لوگو صبا ویزا
مهاجرت کاری به آلمان

مهاجرت کاری به آلمان

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه مهاجرت کاری به آلمان به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.مشاوره رایگان

آلمان به‌عنوان صنعتی‌ترین کشور در قاره اروپا شناخته می‌شود. کشوری وسیع در قلب قاره اروپا. آلمان به‌دلیل داشتن رشد اقتصادی بالا، بازار کار خوب، ثبات اقتصادی و هم‌چنین فراهم کردن شرایط تحصیل رایگان، به کشوری جذاب برای مهاجران تبدیل شده است. صبا ویزا در این مقاله شرایط مهاجرت کاری به آلمان و گرفتن اقامت آلمان از طریق کار را بررسی می‌کند.

نیاز یک کشور ثروتمند به نیروی کار

آلمان از ثروتمندترین کشورهای اروپا است که از از 16 ایالت تشکیل شده و در برخی از مسائل هر ایالت می‌تواند به صورت مستقل تصمیم بگیرد. این کشور چهارمین کشور قدرتمند صنعتی در جهان است، در آلمان تعداد صنایع، کمپانی‌ها و کارخانه‌ها بسیار زیاد است. همین امر منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان در این کشور شده است.

در سال‌های اخیر آلمان با کمبود نیروی کار مواجه شده است، و برای رفع این نیاز اقدام به جذب نیروی کار  از سراسر جهان کرده است. هر ساله تعداد بسیار زیادی از مهاجرین اقدام به اخذ اقامت آلمان از طریق ویزای کار می‌کنند.

شرایط مهاجرت کاری به آلمان

مهاجرت کاری به آلمان از بهترین روش‌های مهاجرتی است. در صورتی که شما می‌توانید ویزای کار آلمان را اخذ کنید، روش دیگری به شما برای مهاجرت به آلمان توصیه نمی‌شود. حداقل شرایط لازم را برای اخذ ویزای کار آلمان عبارتند از:

  • سن شما ترجیحاً باید زیر ۴۵ سال باشد. در برخی از مشاغل با داشتن رزومه‌ی بسیار قوی، تا ۵۵ سال هم می‌توان برای اخذ ویزای کار اقدام کرد. (مانند پزشکان متخصص)
  • داشتن مدرک تحصیلی لیسانس (حداقل) که به تائید (ZAB) رسیده باشد.
  • رشته تحصیلی و سوابق کاری شما باید متناسب با لیست رشته‌های مورد نیاز باشد.
  • فرد متقاضی ویزا باید پیشنهاد شغلی (Job offer) از سوی کارفرمای مورد تائید داشته باشد. دقت کنید پیشنهاد کاری مناسب باید از شرکتی باشد که مشکلات مالیاتی نداشته و تازه تأسیس هم نبوده باشد.
  • داشتن رزومه کاری قوی، قابل استناد و مرتبط با رشته‌ی تحصیلی. با توجه به قوانین جدید حداقل ۳ سال سابقه کار الزامی می‌باشد.
  • تسلط به زبان آلمانی (حداقل در سطح A2) و یا انگلیسی (حداقل در سطح IELTS 5.5)

دو روش اصلی جهت اخذ ویزای کار آلمان

دو روش اصلی برای مهاجرت کاری به آلمان وجود دارند که در ادامه مطلب بررسی می‌شوند.

اخذ جاب آفر آلمان

اخذ ویزای کار آلمان از طریق Job Offer

نخستین راه جهت اخذ ویزای کار آلمان داشتن job offer است. در این روش شخص متقاضی باید از طرف کارفرمایی در کشور آلمان پیشنهاد استخدام کاری داشته باشد. در گذشته اگر شخص مناسبی برای استخدام در شغل مورد نظر در کشور آلمان و یا دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود داشت، کارفرمای آلمانی نمی‌توانست در خارج از کشورهای اتحادیه اروپا برای نیرویی دعوتنامه کاری ارسال کند.  باتوجه به قوانین جدید ویزای کار آلمان در سال 2021، شهروندان آلمان یا اتحادیه اروپا در اولویت نخست قرار ندارند.

ویزای جستجوی کار آلمان

دومین روش جهت اخذ ویزای کار آلمان ویزای جستجوی کار است. مدت زمان این ویزا 6 ماه است. این ویزا  به شخص خارجی تعلق می‌گیرد. متقاضی ۶ ماه فرصت دارد که در آلمان حضور داشته باشد و شغل مورد نظر خود را که با رشته تخصصیش در ارتباط است را پیدا کند. در سال جدید میلادی شرایط دریافت این  ویزای آسان‌تر شده است.

 اگر شما در رشته خود دو سال تحصیل تخصصی داشته باشید و مدرکی که دارید  به تایید آلمان برسد، شما نیز می‌توانید این ویزا را دریافت کنید. توجه داشته باشید که مهارت در زبان انگلیسی و یا آلمانی برای اخذ این ویزا ضروری است.

مراحل درخواست ویزای کار در آلمان

در زیر، راهنمای گام به گام نحوه درخواست مجوز کار یا ویزا برای شروع به کار در آلمان را خواهید دید.

مرحله 1: الزامات را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که متقاضیان دارای شرایط مربوط به ویزای کاری هستند که برای آن درخواست می‌کنند. معیارهای کارت آبی اتحادیه اروپا، ویزای کار برای متخصصان واجد شرایط و ویزا برای متخصصان فناوری اطلاعات در بالا ذکر شده است.

مرحله دوم: از سفارت آلمان وقت بگیرید

اگر متقاضی دارای معیارهای بالا باشد، باید برای درخواست ویزای D یا ویزای ورود، وقت سفارت محلی آلمان در کشور محل اقامت خود را تعیین کند.

خوب است بدانید: روند درخواست و همچنین مدارک مورد نیاز در سفارتخانه‌های مختلف متفاوت است. متقاضیان باید برای اطلاعات بیشتر با کنسولگری محلی خود تماس بگیرند

مرحله 3: درخواست ویزای D در کشور محل اقامت

همانطور که گفته شد، شرایط دقیق ویزای ورودی در سفارتخانه‌ای به سفارت دیگر متفاوت است. با این حال، موارد ذکر شده در زیر – طبقه بندی شده بر اساس نوع ویزا – معمولاً هنگام درخواست ویزا برای ورود به آلمان برای مقاصد کاری مورد نیاز است. متقاضیان باید آن‌ها را قبل از قرار ملاقات خود آماده کنند.

مرحله 4: به آلمان بیایید

پس از صدور ویزای ورود، متقاضیان باید هماهنگی‌های لازم برای سفر به آلمان را انجام دهند. آن‌ها معمولاً می‌توانند بلافاصله با این ویزا شروع به کار کنند، اما باید بلافاصله پس از ورود، آن را به اجازه اقامت تبدیل کنند.

مهم: داشتن پوشش مراقبت‌های بهداشتی برای همه متقاضیان قبل از ورود به آلمان الزامی است.

مرحله 5: برای درخواست اجازه اقامت وقت ملاقات بگیرید

پس از ورود به آلمان، متقاضیان باید یک وقت ملاقات در اداره خارجی خارجی خود برای درخواست اجازه اقامت به منظور شروع به کار دریافت کنند. توصیه می‌کنیم این کار را تا جایی که ممکن است از قبل انجام دهید، زیرا گرفتن یک قرار کاری دشوار است.

قبل از قرار ملاقات، متقاضیان باید فرم‌های لازم را به طور کامل پر کرده و تمام مدارک پشتیبانی را به خوبی سازماندهی کنند. این‌ها می‌تواند از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت باشد، بنابراین برای اطلاع از موارد ضروری، زودتر با مقامات خارجی تماس بگیرید.

علاوه بر این، یک Anmeldung یا ثبت آدرس فعلی برای دریافت مجوز اقامت نهایی مورد نیاز است.

مرحله 6: به قرار ملاقات بروید و برای اجازه اقامت اقدام کنید

قرار ملاقات در اداره اتباع خارجی معمولاً بیش از سی دقیقه طول نمی‌کشد. جلسات تقریباً همیشه به زبان آلمانی برگزار می‌شوند، بنابراین اگر متقاضی آلمانی صحبت نمی‌کند، ممکن است بخواهید ترتیبی دهید که شخصی از شرکت شما با او همراه شود.

چند روش جایگزین برای مهاجرت کاری به آلمان

روش‌های جایگزین هم برای گرفتن اقامت کاری آلمان وجود دارند. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

گذراندن دوره آوسبیلدونگ

آوسبیلدونگ، یک دوره‌ی فنی حرفه‌ای در آلمان است. این دوره متقاضی را برای ورود به بازار کار در حرفه های مختلف آماده می‌کند. مدت زمان این دوره‌ها تقریبا بین 18 تا 24 ماه است. برای گذراندن این دوره شرایط سنی خاصی وجود ندارد، ولی بهتر است که سن شما بالای 45 سال نباشد. هرچه سن شما شما پایین‌تر باشد احتمال موفقیت شما بیشتر می‌شود.

اکنون نزدیک به 400 رشته مختلف در دوره های آوسبیلدونگ وجود دارد. از جمله شرایط اصلی که برای شرکت در این دوره ها لازم است زبان آلمانی می باشد. برای این که بتوانید در دوره های عملی شرکت کنید و همچنین امتحانات را با موفقیت پشت سر بگذارید لازم است سطح زبان آلمانی بالا ( ترجیحا B2) را داشته باشید.

بلوکارت (کارت آبی)

بلوکارت نوعی از ویزای کاری برای اتحادیه اروپا است.  بلوکارت برای اتباع کشورهای خارج از جامعه اروپایی است و ایده کارت آبی به‌منظور جذب ساده‌تر نیروهای متخصص در تمامی اتحادیه اروپا شکل گرفت. داشتن کارت آبی به‌معنی اجازه کار (work permit) در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. کارت آبی به کارجویان این امکان را می‌دهد که به‌راحتی در اتحادیه اروپا (به‌غیر از انگلستان) کار و زندگی کنند.

مهاجرت کاری به آلمان

مقایسه ویزای کار آلمان با دیگر ویزاها

خوشبختانه شرط صدور این نوع ویزا شرط سخت و پیچیده ای نیست و سختی‌های ویزای کاری استرالیا و کانادا را ندارد،  نیازمند پارامترهای خاص و آنچنانی نیست که دست یافتن به آنها کاری سخت و زمانبر باشد. مشخصا کشور آلمان نیازمند مدرک زبان نیست و در سایت سفارت اعلام شده است که در صورت امکان ارائه شود. البته این نکته ضروریست که افرادی که توانایی مکالمه انگلیسی و یا آلمانی دارند شانس بیشتری جهت دریافت این ویزا دارند.

سایر روش‌ها برای کار در آلمان

  • کار پاره وقت با ویزای دانشجویی مجاز است

برخلاف برخی از کشورها، دانشجویان بین‌المللی در اوقات فراغت خود در آلمان مجاز به کار هستند و بسیاری از آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. برخی ممکن است دستیار پژوهشی در دانشگاه‌ها باشند در حالی که برخی دیگر در رستوران‌ها یا خرده فروشی کار می‌کنند.

در حالی که دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا می‌توانند در طول تعطیلات ترم در ساعات نامحدودی کار کنند و محدود به 20 ساعت در هفته هستند، دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در آلمان می‌توانند معادل 120 روز کامل کار کنند.دانشجویان بین‌المللی همچنین می‌توانند یک دوره کارآموزی یا کار آزاد را بگذرانند، اما هر فعالیتی که در مورد خوداشتغالی باشد، از قبل نیاز به رضایت سازمان خارجی دارد. آن‌ها همچنین باید تصمیم بگیرند که هر شغلی که دانشجو بخواهد انجام دهد مانع از تحصیل او نشود.

مشاغل مورد نیاز در آلمان

دولت آلمان لیستی از مشاغل مورد نیاز خودش را اعلام کرده است. متخصصین در این زمینه‌ها شانس بیشتری برای یافتن کار دارند. در قوانین گذشته باید برای دریافت اقامت کاری حتما در شغلی که به رشته تحصیلی شما مربوط مشغول به کار می‌شدید. در قوانین جدید شما می‌توانید شغلی که تا حدودی هم مشابه با رشته تحصیلی شما است را انتخاب و درآن  مشغول به کار شوید. لیست تعداد زیادی از مشاغل مورد نیاز کشور آلمان به شرح زیر است:

طراحی صنعتی، روانشناسی، اقتصاد، مهندسی کشاورزی و علوم دامی، مهندسی کشاورزی (علوم و صنایع غذایی)، مهندسی کامپیوتر (سخت افزار)، شیمی کاربردی، هندسه، کامپیوتر گرایش نرم افراز، کتابداری مهندسی مواد، مهندسی برق، مهندسی پزشکی، دبیری علوم اجتماعی، حسابداری، مدیریت جهانگردی حقوق، مددکاری اجتماعی.

 مامایی، مکانیک، متالوژی، مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی مهندسی صنایع، مهندسی شیمی، مهندسی تکنولوژی، مترجمی زبان انگلیسی، موسیقی، علوم اقتصاد (اقتصاد نظری)، علوم تربیتی (پیش دبستانی و دبستانی)، روانشناسی بالینی، مترجمی زبان آلمانی، زیست شناسی (میکروبیولوژی)، مهندسی معماری، علوم اقتصاد (اقتصاد صنعتی)، زیست شناسی، علوم جانوری، زیست شناسی عمومی، گرایشات پزشکی و پرستاری.

مزایای مهاجرت کاری به آلمان

  • مهاجرت کاری به آلمان در درجه نخست رفاه مالی و امنیت شغلی شما را تضمین می‌کند. همراه ما باشید تا در ادامه این مقاله مزایای دیگر مهاجرت کاری به آلمان را برای شما بازگو کنیم.
  • حقوق کاری و تمامی شرایط قبل از دریافت ویزا و قبل از این‌که به آلمان مهاجرت کنید کاملاً مشخص شده است. این کار سبب می‌شود شما با دید مناسبی گام بردارید و برنامه‌ریزی درستی داشته باشید. حداقل حقوق در آلمان تقریبا بین ۲۸۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ یورو در سال است.
  • امکان اینکه شما بتوانید با خانواده به آلمان مهاجرت کنید هست. شما با سند دریافت حقوق ماه اول و قرارداد اجاره خانه می‌توانید همسر و کلیه اعضای خانواده (زیر ۱۸ سال) را به آلمان بیاورید.
  • امکان کسب اقامت دائم پس از ۵ سال برای شما و همراهانتان وجود دارد. درواقع از اصلی‌ترین شیوه‌های مهاجرت به آلمان استفاده از همین روش ویزای کار است.
  • امکان گرفتن پاسپورت آلمان بعد از اخذ اقامت دائم، برای شما و همراهانتان وجود دارد.
  • برای همراهانتان امکان کار و تحصیل از ابتدا وجود دارد، اما برای فرد متقاضی دهنده تا زمانی که اقامت دائم دریافت نکرده است امکان تحصیل وجود ندارد، اما این امکان در مقطع دکترا بلامانع است.
  • شما و کلیه همراهانتان از روز اول از کلیه حقوق شهروندی آلمان بهره‌مند می‌شوید.
  • برخی از کارفرمایان برای کارمندان خود شرایط اسکان در نظر می‌گیرند و فرد می‌تواند رایگان اقامت داشته باشد. کارفرمایان برای پرستاران خوابگاه‌های رایگان را در نزدیکی به بیمارستان در نظر می‌گیرند. اگر کارفرمای شما حقوق بالایی به شما پرداخت کند، امکان اسکان رایگان برایتان کم‌تر است و اگر حقوق پایین‌تری به شما پرداخت می‌شود امکان اینکه کارفرما شرایط اسکان رایگان را برای شما فراهم کند هست.
  • امکان بهترشدن شرایط کاری و آموزش شما در حین کار نیز وجود دارد. یکی از سیاست‌های دولت آلمان جهت همسان‌سازی مهارت‌های کارکنان این است که پس ‌از آن حقوق فرد متقاضی افزایش چشمگیری خواهد داشت.
  • کشور آلمان به‌عنوان قدرتمند‌ترین اقتصاد اروپا مدت‌هاست که از ثبات بالایی در قیاس با سایر کشورهای اروپایی برخوردار است. بحران‌های اقتصادی جهانی همانند بحران سال ۲۰۰۸ که گریبان گیر اکثر کشورهای صنعتی جهان شد، نتوانست در اقتصاد این کشور خللی وارد کند.
  • ریسک موفقیت این پروسه نسبت به سایر ویزاها در بسیاری از مشاغل بسیار است. با توجه به نیاز بیش از حد کشور آلمان به برخی از مشاغل مهندسی و یا پرستاری، دولت با مساعدت بیشتری پرونده‌های مهاجرین را بررسی می‌کند.

نکات مهم مهاجرت کاری به آلمان

در سال‌های اخیر میزان مهاجرت به آلمان بسیار افزایش‌یافته است. اثبات این امر تشکیل صف‌های طویل در جلوی کنسولگری آلمان است.

اگر شما به دنبال فراهم کردن شرایط لازم برای مهاجرت به آلمان هستید می‌توانید یک سری از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکاتی را که توسط کارشناسان صبا ویزا‌پلن بررسی شده است را قبل از مهاجرت به آلمان بخوانید تا با دید بهتری برای این کار اقدام کنید.

  • قبل از انجام هر کاری ابتدا هدف خود را مشخص کرده تا در ادامه کار با سردرگمی رو‌به‌رو نشوید.
  • در تمامی مراحل اخذ ویزا همواره از یک وکیل باتجربه کمک بگیرید.
  • قبل از سفر به کشور آلمان در مورد خصوصیات، آداب و جزئیات فرهنگ مردم این کشور و آداب کاری اطلاعات موردنیاز را به دست آورید.
  • تمامی هزینه‌های ممکن را در تمامی مراحل اخذ و اقامت در نظر بگیرید.
  • شما باید در بهترین و مناسب‌ترین زمان اقدام به درخواست صدور ویزای کاری این کشور کنید تا بتوانید در زمان مشخص‌شده به مهاجرت خود بپردازید.
  • توجه داشته باشید که برای اخذ ویزای کاری آلمان حتما از طریق مؤسسات مهاجرتی مجاز اقدام کنید.
  • در طی مصاحبه‌ای که در سفارت انجام می‌دهید یک سری پرسش‌ها پیرامون اهداف و سوابق کاری‌تان پرسیده می‌شود. همواره خونسرد باشید تا بتوانید به‌درستی خودتان و اهدافتان را بازگو کنید.
  • تمامی قوانین و مقررات در کشور آلمان را رعایت کنید و توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید تا در مدت‌زمانی که در این کشور اقامت دارید با مشکل بزرگی مواجه نشوید.
  • قابل ذکر است که هزینه زندگی در این کشور صنعتی، برای یک نفر در ماه حدودا 700 تا 800 یورو متغیر است که شامل هزینه های خوراک، رفت و آمد، اجاره مسکن و پوشاک می‌شود. البته این هزینه ها بسته به نوع زندگی روزانه هر فردی در هر کشوری امر مسلم هست که متغیر است.

    ویزا برای خوداشتغالی (فریلنسری) در آلمان

    چه برای راه اندازی یک کسب و کار یا کار به عنوان فریلنسر، می‌توانید برای ویزای خوداشتغالی اقدام کنید، اگرچه شرایط لازم برای هر کدام متفاوت است.

    اگر تحت ویزای خوداشتغالی کسب و کاری راه اندازی می‌کنید، باید:

    • اطمینان حاصل کنید که منافع یا تقاضای اقتصادی برای محصول یا خدمات شما وجود دارد.
    • حرفه یا تجارت شما تاثیر اقتصادی مثبتی در آلمان خواهد داشت.
    • شما کسب و کار خود را از طریق سهام یا تعهد وام تامین کرده‌اید.

    اگر خوداشتغالی شما به عنوان یک فریلنسر (Freiberufler) است، شرایط آن کمی متفاوت است و در صورت داشتن شرایط زیر، می‌توانید برای این ویزا درخواست دهید:

    • شغل شما تأثیر مثبتی بر فرهنگ و اقتصاد آلمان خواهد داشت.
    • می‌توانید مدرکی مبنی بر وجود بودجه کافی برای تامین مالی پروژه های خود ارائه دهید.
    • شما هر گونه مجوز لازم برای انجام کار خود را دریافت کرده‌اید.

      مدارک مورد نیاز ویزای خوداشتغالی (فریلنسری)

      • فرم درخواست آنلاین
      • گذرنامه
      • عکس پاسپورت بیومتریک
      • طرح تجاری و مالی (برای کسانی که کسب و کار را شروع می‌کنند)
      • مجوز حرفه‌ای برای انجام فعالیت‌های خوداشتغالی (مثلاً مدرک تحصیلی) برای مترجمان آزاد
      • اثبات تمکن مالی

    مهاجرت کاری به آلمان رد درخواست ویزای کار آلمان

    اگر متقاضی با درخواست خود ناموفق باشد، اداره ویزا دلیل رد شدن آن را بیان می‌کند و اطلاعات بیشتری در مورد نحوه تجدید نظر متقاضی در مورد تصمیم ارائه می‌دهد.

    برخی از دلایل رایج که متقاضیان اغلب رد می‌شوند عبارتند از:

    • اسناد ناکافی
    • قرارداد کار نامعتبر
    • واجد شرایط نبودن
    • اعتقاد بر این که اسناد ارائه شده جعلی هستند

سخن پایانی

همانطور که می‌بینید، روند درخواست ویزای کار در آلمان مراحل زیادی دارد و ممکن است کمی پیچیده شود.  به خاطر داشته باشید که این مقاله فقط یک نمای کلی را ارائه می‌دهد. پیمایش در بوروکراسی برای اکثر آلمانی‌ها دشوار است. پس می‌توانید تصور کنید که برای غیرآلمانی‌ها چقدر طاقت فرسا است.

بسیاری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا با واگذاری پرونده به یک مدیر منابع انسانی داخلی، استرس ناشی از جابجایی را در استخدام‌های جدید خود کاهش دهند. این شخص به عنوان رابط بین مقامات و کارکنان عمل می‌کند که به ساده سازی فرآیند کمک می‌کند.

با این حال، مهاجرت می‌تواند به سرعت به یک موضوع پیچیده تبدیل شود و ممکن است نیاز به تخصص داشته باشد که تیم شما ندارد. در چنین مواردی، بهتر است کار را به متخصصان واجد شرایط و قابل اعتماد بسپارید. انجام ندادن این کار می‌تواند به معنای تفاوت بین تأیید اخذ مجوز کار شما با عدم تأیید آن باشد.

علاوه بر این، واگذاری مدیریت پرونده به یک ارائه دهنده خدمات آگاه می‌تواند روند درخواست ویزا را تسریع کند. به جای اینکه از تیم منابع انسانی خود بخواهید که مدارک مربوط به مجوز کار را با بسیاری از وظایف دیگر کنار بگذارند، کار را در اختیار متخصصانی قرار دهید که به طور کامل به جابجایی اختصاص دارند.

جستجوی استعداد در خارج از اتحادیه اروپا یک راه عالی برای کارفرمایان آلمانی است تا مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت شرکت‌های خود را بیابند. در سال‌های اخیر، گرفتن ویزای کار برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا آسان‌تر شده است. با این حال، این فرآیند همچنان می‌تواند پیچیده و خارج از چرخه بسیاری از تیم‌های منابع انسانی داخلی باشد. پس شما می‌توانید با عقد قرارداد با موسسه مهاجرتی صبا ویزا که سال‌ها در زمینه‌ی مهاجرت به آلمان فعالیت و سابقه‌ی درخشان داشته، در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 6 میانگین: 4.3]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید