لوگو صبا ویزا
تحصیل داروسازی در ترکیه

تحصیل داروسازی در ترکیه | با شرایط و مزایای تحصیل در این کشور آشنا شوید

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل داروسازی در ترکیه و جزئیات ثبت نام در دانشگاه‌ها به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. موسسه مهاجرتی صبا ویزا، با سال‌ها تجربه حرفه‌ای در زمینه مهاجرت تحصیلی، از اولین قدم که جمع‌آوری اطلاعات در زمینه دانشگاه‌ها است تا آخرین قدم که اخذ ویزای تحصیلی دانشجویان است، در کنار شما خواهد بود و به شما در قدم گذاشتن در مسیر تحصیل آکادمیک در خارج از کشور، کمک خواهد کرد. مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

در سالیان اخیر، ترکیه به یکی از اصلی‌ترین مقاصد مهاجرتی ایرانیان تبدیل شده است و افراد زیادی، با استفاده از روش‌های مختلف، برای مهاجرت به این کشور درخواست می‌دهند. ترکیه دارای دانشگاه‌های بسیار زیادی در سطح اروپا است و رشته داروسازی نیز در این کشور بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به جرات می‌توان گفت که ترکیه یکی از ارزان‌ترین کشورها برای تحصیل به حساب می‎آید و با توجه به نزدیکی آن به ایران، انتخابی مناسب برای دانشجویان است. تحصیل داروسازی در ترکیه یکی دارای مزایای بسیار زیادی است که در ادامه این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم.

فهرست عناوین

چرا برای تحصیل داروسازی ترکیه را انتخاب کنیم؟

در سال‌های اخیر، بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه موفق به اخذ رتبه‌های علمی بالا در مجامع علمی شده‌اند و به همین دلیل، مدارک دانشگاهی این کشور چه در رشته‌های پزشکی و چه در رشته‌های پیراپزشکی، مورد تایید کشورهای سطح بالا قرار می‌گیرد.

البته لازم به ذکر است که ترکیه در سال 2001 به عضویت سیستم هماهنگ آموزشی اتحادیه اروپا یا پروسه بولونیا درآمده است که به اعتبار دانشگاه‌های این کشور افزوده است. دانشگاه‌های ترکیه با بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا معاهده تبادل دانشجو دارند و به عبارتی دیگر، در صورتی که فرد تمایل داشته باشد و یا نمره قبولی بالایی را اخذ کند، پس از ترم اول می‌تواند در این تبادل دانشجو شرکت کند.

تحصیل داروسازی در ترکیه با استفاده از آخرین استانداردهای معتبر جهانی انجام می‌شود و همچنین در سال‌های اخیر نیز پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی زیادی ما بین دانشگاه‌های ترکیه و دانشگاه‌های کشورهای اروپایی به انجام رسیده است. به همین دلیل، تحصیل داروسازی در ترکیه می‌تواند برای متقاضیان یک انتخاب عاقلانه، با هزینه‌ای کمتر از دانشگاه‌های اروپایی و یا آمریکایی باشد. البته لازم به ذکر است که دولت ترکیه برای حمایت از دانشجویان و تحصیلات عالی در این کشور، بورسیه‌های مختلفی را برای دانشجویان در نظر گرفته است که می‌تواند در پرداخت شهریه به آن‌ها کمک کند.

 

تحصیل داروسازی در ترکیه

آشنایی با شرایط لازم برای تحصیل داروسازی در ترکیه

تحصیل در رشته داروسازی، تفاوت‌های مختصری با تحصیل در دیگر رشته‌های کشور ترکیه دارد. در صورتی که دانشجو بتواند در رشته داروسازی ترکیه قبول شود، ابتدا باید یک سال در کالج‌های مخصوص این کشور تحصیل کند و از سال بعدی می‌تواند وارد دانشگاه شود.

رشته داروسازی در ترکیه در حدود 5 سال طول می‎کشد و معادل 10 ترم می‌باشد. یکی از مهم‌ترین شرایط برای تحصیل در این مقطع، داشتن مدرک پیش دانشگاهی در رشته ریاضی و یا تجربی است. معمولا تمامی کشورها، آزمون‌های مشخصی را برای ورود دانش آموزان به دانشگاه‌ها مشخص کرده‌اند اما آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه کمی متفاوت می‌باشد و یک آزمون جامع برای ورود به این رشته وجود ندارد. به طور کلی می‌توان گفت که برای تحصیل داروسازی در ترکیه 4 راه اساسی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  1. تحصیل بدون آزمون
  2. آزمون یوس YOS
  3. آزمون SAT
  4. بورسیه تحصیلی

آشنایی با آزمون‌های مورد نیاز برای تحصیل داروسازی در ترکیه

افرادی که می‌خواهند به تحصیل داروسازی در ترکیه بپردازند، احتمالا با نام آزمون‌های YOS و SAT مواجه شده‌اند. این آزمون‌ها برای تعیین سطح متقاضیان برای ورود به تمامی رشته‌های دانشگاهی کشور ترکیه برگزار می‎شوند. آزمون یوس به زبان ترکی و آزمون SAT نیز به زبان انگلیسی است. به طور کلی، موارد امتحانی آزمون SAT شامل ریاضیات، زبان انگلیسی و موارد امتحانی آزمون YOS نیز شامل هوش، هندسه، ریاضی می‌باشد.

داوطلبان تحصیل داروسازی در ترکیه باید در هر دو این آزمون‌ها شرکت کنند و در صورتی که بتوانند نمره قبولی لازم برای هر رشته را بیاورند، می‌توانند وارد دانشگاه شوند. منابع این دو آزمون به هر دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی موجود می‌باشد اما تجربه در این زمینه نشان داده است که بهره‌مندی از دوره‌های آماده سازی برای این دو آزمون زمان بر است و در مواقع بسیار کمی می‌توان از آن‌ها نتیجه مطلوبی گرفت.

تحصیل داروسازی در ترکیه بدون کنکور

یکی از روش‌ها برای تحصیل در رشته داروسازی، پذیرش به صورت بدون آزمون است. دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه به دلیل این که از طرف دولت ترکیه مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و باید هزینه‌های خود را خودشان پرداخت کنند، برخی از ظرفیت‌های تحصیلی رشته‌های مختلف را به فروش می‌رسانند. در این روش، دانشجویان می‌توانند با پرداخت شهریه برای هر ترم، بدون نیاز به این که در آزمون‌های ورودی شرکت کنند، در مقطع و رشته‌ای که می‌خواهند تحصیل کنند.

اخذ بورسیه تحصیلی

یکی دیگر از روش‌های خوب برای تحصیل داروسازی در ترکیه اخذ بورسیه تحصیلی است. بورسیه را می‌توان به عنوان اولین انتخاب برای تحصیل در این کشور انتخاب کرد اما برای اخذ آن باید دقت زیادی داشته باشید زیرا یک فرصت عالی با ظرفیتی کم است. بیشتر دانشگاه‌های ترکیه بورسیه‌ای هستند و افراد واجد شرایط را به راحتی پذیرش می‌کنند.

مدارک لازم برای تحصیل داروسازی در ترکیه

همانطور که بیان شد، برای تحصیل در ترکیه، داوطلبان باید یک سال در کالج‌های این کشور تحصیل کنند که برای آن نیازی به داشتن مدرک زبان نیست. اما پس از قبولی در آزمون‌های ورودی که در بخش‌های قبلی آن‌ها را معرفی کردیم، دانشجویان می‌توانند در دانشگاه مورد نظر خودشان ثبت نام کنند.

در این مرحله، دانشجویان باید مدارک مشخصی را به دانشگاه ارسال کنند تا بتوانند در پذیرش دانشگاه مد نظر خود را اخذ کنند. مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در دانشگاه‌های ترکیه، بسیار متعدد می‌باشد که از اصلی‌ترین‌ها آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رزومه تحصیلی به زبان انگلیسی و یا ترکی استانبولی
  • کارنامه قبولی
  • ترجمه ریز نمرات دبیرستان
  • توصیه نامه اساتید و یا معلمین قبلی
  • انگیزه نامه که باید توسط متقاضی نگارش شود
  • ترجمه رسمی تمامی مدارکی که در رزومه تحصیلی به آن‌ها اشاره شده از جمله مدرک دیپلم

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

همانطور که می‌دانید، ایرانیان برای سفر به ترکیه نیازی به اخذ ویزا ندارند اما برای تحصیل داروسازی در ترکیه باید ویزای تحصیلی این کشور را اخذ کنند. ترکیه در سال 2021 برای صدور ویزای تحصیلی، سیاسیت‌های سخت‌گیرانه‌تری را اعمال کرده است اما با این حال اخذ این مدرک غیر ممکن نیست و با دانستن روش‌ها و مدارک مورد نیاز برای آن، می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن ویزای تحصیلی این کشور را اخذ کنید. در ادامه مهم‌ترین مدارک برای این مدرک را بیان می‌کنیم.

  • پذیرش کالج یا دانشگاه: پس از قطعیت ثبت نام، نامه پذیرش برای متقاضی ایمیل می‎شود
  • کپی برابر اصل پاسپورت: پاسپورت متقاضی باید حداکثر یک سال اعتبار داشته باشد
  • پرداخت شهریه دانشگاه: پیش پرداخت‌های شهریه حداقل یک ترم جلوتر برای متقاضی ارسال می‎شود
  • اثبات تمکن مالی: متقاضی باید نامه از بانک برای اثبات حسابی به مبلغ 4000 یورو به سفارتخانه ارائه کند
  • گواهی عدم سو پیشینه کیفری: این گواهی پلیس 10+ باید به صورت ترجمه شده به سفارت کشور ترکیه ارائه شود
  • رزرو هتل، خوابگاه و یا اجاره منزل: متقاضی باید ثابت کند که محلی برای اسکان در ترکیه دارد

تحصیل داروسازی در ترکیه

مزایای تحصیل داروسازی در ترکیه

تحصیل داروسازی در ترکیه با توجه به مزایای زیادی که این کشور و دانشگاه‌های آن دارد، مورد توجه بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان آینده نگر قرار گرفته است. تقریبا تمامی دانشگاه‌های ترکیه، در جهت رفاه حال دانشجویان خارجی، خوابگاه‌های مجهزی را با هزینه‌های کم فراهم کرده است ( البته لازم به ذکر است که دانشجویان در دوران کالج نمی‌توانند در این خوابگاه‌ها سکونت داشته باشند ).

هزینه تحصیل داروسازی در ترکیه نسبت به سایر کشورهای پیشرفته و مدرن، مقرون به صرفه می‌باشد که این موضوع یکی از اصلی‌ترین مزایای انتخاب ترکیه به عنوان مقصد تحصیلی می‌باشد. همچنین از دیگر مزایای تحصیل در این کشور نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و ترکی
  • امکان کار کردن به صورت پاره وقت
  • آموزش طبق آخرین استانداردهای جهانی
  • نزدیک بودن به ایران و هزینه‌های کم رفت و آمد
  • نداشتن محدودیت سنی برای پذیرش دانشجو
  • مدارک معتبر در سراسر جهان

بررسی دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه برای داروسازی

تحصیل داروسازی در ترکیه یکی از برنامه‌های محبوب شناخته می‎شود و سالانه افراد بسیار زیادی از سراسر جهان تقاضای پذیرش در دانشگاه‌های معتبر این کشور را دارند. اگر شما هم قصد دارید تا در این رشته در ترکیه تحصیل کنید، بهتر است با دانشگاه‌های معتبر این کشور آشنا شوید. در ادامه دانشگاه‌های ترکیه که رشته داروسازی را ارائه می‌کنند، به همراه رتبه جهانی آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • دانشگاه آنکارا: در رتبه 659
  • دانشگاه اژه: با رتبه 810
  • دانشگاه قاضی: با رتبه 826
  • دانشگاه حاجت تپه: با رتبه 636
  • دانشگاه استانبول: با رتبه 644
  • دانشگاه مرمره: با رتبه 984
  • دانشگاه آتاتورک: با رتبه 1269

هزینه تحصیل داروسازی در ترکیه

هزینه تحصیل داروسازی در ترکیه با توجه به نوع دانشگاه، برنامه درسی، زبان مورد نظر شما برای تحصیل و … می‌تواند متفاوت باشد. به طور میانگین، برای تحصیل در ترکیه می‌توان هزینه‌ای در حدود 1500 دلار برای هر سال در نظر گرفت. در دانشگاه‌های دولتی، شهریه و هزینه برای برنامه‌های به زبان انگلیسی بین 600 تا 1500 تا  دلار در سال است، در صورتی که برای تحصیل به زبان ترکی، شهریه سالانه چیزی حدود 240 تا 750 دلار می‌باشد.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی رشته داروسازی ترکیه اما بالاتر می‌باشد. در این دانشگاه‌ها، دانشجویان باید سالانه بیش از 20000 دلار را به دانشگاه پرداخت کنند. همچنین علاوه بر این مقدار، باید هزینه‌های زندگی در این کشور را هم در نظر داشته باشید که ماهانه می‌تواند در حدود 400 تا 500 دلار باشد.

تحصیل داروسازی در ترکیه برای مقطع کارشناسی ارشد

برای مقطع کارشناسی، هزینه تحصیل برای دانشجویان خارجی به زبان ترکی، چیزی حدود 300 تا 600 دلار است اما به زبان انگلیسی، در حدود 600 تا 900 دلار می‌باشد.

آشنایی با روش‌های تبدیل ویزای تحصیلی به کاری

یکی از دغدغه‌های اصلی تمامی دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند، تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری است. نرخ بیکاری ترکیه در سال 2021 حدود 15.1 درصد است اما پیدا کردن شغل برای کسانی که در دانشگاه‌های معتبر این کشور فارغ التحصیل شده‌اند دشوار نیست.

به طور کلی رشته داروسازی، رشته‌ای پر کار است و به همین دلیل متقاضیان تحصیل داروسازی در ترکیه پس از اتمام تحصیلات خود، نباید نگران پیدا کردن کار باشند. دانشجویان پس از فارغ التحصیل شدن و قبل از انقضای ویزای تحصیلی خود باید شغلی در ترکیه پیدا کنند و بر مبنای ویزای تحصیلی خود، آن را به ویزای کاری تبدیل کنند.

بازار کار رشته داروسازی در ترکیه

بازار کار داروسازی در کشور ترکیه مانند ایران بسیار پر رونق است و اکثر متقاضیان تحصیل داروسازی در ترکیه پس از اتمام تحصیل، بدون کار نمی‌مانند. داروسازی یکی از رشته‌های پر درآمد در کشور ترکیه است و متقاضیان با توجه به سطح مهارت‌هایشان می‌توان چیزی در حدود 450 دلار آمریکا به صورت ماهانه درآمد داشته باشند. البته لازم به ذکر است که میزان درآمد افراد با توجه به سطح مدرک تحصیلی آن‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد.

با استفاده از خدمات صبا ویزا به راحتی به ترکیه مهاجرت کنید

در این مطلب از وب‌سایت صبا ویزا، شرایط و نکات مهم تحصیل داروسازی در ترکیه را بیان کردیم. ترکیه با توجه به دارا بودن دانشگاه‌های بسیار معتبر در سطح اروپا و همچنین ارزان‌تر بودن تحصیل نسبت به کشورهای پیشرفته جهانی، در سالیان اخیر به یکی از مقاصد اصلی دانشجویان ایرانی تبدیل شده است.

اگر شما هم قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارید، می‌توانید از خدمات مجموعه استفاده کنید تا در کمترین زمان ممکن ویزای تحصیلی این کشور را اخذ کنید. مجموعه صبا ویزا پلن با استفاده از کارشناسان و وکلای متخصص در زمینه مهاجرت، بستری را فراهم کرده تا متقاضیان بتوانند به راحتی به هر کشوری که می‌خواهند مهاجرت کنند و رویاهای خود را تبدیل به واقعیت کنند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید