لوگو صبا ویزا
تحصیل داروسازی در آلمان

برای تحصیل رشته داروسازی آلمان را انتخاب کنید! [2024]

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل داروسازی در آلمان به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان
فهرست عناوین

تحصیل داروسازی در قطب اقتصادی اروپا

داروسازی محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رشته تحصیلی پیراپزشکی است که تعداد متقاضیان آن هرسال افزایش می‌یابد. تحصیل داروسازی در آلمان همواره به دلیل امکانات آموزشی مناسب و حتی کم نظیر مورد توجه متقاضیان تحصیل در اروپا بوده است. شرایط اقتصادی این کشور به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی و صنعتی مزید بر علت شده که این کشور به عنوان مقصدی محبوب برای مهاجرت تحصیلی شناخته شود.  به همین دلیل متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان اطمینان خاطر دارند که پس از اتمام تحصیل می‌توانند به موقعیت شغلی خوبی دست پیدا کنند.

با شیوع انواع بیماری‌ها در سطح جهان، اهمیت داروسازی و کاربرد‌ گسترده‌ آن دوچندان شده است. کشور آلمان با بهره گیری از مجهزترین آزمایشگاه‌های دنیا، هزینه‌های تحصیل پایین یا حتی رایگان و به بهره‌مندی از کادر آموزشی فرهیخته و مجرب، از بهترین گزینه‌های تحصیل داروسازی در اروپا و بلکه در جهان می‌باشد.

شرایط تحصیل داروسازی در آلمان

مهمترین شرط تحصیل داروسازی در آلمان در اختیار داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح  B2 است، زیرا زبان تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور، آلمانی است. یکی دیگر از شرایط تحصیل، ارائه آخرین مدرک تحصیلی است که می‌بایست با مدارک تحصیلی کشور آلمان معادل سازی شود. همچنین متقاضی می‌بایست در دروس شیمی، فیزیک، زیست شناسی و ریاضیات نمرات مناسبی کسب کرده باشد.  دانشجویان رشته داروسازی در دانشگاه‌های آلمان فرصت استفاده از بورسیه تخصصی داروسازی را نیز خواهند داشت.

تحصیل داروسازیس در آلمان

دوره آمادگی  Studienkollege

متقاضیان تحصیل داروسازی در آلمان که مدرک تحصیلی خود را خارج از این کشور اخذ کرده‌اند، می‌بایست مدرک تحصیلی خود را برای ارزیابی و معادل‌ سازی ارائه دهند. اغلب لازم است این افراد در دوره‌های آمادگی درسی و زبان آلمانی به نام  Studienkollegeشرکت کنند. این دوره‌ها به متقاضیان تحصیل رشته داروسازی کمک می‌کند تا دروس اصلی این رشته را فرا بگیرند. علاوه بر این، در این دوره‌ها متقاضیان در  زبان آلمانی نیز مهارت کسب می‌کنند. مدت زمان این دوره‌ها حدود 4 ترم یا یک سال و دروس ارائه شده در آن شامل شیمی، فیزیک، ریاضیات، زیست شناسی، جامعه شناسی و آمار، تاریخ، کامپیوتر و زبان آلمانی است. با اتمام دوره و کسب حد نصاب نمره در یک آزمون ارزشیابی، متقاضیان می‌توانند وارد رشته داروسازی در دانشگاه‌های آلمان شوند.

تحصیل داروسازی در مقطع کارشناسی

امکان تحصیل داروسازی در آلمان برای متقاضیان بین‌المللی این رشته فراهم است و متقاضیان می‌توانند در یکی از 30 دانشگاه داروسازی آلمان مشغول به تحصیل شوند. مدت زمان دوره داروسازی در مقطع کارشناسی 4 ساله است که از آن، حدود 3 سال مختص فراگیری دروس تئوری و سال آخر برای آموزش عملی می‌باشد. با توجه به اینکه زبان تحصیل داروسازی در آلمان  زبان رسمی این کشور یعنی آلمانی است، متقاضی باید دارای مدرک زبان آلمانی در سطح B2 داشته باشد.

تحصیل داروسازی در مقطع کارشناسی ارشد

فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی داروسازی می‌توانند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهند که طول آن 2 سال است. متقاضیانی که مدرک کارشناسی داروسازی را از دانشگاه‌های کشور آلمان اخذ نکرده‌اند، باید برای معادل سازی مدرک داروسازی خود  اقدام کنند. متقاضیان پس از معادل سازی مدرک کارشناسی خود می‌توانند در رشته بیوتکنولوژی پزشکی و یا بیوشیمی بالینی ادامه تحصیل دهند.

تحصیل داروسازی در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد  به دو زبان آلمانی و انگلیسی تدریس می‌شود. تحصیل داروسازی در آلمان به زبان انگلیسی فقط در دانشگاه‌های خصوصی این کشور امکان پذیر است که البته لازم است شهریه تحصیل نیز برای آن پرداخت کنند. دانشگاه‌های دولتی این دوره‌ها را تنها به زبان آلمانی ارائه می‌کنند. البته با توجه به نیاز دانشجو در برقراری ارتباط با پزشکان و دانشگاه‌های آلمانی، لازم است مهارت خود را در این زبان افزایش دهد.

تحصیل داروسازی در مقطع دکترا

متقاضیان  تحصیل داروسازی در آلمان که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند می‌توانند برای پذیرش در مقطع دکترای این رشته اقدام کنند. دوره دکترای داروسازی در آلمان  3 تا 5 ساله و زبان تحصیل آن آلمانی است. مشابه مقاطع قبل، متقاضیانی که مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه‌های خارج از آلمان دریافت کرده‌اند، می‌توانند با معادل سازی مدرک ارشد خود به تحصیل دکترای داروسازی بپردازند. از شرایط پذیرش دکترای داروسازی در آلمان، دارا بودن سوپروایزر علمی و استاد راهنما در دانشگاه‌های آلمان و برخورداری از سوابق تحقیق و پژوهش علمی است. مقطع دکترا در آلمان نیازمند یک برنامه‌ ریزی فشرده و شدید است که برای مدت طولانی روی یک موضوع خاص یا پروژه تحقیقاتی کار کرده و آن را به سرانجام می‌رساند. در این مقطع تحقیقات متنوعی به جهت کشف داروهای جدید در زمینه‌های مختلف انجام می شود.

بورسیه تخصصی تحصیل داروسازی در آلمان

دانشگاه‌های داروسازی در آلمان بورسیه‌های تخصص داروسازی را برای متقاضیان تحصیل داروسازی درنظر گرفته است. از شرایط دریافت بورسیه‌های تحصیلی، دارا بودن مقاله‌های علمی و پژوهشی، مدرک زبان آلمانی در سطح B2 و یا C1 و توصیه نامه‌ علمی از اساتید مقطع کارشناسی ارشد است. مهم‌ترین بورسیه تخصص داروسازی در آلمان عبارتند از:

  • Friedrich Ebert Foundation Scholarship: این بورسیه به دانشجویانی از آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و اروپای شرقی تعلق می‌گیرد. برای دریافت این بورسیه دو مصاحبه برگزار می‌شود و دانشجویانی که از لحاظ تحصیلی دارای رزومه مناسبی باشند واجد شرایط بورسیه فردریچ خواهند بود. میزان این بورسیه برای دانشجویان کارشناسی ماهیانه در حدود 650 یورو در ماه و برای دانشجویان کارشناسی ارشد 1000 یورو در ماه خواهد بود.
  • Heinrich Boll Scholarship: بنیاد هاینریش بول سالیانه بیش از هزار بورسیه به دانشجویان آلمانی و بین‌المللی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اعطا می‌کند. دانشجویان برای کسب این بورسیه تحصیلی باید از سوابق تحصیلی برجسته‌ای برخوردار و از نظر اجتماعی و سیاسی متعهد باشند. علاوه بر این باید به ارزش‌های اساسی این بنیاد از جمله حقوق بشر، عدالت و تعیین سرنوشت علاقه‌مند باشند.

زبان تحصیل داروسازی

تحصیل داروسازی در آلمان به زبان آلمانی انجام می‌شود و متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی در سطح B2   یا  C1 داشته باشند. متقاضیان فاقد مدرک زبان آلمانی می‌توانند با دریافت پذیرش مشروط برای تحصیل داروسازی در آلمان در دوره‌های آمادگی زبان آلمانی این کشور شرکت کنند. تحصیل به زبان انگلیسی نیز در دانشگاه‌های خصوصی امکان پذیر است که البته برای آن باید شهریه پرداخت شود درحالی که مانند دانشگاه‌های دولتی این کشور از اعتبار خوبی برخوردار نیستند.

هزینه تحصیل داروسازی در آلمان

هزینه تحصیل داروسازی در آلمان به نوع دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد. هزینه تحصیل داروسازی در دانشگاه‌های دولتی رایگان است والبته دانشجویان تنها هزینه‌ای حدود 250 یورو در هر ترم برای بیمه تحصیلی و امور اداری پرداخت می‌کنند. اما هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بالا است و تا ۲۰.۰۰۰ یورو در سال نیز می‌رسد.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

اگرچه هزینه‌های زندگی در آلمان به نسبت دیگر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه است، اما مقدار آن نیز تا حدود زیادی به سبک زندگی دانشجو و محل اقامت او بستگی دارد. عمده هزینه زندگی در آلمان  مربوط به اجاره مسکن است که متقاضیان می‌توانند با سکونت در خوابگاه‌های دانشجویی آن را کاهش دهند یا می‌توانند هزینه مسکن را با دانشجویان دیگر شریک شوند.

معیارهای دانشگاه‌های برتر داروسازی در آلمان

دانشگاه‌های دولتی آلمان عمدتا در بین دانشگاه‌های مطرح و معتبر دنیا قرار دارد؛ با این حال متقاضیان تحصیل داروسازی در آلمان باید با توجه به معیارهای مد نظر خود برای پذیرش از دانشگاه‌های مختلف اقدام کنند.  در اینجا دانشگاه‌های برتر داروسازی آلمان را با معیارهای رنکینگ جهانی، آزمایشگاه‌ها و تجهیزات، پذیرش دانشجویان بین المللی ، اعتبار تحقیقات و علمی، برنامه‌های درسی استاندارد و آماده سازی دانشجو برای  بازار کارمعرفی خواهیم کرد.

تحصیل داروسازی در آلمان

دانشگاه داروسازی براونشوایگ 

این دانشگاه از بزرگترین مراکز تحصیل داروسازی در آلمان است که بیش از 700 دانشجوی داروسازی دارد.  موضوعات اصلی پژوهش این دانشگاه طراحی داروی منطقی، توسعه سیستم انتقال داروی میکرو ذرات کلوئیدی، فارماکولوژی مولکولی برای بیماری‌های قلبی عروقی  و بیوتکنولوژی ترکیبات فعال زیستی گیاهان است.

دانشگاه ماربورگ

دانشگاه فیلیپس ماربورگ قدیمی‌ترین دانشگاه جهان است که حدود پنج قرن به عنوان مرکز تحقیقات و تدریس پابرجاست. این دانشگاه تقریبا میزبان تمام رشته‌های علمی است و از حدود ۲۵،۰۰۰ دانشجوی مشغول به تحصیل در ماربورگ، ۱۲ درصد دانشجویان بین المللی داروسازی هستند.

دانشگاه گرایفسوالد

دانشگاه گرایفسوالد از قدیمی‌ترین مراکز دانشگاهی اروپا است که مدرن‌ترین شیوه‌های دانشگاهی و فرصت‌های تحقیقاتی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانشجویان در دانشکده‌های مختلف این دانشگاه همکاری‌های بین رشته‌ای دارند و هدف اصلی آن‌ها تعالی در پژوهش و تدریس است.

دانشگاه فرانکفورت

دانشگاه گوته فرانکفورت در بین دانشگاه‌های برتر بین المللی قرار دارد و طیف وسیعی از برنامه‌های دانشگاهی را با رویکرد بین رشته‌ای جهت حل مشکلات پیچیده بکار می‌گیرد. 32 استاد در گروه بیوشیمی، شیمی و داروسازی این دانشگاه به تحقیق و تدریس مشغول هستند. این دانشگاه برای رشته‌های متنوعی از جمله داروسازی، شیمی و بیوشیمی در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا برنامه تحصیلی دارد.

دانشگاه فرایبورگ

دانشگاه فرایبورگ یک رویکرد عملی عالی برای تحصیل داروسازی در آلمان دارد. آزمایشگاه بیوانفورماتیک دارویی این دانشگاه در انستیتوی علوم دارویی، الگوریتم‌ها و نرم افزارهایی را برای تحقیقات دارویی در اختیار دانشجویان قرار داده است.زمینه‌های پژوهش در این دانشگاه شامل مدل سازی تعاملات مولکولی، شناسایی عوامل دارویی جدید و پیش بینی اثرات بیولوژیکی مولکول‌ها است. البته بخش دیگر کار در آزمایشگاه ارزیابی گسترده داده صورت می‌گیرد که با شیوه‌های اندازه‌گیری بروز و فرآیندهای زیست شناسی سیستم‌ها تولید می‌شود.

 دانشگاه کیل آلمان

بنیادهای دانشگاه کیل در سال ۱۶۶۵ در شهر کیل آلمان تاسیس شد که در حال حاضر حدود ۲۴۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. انستیتوی داروسازی این دانشگاه به گروه داروسازی تعلق دارد و شامل زیر گروه‌های داروسازی بالینی، شیم%8

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 3 میانگین: 4]
برای مشاوره رایگان کلیک کنید