لوگو صبا ویزا

خرید خودرو در ترکیه و بررسی شرایط اخذ گواهینامه در کشور ترکیه

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه مهاجرت و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان

p style=”text-align: justify;”>یکی از مسائل اصلی پس از مهاجرت به ترکیه یا هر کشور دیگری، خرید خودرو است. در ادامه این مطلب از وب‌سایت صبا ویزاپلن، مراحل خرید خودرو و قوانین ترکیه در این زمینه را بررسی می‌کنیم. در صورتی که بخواهید خرید خودرو در ترکیه را با ایران مقایسه کنید، تفاوت‌های زیادی را شاهد خواهید بود. علی‌رغم این که سیستم حمل و نقل عمومی این کشور بسیار گسترده و مجهز است، داشتن خودرو به امری ضروری تبدیل شده و خیلی از افراد به ویژه مهاجران، دوست دارند خودروی شخصی داشته باشند. تنوع خودرو در ترکیه بسیار بیشتر از ایران است و بسیاری از برندهای خودروسازی در این کشور نمایندگی رسمی دارند.

فهرست عناوین

خرید خودرو در ترکیه

همانطور که بیان شد، خرید خودرو در ترکیه یکی از اولین اقداماتی است که مهاجران پس از اتمام مراحل مهاجرت به آن می‌پردازند. البته باید دقت داشته باشید که خرید خودرو در ترکیه همانند ایران، سرمایه محسوب نمی‌شود و اگر قصد دارید از طریق خرید و فروش خودرو سرمایه‌گذاری کنید، ضرر خواهید کرد. در ترکیه، افزایش قیمت‌های خودرو مانند ایران نیست و همچنین هزینه‌های نگهداری آن بسیار بالا می‌باشد.

ترکیه یکی از کشورهایی است که برخلاف ایران، می‌توان از خودروهای دیزلی که با گازوئیل کار می‌کنند، استفاده کرد. ترکیه وارد کننده سوخت است و به همین دلیل، قیمت بنزین در این کشور بسیار بالا می‌باشد. با توجه به این امر، استفاده از خودروهای دیزلی در این کشور بسیار رایج است. البته لازم به ذکر است، قیمت خودروهای دیزلی، در این کشور نسبت به خودروهای بنزینی بسیار بالاتر است.

برندهای خودرو موجود در ترکیه

بازار خرید فروش ماشین در ترکیه، بازاری داغ می‌باشد و تقریبا تمامی برند‌های خودروسازی آسیایی، آمریکایی و اروپایی در این کشور فعالیت دارند. از جمله شرکت‌های معتبر که در این کشور نمایندگی رسمی دارند، می‌توان به برندهایی مانند رنو، فیات، تویوتا، هوندا، هیوندای، فورد و … اشاره کرد. البته این شرکت‌ها، برای افزایش فروش و کاهش قیمت‌های خود، در این کشور خط تولید راه‌اندازی کرده‌اند. از پر فروش‌ترین برندهای خودروسازی در این کشور نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رنو
  • فیات
  • فولکس واگن
  • فورد
  • تویوتا
  • هیوندای
  • پژو

خرید خودرو در ترکیه برای اتباع خارجی

شاید تعجب کنید اما خرید خودرو در ترکیه برای اتباع خارجی به مراتب با صرفه‌تر از شهروندان کشور ترکیه می‌باشد، زیرا اتباع خارجی در این کشور، معاف از پرداخت مالیات هستند. در واقع قوانین وضع شده در این کشور به گونه‌ای است که خرید خودرو در ترکیه را برای اتباع خارجی بسیار راحت می‌کند. البته این نکته را نباید فراموش کنید که برای خرید خودرو باید اقامت ترکیه را داشته باشید.

خرید خودرو به صورت صفر و مستقیم از کمپانی

همانطور که در بخش‌های قبلی بیان شد، شرکت‌ها و برندهای معتبر بسیار زیادی در این کشور فعالیت دارند. به همین دلیل شما می‌توانید به راحتی هر مدل خودرو را به صورت مستقیم از کمپانی خریداری کنید و هیچ محدودیتی در این باره ندارید.

بعد از مراجعه حضوری به نمایندگی‌ها و انتخاب خودرو، مراحل پرداخت مبلغ می‌رسد و پس از انجام تمامی این مراحل می‌توانید برای پلاک کردن خودرو اقدام کنید. البته در بسیار از موارد، کارهای ثبت پلاک نیز انجام شده است اما در صورتی که برای انجام این کار لازم باشد در زمان دیگری به نمایندگی‌ها مراجعه کنید، به شما برگه‌ای بابت تحویل ارائه می‌دهند.

خرید خودرو در ترکیه به صورت دست دوم

خرید خودرو در این کشور به صورت دست دوم، مانند تمامی کشورهای دیگر به مراتب بیشتر است. در بسیاری از موارد، افراد خرید خودروی کارکرده با قیمت پایین‌تر را ترجیح می‌دهند. بعد از انتخاب خودرو و به توافق رسیدن بر سر قیمت، حتما از یک کارشناس بخواهید تا خودرو را کارشناسی کند و پس از پرداخت، حتما رسید پول پرداخت شده را دریافت کنید.

برای خرید خودرو در ترکیه به صورت دست دوم، مانند ایران، شما می‌توانید از سایت‌های مختلفی استفاده کنید و همچنین در این سایت‌ها می‌توانید قیمت‌های به روز شده خودروها را نیز مشاهده کنید. ر ادامه به برخی از سایت‌هایی که می‌توانند در این امر برایتان مفید باشند، اشاره شده است..

Araba.com

Arabam.com

Hurriyetoto.com

Sahibinden.com

خرید خودرو در ترکیه و بررسی شرایط اخذ گواهینامه در کشور ترکیه

مراحل انتقال مالکیت سند خودرو در ترکیه

چه اقامت شهروندی و چه اقامت بلند مدت این کشور را داشته باشید، لازم است بعد از خرید خودرو در ترکیه برای انتقال سند آن، به نوتر مراجعه کنید.در بسیار از نوترها، مترجم زبان ترکی حضور دارد و اگر شما آشنایی کامل به زبان ترکی ندارید، با کمک این مترجم‌ها، می‌توانید با اطمینان کارهای خود را انجام دهید. باید توجه داشته باشید که هزینه‌های مربوط به نوتر چیزی حدود 250 لیر می‌باشد.

همچنین هزینه‌های قبلی مانند مالیات، جریمه و … به عهده فروشنده‌ است که باید قبل از انتقال سند آن‌ها را پرداخت کند. پس از انجام مراحل ثبت سند، کارت ماشین به شما تحویل داده می‌شود و پس از آن شما به مدت یک ماه فرصت خواهید داشت تا پلاک خود را تحویل بگیرید.

برای درخواست پلاک، باید به اداره پلیس مراجعه کنید که چیزی حدود 10 لیر برای شما هزینه خواهد داشت. البته برای این امر، می‌توانید به سایت مشخص شده نیز مراجعه کنید و در این صورت به در برگه‌ای که به شما ارائه می‌دهند تاریخ و ساعت دقیق برای دریافت پلاک را به شما می‌دهند.

مراحل اخذ گواهینامه خودرو در ترکیه

یکی از شروط اصلی برای خرید خودرو در ترکیه داشتن گواهینامه است. در سال گذشته تغییرات زیادی در چگونگی گرفتن این مدرک در این کشور به وجود آمده است. در این تغییرات اعمال شده، وظیفه صدور گواهینامه به اداره کل امور جمعیت و شهروندی ترکیه مربوط شده است. برای دریافت این مدرک لازم است، مراحل خاصی مانند شرکت در یک دوره رانندگی، قبولی در امتحان دو مرحله‌ای و … را طی کنید.

شرایط اخذ گواهینامه برای اتباع خارجی

ابتدا لازم است بدانید که ممکن است هر ساله قوانین دریافت گواهینامه تغییراتی داشته باشند و همچنین شرایط شما با توجه به نوع گواهینامه درخواستی، ممکن است متفاوت باشد. در کشور ترکیه 17 کلاس گواهینامه رانندگی وجود دارد که برای اخذ هر کدام قوانین مختلفی در نظر گرفته شده است. اما به طور کلی می‌توان شرایط دریافت گواهینامه در این کشور را در موارد زیر دسته‌بندی کرد.

  • شرایط سنی
  • تجربه لازم برای اخذ گواهینامه رانندگی
  • داشتن الزامات پزشکی
  • داشتن تحصیلات لازم
  • نداشتن سابقه کیفری

از مدارک مورد نیاز جهت گرفتن گواهینامه رانندگی برای ایرانیان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • داشتن گذرنامه
  • اصل فتوکپی رنگی گواهینامه ایرانی
  • ترجمه رسمی گواهینامه ایرانی با مهر به زبان ترکی
  • اصل شناسنامه و ترجمه رسمی آن
  • گزارش سلامت راننده که توسط پزشک باید صادر شود
  • چهار قطعه عکس پاسپورتی
  • ارائه گزارش گروه خونی راننده

مقایسه قیمت‌های خودرو در ایران و ترکیه

برای خرید خودرو در ترکیه انتخاب‌های بسیار زیادی دارید، در واقع تنوع خودرو در ایران و ترکیه اصلا قابل قیاس نیست. در این کشور شما می‌توانید به راحتی خودروهای تمامی برندهای خارجی را بدون هیچ محدودیتی خریداری کنید.قیمت اکثر خودروهای شرکت‌های خارجی در این کشور بالای 100 هزار لیر بوده و البته ممکن است، قیمت برخی از برندها زیر این قیمت هم باشد.

از لحاظ قیمتی نیز خودروها در ترکیه بسیار ارزان‌تر از ایران هستند، به طور مثال، تویوتا یاریس در این  کشور چیزی حدود 114 هزار لیر فروخته می‌شود، در حالی که حداقل قیمت این خودرو در ایران چیزی حدود 200 هزار لیر است. همچنین اگر شما ویزای شهروندی این کشور را داشته باشید می‌توانید از پیشنهادات ویژه خرید خودرو در این کشور نیز استفاده کنید.

نکات مهم برای خرید خودرو در ترکیه

برای خرید خودرو در ترکیه بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید و با توجه به آن‌ها ماشین مناسبی خریداری کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات در این زمینه را بیان می‌کنیم.

  • در صورتی که به عنوان اتباع خارجی قصد خرید خودرو در ترکیه را دارید بهتر است، خودروهای با پلاک ترک را خریداری کنید. خودروهای با پلاک خارجی نیاز به تمدید اجازه تردد در این کشور را دارند. همچنین خودروهای با پلاک خارجی را شما نمی‌توانید به شهروندان ترک بفروشید
  • در کشور ترکیه، بر خلاف ایران برای انتقال سند از مبایی‌نامه استفاده نمی‌کنند، با توجه به همین امر بهتر است پول ماشین را در نوتر و پس از اتمام روند انتقال مالکیت سند خودرو، به حساب فروشنده واریز کنید
  • حتما قبل از خرید هر چیزی در ترکیه، ابتدا یک حساب بانکی افتتاح کنید زیرا انتقال پول باید از حساب شما و به صورت مستند انجام شود
  • در این کشور، خودروها به دو صورت بنزینی و دیزلی وجود دارند که با توجه به قیمت بالای سوخت در این کشور، پیشنهاد می‌کنیم خودروی دیزلی خریداری کنید
  • اگر در هر شرایطی قصد خرید خودروی کارکرده را داشتید، حتما قبل از خرید به معاینه فنی آن توجه کنید. در این کشور شرکت‌های با نام اکسپرتیز وجود دارند که این کار را با پرداخت مبلغ بسیار کمی برای شما انجام می‌دهند
  • دقت داشته باشید که در این کشور، بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث، مانند ایران اجباری بوده و شما باید هر ساله برای تمدید آن اقدام کنید. در ضمن شما می‌توانید با ارسال پیامک از خسارات پرداختی توسط شرکت‌های بیمه در این کشور مطلع شوید
  • یکی از اصلی‌ترین موارد صادرات این کشور به اروپا، ماشین است. به همین دلیل برای خرید خودرو در ترکیه می‌توانید با اطمینان کامل خودروهای با مونتاژ این کشور ار خریداری کنید

مالیات خرید خودرو در ترکیه

همانطور که بیان شد، اتباع خارجی نیازی به پرداخت مالیات ویژه مصرف کننده و یا مالیات ارزش افزوده برای خرید خودرو در ترکیه ندارند اما برای این موضوع چند مسئله مهم وجود دارد.

  • مالیات بر جاده باید سالانه پرداخت شود
  • هر شخص خارج از اعضای خانواده، نمی‌تواند از خودروی خریداری شده استفاده کند و در صورت استفاده باید جریمه آن را پرداخت کند. در واقع تنها افراد خانواده می‌توانند از ماشین استفاده کنند
  • شهروندان ترکیه نمی‌توانند ماشین‌های دارای معافیت را تهیه کنند، این نوع خودروها فقط مخصوص اتباع خارجی است
  • خودروهای دارای معافیت، پلاک آبی رنگ با شماره ثبت (MA / MZ) دارند که به آن‌ها یابانجی می‌گویند. در صورتی که کارت اقامت ترکیه خود را تمدید نکنید، اعتبار این پلاک‌ها نیز از بین می‌رود و در صورت استفاده از آن، جریمه می‌شوید
  • بعد از خرید خودرو در ترکیه باید ظرف سه ماه در دفاتر ترافیک، مشخصات آن را ثبت کنید

هزینه‌های نگهداری خودرو در ترکیه

یکی از نکات مهمی که برای خرید خودرو در ترکیه لازم است بدانید، هزینه‌های نگهداری آن است. سبک نگهداری و خرید خودرو در ترکیه نسبت به ایران تفاوت‌های بسیار زیادی دارد. همانطور که بیان شد قیمت سوخت‌های فسیلی در این کشور بسیار بالا است اما لازم است بدانید که نرخ این سوخت‌ها در هر شهر نیز متفاوت می‌باشد. به طور مثال قیمت بنزین در شهرهای مهاجرپذیر چیزی حدود 6 تا 7 لیر است اما قیمت گازوئیل تقریبا 20% ارزان‌تر از بنزین است.

نکته بعدی برای سرویس خودروها است، این هزینه‌ها برای خودروهای سواری معمولی، چیزی مابین 100 تا 500 لیر است. هزینه تعمیر سیستم‌های برقی نیز مابین 50 تا 500 لیر و برای صافکاری و رنگ‌زنی ماشین‌ها، با توجه به میزان خسارت، حدود 300 تا 3000 لیر خواهد بود. البته این قیمت‌ها برای خودروهای خانوادگی و معمولی در نظر گرفته شده و هزینه‌های نگهداری برای خودروهای لوکس بسیار بیشتر از این می‌باشد.

راهنمای خرید خودرو در ترکیه

شاید اولین سوال برای خرید خودرو در ترکیه، این باشد که چه ماشینی بخریم؟ جواب به این سوال به عوامل بسیار زیادی مانند بودجه‌ای که برای خرید ماشین در نظر گرفته‌اید، تعداد اعضای خانواده شما، خرید نقد یا اقساطی و … بستگی دارد. با در نظر گرفتن این موارد شما می‌توانید انتخاب‌های بسیار زیادی برای خرید خودرو در ترکیه داشته باشید.

علی‌رغم موجود بودن انتخاب‌های بسیار زیاد در این کشور، با توجه به قیمت بالای سوخت، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما ماشین دیزلی به جای بنزینی خریداری کنید. همچنین اگر بودجه کافی برای خرید خودروی صفر با گارانتی دارید، حتما پیشنهاد می‌کنیم به جای خرید خودرو دست دوم، این ماشین‌ها را خریداری کنید. زیرا هزینه نگهداری و تعمیر ماشین‌های دست دوم در این کشور بسیار بالا می‌باشد. پس بهتر است از برندهایی خریداری کنید که خدمات پس از فروش بهتری داشته باشند.

سخن پایانی

در این مطلب تمامی نکات لازم برای خرید و نگهداری خودروها را بیان کردیم، اما برای خرید خودرو در ترکیه بهتر است با یک فرد کار بلد نیز مشاوره کنید تا در طی خرید ماشین به مشکل خاصی برنخورید. همچنین دقت داشته باشید که با داشتن گواهینامه بین المللی، می‌توانید تا 6 ماه در این کشور رانندگی کنید. اما پس از گذشت این مدت حتما لازم است برای دریافت گواهینامه ترک اقدام کنید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید