لوگو صبا ویزا
تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه هزینه تحصیل در ترکیه داشته باشید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگان

کشور ترکیه یکی از کشورهای محبوب برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان به شمار می‌آید که امروزه بسیاری از دانشجوهای ایرانی این کشور را برای مهاجرت خود انتخاب می‌کنند. تحصیل در دانشگاه‌های این کشور می‌تواند مزایای زیادی را برای دانشجویان داشته باشد؛ ولی بدون شک هزینه تحصیل در ترکیه می‌تواند یک دغدغه بسیار مهم برای آن دسته از دانشجویانی باشد که قصد دریافت ویزای تحصیلی این کشور را دارند. هزینه تحصیل در ترکیه به عوامل مختلفی بستگی دارد.

از جمله مهم‌ترین عواملی که می‌توانند روی هزینه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور تاثیرگذار باشند می‌توان به مواردی مانند شهریه‌ای که دانشگاه‌های مختلف این کشور از شما دریافت می‌کنند، هزینه زندگی شما در این کشور و هزینه‌های جانبی تحصیلی در کشور ترکیه اشاره کرد. ما در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره هزینه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد تحصیل در ترکیه را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

مزایای زندگی در ترکیه
فهرست عناوین

فهرست عناوین

تحصیل با هزینه‌ پایین در ترکیه

دلایل زیادی برای انتخاب کشور ترکیه به عنوان مقصد تحصیلی وجود دارد. از پایین بودن هزینه تحصیل در ترکیه گرفته تا عدم نیاز به صدور ویزای تحصیلی برای ایرانیان. بعلاوه شما با ورود به دانشگاه‌های این کشور، می‌توانید در سیستم آموزشی بسیار با کیفیت در سطح دانشگاه‌های اروپایی نیز تحصیل کنید. بیشتر دانشگاه‌های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران هم هستند و از این رو می‌توانید با مدرک دانشگاه‌های آن برای کار به کشور برگردید.

اما یکی از مهمترین مسائلی که قبل از ارسال درخواست برای دانشگاه‌ها یا شرکت در آزمون باید در نظر بگیرید، هزینه تحصیل در ترکیه و شرایط پرداختی در دانشگاه‌های این کشور است. در ادامه به طور کامل به هزینه‌ی تحصیل در مقاطع مختلف در این کشور می‌پردازیم تا شما بتوانید دید کاملی از به آنچه در پیش رو دارید بدست آورید.

هزینه تحصیل در مدارس ترکیه

در ترکیه ورود به مدرسه از سن 7 سالگی شروع شده و تا 12 سال بعد ادامه پیدا می‌کند. تحصیل در مدارس کاملاً رایگان است و نیازی نیست نگران پرداخت هزینه تحصیل در ترکیه در این مقطع باشید. با این حال اگر بخواهید در مدارس خصوصی تحصیل کنید، باید هزینه‌ی آنها را بپردازید. شهریه‌ی مدارس خصوصی این کشور بسته به امکاناتی که مدرسه در اختیار شما قرار می‌دهد و محل آن می‌تواند بیت 10 تا 28 هزار دلار در سال متفاوت باشد. در نظر داشته باشید که برای تحصیل در این مقطع، بورسیه‌ی کمک درسی در نظر گرفته نشده است.

بعضی از مدارس شبانه روزی این کشور به دانش آموزان خود خوابگاه ارائه می‌دهند که به میزان زیادی در هزینه تحصیل در ترکیه صرفه جویی می‌کند. چندین مدرسه‌ی بین المللی در ترکیه وجود دارند که دوره‌های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند و هزینه‌های تحصیل در آنها بیشتر است. اسامی این مدارس عبارتند از:

  • مدرسه‌ی برداشت
  • مدرسه‌ی بین المللی انگلیسی استانبول
  • مدرسه‌ی بین المللی کیتسون
  • مدرسه‌ی ایوب اوغلو

هزینه های تحصیل در ترکیه

پیش از هر چیز اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم که به‌طورکلی تحصیل در دانشگاه‌های کشور ترکیه چه هزینه‌ای را می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد. به‌طورکلی هزینه‌هایی که شما در این کشور خواهید داشت شامل موارد زیر خواهند بود:

  • هزینه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور که شامل شهریه‌ای است که شما باید به دانشگاه‌های کشور ترکیه پرداخت کنید.
  • هزینه اجاره مسکن در کشور ترکیه که می‌توان با استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی این هزینه را کاهش داد.
  • هزینه خوراک و پوشاک
  • هزینه شرکت در کلاس‌های جانبی و آزاد

به‌طورکلی باید دقت داشته باشید که داشتن یک سبک زندگی دانشجویی در کشور ترکیه می‌تواند تا حد زیادی به کاهش هزینه‌هایی که شما در این کشور دارید کمک کند.

شهریه دانشگاه‌های دولتی

شهریه‌ای که دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه از دانشجویان دریافت می‌کنند یکی از مهم‌ترین بخش‌های هزینه تحصیل در ترکیه به شمار می‌آید که باید به آن توجه داشته باشید. درصورتی‌که قصد داشته باشید در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های ترکیه به زبان انگلیسی مشغول به تحصیل شوید باید شهریه‌ای معادل 3500 تا 12000 لیر ترکیه را به‌عنوان شهریه به دانشگاه‌های دولتی این کشور پرداخت کنید. اگر قصد شما تحصیل به زبان ترکی باشد هزینه شما به 1860 تا 6000 لیر کاهش پیدا خواهد کرد.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی نیز شهریه دانشگاهی شما چیزی بین 4500 تا 7000 لیر ترکیه خواهد بود. این در حالی است که شما برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد و به زبان ترکی تنها هزینه‌ای بین 2300 تا 5000 لیر را باید در هر سال به‌عنوان شهریه دانشگاهی خود پرداخت کنید.

تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه

تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه چه برای دانشجویان بین المللی و چه برای دانشجویان ترکی مستلزم پرداخت شهریه است. با این حال مزیت ورود به آنها این است که نیاز به شرکت در آزمون‌های ورودی ندارید. هزینه‌ی تحصیل در این دانشگاه‌ها می‌تواند بسته به دانشگاه و رشته‌ی تحصیلی بین 5 تا 20 هزار در سال متفاوت باشد.

مقطع دانشگاهی و هزینه‌ تحصیل در ترکیه

همانطور که گفتیم عوامل مختلفی بر شهریه‌ی دانشگاه تاثیر می‌گذارند: خصوصی یا دولتی بودن، اسم دانشگاه و اعتبار علمی آن، زبان تحصیلی و… اما یکی از مهمترین عوامل، مقطع تحصیلی است. با افزایش مقطع تحصیلی، هزینه تحصیل در ترکیه کاهش پیدا می‌کند. در ادامه بیشتر در مورد هزینه‌ی تحصیل در مقاطع مختلف توضیح می‌دهیم.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های دولتی ترکیه

در خصوص شهریه دانشگاهی که شما باید در هریک از این دو مقطع پرداخت کنید در بخش قبلی توضیحات کامل را ارائه دادیم. در کنار این هزینه‌ها شما باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید. اولین هزینه شما مربوط به هزینه مدرک زبان است که حتما باید مدرک زبان معتبری باشد و شما نمره کافی را نیز در آن دریافت کرده باشید. از طرف دیگر هزینه دریافت ویزا نیز در هر مقطع یکسان خواهد بود.

به‌طورکلی هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی معمولا بیشتر از هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است که باید به این نکته دقت داشته باشید. دلیل این موضوع نیز درخواست‌های بسیار زیادی است که برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های کشور ترکیه وجود دارد.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه در مقطع دکتری

یکی از نکات بسیار جالبی که باید درباره تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه در مقطع دکترا بدانید این است که شهریه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور در مقطع دکترا بسیار پایین‌تر از تحصیل در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد است. معمولا این شهریه بین 500 تا 1000 لیر در سال است که مبلغ بسیار پایینی به شمار می‌آید.

اصلی‌ترین دلیلی که برای پایین‌بودن هزینه تحصیل در ترکیه در مقطع دکترا وجود دارد این است که معمولا در مقطع دکترا بورسیه‌های تحصیلی بسیار جذابی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد که به آنها کمک می‌کند تا بتوانند هزینه‌های تحصیلی خود در این کشور را تا حد زیادی کاهش دهند.

هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه

امروزه دانشجویان زیادی هستند که علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌های کشور ترکیه هستند. اگر شما هم جز آن دسته از دانشجویان هستید بدون شک نگرانی‌های زیادی در خصوص هزینه تحصیل در ترکیه در رشته‌های پزشکی برای شما هم به وجود آمده است. در خصوص این هزینه‌ها باید بدانید که معمولا شهریه دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل در رشته پزشکی بین 7 هزار تا 14 هزار لیر در سال است که مبلغ چندان بالایی برای دانشجویان رشته پزشکی نخواهد بود.

به‌عنوان‌مثال دانشگاه سرفسا استانبول یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های کشور ترکیه برای تحصیل در رشته پزشکی است که شهریه‌ای معادل 7 هزار لیر را از دانشجویان در یک سال تحصیلی دریافت می‌کند. این در حالی است که دانشگاه‌های دیگر مانند دانشگاه قاضی ترکیه شهریه‌ای معادل 9 هزار لیر در سال را دریافت می‌کند.

شهریه دانشگاه‌های خصوصی

ممکن است برخی از دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه نباشند. برای این دسته از دانشجویان امکان تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه نیز فراهم شده است. برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور شما باید هزینه‌ای معادل 10 هزار لیر تا 20 هزار لیر را به دانشگاه‌های این کشور پرداخت کنید.

البته باید دقت داشته باشید که هزینه تحصیل در ترکیه و در دانشگاه‌های خصوصی این کشور حتی بیشتر نیز خواهد شد؛ چراکه شما نمی‌توانید از سایر امکانات دولتی دانشگاه‌های این کشور نیز به‌صورت رایگان استفاده کنید.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که شهریه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در مقطع کارشناسی بیشتر از مقطع کارشناسی ارشد است. معمولا شهریه این دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی بین 15 تا 20 هزار لیر در سال است و این در حالی است که در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان نهایتا باید هزینه‌ای معادل 10 تا 15 هزار لیر در سال را برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور پرداخت کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه در مقطع دکتری

برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه در مقطع دکترا نیز شما باید به این موضوع دقت داشته باشید که تحصیل در دانشگاه‌های این کشور در مقطع دکترا هزینه کمتری را نیاز دارد. امروزه دانشگاه‌های خصوصی زیادی در کشور ترکیه فعالیت دارند که امکان تحصیل در مقطع دکترا را برای دانشجویان فراهم کرده‌اند. شما هم می‌توانید با کمترین هزینه و سرمایه ممکن در این دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شده و از خدمات آنها استفاده کنید.

معمولا شهریه و هزینه تحصیل در ترکیه و دانشگاه‌های خصوصی این کشور در مقطع دکترا بین 5 تا 10 هزار لیر در سال خواهد بود.

هزینه تحصیل رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه

به‌طورکلی باید دقت داشته باشید که رشته‌های پزشکی از گران‌ترین رشته‌های تحصیلی برای تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه های ترکیه به شمار می‌آید. هزینه و شهریه‌ای که دانشجویان باید برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور در رشته پزشکی پرداخت کنند بین 12 تا 30 هزار لیر در سال است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید سقف شهریه دانشگاهی در این رشته 30 هزار لیر است که مبلغ بالایی به شمار می‌آید.

پس برای تحصیل در رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی این کشور به شمار پیشنهاد می‌کنیم حتما به مسئله هزینه تحصیل در ترکیه دقت داشته باشید.

ارزان‌ترین دانشگاه های ترکیه

برای مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل در دانشگاه‌های این کشور احتمالا شما هم علاقه‌مند هستید تا با ارزان‌ترین دانشگاه‌های این کشور آشنا شوید. دانشگاه خاورمیانه یکی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های این کشور است که تحصیل در آن می‌تواند تجربه بسیار جذابی برای شما باشد. از دیگر دانشگاه‌های ارزان این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنترل هزینه‌های تحصیل در ترکیه

با وجود آنکه هزینه‌ تحصیل در ترکیه نسبت به کیفیت سطح آموزشی در این کشور بسیار مناسب است، اما اقداماتی وجود دارد که شما می‌توانید به کمک آن هزینه‌های خود را کاهش دهید. بعضی از این اقدامات به شرح زیر است:

هزینه آزمون زبان ترکی برای ورود به دانشگاه های ترکیه

یکی از مهم‌ترین مواردی که در محاسبه هزینه تحصیل در ترکیه باید به آن دقت و توجه داشته باشید هزینه‌ای است که شما باید برای شرکت در آزمون زبان ترکی بپردازید. همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم شما برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه یا دانشگاه‌های دولتی این کشور نیازمند دریافت مدرک زبان خواهید بود و برای این کار نیز باید در آزمون زبان ترکی کشور ترکیه شرکت کنید.

هزینه شرکت در این آزمون و دریافت مدرک زبان تقریبا 100 یورو خواهد بود که باید کل این هزینه‌ها را به‌صورت یکجا پرداخت کنید تا بتوانید مدرک زبان خود را دریافت کنید.

هزینه تحصیل در کشور ترکیه

هزینه های زندگی در ترکیه

زمانی که قصد محاسبه هزینه تحصیل در ترکیه را دارید باید به نکات متعددی دقت داشته باشید که یکی از مهم‌ترین این نکات مربوط به هزینه‌های زندگی در این کشور است. زندگی در ترکیه می‌تواند تجربه بسیار جذابی برای شما باشد؛ ولی این به شرطی است که شما بتوانید از پس هزینه‌های خود در این کشور بربیایید. به طور میانگین کارشناسان پیشبینی کرده‌اند که هر نفر تقریبا به 362 دلار در ماه نیاز دارد تا بتواند زندگی خوب و راحتی در کشور ترکیه داشته باشد.

البته نباید فراموش کنید که این هزینه کاملا به شرایط زندگی شما در این کشور بستگی خواهد داشت. از جمله عواملی که می‌تواند به طور مستقیم روی هزینه زندگی شما در کشور ترکیه تاثیرگذار باشد می‌توان به مواردی مانند سبک زندگی شما، محل سکونت، هزینه خوراک و پوشاک و عواملی ازاین‌قبیل اشاره کرد.

هزینه مسکن و خوابگاه دانشجویی در ترکیه

یکی  از مهم‌ترین بخش‌های هزینه زندگی شما در کشور ترکیه مربوط به هزینه مسکن است. شما یا می‌توانید یک مسکن را برای خود اجاره کنید یا این‌که از خدمات خوابگاه‌های دانشجویی که امروزه توسط دانشگاه های دولتی ترکیه یا دانشگاه‌های خصوصی این کشور در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌گیرد استفاده کنید. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید هزینه‌های مربوط به مسکن و خوابگاه دانشجویی خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

به طور میانگین هزینه‌ای که شما باید برای اجاره این خوابگاه‌های دانشجویی پرداخت کنید معادل 1400 لیر در سال خواهد بود که مبلغ چندان بالایی به شمار نمی‌آید و به دانشجویان در کاهش هزینه‌های زندگی در کشور ترکیه کمک خواهد کرد.

هزینه حمل‌ونقل در ترکیه

به طور میانگین در کشور ترکیه شما باید 300 لیر در ماه را به‌عنوان هزینه حمل‌ونقل خود در این کشور کنار بگذارید. هزینه استفاده از مترو در این کشور 3 لیر و هزینه استفاده از اتوبوس و سایر سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی نیز 2 لیر خواهد بود. دانشجویان می‌توانند از کارت دانشجویی خود برای کاهش این هزینه‌ها نیز استفاده کنند.

هزینه بیمه دانشجویی در ترکیه

هزینه بیمه دانشجویی در ترکیه که شامل بیمه درمانی نیز برای دانشجویان می‌شود تقریبا معادل 375 لیر است که برای یک سال شما را بیمه خواهد کرد. البته بیمه‌های 6 و ۹ماهه نیز در این کشور وجود دارند که می‌توانید از آنها نیز استفاده کنید.

هزینه مواد اولیه غذایی در ترکیه

  • گوشت قرمز: هر کیلو 170 لیر
  • مرغ: هر کیلو: 100 لیر
  • ماهی سالمون: 170 تا 220 لیر
  • برنج: 29 تا 40 لیر
  • چای: 40 تا 70 لیر
  • شیر: یک لیتر 17 لیر
  • و…

هزینه غذا و نوشیدنی بیرون از خانه در ترکیه

هزینه غذا و نوشیدنی بیرون از خانه در کشور ترکیه بسیار بالاتر از هزینه خرید مواد اولیه خواهد بود. معمولا غذاها در این کشور از 70 لیر شروع شده و تا مبالغ بالاتر مانند 300 لیر نیز می‌رسند. این در حالی است که هزینه انواع نوشیدنی‌های بیرون از خانه نیز تقریبا بالا بوده و بین 30 تا 100 لیر است.

تحصیل به زبان ترکی

همانطور که در بالا دیدید، هزینه‌ تحصیل در ترکیه در تمام مقاطع و تمام دانشگاه‌های آن به زبان ترکی، نسبت به زبان انگلیسی بیشتر است. از این رو شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های زبان ترکی، هزینه‌های خود را به میزان زیادی کاهش دهید. شما می‌توانید این دوره‌ها را هم در کشور خودمان بگذرانید و هم در دوره‌هایی شرکت کنید که توسط بعضی از دانشگاه‌های ترکیه برگزار می‌شود. با این کار شما با یک تیر دو نشان می‌زنید. در زمان زندگی و تحصیل در ترکیه شما خواه و ناخواه باید به زبان ترکی اشراف داشته باشید در غیر این صورت ممکن است در روند زندگی و تامین نیازهای خود به مشکل بر بخورید. بنابراین تسلط بر زبان ترکی به نظر فکر بسیار هوشمندانه‌ای می‌رسد.

کار دانشجویی

یکی از راه‌های بسیار موثر برای کاهش هزینه تحصیل در ترکیه ، انجام کارهای دانشجویی برای کمک به هزینه‌هاست. انجام کار دانشجویی در کشور ترکیه به تایید دانشگاه بستگی دارد. شما می‌توانید بسته به مقطع تحصیلی و رشته‌ای که در این دانشگاه‌ها می‌خوانید، تا 30 ساعت در هفته کار کنید. اساس سیستم تحصیلی در ترکیه به این صورت است که دانشجویان روی تحصیل خود تمرکز داشته باشند و میزان کار باید به حدی باشد که به این موضوع آسیب نرساند. شما می‌توانید یک سال پس از شروع دوره‌ی لیسانس کاری برای خود پیدا کنید. برای کار در این کشور نیاز به مجوز دولتی هم دارید. از این رو باید درخواست خود را به همراه مدارک مورد نیاز به هیئت مشورتی بین المللی فرستاده تا بررسی شود.

کار دانشجویی در ترکیه هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر کارهای نسبتاً سبک و ساده‌ای است که به تخصص نیاز ندارد. شما حتی می‌توانید به عنوان یک دانشجوی خارجی در دانشگاه محل تحصیل خود نیز کار کنید. در مقاطع تحصیلی بالاتر به ویژه دکترا شما حتی می‌توانید به تدریس در دانشگاه نیز بپردازید که به میزان زیادی در کاهش هزینه تحصیل در ترکیه کمک می‌کند.

مزیت دیگرِ کار دانشجویی در ترکیه، آشنا شدن با بازار کار این کشور است. این موضوع به ویژه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بخواهید بعد از تحصیل در این کشور مشغول به کار نیز شوید. با کار دانشجویی شما می‌توانید میزان درآمدها و شرایط کاری در این کشور را بررسی کنید و ببینید آیا برای کار پس از تحصیل برای شما مناسب است یا خیر. با وجود آنکه نرخ بیکاری در سال‌های گذشته در ترکیه افزایش پیدا کرده است و پیدا کردن کار مناسب کمی دشوارتر شده است، با این حال برای دانشجویان مستعد و پیگیر هنوز هم امکان پیدا کردن شغل مناسب با درآمد کافی وجود دارد.

تحصیل به زبان ترکی

استفاده از بورسیه‌های تحصیلی

کشور ترکیه بورسیه‌های زیادی برای دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهد که شما می‌توانید از آنها برای مدیریت هزینه‌هایتان استفاده کنید. خبر خوب این است که این بورسیه‌ها به دانشجویان خارجی نیز تعلق می‌گیرد و بیشتر رشته‌های تحصیلی را نیز در شامل می‌شود. با این حال شرایطی وجود دارد که شما باید آنها را تامین کنید تا بتوانید هزینه تحصیل در ترکیه را کاهش دهید.

شرط اول، شرط سنی است. برای دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی باید زیر 21 سال، برای مقطع کارشناسی ارشد زیر 30 سال و برای مقطع دکترا زیر 35 سال سن داشته باشید. شرط بعدی، شرط معدل است. برای استفاده از بورسیه در مقطع لیسانس، معدل دبیرستان شما باید بالاتر از 14 باشد، برای بورسیه در مقطع ارشد و دکترا معدل دوره‌ی قبل شما باید بالاتر از 15 باشد. برای ورود به دوره‌های پزشکی و دندانپزشکی شرایط کمی فرق می‌کند و معدل شما باید بالاتر از 18 باشد.

برای آنکه بورسیه به شما تعلق بگیرد باید مدارکی داشته باشید که سطح علمی بالای شما را اثبات کند. از نمرات دوران تحصیلی قبلی گرفته تا نمرات آزمون ورودی، مدرک زبان معتبر و … شما باید به مدیریت دانشگاه ثابت کنید که یک استعداد درخشان هستید. با دریافت این بورسیه می‌توانید به صورت رایگان در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنید. با این حال بورسیه‌هایی هم وجود دارند که درصدی هستند و شما را از پرداخت بخشی از هزینه تحصیل در ترکیه معاف می‌کنند. بعلاوه بیمه‌ی سلامت و خوابگاه‌ رایگان نیز در اختیار دانشجوی بورسیه شده قرار می‌گیرد. حتی می‌توانید به مدت یک سال در یک دوره‌ی زبان ترکی به صورت رایگان شرکت کنید.

برای استفاده از بورسیه‌ی تحصیلی ترکیه باید بین ژانویه تا فوریه به سایت رسمی ارزیابی بورسیه مراجعه کرده و مدراکتان را ارائه دهید. جواب اولیه‌ی درخواست شما تا پایان ماه آپریل صادر می‌شود.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره هزینه تحصیل در ترکیه پاسخ دهیم.

آیا هزینه تحصیل در ترکیه زیاد است؟
خیر، هزینه تحصیل در این کشور نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی و آسیایی مناسب‌تر است.
آیا شهریه دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه پایین‌تر از دانشگاه‌های خصوصی این کشور است؟
بله، دانشگاه‌های دولتی این کشور هزینه پایین‌تری را در مقایسه با دانشگاه‌های خصوصی دریافت می‌کنند.

سخن پایانی

با وجود آنکه هزینه‌های زندگی و تحصیل در ترکیه به مراتب از کشورهای اروپایی هم جوارش کمتر است؛ اما به عنوان دانشجویی که قصد تحصیل در این کشور را دارد باید ثابت کنید که توانایی پرداخت شهریه‌ی دانشگاهی و هزینه‌های مربوط به زندگی را دارید. از این رو یکی از مدارکی که در زمان ارائه‌ی پذیرش از سوی دانشگاه از شما خواسته می‌شود، مدرک اثبات تمکن مالی است.

پایین بودنِ هزینه تحصیل در ترکیه و در عین حال، بالا بودن سطح علمی و آموزشی مدارس و دانشگاه‌های این کشور، سالانه افراد زیادی را برای تحصیل به این کشور جذب می‌کند. بعلاوه شما این شانس را دارید که نه تنها در شرایط بسیار مساعدی تحصیل و زندگی کنید، بلکه مدرک بسیار معتبری بدست آورید که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران مورد تایید است. همچنین می‌توانید بعد از پایان تحصیل، ویزای خود را به ویزای کاری تغییر داده و پس از گذراندن زمان کافی و تامین شرایط مورد نظر، آن را به اقامت دائم در این کشور تبدیل کنید.

هزینه تحصیل در ترکیه یک مسئله بسیار مهم برای اکثر دانشجویانی است که علاقه‌مند به تحصیل در کشور ترکیه هستند. برای محاسبه هزینه تحصیل در این کشور احتمالا شما هم نیازمند دریافت خدمات مشاوره تخصصی خواهید بود. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه تحصیل در کشور ترکیه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط موسسه مهاجرتی صباویزا استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید