لوگو صبا ویزا
پیش از دانشگاه ترکیه

تحصیل پیش از دانشگاه ترکیه

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل پیش از دانشگاه در ترکیه و جزئیات بیشتری از ثپت نام آن به دست بیاورید،می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.
مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

یکی از گزینه های ادامه تحصیل برای کودکان و نوجوانان در کشور ترکیه ، تحصیل در مدارس دولتی یا خصوصی این کشور است.وزارت آموزش ملی ترکیه  مسئولیت نظارت بر کیفیت آموزشی مدارس و دانشگاه های این کشور را بر عهده دارد. بر اساس قانون اساسی جمهوری ترکیه، کلیه کودکان بین 6 تا 18 سال ، از تحصیلات رایگان برخوردار خوهند بود. به طور کلی ، تحصیلات اجباری در کشور ترکیه از 7 سالگی آغاز و در 18 سالگی ، در طی مدت 12 سال به اتمام می رسد.تقویم آموزشی کشور ترکیه به طور رسمی  از اواسط سپتامبر شروع و تا اوایل ژوئن ادامه می‌یابد. در این میان ، تعطیلات دوماهه‌ای نیز در ماه فوریه برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است. دانش‌آموزان می بایست 35 تا 40 ساعت در پنج روز هفته ، از دوشنبه تا جمعه  در مدرسه آموزش می بینند.

فهرست عناوین

تحصیل پیش از دانشگاه ترکیه (1)

سیستم آموزشی تحصیل پیش از دانشگاه ترکیه

سیستم آموزشی در ترکیه به دو بخش تقسیم بندی می شود:

آموزش رسمی و آموزش غیر رسمی.

آموزش رسمی یا آموزش متدامل در کشور ترکیه ،  شامل تحصیل افراد/کودکان در سنین معین ، در مدارس این کشور می شود. از مثال های آموزش رسمی می‌توان به مقطع پيش‌دبستان، ابتدائي و دبيرستان اشاره كرد. به طور کلی ، سيستم آموزشي در کشور تركيه به سه دوره‌ تقسيم مي‌شود:

  • دوره ابتدائی : عموماً تحصیل در این دوره 5 سال به طول می انجامد.
  • تحصیل در مقطع راهنمایی: 3 سال.
  • مقطع دبیرستان: تحصیل در این دوره 4 سال به طول خواهد انجامید. آموزش غير رسمي ديگر انواع آموزش را دربرمي‌گيرد كه باز هم تحت نظر وزارت آموزش ملي هستند.

مقطع پیش دبستانی

آموزش پيش‌دبستاني براي كودكان تا 6 سال اختياري است. هدف از اين آموزش ، پرورش توانايي‌هاي ذهني و فيزيكي كودكان در ايجاد عادات خوب ، آماده‌سازي كودكان براي ورود به مقطع دبستان و آموزش زبان تركي به شيوه‌ي درست است. آموزش اين مقطع اغلب در مهدكودك‌ها و پرورشگاه‌هاي خصوصي صورت مي‌گيرد كه همگی تحت نظارت وزارتخانه هستند.

تحصیل دوره ابتدائي

تحصیل مقطع ابتدائی براي کلیه کودکان 7 سال به بالا اجباري است. تحصیل در مقطع ابتدائی در مدارس دولتی  و به طور رايگان ارائه مي‌شود. اين مقطع 8 سال به طول می انجامد و به دو بخش 5 ساله‌ دبستان و 3 ساله‌ راهنمايي تقسيم مي‌شود.

دوره‌ي آموزشي 5 ساله‌ دبستان براي هر دختر يا پسري كه به 7 سالگي مي‌رسد اجباري است. در اغلب مدارس راهنمايي ، براي يك ‌دستي بيشتر ، دانش‌آموزان مي ‌بايست يونيفورم ‌هاي يك ‌شكلي به تن کنند.

اگر دانش‌آموزي درسي را مردود شود بايد دوباره آن را بگذراند. علاوه بر این ، در اغلب دبستان ‌ها آموزش زبان خارجي را از كلاس چهارم شروع مي‌ كنند.  هدف از آموزش در مقطع راهنمايي ، آموزش رفتارها و آداب مناسب يك شهروند تركيه ای است ، تا بتواند فرد موثري در جامعه‌ي خود گردد.

تحصیل پیش از دانشگاه ترکیه (1)

تحصیل در دوره دبيرستان 

اين مقطع 4ساله ، اجباري و به شش دسته تقسیم بندی می شود:

  • دبيرستان عمومي: (Duz Liseler)

هدف از تحصیل در اين مقطع ، آماده سازی دانش‌آموزان براي ورود به دانشگاه است. در برخي از مدارس دولتي و خصوصي ، زبان‌هاي خارجي نیز به دانش آموزان آموزش داده می شود تا آمادگي بيشتري براي ورود به مقاطع کسب کنند. در اين دبيرستان‌ ها به آموزش دو زبان خارجي مانند ايتاليايي ، آلماني ، اتريشي ، فرانسوي و غيره نیز پرداخته مي‌شود.

دانش‌آموزان زماني مي‌توانند به موسسات آموزشي بالاتر ورود پیدا کنند ، كه آزمون ورودي دانشگاه (ÖSS) را با موفقيت پشت سر گذاشته باشند. مدركي كه نهايتا در پایان این دوره به دانش آموز اعطا مي‌شود ، Lise Diplomasi نام دارد.

  • هنرستان: (Meslek Liseleri)

در اين دبيرستان‌ها ، برخي از رشته ‌ها به طور خاص و متمركز آموزش داده مي‌شوند تا فارغ ‌التحصيلاني متخصص به جامعه تحويل داده شود. دبيرستان فني شامل رشته‌هاي برق ، شيمي ، مكانيك خودرو ، عمران و غيره است.

گاهي طول دوره‌ي آموزش در هنرستان يك سال بيشتر از حد معمول مي‌شود. بعد از اتمام دوره ، فارغ‌التحصيلان در صورتي كه علاقه مند باشند ، مي‌توانند وارد كالج هنرستان 2 ساله يا Meslek Yüksek Okulları ‌شوند.

  • دبيرستان آناتولي (Anadolu Liseleri)

دانش ‌آموزان پس از گذراندن سه سال تحصيلي ، ملزم به شركت در دوره‌ي آموزش زبان يك ساله هستند. در اين نوع از دبيرستان ‌ها ، گاهي دروس رياضي و علوم را به زبان انگليسي آموزش مي‌دهند. باقي دروس نيز گاهي به زبان‌هاي آلماني و فرانسوي آموزش داده مي‌شوند.

  • دبيرستان عالي: (super high school)

تنها تفاوتي كه با دبيرستان عادي دارد ، يك سال آموزش زبان انگليسي است كه به دوره‌ تحصيلي آن افزوده شده است. وجه تمايز اين دبيرستان با دبيرستان آناتولي در آموزش دروس رياضي و علوم به زبان تركي است.

  • دبيرستان تيزهوشان: (Anadolu Fen Liseleri)

اين مدارس خاص استعدادهاي درخشان است. هدف از تحصیل در اين دبيرستان‌ ها ، تربيت دانش ‌آموزاني است كه بتوانند رشته‌هاي پزشكي و فني را به طور تخصصي در دانشگاه دنبال کنند. علاوه بر این ، آموزش دروس رياضي و علوم در این دبيرستان ها به زبان انگلیسی است.

  • دبيرستان‌هاي خصوصي: (Ozel Liseler)

به طور کلی ، شهريه‌ اين مدارس بسيار بالاست. البته به همان اندازه ، رقابت شديدي براي بالاتر بردن كيفيت در ميان اين مدارس وجود دارد.

هدف از تحصیل در دوره‌ي دبيرستان ، آشنایی و درک مشكلات اجتماعي و فردي توسط دانش‌آموزان و همچنین فرهنگ عمومي است. علاوه بر این در این دوره ، توانايي حل مسئله نیز در دانش آموزان تقويت شده و براي ورود به دانشگاه با توجه به مهارت و تخصصي كه كسب كرده اند ، آماده می شوند.

در کشور تركيه علاوه بر دبيرستان ‌هاي عمومي ، دبيرستان‌هاي شبانه نيز وجود دارد كه اغلب كلاس ‌هاي درسی آن ها در يك مدرسه برگزار مي‌شوند. اين مدارس مخصوص متقاضیانی است كه شاغل هستند. اكثر دبيرستان‌ها تحت نظر دولت هستند تا دسترسي به آموزش عادلانه و رايگان در اختيار همگان قرار گیرد.

شايان ذكر است دانش‌آموزان باتوجه به نمراتي كسب شده مي‌توانند وارد دبيرستان‌هاي مختلفي شوند. فارغ‌التحصيلان دبيرستان فقط زماني مي‌توانند وارد دانشگاه شوند كه در آزمون ورودي آن قبول شوند.

ترکیه

فرهنگ تركيه آميخته‌اي از مدرنيته و سنت است. با تحصيل در تركيه نه تنها از فرهنگ تركيبي آن بهره مي‌بريد ، بلكه به ‌خوبي با سیستم تحصیلی این کشور آشنا می شوید. افرادی که تحصیل پیش از دانشگاه در کشور ترکیه را انتخاب می کنند ، به سادگی می توانند برای ورود به دوره های دانشگاهی آماده شده و با شرایط تحصیلی و آموزشی این کشور آشنا شوند.

وزارت آموزش، فرهنگ و علوم ترکیه، استاندارد ها و اهدافی را تدوین کرده است که برای کلیه انواع مدارس این کشور قابل کاربرد است. سیساست های کلی آموزشی در این کشور ، شامل افزایش فرصت های زبان آموزی ، ارتباط آموزش و پرورش با بازار کار و افزایش کیفیت مدارس به طور مستمر است.

با تکمیل فرم مشاوره مشاوران صبا ویزا در اولین فرصت با شما تماس گرفته و به روز ترین اطلاعات در مورد مهاجرت تحصیلی را در اختیارتان قرار میدهند

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید