاهی یکی از امتیازات مهم تحصیل در کشورهای خارجی است. به همین دلیل اگر قصد دارید برای همیشه خارج از ایران زندگی کنید، به اعتبار مدرک دانشگاهی توجه نشان دهید. چراکه این اعتبار مدرک، در کشورهای پیشرفته از اهمیت بالایی برخوردار است و روی آینده شغلی شما تاثیر مستقیم دارد.

آب و هوای فوق العاده کشور اسپانیا

این کشور دارای هوایی معتدل و تا حدودی گرم است. اگر عاشق آفتاب هستید در انتخاب این کشور برای زندگی دانشجویی خود شک نکنید. اسپانیا بسیار زیبا و معتدل است. زندگی کنار مردم خونگرم این کشور تجربه منحصر به فردی را برای دانشجویان رقم می‌زند. اگر زیاد اهل معاشرت نیستید یا محیط‌های ساکت و خلوت را ترجیح می‌دهید، شاید اسپانیا گزینه مناسبی برای روحیه شما نباشد.

شرایط عمومی زندگی در اسپانیا

اسپانیا جزو کشور‌های نسبتا گران اروپا حساب می‌شود. یکی از برجسته‌ترین معایب این کشور نرخ بیکاری بالا در شهرهای کوچک آن است. اسپانیا کشوری است در شبه جزیره ایبری که در غرب قاره اروپا واقع شده است. زبان مردم این کشور اسپانیایی می‌باشد.

فرهنگ مردم این کشور بر پایه شادی است. خوش‌گذرانی‌های اخر شب در اسپانیا جزو مهم‌ترین آداب این مردم به حساب می‌آید. این کشور جذاب، بیشتر به معماری، غذاهای تند و جذاب، طبیعت بی‌نظیر و تفریح‌های شبانه مشهور است. این کشور بیش از ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و از این نظر در رتبه چهارم کشورهای اروپایی است. کشور اسپانیا از ۱۷ منطقه مجزا تشکیل شده که هریک فرهنگ خاص و متفاوتی دارند. گستره مناظر طبیعی اسپانیا بی‌نظیر است. از سواحل بکر دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس تا رشته‌کوه‌های بلند. با وجود این شرایط، تحصیل و زندگی در این کشور هدف و آرزوی خیلی از جوانان است.

شرایط تحصیل در اسپانیا

برای اینکه بتوانید در دانشگاه‌های اسپانیا مشغول به تحصیل شوید، باید بتوانید شهریه دانشگاه، هزینه زندگی، مدارک مورد نیاز، شرایط دانشگاه‌های اسپانیا و موارد مهم دیگر را داشته باشید. البته اگر قصد دارید که در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و یا دبیرستان تحصیل را شروع کنید، شرایط متفاوتی در انتظار شما خواهد بود. در این کشور می‌توانید مدارک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا، فوق دکترا و مدارک پیشرفته‌تر را از دانشگاه‌ها دریافت کنید که هزینه تحصیل برای هر کدام از آن‌ها با یکدیگر فرق می‌کند.

در اسپانیا تحصیل رایگان نیز ممکن است و شما با ثبت نام در دوره‌های پیش نیاز که در مدارس و دانشگاه‌های دولتی اسپانیا که هزینه بسیار کمی نیز دارند، می‌توانید تحصیل رایگان داشته باشید. اما تحصیل رایگان به شرطی به شما تعلق می‌گیرد که همه شرایط لازم را دارا بوده و همه دوره‌های پیش نیاز را به موفقیت پشت سر گذاشته باشید. دانشگاه‌های دولتی اسپانیا فقط با زبان اسپانیولی آموزش می‌دهد و یادگیری زبان اسپانیولی در دوره‌ها وجود دارد. نکته جالب به توجه اینجاست که برای ورود به این دوره‌ها نیاز به هیچ مدرک زبانی نیست، زیرا همه آموزش‌ها همانجا داده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های کم‌نظیر تحصیل در اسپانیا ارائه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در زبان انگلیسی می‌باشد. با این حال تحصیل در اسپانیا معایبی نیز دارد. نکاتی منفی از قبیل ارائه دوره‌های کارشناسی به زبان اسپانیایی، تهیه مدرک بیمه درمانی و ارائه تمکنن مالی به ازای هر ماه 1000 دلار. شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در کشور اسپانیا در ادامه این بخش ذکر شده‌اند.

تحصیل در مقطع کارشناسی

در مقطع کارشناسی و برای ورود به دانشگاه در ابتدا داوطلبان باید یک دوره 5 تا 9 ماه را در کالج‌های اسپانیا بگذرانند. پس از این اتمام دوره‌ها دانشجویان می‌توانند در آزمون‌های ورودی دانشگاه مورد علاقشان شرکت کنند. در صورت کسب نمره قبولی در این آزمون جواز حضور در دانشگاه را خواهند گرفت. در طول مدت گذرندان دوره اولیه خود در کالج شما مجاز به کار کردن نمی‌باشید. اما بعد از گذراندن دوره کالج خود، در صورت قبولی در آزمون دانشگاه مورد نظر، می‌توانید مشغول به کار شوید.

برای ورود به رشته‌های علوم پزشکی نیز روال به همین صورت است و نیاز به شرکت در کالج و قبولی در آزمون ورودی می‌باشد. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی 4 سال است. شما برای این مقطع نیاز به مدرک زبان اسپانیایی دارید. بهتر است این مدرک و یادگیری را پیش از مهاجرت انجام دهید، چرا که دوره کالج به این زبان برگزار می‌شود و شما نیاز به تسلط بر این زبان دارید، تا بتوانید ویزای تحصیلی خود را از طریق سفارت دریافت کنید. به عبارت دیگر یکی از شروط دریافت ویزا توسط سفارت اسپانیا تسلط به زبان اسپانیایی است که باید مدرک آن ارائه شود. درمورد مدرک بران این کشور در پایین مططلب توضیح کامل داده شده است.

برای مقطع کارشناسی مدرک  IELTS 6 لازم است. ارائه پایان نامه در سال آخر اجباری است که تا حدود ۳۰ واحد به آن اختصاص یافته است. دانشجو میتواند در دوره های فشرده تر ثبت نام کند که ۶ واحد بیشتر در سال را سپری کند.

رشته های ارائه شده در مقطع کارشناسی اسپانیا

  • هنر و علوم انسانی
  • علوم پایه
  • حقوق
  • مهندسی

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در این مقطع نیازمند مدرک زبان اسپانیایی نمی‌باشد. اکثر درس‌های این مقطع به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. این دوره بین دو الی چهار ترم برگزار می‌شود که دارای حدود 20 ساعت کار درهفته برای دانشجویان است. میانگین حقوق کار در حین تحصیل در اسپانیا بین 8 تا 10 یورو به صورت ساعتی است. یکی دیگر از ویژگی‌های تحصیل در این مقطع پیوسته بودن دوره دکتری با ارشد است. شما می‌توانید پس از گذراندن دوره کارشناسی ارشد بدون آزمون ورودی دکتری وارد این مقطع بشوید. که این ویژگی کار شما را برای دریافت مدرک دکتری خود بسیار راحت‌تر می‌کند.

برای کارشناسی ارشد مدرک زبان IELTS 6.5 لازم هست. دوره فوق لیسانس به مدت یک الی دو سال طول میکشد و میتواند  Professional باشد و شما را برای ورود به بازار کار آماده کند یا  research-based باشد و شما را برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا کمک کند. مدرک فوق لیسانس پس از ارائه پایان نامه اعطا میشودکه از ۶ تا ۳۰ECTS  میتواند باشد.

شرایط بورسیه و تحصیل در اسپانیا

تحصیل در مقطع دکتری

تحصیل در مقطع دکتری به مدت 5 سال می باشد. در این دوره که دو سال اول به صورت تخصصی برگزار می‌شود، به شما این اجازه را می‌دهند که بعد از سومین سال تحصیل خود، بتوانید از پایان نامه خود دفاع کنید. یکی از نکات بسیار برجسته تحصیل در این دوره، تقریبا رایگان بودن آن است که مبلغی حدود 400 تا 500 یورو در سال می‌باشد. امکان اخذ بورسیه تحصیلی در این مقطع برای دانشجویانی که دارای رزومه خوبی هستند وجود دارد.

تحصیل در مقطع دکتری کشور اسپانیا نیز مانند کارشناسی ارشد عمدتا به زبان انگلیسی می‌باشد و بدون مدرک زبان اسپانیایی نیز می توانید اقدام به این مسئله کنید. دانشجویان این مقطع جواز کار هفتگی تا سقف 30 ساعت را دارا هستند. میانگین حقوق برای دانشجویان دکتری به ازای هر ساعت حدود 10 یورو است. همین قابلیت به دانشجویان این اجازه را می‌دهد تا بتوانند بخشی از مخارج زندگی خود را تامین کنند.

یکی از مشاغل خوب به هنگام تحصیل در دوره دکتری، دستیاری استاد دانشگاه است. شما که می‌توانید حین تحصیل این کار را انجام دهید و از حقوق بسیار خوب 1200 تا 1500 یورو در ماه بهره خواهید برد.

دکتری در اسپانیا دو بخش است بخش اول Training شامل ۶۰ECTS حضور در کلاس حدود سه سال طول میکشد و بخش دوم تز دکترا است که به دریافت مدرک دکترا می انجامد. اکثر دانشگاه ها در اسپانیا دو ترم تحصیلی دارند. بیشتردانشگاه ها از اواسط سپتامبر و تا پایان ماه می به پایان میرسد.

زبان تحصیل در اسپانیا انگلیسی و اسپانیایی است. ۴۰۴ رشته به زبان انگلیسی در دانشگاه های اسپانیا ارائه می شوند که ۱۱۵ تا در مقطع لیسانس و ۲۹۸ تا در مقطع فوق لیسانس ارائه می شوند.

  • دانشجویان اجازه دارند تا ۲۰ ساعت در هفته در طول تحصیل در اسپانیا کار کنند.
  • دانشجویان کارشناسی ۱۰ ساعت در هفته
  • دانشجویان کارشناسی ارشد ۲۰ ساعت در هفته
  • ویزای دانشجویی ۱۸۰ روز اجازه کار دارند.

طبق درخواست اکثر دانشگاه ها ترجمه مدارک باید به زبان اسپانیایی باشد و ترجمه به زبان های دیگر فرآیند پذیرش را زمان بر خواهد کرد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در اسپانیا

برای تحصیل مقاطع مختلف در کشور اسپانیا باید مدارکی را ارائه دهید که عبارتند از:

مدارک لازم برای پذیرش دانشگاه های کشور اسپانیا

  • ترجمه رسمی دانشنامه تحصیلی و ریزنمرات آخرین مقطع تحصیلی
  • ترجمه تمام صفحات شناسنامه
  • اسکن صفحه اول پاسپورت
  • رزومه تحصیلی
  • سابقه کاری (اگر سابقه کار دارید)
  • انگیزه‌نامه شخصی یا SOP
  • ارائه پروپوزال
  • ارائه توصیه‌نامه تحصیلی
  • ارائه مدرک زبان ( اگر مدرک TOEFL یا IELS دارید)

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا

  • تمام مدارک تحصیلی همراه با ریزنمرات
  • گواهی‌نامه اشتغال به تحصیل (در صورتی متقاضی مشغول به تحصیل است)
  • رزومه کاری
  • اصل پاسپورت و کپی از صفحات پاسپورت
  • مدرک زبان (اگر مدرک دارید)
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • گواهی‌نامه سلامت
  • گواهی‌ عدم سوءپیشینه
  • معرفی حساب معتبر به منظور تضمین پشتوانه مالی

مزایای تحصیل در اسپانیا

  • اعتبار بین‌المللی مدرک‌های تحصیلی دانشگاه‌های اسپانیا
  • هزینه پایین تحصیل در مقاطع مختلف
  • امکان تحصیل رایگان در مقطع دکتری
  • دریافت بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری
  • سطح کیفی استاندارد در تمام موسسات آموزش عالی کشور اسپانیا
  • اعتبار بالای مدرک دانشگاه‌های اسپانیا برای ادامه تحصیل در آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی
  • امکان سفر به تمام کشورهای شنگن با داشتن ویزای اسپانیا
  • هزینه پایین زندگی
  • امکان جذب شدن با حقوق بالا در بازار کار اروپا و آمریکا
  • اجازه کار حین تحصیل
  • امکان یادگیری زبان اسپانیایی حین تحصیل
  • امکان اقامت در خوابگاه‌های مخصوص دانشجویان بین‌المللی با کمترین هزینه
  • زندگی در اقلیمی زیبا و معتدل
  • امکان تاسیس کسب و کار در اسپانیا

معایب تحصیل در اسپانیا

  • بعضی از رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی فقط به زبان اسپانیایی ارائه می‌شوند.
  • برای زندگی در اسپانیا و پیدا کردن کار مناسب، تسلط به زبان انگلیسی کافی نیست و برای ارتباط با مشتری لازم است تا حدی اسپانیایی بدانید.
  • اگر از معاشرت و شهرهای پرهیاهو خوشتان نمی‌آید، بهتر است به گزینه‌ای غیر از اسپانیا فکر کنید. مردم اسپانیا بسیار گرم و صمیمی هستند و به ارتباط با خارجی‌ها تمایل زیادی نشان می‌دهند.

تحصیل پیش از دانشگاه در اسپانیا

د‌ر اسپانیا (مشابه با کشور خودمان) كودكان‌ از ۳ سالگی‌ وارد مهد كودک می‌شوند و تا ۶ سالگی‌ آموزش‌های‌ پیش دبستانی را می‌آموزند كه‌ آخرین‌ سال‌ آن‌ اجباری‌ است. آموزش‌ ابتدیی‌ از ۶ سالگی‌ شروع‌ و تا ۱۱ سالگی‌ ادامه‌ می‌یابد. در این‌ مدت‌ دانش‌آموزان‌ ضمن‌ آشنایی‌ با محیط، خواندن‌ و نوشتن‌ و دروس‌ ابتدیی‌ را فرا می‌گیرند.

سپس‌ دوره‌ آموزش‌ متوسطه‌ را شروع‌ می‌كنند كه‌ شامل‌ دو مرحله‌ است.دوره‌ اول‌ ۳ سال‌ به‌ طول‌ می‌انجامد و دانش‌آموز موفق‌ به‌ كسب‌ مدرک پایان تحصیلات در دوره‌ مدرسه‌ می‌شود.
مرحله‌ دوم‌ نیز ۳ سال‌ است‌ كه‌ بعد از گذراندن‌ آن، دانش‌آموز درجه‌ تحصیلی Bachiller را دریافت‌ می كند. در صورت‌ تمایل‌ دانش‌آموز یك‌ دوره‌ یك‌ ساله‌ پیش‌ دانشگاهی‌(Curso de Orientacion Universitaria)  را برای ورود به‌ دانشگاه‌ یا دوره‌های‌ تشكیلات‌ حرفه‌ای‌ پشت‌ (La Formacion Profesional)سر می‌گذارد.

شرط‌ ورود به‌ دانشگاه‌ داشتن‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ و قبولی در آزمون‌ ورودی یا گذراندن‌ دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌ (Curso de Orientacion Universitaria) است. به این معنی که كسانی‌ كه‌ دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌ را نگذرانده‌اند، بعد از قبولی در امتحان‌ و تاييد صلاحیت‌ علمی‌ می‌توانند به‌ دانشگاه‌ راه‌ یابند.

سالانه هزاران دانشجو برای ادامه تحصیل راهی یکی از ۷۴ دانشگاه اسپانیا میشوند. اسپانیا با تاریخ و فرهنگ غنی خود برای تمام کسانی که در جستجوی تحصیل در خارج هستند نمونه ایده آلی ساخته است.دانشجویان از سراسر جهان با دلایل متعددی به اسپانیا میروند.

سیستم آموزشی با مزایای عالی

سیستم آموزشی اسپانیا در طول تاریخ همواره یکی از موضوع‌های با اهمیت بالا برای دولت این کشور بوده است. اجرایی کردن و آزمون  و خطای چندین سیستم آموزشی مدرن و منظم در سال‌های گذشته این مسئله را نشان می‌دهد. در این بخش سیستم آموزشی که از دهه 90 میلادی در اسپانیا اجرایی بوده است را بررسی می‌کنیم.

تحصیلات آموزشی اسپانیا در مدارس دولتی رایگان بوده و از سنین 6 تا 16 سال نیز اجباری می‌باشد، این سیستم آموزشی دارای چندین دسته بندی است، که بر اساس سن دانش آموزان شکل گرفته است.

پیش‌دبستانی (La Education Infanti) : این دوره از 3 سالگی به صورت اختیاری آغاز و تا سال ششم که اجباری است ادامه دارد و معادل دوره مهد کودک و پیش دبستانی است.

ابتدایی (La Education Obligatoria) : این دوره از سن 6 تا 12 سالگی ادامه دارد. مقطع ابتدایی نیز خود به سه گروه تقسیم می‌شوند: گروه‌های شش تا هشت، هشت تا ده و ده تا دوازده سال. میانگین تعداد دانش آموز در هر یک از این گروه‌ها 25 نفر است. به این دانش آموزان مقدمات نوشتن و حساب‌های ریاضی و مهارت‌های زندگی و هنری آموزش داده می‌شود.

مقطع آموزش متوسطه (La Education Segundaria) : این دوره نیز از سنین 12 تا 16 سال برگزار می‌شود.

سیستم آموزشی پیش دانشگاهی اسپانیا

جالب است بدانید در اسپانیا مراکز آموزشی به غیر از دانشگاه‌ها وجود دارند که دانشجویان را تعلیم داده و آماده بازار کار می‌کنند. این مراکز به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • در دسته اول که در مدراک آن معادل مدارک دانشگاهی است رشته‌هایی همچون هنر و آموزش تکمیلی نظامی آموزش داده می‌شود. برای گذارندن این دوره‌ها نیاز به مدارک دانشگاهی نیست و دانشجویان می‌توانند پس از دوره متوسطه بلافاصله وارد این دوره بشوند و حرفه مورد علاقه خود را آموزش ببینند
  • دسته دوم شامل دوره یک ساله پیش دانشگاهی می‌باشد که برای متقاضیان ورود به دانشگاه می‌باشد. این دوره به نام Curso de orientacion Universitaria می‌باشد که با سیستم آموزشی LOGES برگزار می‌شود و اختیاری است. پس از پایان دوره مدرکی به نام BACHILLER به دانشجو تعلق می‌گیرد. برخی از موسسات وجود دارند و این دوره را برای دانشجو‌های خارجی ارائه می‌دهند تا با نظام و شکل سیستم آموزشی اسپانیا هماهنگ شوند

نظام آموزشی دانشگاه‌های اسپانیا

دوره‌ی تحصیلات عالی در اسپانیا در چهار مقطع برگزار شده و برای ورود به دانشگاه، آزمون ورودی از متقاضیان گرفته می‌شود، سیستم دانشگاهی اسپانیا برخلاف بسیاری از کشورهای اروپا و جهان دارای مقطع کاردانی به نام Estudios de Primer Ciclo بوده و دانشجویان می توانند بسته به رشته انتخابیشان با دو تا سه سال تحصیل به مدرک کاردانی برسند.

تنوع رشته در دانشگاه‌های اسپانیا بسیار زیاد است و هر فرد می تواند با فراهم نمودن پیش نیازهای مشخص شده از سوی دانشگاه مورد نظر به تحصیل در رشته دلخواه خود بپردازد. همچنین دانشگاه‌های زیادی در اسپانیا مورد تایید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند که از میان آن‌ها برخی دولتی و برخی خصوصی می‌باشند، از این رو دانشجویان بابت تحصیل در این کشور هیچ گونه نگرانی نداشته و در داخل کشور و یا سایر کشورهای مطرح جهان می‌توانند به راحتی به کار و یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مشغول شوند.

بهترین دانشگاه های اسپانیا

اسپانیا یکی از بهترین مقاصد تحصیلی اروپا است که در دانشگاه‌های معتبر خود دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را پذیرش می‌کند. در واقع اسپانیا بهترین کشور برای تحصیل دانشجویان مقاطع مختلف است که به مواردی مانند تخصص آموزشی صد ساله نظام آموزشی اسپانیا، آب و هوای بی‌نظیر این کشور و زیبایی سواحل طلایی اهمیت می‌دهند.

اسپانیا کشوری با فرهنگی غنی و منحصر به فرد است که برای یادگیری، پیشرفت و معاشرت بستر بسیار مطلوبی را برای دانشجویان خود فراهم می‌کند. بخش آموزش عالی این کشور دارای 76 دانشگاه است که 45 دانشگاه دولتی و 31 دانشگاه خصوصی هستند. اسپانیا همچنین صاحب دانشگاه سالامانکا است که از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود.

در این بخش به معرفی بهترین دانشگاه‌های کشور اسپانیا برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی می‌پردازیم. این فهرست توسط Erudera که یک پلت‌فرم جستجوی آموزش عالی است، رتبه‌بندی شده است.

دانشگاه بارسلونا

دانشگاه بارسلونا در طراحی دوره‌های آموزشی خود بیش از هر چیز به کیفیت تدریس و نوآوری تاکید دارد. دانشجویان می‌توانند یکی از رشته‌های تحصیلی علوم بهداشتی، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم اجتماعی و مهندسی را انتخاب کرده و درخواست خود را به دانشگاه ارسال کنند. این دانشگاه 16 دانشکده دارد و بیش از 64000 دانشجو در آن به تحصیل مشغول هستند.

12000 دانشجوی بین‌المللی از تمام کشورهای جهان به اسپانیا آمده و در دانشگاه‌های این کشور مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه بارسلونا در یکی از بزرگترین شهرهای اسپانیا به نام بارسلونا واقع شده و هزینه‌های تحصیل در آن نسبت به امکانات دانشگاه و کیفیت برنامه‌های درسی بسیار پایین است. مدرک این دانشگاه اعتبار بالایی در کشورهای پیشرفته دارد.

دانشگاه خودگردان مادرید

دانشگاه خودگردان مادرید به دلیل چارت جامع آموزشی خود دارای شهرت بین‌المللی است. این دانشگاه در زمینه‌‌های مختلف مانند علوم، فلسفه، روانشناسی، تجارت، حقوق، پزشکی و تربیت معلم به ارائه برنامه‌های جامع تحصیلی می‌پردازد. دانشگاه خودگردان مادرید (UAM) طیف وسیعی از دوره‌های آموزشی خود را به هر دو زبان انگلیسی و اسپانیایی ارائه داده و به دانشجوی خارجی حق انتخاب می‌دهد.

ان دانشگاه به امکانات ویژه ورزشی و فرهنگی مجهز هستند که در سطح کیفی دوران تحصیل یک دانشجو نقش پررنگی دارد.

 دانشگاه کامپلوتنسه مادرید

این دانشگاه دارای 26 دانشکده هنرهای زیبا، علوم زیستی، پزشکی، مطالعات آماری، آموزش معلمان و… دوره‌های آموزشی مختلفی را ارائه می‌دهد. در حال حاضر بیشتر از 80 ملیت در این دانشگاه به تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول هستند.

دانشگاه خودگردان بارسلونا

این دانشگاه یکی از بهترین و معروف‌ترین دانشگاه‌های کشور اسپانیا است که به ارائه واحدهای درسی حوزه علوم پایه، علوم زیستی، علوم اجتماعی، هنر و علوم انسانی، مهندسی و حقوق می‌پردازد. تعداد دانشجویان دانشگاه خودگردان بارسلونا 34000 نفر است که 37.7% از آنها دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

دانشگاه ناوارا

این دانشگاه خصوصی دوره‌های تحصیلی معماری، ارتباطات، علوم انسانی، علوم اجتماعی، پزشکی، الهیات و… را با بهترین کیفیت به دانشجویان بین‌المللی آموزش می‌دهد. دانشگاه ناوارا به اهمیت تحقیقات آکادمیک در زمینه‌های مختلف دانش تاکید دارد و معتقد است به این وسیله می‌توان نوآوری را در جامعه توسعه داد.

دانشگاه پمپئو فابرا

این دانشگاه دولتی در شهر بارسلون واقع شده و دوره‌های تحصیلی متنوع و جامعی را برگزار می‌کند. در دانشگاه پمپئو فابرا گزینه یادگیری ترکیبی به گزینه‌های در دسترس دانشجویان اضافه شده که امکان گذراندن واحدهای درسی را به شیوه ترکیبی (ترکیب شیوه سنتی کلاس درس و شیوه آنلاین) برای دانشجویان فراهم می‌کند.

دانشگاه کارلوس سوم مادرید (UC3M)

این دانشگاه دولتی همان‌طور که از نامش پیداست در شهر مادرید بنا شده و از تمام نقاط دنیا برای تحصیل رشته‌های مختلف دانشجو می‌پذیرد. با توجه به تعداد متقاضیان بین‌المللی تحصیل در این دانشگاه، رشته‌های محبوب و پرطرفدار به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی تدریس می‌شوند. UC3M معتقد است از طریق آموزش و پژوهش می‌توان به بهبود جامعه کمک کرد.

دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا

این دانشگاه در زمینه تحقیق و آموزش به عنوان بهترین دانشگاه مهندسی شناخته شده و دارای 28208 دانشجو است. از بین 75 برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد، 29 رشته به زبان انگلیسی هم تدریس می‌شوند. این موسسه آموزش عالی معروف اسپانیا در زمینه معماری، مهندسی، علوم و فناوری دوره‌های آموزشی بین‌المللی را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهد.

دانشگاه پلی تکنیک والنسیا

این دانشگاه برنامه‌های تحصیلی خود را در دانشکده‌های معماری، مهندسی (عمران، طراحی، صنعتی، مخابرات و…)، مدیریت بازرگانی و هنر ارائه می‌دهد. دانشگاه پلی تکنیک والنسیا دارای گروه‌های مطالعاتی به سه زبان انگلیسی، اسپانیایی و والنسیایی است که بیش از 400 موضوع در آن به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. این دانشگاه معتبر دارای تجهیزات کامپیوتری پیشرفته است.

دانشگاه IE

این دانشگاه یکی از موسسات آموزش عالی خصوصی اسپانیا است که در رشته‌های تحصیلی متعددی مانند ریاضیات کاربردی، علوم رایانه، هوش مصنوعی، مطالعه حقوق و… به دانشجویان بین‌المللی پذیرش می‌دهد. 75% از جمعیت این دانشگاه از 130 کشور مختلف جهان به اسپانیا آمده و مشغول به تحصیل در مقاطع مختلف هستند.

دانشگاه پلی تکنیک مادرید

دانشگاه پلی تکنیک مادرید در سال 1971 تاسیس شده و با عنوان دانشگاه فنی مادرید هم شناخته می‌شود. اغلب دانشکده‌های این دانشگاه بیش از صد سال تجربه آموزش دارند. این دانشکده‌ها بعد از سال 1971 با دانشگاه دولتی پلی تکنیک ادغام شدند. دانشکده معماری قدیمی‌ترین دانشکده این دانشگاه است که در سال 1752 تاسیس شد.

دانشگاه آلکالا

این دانشگاه دولتی در 35 کیلومتری شمال شرقی مادرید در شهری به همین نام واقع شده است. دانشگاه آلکالا دارای 29000 دانشجو و بیش از 1600 استاد است. دانشجویان می‌توانند در گروه‌های آموزشی علوم انسانی، مطالعات علوم اجتماعی، مهندسی و… به تحصیل بپردازند.

دانشگاه گرانادا

این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور اسپانیا است که بیش از 80000 دانشجو دارد. دانشگاه گرانادا به انتقال دقیق دانش و مهارت تعهد دارد و از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار است. گرانادا همچنین بر اهمیت تحقیق، جهانی‌سازی و ایجاد فرصت‌های برابر تاکید دارد.

دانشگاه ساراگوسا

دانشگاه ساراگوسا در سال 1542 یعنی چند قرن پیش در کشور اسپانیا تاسیس شد. تمام مدارک تحصیلی این دانشگاه دوزبانه هستند و دانشگاه در رشته‌های مدیریت بازرگانی، هنرهای تجسمی، بیوتکنولوژی، معماری، زبان انگلیسی، فلسفه، مهندسی، ریاضیات، روزنامه‌نگاری، پزشکی و… دانشجویان بین‌المللی تمام مقاطع تحصیلی را می‌پذیرد. این دانشگاه بیش از 30000 دانشجو دارد.

دانشگاه سویل

این دانشگاه همان‌طور که از نامش پیداست، در شهر سویل اسپانیا واقع شده و یکی از بهترین دانشگاه‌های این کشور است. حدود 87 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، 93 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و 32 رشته تحصیلی در مقطع دکتری در دانشگاه سویل اسپانیا ارائه می‌شود. بیش از 50 رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارای مدرک بین‌المللی هستند.

دانشگاه سویل در سال 1505 با نام Colegio Santa María de Jesús تاسیس شد. این دانشگاه معتبر بیشتر از پانصد سال سابقه آموزش دارد و امروز جمعیت دانشجویان آن بیش از 50000 نفر است.

محبوب ترین رشته های تحصیلی در دانشگاه های بین المللی اسپانیا

اسپانیا دارای 80 دانشگاه دولتی و خصوصی است که بسیاری از آنها در رنکینگ جهانی رتبه‌های بالایی دارند. دانشگاه‌های این کشور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرند. در اسپانیا تحصیل در دوره کارشناسی حدود 3 تا 4 سال، در دوره کارشناسی ارشد حدود 2 سال و در دوره دکتری 3 تا 4 سال طول می‌کشد.

بین دانشجویان بین المللی اسپانیا رشته‌هایی مانند مهندسی، مدیریت، حقوق، علوم بهداشت و گرایش‌های مختلف زبان از محبوبیت بیشتری برخوردارند. سیستم آموزشی این کشور کاملا سازمان‌یافته است و همین امر به جذب دانشجویان بین‌المللی به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی اسپانیا منجر شده است.

ناگفته نماند که آب و هوای کشور اسپانیا معتدل و سبک زندگی مردم جذاب است. این موارد نیز در جذب دانشجویان بین‌المللی به این کشور زیبا تاثیر قابل توجهی دارند. هزینه پایین تحصیل و زندگی در اسپانیا، همچنین کیفیت برنامه‌های درسی سازمان‌یافته در دانشگاه‌ها، این کشور را به محل فوق‌العاده‌ای برای تحصیل تبدیل می‌کنند.

برنامه‌های درسی در نظام آموزشی کشور اسپانیا طوری طراحی می‌شوند که دانشجو بلافاصله بعد از اتمام تحصیل خود بتواند وارد بازار کار شده و به اندازه کافی روی اصول رشته تحصیلی خود مسلط باشد. در ادامه به چند نمونه از رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه‌های اسپانیا می‌پردازیم که بازار کار خوبی در این کشور دارند.

رشته های حقوقی

برنامه‌های رشته حقوق روی سیستم‌های حقوقی اسپانیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده تمرکز ویژه دارد. به همین دلیل مدرک رشته حقوق از دانشگاه‌های بین‌المللی اسپانیا در اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. برای اینکه بتوانید در گرایش‌های مختلف رشته حقوق تحصیل کرده، سپس وارد بازار کار اروپا یا آمریکا شوید، لازم است مدت زمانی حدود 5 تا 7 سال را در نظر داشته باشید.

با داشتن مدرکی از این گروه تحصیلی، فرصت‌های زیادی را برای کار حرفه‌ای با درآمد خوب در اختیار خواهید داشت که در این میان می‌توان به شغل‌هایی مانند دستیار حقوقی، وکیل، استاد دانشگاه، مسئول حقوقی، وکیل شرکتی و… اشاره کرد. به طور کلی دستمزد مشاغل حرفه‌ای در اسپانیا بالاتر از 1500 یورو در ماه است.

میانگین حقوق پرداختی در اسپانیا حدود 3250 یورو است که بستگی به نوع حرفه و موقعیت کاری فرد دارد. این عدد می‌تواند به حداکثر 5000 یورو در ماه برسد که برای یک زندگی خوب در اروپا عدد مناسبی است.

بهترین دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته‌های حقوقی در اسپانیا عبارتند از:

  • دانشگاه کامپلوتنسه مادرید
  • دانشگاه بارسلونا
  • دانشگاه ناوارا
  • دانشگاه پمپئو فابرا
  • دانشگاه والنسیا

رشته های هنر و علوم انسانی

اگر به تحصیل در رشته‌های هنر علاقه دارید، در مهاجرت تحصیلی خود به اسپانیا تردید نداشته باشید. چرا که این کشور یکی از بهترین ارائه‌دهندگان دوره‌های هنری در سطح اروپا است. هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، تئوری موسیقی، مجسمه‌سازی و… چند گرایش رشته‌های هنری هستند که در دانشگاه‌های اسپانیا با بهترین کیفیت تدریس می‌شوند.

از طرفی، رشته‌های انسانی به رشد و ارتقا تفکر انتقادی، مهارت‌های تحلیلی و خلاقیت هنرمندان کمک موثری می‌کنند. به همین دلیل فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنر و علوم انسانی دانشگاه‌های اسپانیا می‌توانند در شاخه‌های نظری و عملی به کار حرفه‌ای و تخصصی خود مشغول شده و حقوق خوبی دریافت کنند.

حوزه آموزش، ارتباطات و رسانه، هنر و طراحی، صنایع هنری خلاق و… چند نمونه از زمینه‌های کاری مرتبط با رشته‌های هنر و علوم انسانی هستند که هر کدام به نوعی امکان ترکیب ایده‌های مختلف و بستر مناسب برای اجرای ایده‌ها را فراهم می‌کند. حقوق پایه متخصصان هنر و علوم انسانی حدود 1000 یورو است که امکان افزایش آن تا 3500 یورو در ماه وجود دارد.

بهترین دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته‌های هنر و علوم انسانی عبارتند از:

  • دانشگاه پمپئو فابرا
  • دانشگاه کشور باسک
  • دانشگاه گرانادا
  • دانشگاه خودگردان بارسلون
  • دانشگاه والنسیا

بازاریابی و امور مالی

کشور اسپانیا گزینه بسیار خوبی برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با بازاریابی، فروش و امور مالی است. دانشگاه‌های این کشور طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی این حوزه را در قالب دوره‌ها و برنامه‌های کاربردی در تمام مقاطع ارائه می‌دهد. اگر به کشف تکنیک‌های بازاریابی مدرن علاقه داشته باشید، اسپانیا جای خوبی برای تحصیل شماست.

توجه داشته باشید که برای بهترین عملکرد کاری، باید در مدیریت مالی ماهر باشید و بتوانید برای استفاده از بودجه یک پروژه، بهترین برنامه را طراحی و اجرا کنید. کشور اسپانیا دارای بازار کار بسیار خوبی برای متخصصان مالی است و فرصت‌های بی‌پایانی را در اختیار فارغ‌التحصیلان این حوزه قرار می‌دهد.

افرادی که در زمینه بازاریابی به فعالیت در اسپانیا مشغول هستند، نسبت به حسابداران و کارشناسان امور مالی درآمد بالاتری دارند. یک بازاریاب در اسپانیا به طور میانگین در یک ماه 3500 یورو حقوق می‌گیرد و یک حسابدار به طور متوسط 2800 یورو در ماه درآمد دارد. بهترین دانشگاه‌های اسپانیا برای رشته‌های مرتبط با بازاریابی و فروش عبارتند از:

  • دانشکده تجارت و مدیریت بازاریابی ESIC
  • دانشگاه پمپئو فابرا
  • مرکز دانشگاه بین‌المللی ماربلا
  • دانشگاه پلی تکنیک کارتاخنا
  • مدرسه تجارت اتحادیه اروپا اسپان

رشته های STEM

کلمه STEM مخفف علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است و به عناوینی اشاره دارد که به این چهار رشته مرتبط هستند. برنامه‌های این رشته‌ها به منظور تقویت مهارت‌های تحقیق و استدلال دانشجویان برای حل مشکلات پیچیده طراحی می‌شوند. اگر فارغ‌التحصیل چنین رشته‌هایی باشید، کشور اسپانیا فرصت‌های شغلی جذابی برای شما فراهم می‌کند که درآمد خوبی دارند.

تحصیل در این رشته‌ها، شما را در مسیر مطالعات میدانی گسترده‌ای قرار می‌دهد. از زیست‌شناسی گرفته تا دامپزشکی و از ساختن پل گرفته تا ایمن نگه داشتن سیستم‌های فناوری اطلاعات را می‌توانید در رشته‌های STEM به صورت تخصصی و کاربردی دنبال کنید.

تحقیقات زیست پزشکی، گرایش‌های مختلف روانشناسی، مدیریت انرژی و حفاظت از محیط زیست چند نمونه از مشاغل مرتبط با این رشته‌ها هستند. درآمد مشاغل مرتبط با این حوزه بین 2500 تا 7000 یورو متغیر است. بهترین دانشگاه‌های STEM در اسپانیا عبارتند از:

  • دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا
  • دانشگاه پلی تکنیک مادرید
  • دانشگاه بارسلونا
  • دانشگاه پلی تکنیک والنسیا
  • دانشگاه سویل

رشته‌ های مدیریت گردشگری و هتلداری

برای اینکه بتوانید در عرصه گردشگری و هتلداری یک مدیر توانا باشید، توصیه می‌کنیم در یکی از دانشگاه‌های معتبر اسپانیا در این زمینه تحصیل کنید و وارد بازار کار یکی از مهم‌ترین کشورهای صاحب صنعت گردشگری شوید. زندگی به عنوان یک راهنمای گردشگری، کارشناس مهمان‌داری، مدیر هتل یا مدیر رستوران در اسپانیا بسیار جذاب است.

سرگرم بودن با شغلی که با تفریح، معاشرت‌های دوستانه، غذا خوردن، سفر کردن و مدیریت رویدادهای گردشگری همراه است و حقوق بالایی دارد، جذابیت‌های زیادی را به زندگی فرد اضافه می‌کند. افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند اغلب روحیه خوبی دارند و کمتر در معرض افسردگی و احساس ناتوانی قرار می‌گیرند.

حقوق مشاغل مرتبط با گردشگری و هتلداری بین 900 تا 5000 یورو متغیر است. بهترین دانشگاه‌های اسپانیا که چنین رشته‌هایی را ارائه می‌کنند عبارتند از:

  • دانشگاه اروپایی مادرید
  • دانشکده مدیریت هتلداری و هنرهای آشپزی
  • مدرسه کسب و کار اتحادیه اروپا
  • مدرسه تجارت بین‌المللی ESEI

تحصیل در اسپانیا بدون داشتن مدرک زبان امکان پذیر است

بعضی از دانشگاه‌های کشور اسپانیا مانند دانشگاه‌های سالامانکا، اوویدو و… برای پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف نیازی به مدرک زبان ندارند. در اغلب دانشگاه‌های این کشور دوره‌های درسی به زبان انگلیسی و اسپانیایی تدریس می‌شوند اما در بعضی از آنها ارائه مدرک زبان ضروری نیست.

 افرادی که برای تسلط به زبان اسپانیایی یا انگلیسی فرصت کافی ندارند، می‌توانند پس از ورود به اسپانیا مهارت‌های زبان خود را تقویت کنند.

مراحل اخذ پذیرش در کالج‌های اسپانیا

  • ارائه مدارک هویتی و تحصیلی مورد نیاز به سفارت (پاسپورت، دیپلم ..)
  • دریافت پذیرش در کالج‌های اسپانیا
  • اخذ وقت مصاحبه در سفارت اسپانیا
  • در صورت قبولی اخذ اقامت یک ساله در اسپانیا

شرایط سنی داوطلبان تحصیل در اسپانیا

همانطور که می‌دانید برای مهاجرت و دریافت اقامت یک کشور خارجی هرچه سن پایین‌تر باشد موافقت با درخواست شما برای اخذ ویزا بیش‌تر می‌شود. به طور کلی محدودیت خاصی در سن شما وجود ندارد. به طور تجربی ثابت شده برای مقطع کارشناسی افراد زیر 25 سال و برای کارشناسی ارشد زیر 32 سال شانس خوبی برای اخذ ویزا دارند.

هزینه تحصیل مقاطع مختلف در اسپانیا

در میان کشورهای اروپایی، تحصیل در اسپانیا کمترین هزینه را دارد. هزینه تحصیل در رشته‌های مقطع کارشناسی بین 750 تا 2500 یورو در یک سال تحصیلی متغیر است. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد سالیانه حدود 1000 تا 3500 یورو است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا بیشتر است و در بعضی رشته‌ها به 20000 یورو می‌رسد.

اگرچه اغلب دانشگاه‌های بین‌المللی اسپانیا در مادرید و بارسلون قرار دارند، اما سایر مناطق نیز دارای دانشگاه هستند. هزینه دانشگاه‌های دولتی این کشور به وسیله سازمان‌ آموزشی واقع در منطقه مشخص می‌شود. به این ترتیب هزینه تحصیل در اسپانیا به منطقه‌ای بستگی دارد که دانشگاه مورد نظر شما در آن قرار گرفته است.

هزینه تحصیل در کالج اسپانیا

قبل از ورود به دانشگاه‌های دولتی اسپانیا و تحصیل در مقطع کارشناسی، لازم است دوره کوتاه‌مدتی را در یکی از کالج‌های این کشور سپری کنید. هزینه تحصیل در کالج‌های اسپانیا حدود 2000 یورو است که به رشته انتخابی و دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد.

هزینه تحصیل کارشناسی در اسپانیا

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره شد، طول تحصیل در مقطع کارشناسی اسپانیا بین 3 تا 4 سال متغیر است. اگر بتوانید وارد دانشگاه‌های دولتی این کشور شوید، هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی تقریبا رایگان است. در واقع برای کل 3 یا 4 سال تحصیل مقطع کارشناسی در اسپانیا، به عنوان شهریه دانشگاه باید به طور میانگین عددی بین 3000 تا 5000 یورو را در نظر داشت.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کاملا به رشته تحصیلی و دانشگاه انتخابی شما وابسته است. به طور میانگین هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا سالانه بین 3000 تا 5000 یورو است.

هزینه تحصیل دکتری در اسپانیا

تحصیل دکتری در اسپانیا بین 3 تا 5 سال زمان می‌برد. هزینه تحصیل دکتری در اسپانیا کاملا رایگان است. دانشجوی این مقطع در اسپانیا فقط باید هزینه بیمه و خدمات دانشجویی را سالانه به دانشگاه بپردازد که ماهیانه حدود 400 تا 700 یورو است.

هزینه تحصیل رشته پزشکی در اسپانیا

تحصیل رشته پزشکی در اسپانیا نسبت به دیگر رشته‌ها هزینه بیشتری دارد. دانشجویان متعلق به کشورهای اتحادیه اروپا برای تحصیل در رشته پزشکی کشور اسپانیا باید هر سال به طور میانگین مبلغی بین 5000 تا 15000 یورو بپردازند. برای ایرانی‌ها و دانشجویانی که متعلق به کشورهای اتحادیه اروپا نیستند، هزینه تحصیل پزشکی در اسپانیا از این رقم‌ها بیشتر است.

بورسیه‌های تحصیلی

اخذ بورسیه‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی در کشور اسپانیا احتمال خیلی پایینی دارد و فقط به اشخاص خاصی تعلق می‌گیرد. بدین ترتیب در مقطع کارشناسی ارشد شانس گرفتن بورسیه تحصیلی کمی بالاتر می‌رود. با این وجود درصد بالایی از مردم موفق به گرفتن بورسیه تحصیلی در این مقطع نشده‌اند.

اما در مقطع دکتری که دوره‌ها به صورت تقریبا رایگان برگزار می‌شود؛ شانس بالایی برای دریافت بورسیه تحصیلی وجود دارد.

کمک هزینه‌های مالی زیادی برای دانشجویان دکتری اختصاص داده می‌شود. با این وجود ساعات کاری مجاز کار در حین تحصیل 30 ساعت است. همچنین می‌توانید با بهتر کردن رزومه خود در حین تحصیل دستیار استاد شوید و حقوق 1200 تا 1500 یورو در سال دریافت کنید.

خوابگا‌ه‌‌های دانشجویی در اسپانیا

از مهم‌ترین مسائل برای دانشجویانی که قصد تحصیل در اسپانیا را دارند، محل سکونت است. خوابگاه‌ها همیشه از بهترین و با صرفه‌ترین گزینه‌های دانشجویان بوده است. برای اقامت در خوابگاه‌ دانشگاه مورد نظر باید قبل از مهاجرت اقدامات لازم را انجام دهید.

شرایط بورسیه اسپانیا

هزینه خوابگاه دانشجویی در اسپانیا

خوابگاه‌های کشور اسپانیا مثل اغلب مراکز رفاهی دارای شرایط متفاوتی هستند که برای اقامت در آنها نیز مبالغ مختلفی مورد نیاز است. به طور کلی هزینه ماهیانه خوابگاه دانشجویی در کشور اسپانیا حدود 300 تا 500 یورو است. از آنجا که عمده هزینه زندگی در اسپانیا به محل اقامت اختصاص دارد، با اقامت در خوابگاه مبلغ قابل توجهی از هزینه تحصیل در اسپانیا کم می‌شود.

بیمه دانشجویی برای متقاضیان

سیستم بهداشت و درمان در اسپانیا دارای کیفتی بی‌نظیر است. بیمارستان‌ها، مطب‌های پزشکی و مراکز تخصصی همه و همه از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های بهره می‌برند و آماده خدمت رسانی به مردم هستند.  دریافت بیمه‌های سلامتی از مهم‌ترین کارها است که باید به محض مهاجرت تحصیلی به کشورهای دیگر انجام دهید.

برای دانشجویانی که از اتحادیه اروپا نیستند، بیمه عمومی تعلق نمی‌گیرد. شما باید به سراغ بیمه‌های خصوصی بروید. این مورد یکی از الزامات گرفتن ویزا است. به عبارت دیگر دانشجویان اهل کشوری بیرون از اتحادیه اروپا اگر بخواهند در این کشور بیش از 3 ماه اقامت داشته باشند؛ باید برای دریافت بیمه درمانی به مدت طول حضورشان اقدام کنند. این مورد برای گرفتن ویزای تحصیلی اجباری محسوب می‌شود.

در پی پیدا کردن شرکت‌های بیمه مواردی زیادی در این زمینه پیدا خواهید کرد. در ادامه از بهترین شرکت‌های بیمه برای دانشجویان خارجی را نام می‌بریم. شرکت سانیتاس (Sanitas) یکی از بهترین شرکت‌ها در زمینه  بیمه دانشجویان خارجی است. این شرکت همه مخارج حتی هزینه‌های بهداشت دندان را نیز پوشش می‌دهند.

از دیگر شرکت‌های بیمه در این زمینه می‌توان به شرکت آسیسا (ASISA) اشاره کرد. این کمپانی بیشترین شبکه بیمارستان‌ها و محل‌های درمانی را در سراسر اسپانیا دارد. آسیسا یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانشجویان خارجی و خانواده‌های خارجی مقیم این کشور می‌باشد. رسیدگی به مشتریان، اسناد قانونی، نرم‌افزار خدمات درمانی در گوشی‌های هوشمند، لیستی از دکتر‌ها و زبانی که مسلط‌اند و سرویس پشتیبانی 24 ساعته همه و همه در زبان انگلیسی برای شما فراهم است.

کار در حین تحصیل

بسیاری از دانشجویان خارجی مقیم کشور‌های اروپایی به هنگام تحصیل مشغول به کار می‌شوند تا بتوانند کمی از خرج‌های خود را پوشش دهند. در اسپانیا قیمت‌ها به نسبت دیگر کشورهای اروپایی مناسب‌تر است. حتی با این وجود دانشجویان خارجی همیشه نیاز آن را می‌بینند تا پول بیشتری بدست بیاورند.

به عنوان دانشجوی خارج از اتحادیه اروپا فقط می‌توانید تا اتمام ویزای تحصیلی خود مشغول به کار شوید. این کار نیم وقت است و تا 20 ساعت در هفته می‌باشد. کارفرمای شما با مراجعه و تحویل مدارک شما به مرکز اتباع خارجی اسپانیا مجوز کار شما را دریافت می‌کند. همیشه حواستان به رعایت تمام قوانین برای زندگی ، کار و درس خواندن در این کشور‌ها باشد.

مراحل مورد نیاز برای کار کردن در اسپانیا عبارت‌اند از:

  • پیدا کردن کار نیم وقت؛ شما نمی‌توانید بیش از یک حد نصابی در هفته کار کنید
  • دریافت مجوز کار کردن که توسط کارفرما باید گرفته شود
  • دارای یک منبع مستحکم‌تر درآمد، این کار نیم وقت نباید تمام خرج شما را دهد
  • بتوانید تعادل بین درس و کار را رعایت کنید، اگر نتوانید این کار را انجام دهید و درس شما دچار افت شود، احتمالا از کار خود اخراج خواهید شد.

مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل

دانشگاه‌های اسپانیا در چند سال اخیر برای دانشجویانی که قصد ورود به این دانشگاه‌ها را دارند، دعوت نامه ارسال می‌کند و اگر درخواست تحصیل به این دانشگاه‌ها را داشته باشند، درخواست را قبول می‌کند. در صورتی که شرایط مورد نیاز را دارا باشید، تحصیل در دانشگاه‌های این کشور برای شما رایگان و یا نیم بها است که به نوعی از طرف دولت اسپانیا و دانشگاه بورسیه می‌شوید. نمرات خوب، داشتن مدرک زبان اسپانیایی و نداشتن سوء پیشینه از مهم‌ترین شرایط دانشگاه‌ها هستند. اگر دارای مدرک زبان نیستید، می‌توانید با گذراندن دوره‌های پیش نیاز مدرک لازم را دریافت کنید. البته در برخی از دانشگاه‌ها نیز تحصیل با مدرک زبان انگلیسی نیز ممکن است که نیاز به مدارک تافل (TOFEL) و آیلتس (IELTS) دارند.

هزینه زندگی در اسپانیا

برای زندگی در کشور اسپانیا نمی‌توان عدد مشخصی را تعیین کرد. خرج زندگی روزانه در هر کشوری با توجه به سبک زندگی افراد و موقعیت مکانی یک شهر و منطقه متغیر است. هزینه غذا، تفریح، لباس و… را می‌توان در زندگی دانشجویی به حداقل رساند. در اسپانیا انواع غذاهای باکیفیت ارزان و لباس‌های زیبا با قیمت مناسب برای اغلب دانشجویان این کشور فراهم است.

یکی دیگر از روش‌های کاهش هزینه زندگی در اسپانیا، تحصیل در دانشگاه‌های خوب شهرهای کوچک‌تر است. البته اگر بخواهید در حین تحصیل کار کنید، توصیه ما این است که شهری بزرگ را برای تحصیل انتخاب کنید تا گزینه‌های کاری بیشتری داشته باشید. وسایل نقلیه عمومی در اسپانیا ارزان است و دانشجویان می‌توانند بدون هیچ محدودیتی از خدمات شهری و بین شهری استفاده کنند.

برای تحصیل در اسپانیا روی صبا ویزا حساب باز کنید

در این مطلب از موسسه مهاجرتی صبا ویزا با شما کاربران گرامی همراه بودیم و اطلاعاتی را درباره تحصیل در اسپانیا و دانشگاه‌های این کشور در اختیار شما قرار دادیم. اگر برای تحصیل در اسپانیا مصمم هستید و شرایط زندگی و تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم هرچه زودتر مدارک خود را تکمیل کرده و کارهای لازم برای مهاجرت تحصیلی به این کشور را انجام دهید، زیرا آینده روشنی پیش روی شما خواهد بود.

کشور اسپانیا دارای مراکز مهم آموزشی در سطح اروپا و دنیا میباشد که در سالهای اخیر در بسیاری از رشته ها از جمله  پزشکی و اقتصاد زبان زد محافل مهم علمی جهان به شمار می آید.

مهمترین دلایل دانشجویان ایرانی برای اخذ اقامت در اسپانیا

  • سیستم آموزشی عالی و روز آمد
  • هزینه پایین تحصیل و زندگی نسبت به سایر کشورهای اروپایی
  • آب و هوای مطلوب
  • اجازه کار دانشجویی
  • تحصیل به زبان انگلیسی
  • فراگیری زبانی نو
  • ویژگی چند فرهنگی جامعه اسپانیا

۷۰ دانشگاه در اسپانیا هستند که بیش از ۵۰ دانشگاه دولتی و مابقی خصوصی است. دروس دانشگاهی کشور اسپانیا به دو صورت اسپانیایی و انگلیسی تدریس می‌شوند.

ویزای همراه برای دانشجو

سه ماه بعد از ورود دانشجو و گرفتن کارت دانشجویی، دانشجو میتواند برای ویزای همراهان (همسر و فرزند) اقدام کند. فرآیند ویزای دانشجویی طبق اعلانات کلی سفارت اسپانیا تا سه ماه به طول می انجامد و دانشجو دو ماه فرصت دارد ویزای خود را از سفارت تحویل بگیرد.

مدارک لازم جهت اقدام ویزا

  • داشتن پذیرش در یکی از دانشگاه های اسپانیا
  • ترجمه مدارک تحصیلی(تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاهی)
  • گواهی عدم سوپیشینه
  • گواهی صحت پزشکی
  • ارائه نامه تمکن مالی از بانک های معتبر
  • فیش حقوقی حامی مالی شخص
  • کپی اجازه نامه منزل در کشور اسپانیا
  • رزرو بیمه نامه
  • رزرو بلیط
سولات متداول در زمینه تحصیل در اسپانیا

در این بخش از مطلب برخی از سوالات متداول شما را پاسخ خواهیم داد.

میانگین درآمد در اسپانیا چقدر است؟
به طور کلی میانگین درآمد سالانه در اسپانیا حدود 23000 یورو می‌باشد. در حالی که پایین‌ترین حقوق دریافتی در این کشور 1000 یورو در ماه است. مشخصا حقوق کار‌های نیم وقت کم‌تر از 1000 یورو است. پایین‌ترین حقوق کارهای نیم وقت 450 یورو می‌باشد. این کارها در هنگام تحصیل در صورتی مجاز است که شما منابع مالی‌تان تضمین شده باشد. به عبارت دیگر نمی‌توانید برای تامین تمام مخارج خود روی این نوع شغل‌ها حساب کنید.
چگونه به هنگام تحصیل کار پیدا کنم؟
شما می‌توانید در هنگام کار کردن به صورت هفتگی حداکثر 20 ساعت کار کنید. حقوق دریافتی شما با توجه به کار و رشته تحصیلتان متفاوت خواهد بود، اما میانگین کلی بین 6 تا 10 دلار به صورت ساعتی می‌باشد.
آیا زبان اسپانیایی سخت است؟
زبان اسپانیایی یکی از رایج‌ترین زبان‌های زنده دنیا است. سختی و آسانی این زبان به پیش زمینه اطلاعات شما بستگی دارد. اگر شما قبلا با زبان‌های ایتالیایی و فرانسوی آشناییت داشته باشید، این زبان برایتان بسیار راحت خواهد بود.
چگونه بیمه تهیه کنم؟
برای تهیه بیمه می‌توانید به سفارت ایران در اسپانیا با به سفارت اسپانیا پیش از مهاجرت خود رجوع کنید و برای دریافت بیمه اقدام کنید.
هزینه تحصیل در دانشگاه‌های اسپانیا چه میزان می باشد؟
این سوال به عواملی مانند نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی و عوامل دیگری بستگی دارد. به طور کلی شهریه دانشگاه‌های دولتی در دوره کارشناسی سالانه 150 تا 3000 یورو و برای کارشناسی ارشد 300 تا 3500 یورو می‌باشد.
برترین دانشگاه اسپانیا کدام می باشد؟
دانشگاه‌های اسپانیا از رتبه بندی بالایی در رنکینگ‌های جهانی برخوردارند. از بهترین دانشگاه‌های این کشور می‌توان به دانشگاه بارسلونا، مستقل مادرید، خودگردان بارسلونا و دانشگاه پمپئو فابرا اشاره کرد.

سخن پایانی

کشور اسپانیا کشوری نسبتا ارزان است که دانشگاه‌های معتبری با قدمت چند قرن را در خودش جا داده است. هزینه زندگی در اسپانیا به تناسب سبک زندگی، موقعیت جغرافیایی و روحیه افراد متغیر است. با این حال، کشور اسپانیا دارای غذاها و تفریح‌های دانشجویی باکیفیتی است که می‌توان لذت زیادی از آنها برد.

برای یافتن دوستان خوب و کار مناسب بهتر است تا اندازه‌ای به زبان اسپانیایی مسلط باشید تا با مشکلات کمتری در زندگی روزمره و کسب درآمد مواجه شوید. مدرک اغلب دانشگاه‌های معتبر اسپانیا بین‌المللی هستند و در جذب شدن شما به بازار کار اروپا و آمریکا تاثیر مستقیم دارند.

اگر قصد تحصیل در اسپانیا  را دارید، خواندن این مقاله شما را با هزینه‌های تحصیل در مقاطع مختلف کالج، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری آشنا می‌کند. در این مقاله همچنین به مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا، شرایط پذیرش دانشگاه‌های اسپانیا، هزینه‌های زندگی در اسپانیا، کاربردی‌ترین رشته‌های تحصیلی در بازار کار اروپا و آمریکا، مزایا و معایب تحصیل در اسپانیا پرداختیم.

با خواندن این مقاله 15 دانشگاه برتر اسپانیا را معرفی کردیم و به ارائه توضیحاتی در مورد آنها پرداختیم. این فهرست به شما کمک می‌کند از بین گزینه‌های معتبر جهانی، دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید. در صورتی که به راهنمایی نیاز داشتید، با کارشناسان تحصیلی موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس گرفته و سوالات خود درباره تحصیل در اسپانیا را از آنها بپرسید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 3 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید