لوگو صبا ویزا
تحصیل در اسلواکی

تحصیل در اسلواکی

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل در اسلواکی به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

تحصیل در اروپا آرزوی افراد زیادی است اما بیشتر آنها به یک دلیل بسیار مهم از تحصیل در این قاره وا می‌مانند و آن، هزینه‌ی تحصیل است. اما تحصیل در اسلواکی این مشکل را حل کرده است. اسلواکی یکی از کشورهای اروپایی است که نه تنها سطح کیفیت سیستم آموزشی آن در سطح بالا و قابل قبولی قرار دارد، بلکه هزینه‌ی تحصیل در آن هم نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار پایینتر است. در این مقاله قصد داریم در مورد تحصیل در اسلواکی، مقاطع، هزینه‌ها و سایر مسائل مربوطه بیشتر توضیح دهیم.

فهرست عناوین

شرایط عمومی تحصیل در اسلواکی

تحصیل در اسلواکی از بسیاری از جهات می‌تواند برای علاقه مندان به تحصیل در اروپا مناسب باشد. در درجه‌ی اول شما با تحصیل در این کشور، از امکانات زندگی و تحصیل در یک کشور اروپایی بهره‌مند می‌شوید. در درجه‌ی بعد می‌توانید از سیستم آموزشی قدرتمند در این کشور استفاده کنید که یکی از بهترین و معتبرترین سیستم‌های آموزشی در دنیاست. جدا از سطح کیفی بالای آموزشی این آموزش‌ها با هزینه‌ی بسیار کمی نسبت به سایر کشورهای اروپایی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. در این کشور هم مراکز آموزشی در دو گروه دولتی و خصوصی هستند که تحصیل در بخش دولتی رایگان و در بخش خصوصی مستلزم پرداخت هزینه است.

مدرک دانشگاه‌های اسلواکی بسیار معتبر است و بعد از پایان تحصیل نه تنها می‌توانید از بازار کار این کشور بهره‌مند شوید، بلکه می‌توانید در بسیاری از کشورهای جهان نیز مشغول به کار شوید. بعلاوه بسیاری از این دانشگاه‌ها مورد تایید وزارت علوم ایران نیز هستند‌ و شما می‌توانید برای کار به کشورتان برگردید. همچنین این امکان وجود دارد که از دانشگاه‌های این کشور به بسیاری از دانشگاه‌‌های جهان از جمله ایران، آلمان و اتریش نیز انتقالی بگیرید.

تحصیل در اسلواکی

محدودیت سنی تحصیل در اسلواکی

با وجود محدودیت سنی که برای تحصیل در اسلواکی وجود دارد اما بازه‌ی این محدودیت نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی بازتر است. در شرایطی که در بسیاری از کشورهای اروپایی، درخواست برای دوره‌ی لیسانس حداکثر تا 22 سال است، اما در این کشور شما تا 28 سالگی فرصت دارید که برای این مقطع درخواست دهید. برای مقطع کارشناسی ارشد این مقدار به 38 سال می‌رسد و برای دکتر هیچ محدودیت سنی وجود ندارد.

سیستم آموزشی در اسلواکی

سیستم آموزش اسلواکی یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی دنیاست که می‌توانیم آن را در دو بخش مورد بررسی قرار دهیم: مدارس و دانشگاه. که در ادامه در مورد هر بخش به صورت مجزا توضیح می‌دهیم.

تحصیل در مدارس اسلواکی

وقتی صحبت از تحصیل در اسلواکی می‌شود، بیشتر افراد به یاد دانشگاه‌های آن می افتند. اما این در حالی است که مدارس این کشور نیز در سطح بسیار قابل قبولی قرار دارند که شما می‌توانید آنها را مدنظر قرار دهید.

تحصیل در مدارس اسلواکی را می‌توان در دو سطح بررسی کرد:

  • پیش دبستانی که از سن 3 تا 6 سالگی کودک را در برمی‌گیرد. تحصیل در این دوران اجباری نیست و کودک بیشتر در آنها با مهارت‌های دست ورزی، آواز خواندن و انواع بازی‌های فکری آشنا می‌شود.
  • دوران دبستان یا ابتدایی که از 6 تا 15 سالگی را شامل می‌شود.
  • دوران دبیرستان که از 15 تا 19 سالگی را شامل می‌شود و بعد از آن دانشجو باید خود را برای دانشگاه آماده کند. این دوره مخصوص دانش آموزانی است که می‌خواهند به دانشگاه بروند. برای دانش آموزانی که می‌خواهند به صورت مستقیم وارد بازار کار شوند، می‌توانند به جای دبیرستان وارد مدارس فنی و حرفه‌ای شوند.

مدارس اسلواکی به جز انواع دولتی و خصوصی یک گروه دیگر موسوم به مدارس کلیسایی را نیز شامل می‌شوند. بیشتر مدارس اسلواکی از نوع دولتی هستند که تحصیل در آنها رایگان است. روز تحصیلی پنج روز در هفته و از دوشنبه تا جمعه است. کتاب‌های دوران دبستان به رایگان در اختیار دانش آموزان قرار داده می‌شود. نمرات مدارس عددی از 1 تا 5 است که 1 بهترین نمره است. در بیشتر مدارس اسلواکی، بعد از پایان ساعات درسی، موسیقی و نقاشی به صورت فوق برنامه به کودکان آموزش داده می‌شود. ارزیابی دانش آموزان در مدارس هم به صورت کتبی و هم شفاهی انجام می‌شود.

تحصیل در اسلواکی

تحصیل در دانشگاه‌های اسلواکی

هدف بیشتر افرادی که برای تحصیل در اسلواکی اقدام می‌کنند، ورود به دانشگاه‌‌های این کشور است که در دو بخش دولتی و خصوص فعالیت دارند. تحصیل در دانشگاه‌‌های دولتی برای شهروندان این کشور و اروپایی‌ها به صورت رایگان است. اما برای ورود به دانشگاه‌‌های خصوصی باید شهریه‌ی آن را پرداخت کنید. بنابراین همانند سایر کشورها، رقابت بر سر ورود به دانشگاه‌‌های دولتی دشوارتر است.

دانشگاه‌های اسلواکی از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار هستند و خبر خوش برای متقاضیان خارجی این است که تدریس در آنها در هر سه مقطع به زبان‌های انگلیسی و اسلواکی نیز برگزار می‌شود. به طور کلی تحصیل در رشته‌های پزشکی و زیرشاخه‌های آن در این کشور محبوب‌تر است و بیشتر تقاضاها برای آن است. در ادامه بیشتر در مورد شرایط ورود به این دانشگاه‌‌ها، مقاطع مختلف و بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در اسلواکی توضیح می‌دهیم.

آزمون ورودی دانشگاه‌‌های اسلواکی

برای تحصیل در اسلواکی در دانشگا‌‌ه‌ها در مقطع کارشناسی شما باید در آزمون ورودی آن شرکت کنید. این آزمون، آزمون ماتورا نام دارد که به جز در اسلواکی در بسیاری از کشورهای دیگر مانند اتریش و جمهوری چک برگزار می‌شود. Matura امتحانی است که در پایان دوره‌ی متوسطه از دانشجویان گرفته می‌شود. دانش آموزان در رده‌ی سنی 17 تا 20 سال در این آزمون شرکت می‌کنند و برای ورود به دانشگاه باید در آن نمر‌ه‌ی قبولی کسب کنند.

در اسلواکی قبولی در این آزمون به معنای پایان دوره‌ی تحصیل دبیرستان نیز هست و شما بدون قبولی در آن نمی‌توانید تحصیلات خود را به پایان برسانید و در واقع ترک تحصیل کرده‌اید. برای هر رشته‌ی خاصی برای ورود به دانشگاه، شما باید یک آزمون ماتورای خاص شرکت کنید که بخش‌های بخصوصی در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. آزمون ماتورا یکی از آزمون‌های سخت ورود به دانشگاه‌ها است که برای تحصیل در اسلواکی باید در آن نمره‌ی قبولی کسب کنید و فشار برای ورود به آن بسیار زیاد است و تنها 60 درصد شانس قبولی برای دانش آموزان وجود دارد که از این 60 درصد هم، همه شانس ورود به دانشگاه‌‌های خوب را ندارند.

تحصیل در اسلواکیمقاطع تحصیلی مختلف دانشگاهی

سیستم آموزش عالی اسلواکی شامل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است که در ادامه بیشتر در موردشان توضیح می‌دهیم:

تحصیل در اسلواکی در مقطع کارشناسی

مانند سایر کشورهای دنیا، اولین مقطع تحصیلی در دانشگاه‌‌های اسلواکی مقطع کارشناسی است که بین 3 تا 5 سال طول می‌کشد و دانش آموزان در دوره‌ی دبیرستان برای ورود به آن آماده شده و در آزمون ماتورا شرکت می‌کنند. شما می‌توانید در سه گروه دانشگاه در این مقطع تحصیل کنید:

  • دانشگاه‌های عمومی: این دانشگاه‌ها‌ همان دانشگاه‌های دولتی اسلواکی هستند که هزینه‌ی تحصیل در آنها برای اسلواکی‌هایی رایگان است.
  • دانشگاه‌‌های دولتی: که دانشجویان را برای اهداف خاصی پرورش می‌دهند. اهدافی مانند اهداف نظامی، پزشکی و پلیسی.
  • دانشگاه‌‌های خصوصی: که در مقابل دانشگاه‌های عمومی قرار دارند با این تفاوت که تحصیل در آنها مستلزم پرداخت شهریه است.

در هر سه گروه از این دانشگاه‌ها، دوره‌های آموزش زبان اسلواکی برای دانشجویان خارجی برگزار می‌شود. برای هر سه دانشگاه، تحصیل در دوره‌ی دبیرستان ضروری است و شما به مدرک دیپلم دوازده ساله نیاز دارید. با وجود آنکه در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور تدریس به زبان انگلیسی نیز انجام می‌شود، اما این زبان، زبان غالب نیست و اگر قصد تحصیل در اسلواکی به این زبان را دارید باید ابتدا در مورد رشته و دانشگاه مورد نظر خود تحقیق کنید.

تحصیل در اسلواکی در مقطع کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد در اسلواکی بین دو تا سه سال طول می‌کشد که بستگی به خود دانشجو دارد و بعد از پایان آن نیز باید یک پایان نامه ارائه شود. برای ورود به این مقطع، شما به مدرک کارشناسی نیاز دارید. مقطع ارشد هم به هر دو زبان انگلیسی و اسلواکی برگزار می‌شود که هزینه‌ی شرکت در کلاس انگلیسی بیشتر است. حداقل مدرک زبان برای شرکت در این دوره‌ها، آیلتس 6.5 است.

تحصیل در اسلواکی در مقطع دکترا

برای تحصیل در مقطع دکترا در اسلواکی از همان ابتدا به یک استاد راهنما نیاز دارید تا شما را به عنوان دانشجوی زیرگروه خود قبول کند. پس از پایان تحصیل نیز باید یک پایان نامه ارائه دهید و در طول دوره‌ی تحقیق برای آن به شما حقوق نیز پرداخته می‌شود.

این دوره نیز بین 3 تا 4 سال طول می‌کشد که به تلاش دانشجو بستگی دارد. تدریس در این مقطع هم به هر دو زبان اسلواکی و انگلیسی برگزار می‌شود که هزینه‌ی شرکت در دوره‌‌های انگلیسی آن بیشتر است و شما برای ورود به آن به حداقل مدرک آیلتس 7 نیاز دارید. بعلاوه مدرک ارشد هم باید ارائه شود و ریزنمرات آن بررسی می‌شود.

دانشگاه‌های برتر اسلواکی

همانطور که در بالا هم گفتیم بعضی از بهترین دانشگاه‌های جهان در اسلواکی قرار دارند که در ادامه بیشتر در موردشان توضیح می‌دهیم:

دانشگاه کمنیوس

دانشگاه کمنیوس در براتیسلاوا، قدیمی‌ترین دانشگاه این کشور است که طیف وسیعی از رشته‌های دانشگاهی در آن تدریس می‌شود و در واقع پر دانشکده‌ترین دانشگاه برای تحصیل در اسلواکی است. تاسیس این دانشگاه به سال 1919 برمی‌گردد و در بین دانشجویان بین المللی بسیار محبوب است. در بین دانشکده‌های دانشگاه کمنیوس، دانشکده‌های پزشکی، الهیات و ریاضیات آن از سایرین پیشرفته‌تر هستند. این دانشگاه در زمینه‌ی انجام تحقیقات و پژوهش‌ها بسیار فعال است و بنابراین دانشجویان می‌توانند علاوه بر تحصیل در آن در بسیاری از تحقیقات علمی مربوط به رشته‌شان نیز شرکت کنند.

در حال حاضر در حدود 28 هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند که در حدود ده درصد از آنها را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارتند از:

  • دانشکده پزشکی که در شهر مارتین قرار دارد
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده فلسفه
  • دانشکده تربیت معلم
  • دانشکده تربیت بدنی و ورزش
  • دانشکده ریاضی، فیزیک و انفورماتیک
  • دانشکده الهیات و کاتولیک
  • دانشکده الهیات پروتستانیسم
  • دانشکده مدیریت
  • دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی

دانشگاه فنی کوشیتسه

دانشگاه فنی کوشیتسه نیز یک دانشگاه بین المللی معتبر برای تحصیل در اسلواکی و دومین دانشگاه معتبر این دانشگاه است. این دانشگاه بسیار بزرگ است و از 9 دانشکده تشکیل شده است که به شرح زیر هستند:

  • دانشکده معدن، اکولوژی، کنترل فرآیند و ژئوتکنولوژی
  • دانشکده مواد، متالورژی و بازیافت
  • دانشکده مهندسی مک%
برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 4]
برای مشاوره رایگان کلیک کنید