لوگو صبا ویزا

مهاجرت به عمان از طریق پناهندگی، بررسی شرایط و احتمال موفقیت

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه مهاجرت به عمان از طریق پناهندگی و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان

این مقاله صرفاً جهت اطلاع رسانی است و مؤسسه مهاجرتی صباویزا هیچ گونه خدماتی در زمینه ” مهاجرت به عمان از طریق پناهندگی ” ارائه نمی‌دهد.

تفاوتی ندارد که مقصد شما کدام کشور باشد، پناهندگی همیشه پرخطرترین و پرریسک‌ترین روش مهاجرت است و احتمال موفقیت در آن نیز بسیار پایین است. در این مسیر ممکن است حتی جان شما به خطر بیافتد و یا در بهترین حالت، به کشور خود بازگردانده شوید. عمان از جمله کشورهای عضو کنوانسیون ژنو است و ما قصد داریم در این مقاله در مورد مهاجرت به عمان از طریق پناهندگی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

فهرست عناوین

درباره پناهندگی

برخی از افراد تمامی روش‌های مهاجرتی را امتحان کرده اما به نتیجه نرسیده‌اند و به همین دلیل پناهندگی برای آن‌ها آخرین راه‌حل است. کشورهایی که عضو کنوانسیون ژنو هستند ملزم به اجرای قوانین این مجمع بوده و باید شرایط اولیه زندگی را برای ورود پناهندگان فراهم کنند. همانطور که می‌دانید این شرایط شامل محل زندگی، خوراک و پوشاک است. تأمین این موارد برای دولت‌ها هزینه دارد و اکثر کمپ‌ها نیز در خارج از شهر و به دور از امکانات اولیه احداث می‌شوند. به همین دلیل، شرایط کمپ پناهجویان در این کشورها به شدت نامساعد است. لازم به ذکر است که برای کسانی که مدتی طولانی در این کمپ‌ها زندگی می‌کنند، شرایط بسیار بدتر از کشور مبداء نیز خواهد بود.

 یکی از بدترین شرایط برای پناهجویان این است که شاید برای سالها مجبور به زندگی در کمپ مهاجران شوند، جایی که متقاضی، خانواده و فرزندانش از حداقل امکانات زندگی برخودار بوده و حتی ممکن است به علت بیماری و … آن‌ها را از دست بدهد. این روش غیرقانونی است و صبا ویزا خدماتی در این زمینه ارائه نمی‌کند. ما تنها برای کسب اطلاعات بیشتر شما خوانندگان عزیز این مقاله را آماده کرده‌ایم. در ادامه توضیحات کوتاهی در مورد کشور عمان ارائه کرده و سپس انواع کیس‌های پناهندگی را توضیح خواهیم داد.

درباره کشور عمان

عمان در حوزه کشورهای خلیج فارس واقع شده و جمعیتی حدود 5 میلیون نفر دارد. اقتصاد این کشور وابسته به فروش نفت و گاز است و به این ترتیب جزو کشورهای مرفه و روبه‌رشد دسته‌بندی می‌شود. همین رفاه زندگی و شرایط اقتصادی مثبت باعث شده تا مهاجران زیادی خصوصاً از ایران، برای دریافت اقامت این کشور اقدام کنند.

برای مهاجرت به عمان نیز مانند سایر کشورهای خارجی راه‌های مختلفی چون ویزای کاری، تحصیلی، سرمایه‌گذاری، ازدواج و تولد فرزند وجود دارد. اما برخی در این میان ترجیح می‌دهند پرخطرترین راه، یعنی مهاجرت به عمان از طریق پناهندگی را امتحان کنند.

مهاجرت به عمان از طریق پناهندگی و کنوانسیون ژنو

کنوانسیون ژنو در ژوئیه سال 1951 قانونی را تصویب کرد که بر طبق آن کلیه کشورهای عضو این کنوانسیون موظف هستند کلیه امکانات اولیه برای زندگی شامل غذا، لباس و محل زندگی را در اختیار پناهندگان خود قرار دهند. در این کنوانسیون به وضوح توضیح داده شده که پناهنده چه کسی است و چه حقوقی دارد.

طبق قوانین این کنوانسیون همه افراد شرایط پناهندگی را نداشته و تنها برخی از افراد می‌توانند برای دریافت اقامت از طریق پناهندگی کشورهای عضو اقدام کنند. از نظر قوانین این سازمان، کسانی که جنایتی مرتکب شده‌اند یا حقوق بشر را نقض کرده‌اند، نمی‌توانند از حق پناهندگی استفاده کنند.

تعریف پناهنده از منظر کنوانسیون ژنو

از منظر کنوانسیون ژنو، پناهنده کسی است که شرایط ادامه زندگی در کشور خود را بنا به دلایل مذهبی، سیاسی، نژادی، جنسیتی، اجتماعی و عضویت در گروه‌های خاص نداشته و یا بنا به دلایل دیگری مورد اذیت و آزار و شکنجه قرار گرفته و یا حتی زندانی شده و ممکن است به مرگ محکوم شود. در این شرایط پناهنده از ترس جان خود به یکی از کشورهای عضو کنوانسیون ژنو سفر کرده و پس از رسیدن به خاک آن کشور، درخواست پناهندگی می‌دهد.

فراموش نکنید که پناهجو برای اثبات صحت ادعای خود باید مدارک و مستنداتی را ارائه دهد، و در صورت تأیید مدارک و مستندات، اجازه اقامت در آن کشور به او داده می‌شود. در شرایطی که مشخص شود پناهجو بنا به هر دلیلی دروغ گفته یا تمام واقعیت را بیان نکرده است، احتمال بازگرداندن او به کشور خود وجود دارد.

پرچم عمان (1)

مهاجرت به عمان از طریق پناهندگی و شرایط آن

حالا که با قوانین کنوانسیون ژنو آشنا شدید، وقت آن رسیده تا با شرایط پناهندگی در عمان آشنا شوید. شرایط پناهندگی در کشور عمان به این صورت است که متقاضی ابتدا باید وارد خاک کشور عمان شود و سپس خود را به پلیس این کشور یا اعضای اداره مهاجرت معرفی کند.

برای ورود به خاک عمان دو راه هوایی و دریایی وجود دارد و در نتیجه افراد بلافاصله پس از ورود می‌توانند خود را به پلیس یا سازمان مربوطه معرفی کنند. پس از انجام فرآیند معرفی، پلیس این کشور پناهجو را به سازمان ملل معرفی کرده و سپس اطلاعات فردی و مدارک او را دریافت می‌کند. در مرحله بعد از پناهجو انگشت‌ نگاری شده و در نهایت نیز به کمپ پناهجویان عمان معرفی می‌شود.

درست است که کشورهای عضو کنوانسیون ژنو موظف به تأمین خوراک، پوشاک و محل زندگی برای پناهچویان هستند، اما متأسفانه وضعیت کمپ‌های این افراد از شرایط بهداشتی خوبی برخوردار نیست و برای زندگی طولانی مدت هم ابداً مناسب نیست. علت هم برپایی این کمپ‌ها در خارج از شهر و هزینه‌ای است که اداره آن‌ها بر روی دوش دولت‌ها وارد می‌کند.

فراموش نکنید که اگر تنها باشید، ممکن است در یک چادر با افراد زیادی از کشورهای مختلف اقامت کنید. در مدتی که شما در این کمپ‌ها ساکن هستید، امور مربوط به بررسی مدارک و مستندات شما انجام شده و پرونده پناهندگی برای شما تشکیل می‌شود. در این مدت ممکن است برای پاسخ دادن به یک سری سوالات فراخوانده شوید. پس از ‌رسیدگی‌های لازم، دادگاهی برگزار می‌شود که طی آن صحت مدارک و ادعای شما مبنی بر نداشتن امنیت جانی در کشور مبداء بررسی خواهد شد. در صورت قبولی شما در این دادگاه، می‌توانید اقدامات لازم برای دریافت اقامت موقت را انجام دهید. اما در صورتی که تقاضای پناهندگی شما رد شود، باید هر چه سریعتر خاک عمان را ترک کنید.

بررسی انواع کیس‌های پناهندگی در کشور عمان

بررسی شرایط پناهندگی شما بستگی به نوع کیسی دارد که برای پناهندگی اقدام کرده‌اید. در حال حاضر کیس‌های مهاجرتی مانند اعتقادات مذهبی، اعتقادات سیاسی، عضویت در گروه‌های خاص، اعتقادات نژادی، جنسیتی و اجتماعی وجود دارند. اما در برخی از کشورهای عضو کنوانسیون ژنو تنها برخی از این کیس‌ها مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

در تمامی این کیس‌ها متقاضی پناهندگی باید اطلاعات و مستندات کافی مبنی بر عدم امنیت جانی را ارائه کند. دادگاه پس از بررسی این مدارک و کیس مربوطه، رأی خود را صادر می‌کند. کیس‌های مورد پذیرش در عمان شامل اعتقادات مذهبی، اعتقادات سیاسی و کیس‌های اجتماعی هستند.

کیس اعتقادات سیاسی یا عضویت در یک گروه سیاسی خاص

متقاضیانی که از طریق این کیس اقدام به پناهندگی در کشور عمان می‌کنند، معمولاً در کشور مبداء مورد آزار و اذیت واقع شده، به زندان افتاده و شکنجه شده و یا حتی به مرگ محکوم شده‌اند. این دسته عموماً به دلیل فعالیت سیاسی بر علیه نظام حاکم در کشور خود در این شرایط قرار گرفته‌اند و به دلیل عدم امنیت جانی، درخواست پناهندگی داده‌اند. از جمله این فعالیت‌های سیاسی می‌توان به شرکت در راهپیمایی یا تجمعات سیاسی، عضویت یا فعالیت در گروه‌های سیاسی و حزب‌ها و مخالفت با نظام سیاسی یک کشور اشاره کرد. کسانی که از طریق این کیس اقدام می‌کنند باید مدارک و شواهد لازم را ارائه دهند.

کیس اعتقادات مذهبی یا عضویت در یک گروه مذهبی خاص

متقاضیانی که از طریق این کیس اقدام به پناهندگی کشور عمان می‌کنند، معمولاً عضو یک گروه مذهبی خاص هستند که فعالیت‌هایی نیز بر خلاف نظام مذهبی کشور مبداء داشته‌اند. در برخی موارد کشورها با داشتن یک مذهب خاص، پیروان مذاهب دیگر را مرتد اعلام کرده و با آن‌ها برخورد می‌کنند. این برخوردها ممکن است شامل اذیت و آزار، شکنجه و زندان و حتی حکم اعدام باشد. فراموش نکنید که همواره اثبات این کیس بسیار دشوار بوده و متقاضی با چالش‌های زیادی روبرو خواهد شد. مهمترین چالش این است که فرد باید اثبات کند که اشراف کاملی نسبت به دین و مذهب انتخابی خود داشته و آگاهانه آن را انتخاب کرده است.

کیس اجتماعی

این کیس کمی خاص بوده و تنها در برخی از کشورها قابل ارائه است. در این کیس، افراد متقاضی باید شهروند یک کشور قحطی‌زده یا در حال جنگ باشند. حالت دیگری که زیرمجموعه کیس اجتماعی قرار می‌گیرد، تمایلات جنسی خاص یا اجبار به ازدواج در شرایط خاص است. اگر فرد متقاضی به دلیل این تمایلات یا شرایط قحطی و جنگ جانش در خطر باشد، مورد اذیت و آزار قرار بگیرد و یا شکنجه و زندانی شود، می‌تواند اقدام به دریافت پناهندگی کند.

حالا که با کیس‌های مختلف پناهندگی در کشور عمان آشنا شدید، لازم است دوباره بگوییم که این روش بسیار خطرناک و مشکل‌ساز است. پس برای یک سفر امن، یک اقامت قانونی و بی‌دردسر، می‌توانید به جای مهاجرت به عمان از طریق پناهندگی، از سایر روش‌ها استفاده کنید. برای مهاجرت به عمان می‌توانید از طریق ویزای تحصیلی، ویزای کاری، ویزای سرمایه گذاری، ویزای ازدواج و ویزای تولد فرزند استفاده کنید.

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، صبا ویزا خدماتی مبنی بر مهاجرت به عمان از طریق پناهندگی ارائه نمی‌دهد، اما اگر از طریق روش‌های دیگر مایل به دریافت ویزای این کشور و اقامت دائم هستید، کارشناسان و وکلای خبره ما می‌توانند راهنمای شما باشند. شما برای مهاجرت به عمان کدام روش را انتخاب می‌کنید؟

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 22 میانگین: 4]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. سالار
    3 دی 1399
    پاسخ

    آخه عمان هم شد جا؟ به فکر جاهای بهتر باشید

  2. rajab khaleqi
    23 شهریور 1401
    پاسخ

    باسلام خدمت شما .در مورد ویزای کاری اقامت و سرمایه گذاری لطفن معلومات دهید و من از کشور افغانستان هستم ویزای ایران را دارم میتوانم از تهران برای دریافت ویزای خانواده گی اقدام کنم ؟ ممنون

    • تحریریه صباویزا
      25 شهریور 1401
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      لطفا جهت ارتباط با مشاوران مجموعه با شماره 58416-021 تماس بگیرید.

  3. rajab khaleqi
    30 شهریور 1401
    پاسخ

    باسلام خدمت شما میخواهم در مورد ویزای بشردوستانه کشور عمان معلومات دهید ممنون شما

    • تحریریه صباویزا
      1 مهر 1401
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      لطفا جهت ارتباط با مشاوران مجموعه با شماره 58416-021 تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان کلیک کنید