لوگو صبا ویزا
تحصیل پیش از دانشگاه در ایتالیا

تحصیل پیش از دانشگاه در ایتالیا

ایتالیا مطمئناً جذابیت‌های زیادی برای وسوسه گردشگران دارد: مناظر طبیعی متنوع، یک میراث فرهنگی و تاریخی عظیم. مکانهای نمادی و تاریخی از جمله کلیسای رم و برج پیزا، آشپزی بی نظیر؛ تاریخ چشمگیری از اختراعات و اکتشافات … و البته، دانشگاه‌های ایتالیا شامل قدیمی‌ترین و معتبرترین‌های جهان هستند. بی‌دلیل نیست که عده زیادی از دانشجویان در سراسر جهان مشتاق به تحصیل در ایتالیا هستند. با این تفاسیر اگر شما هم مشتاق به تحصیل در این کشور هستید، لازم است در مورد جزئیات این امر اطلاعات بیشتری داشته باشید که در ادامه به همگی آنها اشاره شده است.

چرا تحصیل در ایتالیا

گذشته از میراث تاریخی تمدن روم، ایتالیا دارای سابقه طولانی در رهبری دانش و نوآوری است. از ایتالیایی‌های برجسته می‌توان به کریستف کلمب و مارکو پولو که کاوشگر بودند، انریکو فرمی (فیزیکدانی که اولین راکتور هسته‌ای جهان را ایجاد کرد)؛ لئوناردو داوینچی، که ثابت کرد جهان مسطح نیست؛ الساندرو ولتا، که در رشته برق تحصیل کرده است (اصطلاح “ولت” از میراث وی بود) و گالیله، که چهار قمر را در اطراف مشتری کشف کرد و تلسکوپ را اختراع کرد و با آن ثابت کرد که زمین به دور خورشید می‌چرخد. این لیست فقط برای افراد قدیمی است و لیست افراد معروف ایتالیایی که از مبتکران و مخترعان هستند به وسلیه کسانی که در حال تحصیل در این کشور هستند در حال تکمیل شدن است و هر دانشجوی شانس راه یافتن به این لیست را دارد.

شاید جالب باشد بدانید که ریشه کلمه “دانشگاه” نیز به ایتالیا نسبت داده می‌شود و اعتقاد بر این است که دانشگاه بولونیا یکی از قدیمی‌ترین محافل آکادمیک در جهان است. این نشان از اهمیت تاریخی تحصیل در ایتالیا است و توجه ویژه‌ای که به این امر در طول تاریخ شده است.

سیستم آموزشی و تحصیل پیش از دانشگاه در ایتالیا

یکی از روش های مهاجرت به کشور ایتالیا ، مهاجرت از طریق تحصیل است. کشور ایتالیا به لحاظ دارا بودن سیستم آموزشی رایگان برای تمام ملیت ها که دارای اقامت ایتالیا هستند ، گزینه مناسبی برای تحصیل پیش از دانشگاه برای دانش آموزان محسوب می شود. ایتالیا هر دو سیستم تحصیل خصوصی و دولتی را دارا می باشد که کیفیت مدارس دولتی از لحاظ تحصیلی و ورود به بازار کار برابر با مدارس خصوصی است.

به طور کلی تحصیل در ایتالیا به پنج دوره تقسیم بندی می شود:

مقطعمقطع تحصیلی به زبان ایتالیاییمقطع تحصیلی به زبان انگلیسی
پیش دبستانیscuola dell’infanziaKindergarten
دوره ابتدایی

scuola p

rimaria or scuola elementare

Primary school
راهنماییscuola secondaria di primo grado or scuola media inferioreLower secondary school
دبیرستانscuola secondaria di secondo grado or scuola media superioreUpper secondary school
دانشگاهuniversitàUniversity

سیستم تحصیل در کشور ایتالیا از سن 6 تا 16 سالگی به صورت اجباری است. هم چنین دوره های غیر اجباری نیز برای کودکان بین 5 ماه تا 3 سال به نام مهدکودک یا  Nursery Schoolو برای کودکان 3 تا 5 سال  به نام  Pre-school وجود دارد. در ادامه ، تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در ایتالیا بررسی شده است:

مقطع ابتدائی (Primary Education )

تحصیل مقطع ابتدائی در کشور ایتالیا از سن 6 سالگی به صورت رسمی آغاز شده و اجباری است . به منظور تطابق با سیستم استاندارد اروپایی برای سن خروج از مدرسه ، کودکان پس از سن 5 سال و نیم ، قادر خواهند بود ، وارد مدرسه شوند. به طور کلی در مقطع ابتدائی ، کودکان خواندن و نوشتن را خواهند آموخت و با طیف وسیعی از موضوعات شامل ریاضیات ، جغرافیا ، زبان ایتالیایی ، انگلیسی و علوم آشنا خواهند شد. در این دوره هم چنین دروسی نظیر موسیقی ، علوم کامپیوتر و مطالعات اجتماعی نیز به کودکان آموزش داده خواهد شد.

در مدارس ابتدایی در کشور ایتالیا گذراندن دروس دینی به صورت دلخواه خواهد بود. تعداد دانش آموزان در هر کلاس در حدود 10 تا 25 نفر است. دوره ابتدایی در کشور ایتالیا 5 سال به طول خواهد انجامید. در پایان این دوره تحصیلی ، دانش آموزان امتحانی تحت عنوان آزمون پایانی نخواهند داشت. در سن 11 سالگی دانش آموزان دوره بعدی تحصیلات خود را آغاز می کنند.

تحصیل پیش از دانشگاهی در ایتالیا

دوره راهنمایی (Lower Secondary School)

تمام دانش آموزان در بازه سنی 11 تا 14 سال می بایست در دوره راهنمایی تحصیل کنند. دانش آموزان در این دوره حداقل بایستی 30 ساعت در هفته دروس رسمی خود را بگذرانند. این درحالی است که بسیاری از مدارس فعالیت های فوق برنامه ای در بعد ازظهرها ارائه می دهند که عموما این کلاس های فوق برنامه در حوزه کامپیوتر ، موسیقی و فعالیت های ورزشی خواهند بود.

دروس رسمی این دوره بازه وسیعی از مباحث تعیین شده ملی است ، که توسط وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است. در پایان هر ترم ، دانش آموزان گزارشی از عملکرد خود دریافت می کنند. در پایان ترم سوم دانش آموزان امتحانی کتبی در موضوعات زبان ایتالیایی ، ریاضیات ، علوم و یک زبان خارجی خواهند داد. همچنین امتحانی شفاهی نیز در باقی موضوعات خواهند داشت. دانش آموزان موفق مدرکی را دریافت می کنند و به دوره بعدی وارد خواهند شد.

دوره دبیرستان (Upper secondary school)

در ایتالیا دو دسته از دبیرستان ها وجود دارد: (The Liceo (like a British grammar school که ماهیت آکادمیک دارد و Istituto که فنی و حرفه ای محسوب می شود. در دو سال ابتدائی این دوره ، تمام دانش آموزان در یک سیستم درسی ملی ، دروسی مانند زبان ایتالیایی و ادبیات ، علوم ، ریاضیات ، زبان خارجی ، دینی ، جغرافیا ، تاریخ ، مطالعات اجتماعی و تربیت بدنی را خواهند گذراند. همچنین در سال سوم از تحصیل ، دانش آموزان دروس اختصاصی که Indirizzi نامیده می شوند، خواهند گذراند.

انواع دبیرستان ها در کشور ایتالیا به صورت زیر تقسیم بندی می شوند :

(Liceo Classico (Classical High School

این دوره ، 5 سال به طول خواهد انجامید و دانش آموزان را برای ورود به تحصیلات دانشگاهی آماده می کند . ادبیات لاتین ، یونانی و ایتالیایی بخش مهمی از برنامه درسی این دوره را تشکیل می دهند. دانش آموزان در طول سه سال آخر تحصیل ، فلسفه و تاریخ هنر را نیز آموزش خواهند دید.

(Liceo Scientifico (Scientific High School

این دوره تحصیلات می تواند 5 سال به طول انجامد ، که عمده تمرکز بر روی فیزیک ، شیمی و علوم طبیعی است. دانش آموزان در این دبیرستان ها ، همچنین تحصیلات خود را در لاتین و یکی از زبان های مدرن نیز ادامه می دهند.

(Liceo Artistico (Fine Arts High School

تحصیلات در این دوره 4 یا 5 سال به طول می انجامد و دانش آموز را برای تحصیل در سطح دانشگاهی در رشته های نقاشی ، مجسمه سازی و معماری آماده می کند.

(Istituto Magistrale (Teacher Training School

در این دوره از آموزش در مقطع دبیرستان که 5 سال به طول می انجامد ، معلم های دوره ابتدایی در آینده  تربیت می شوند. همچنین در این دوره، سه سال آموزش دروس برای تعلیم معلمان مهدکودک وجود دارد که دیپلم این دوره برای ثبت نام در دانشگاه کافی نیست.

(Istituto d’Arte (Artistic Schools

مطالعات در این دوره 4 سال به طول خواهد انجامید و برای کار در زمینه هنری ، دانش آموز را آماده می کند. دانش آموزان پس از موفقیت در پایان این دوره ، مدرک  diploma di Maestro d’Arte  دریافت می کند.

(Istituti Tecnici (Technical Institutes

دوره ، 5 سال به طول خواهد انجامید و هم برای تحصیل در دانشگاه و هم برای بازار کار دانش آموز را آماده می کند. تعداد زیادی از دانش آموزان در مدارس فنی وجود دارند که برای کار فنی یا بخش اداری در حوزه های کشاورزی ، صنایع یا تجارت تربیت می شوند.

(Istituti Professionali (Professional Institutes

این دوره از تحصیلات دبیرستانی 3 تا 5 سال طول می کشد که منجر به دریافت مدرک فنی می شود. برای دریافت دیپلم (Diploma di Maturità (Secondary school diploma معروف است ، دانش آموزان باید امتحانات شفاهی و کتبی را بگذرانند. اولین امتحان کتبی به زبان ایتالیایی است و در زمینه های ادبیات ، تاریخ ، جامعه و علوم است. آزمون کتبی دوم این دوره شامل نوشتن مقاله ای مربوط به زمینه تخصصی انتخاب شده از سوی دانش آموز خواهد بود.

آزمون سوم به نسبت عمومی تر است و شامل سوالاتی مربوط به مسائل معاصر و زبان خارجی انتخاب شده از سوی دانش آموز است. پس از کامل شدن آزمون های کتبی ، دانش آموز می بایست در قالب یک آزمونی شفاهی و در حضور 6 معلم ارائه دهد. این آزمون جنبه های مختلف مربوط به آموخته های دانش آموز در آخرین سال تحصیل آن ها را در بر می گیرد.

دانش آموزان پس از گذراندن این امتحانات براساس نوع مدرسه ای که در آن حضور دارند ، دیپلم و گواهینامه ای دریافت می کنند. در سیستم آموزشی ایتالیا ، دیپلمی با عنوان Diploma di Scuola Superiore  به عنوان مدرک ورود به دانشگاه شناخته می شود. با این حال برخی از دانشگاه ها ملزومات بیشتری را برای ورود دانش آموز به دانشگاه طلب می کنند.

دانشگاه (University)

مقطع تحصیلی بعدی در کشور ایتالیا دانشگاه است که برای تمام دانش آموزانی که 5 سال دبیرستان خود را سپری کرده و موفق به دریافت دیپلم آن شده اند ، می توانند به آن وارد شوند . هم چنین برای دانش آموزانی که در مدارس فنی و حرفه ای نیز تحصیل کرده اند ، امکان ورود به دانشگاه وجود دارد. چنان چه دانش آموزی در یک دبیرستان با دوره چهار ساله تحصیل کرده باشد بایستی قبل از ورود به دانشگاه یک سال تحصیل دیگر نیز در دوره دبیرستان گذرانده تا برای ورود به دانشگاه واجد شرایط باشد.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 0 میانگین: 0]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید