لوگو صبا ویزا
تحصیل فیزیوتراپی در نروژ

تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ[دانشگاه‌ها و شرایط دریافت ویزا 2024]

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ داشته باشید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگان

کشور نروژ از بسیاری از جهات برای ادامه تحصیل گزینه‌ی بسیار مناسبی است. سالانه افراد زیادی فقط برای تحصیلات با کیفیت به این کشور مهاجرت می‌کنند. در این میان رشته‌هایی ماند پزشکی و زیرشاخه‌های آن، مورد توجه افراد زیادی قرار می‌گیرند. یکی از این رشته‌های پرطرفدار، فیزیوتراپی است. تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ به شما امکان استفاده از امکانات تحصیلی بسیار مدرن را می‌دهد و شما این شانس را دارید که زیر نظر اساتید باتجربه‌ای دروس مربوطه را آموزش ببینید. در ادامه قصد داریم در مورد شرایط عمومی برای ورود به این رشته، دانشگاه‌های مربوطه و هزینه‌های زندگی و تحصیل در نروژ بیشتر توضیح دهیم.

شرایط قبولی در دانشگاه‌‌های نروژ

برای تحصیل رشته‌ فیزیوتراپی در نروژ محدودیت سنی وجود دارد. افرادی که قصد ورود به دانشگاه‌های این کشور را دارند باید زیر 21 سال سن داشته باشند. بعلاوه از آنجایی که ورود به این دانشگاه‌ها بسیار رقابتی ست، شرط معدل نیز منظور می‌شود و افراد هرچه معدل بهتری داشته باشند، آنها برای ورود به دانشگاه بیشتر می‌شود. برای آنکه دانشجو برای ورود به رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی، آماده شود، باید به مدت دو سال در یک دوره‌ی پیش پزشکی شرکت کند و در دروسی مانند، زیست، شیمی، ریاضی، فیزیک و زبان اطلاعات خود را افزایش دهد. بعد از این دوره‌ی دو ساله می‌تواند در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت کند.

برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ، مدرک زبان معتبری هم نیاز دارید. شما یا باید به زبان انگلیسی مسلط باشید و مدرک آیلتس حداقل 6 داشته باشید یا تا سطح 3 به زبان نروژی مسلط باشید. دوره‌های فیزیوتراپی در نروژ بسته به دانشگاه هم می‌تواند به زبان انگلیسی و هم زبان نروژی برگزار شود و یک دوره‌ی 4 ساله‌ی لیسانس است که دانشجو این امکان را دارد که بعد از آن، برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر اقدام کند.

تحصیل فیزیوتراپی در نروژ

دانشگاه‌های فیزیوتراپی نروژ

دانشگاه‌های نروژ از سطح بسیار بالایی برخوردارند و جز فرایند بولونیا هستند ( که در ادامه بیشتر در مورد این برنامه توضیح خواهیم داد). در ادامه بعضی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ معرفی شده است:

دانشکده علوم کاربردی دانشگاه اسلو

دانشگاه اسلو که تا سال 1939 به نام دانشگاه سلطنتی فردریک شناخته می‌شد، قدیمی‌ترین دانشگاه نروژ است که در پایتخت آن یعنی شهر اسلو قرار دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ است. تا سال 2016 از نظر اندازه، بزرگترین موسسه‌ی آموزش عالی نروژ بود که اکنون تنها دانشگاه علم و صنعت نروژ از آن پیشی گرفته است. در رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه های جهان دانشگاه اسلو در جایگاه 58 جهان و سومین دانشگاه برتر در کشورهای شمال اروپا قرار دارد.

این دانشگاه در حدود 27 هزار دانشجو و حدود 6 هزار نفر کارمند دارد و از افتخارات آن می‌توان به پنج برنده‌ی جایزه‌ی نوبل اشاره کرد. زبان تدریس در این دانشگاه، زبان نروژی و انگلیسی است و برای شرکت در هر دو دوره‌ی آن، ارائه‌ی مدرک زبان انگلیسیِ معتبر ضروری است. با این تفاوت که حداقل نمره‌ی قبولی تفاوت دارد. برای دوره‌ های انگلیسی آیلتس 7.5 و برای دوره‌های نروژی، آیلتس 6.5 نیاز خواهید داشت.

دانشگاه برگن

دانشگاه برگن در سال 1825 در همین شهر تاسیس شده است و یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ است. این دانشگاه در حدود 14 هزار دانشجو دارد و یکی از هشت دانشگاه‌های برتر نروژ است. بعلاوه در رتبه‌بندی جهانی هم جایگاه 181 را به خود اختصاص داده است.

اگرچه شما برای ورود به این دانشگاه به مدرک آیلتس ( با حداقل نمره‌ی 6.5 ) نیاز خواهید داشت، با این حال دوره‌های لیسانس دانشگاه برگن نه تنها در رشته‌ی فیزیوتراپی بلکه در تمام رشته‌های این دانشگاه هیچ کدام به زبان انگلیسی تدریس نمی‌شوند و از این رو اگر می‌خواهید این دانشگاه را انتخاب کنید، باید حتماً به زبان نروژی تسلط داشته باشید. در نتیجه شما باید یک مدرک زبان نروژی نیز ارائه دهید. مدرک مورد اعتبار برای این دانشگاه، مدرک آزمون bestaitt است که متقاضی باید در آن حداقل نمره‌ی 450 را کسب کند.

دانشگاه بروکنز

کالج دانشگاه Bjørknes (به نروژی: Bjørknes Høyskole) یک کالج خصوصی و منطقه‌ای است که می‌توانید برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ آن را انتخاب کنید. این کالج در سنت هانس هاگن در اسلو، نروژ قرار دارد و در حدود 1000 دانشجو از جمله دانشجویان مجازی در آن تحصیل می‌کنند.

دانشگاه ترومسو

گزینه‌ی دیگر برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ، دانشگاه ترومسو است که در سال 1968 در همین شهر تاسیس شده است. این دانشگاه، شمالی‌ترین دانشگاه جهان است و یکی از ده دانشگاه برتر نروژ محسوب می‌شود. دانشگاه ترومسو بزرگترین موسسه‌ی تحقیقاتی و آموزشی در شمال نروژ و ششمین دانشگاه بزرگ این کشور است.

در این دانشگاه در حدود 16 هزار دانشجو در حال تحصیل هستند و رتبه‌ی جهانی آن 367 است. برای ورود به دانشگاه ترومسو به مدرک زبان آیلتس 6.5 و تافل 85 نیاز دارید. همچنین مدارک و ریز نمرات مدرسه نیز برای ورود به این دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فرایند بولونیا

یکی از نکاتی که تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ را به یک گزینه‌ی بسیار عالی تبدیل می‌کند این است که دانشگاه‌های این کشور عضو فرایند بولونیا هستند. این فرایند به مجموعه‌ای از جلسات و توافق‌های وزراء کشورهای اروپایی گفته می‌شود، که هدف آنها، اطمینان از صلاحیت استانداردها و بالا بودن کیفیت آموزشی است. کشورهای عضو این فرایند متعهد می‌شوند که سطح کیفی آموزشی خود را مطابق با جدیدترین استانداردهای جهانی حفظ کنند. از این رو کشورهای عضو این فرایند، سطح علمی بسیار بالایی دارند و در نتیجه رقابت بر سر ورود به این دانشگاه‌ها بسیار بالاست.

به موجب این فرایند تمام دانشگاه‌های نروژ موظف هستند دروس خود را در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه دهند و تمام آنها باید از سطح آموزشی بسیار بالایی برخوردار باشند. پس نه تنها تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ یک فرصت استثنایی تحصیلی است اما این موضوع برای تمام رشته‌ها و مقاطع این کشور نیز صدق می‌کند.

هزینه‌های زندگی و تحصیل در نروژ

اگرچه در کشور نروژ سیستم آموزشی رایگان است و دانشجویان می‌توانند در بهترین دانشگاه‌های این کشور و در مقاطع مختلف به صورت رایگان به تحصیل مشغول شوند اما برای دانشجویان خارجی موضوع کمی فرق می‌کند. تحصیل در مقطع کارشناسی برای دانشجویان خارجی رایگان نبوده و مستلزم پرداخت شهریه است. از آنجایی که هزینه‌های دانشگاه از محل مالیات‌های مردم پرداخت می‌شود، افرادی که در نروژ زندگی نمی‌کنند، نمی‌توانند از هزینه‌ی تحصیل رایگان نیز بهر‌مند شود. اما خبر خوب این است که اگر شما بخواهید تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ را به در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهید، تحصیل رایگان شامل شما نیز می‌شود. تحصیل رایگان برای دانشجویان خارجی در مقطع ارشد و دکترا ارائه می‌شود.

اما از نظر هزینه‌های زندگی نیز اوضاع چندان برای افرادی که قصد تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ را دارند مساعد نیست. نروژ یکی از گرانترین کشورهای اروپایی برای زندگی است. برای یک دانشجوی لیسانس که در شهر اسلو و در سطح متوسط زندگی می‌کند، هزینه‌های زندگی حتی می‌تواند به 1700 یورو در ماه نیز برسد. اگرچه این هزینه برای شهروندان نروژ که حداقل حقوق ماهانه‌ی آنها 4 هزار یورو است، هزینه‌ی زیادی نیست، اما برای فردی که از ایران به این کشور می‌آید و هزینه‌های زندگی‌اش از ایران و از منابع ریالی تامین می‌شود، هزینه‌ی بسیار سنگینی است. شما تنها برای اجاره‌ی خانه در شهری مانند اسلو باید ماهانه 1300 یورو بپردازید. البته اگر تصمیم بگیرید در حومه‌ی شهر ساکن شوید این هزینه، به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند.

تحصیل فیزیوتراپی در نروژ

کار دانشجویی در نروژ

اما شما نباید تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ را تنها به خاطر هزینه‌های بالای آن از دست دهید. شما این شانس را دارید که در دوران دانشجوییتان؛ مشغول به کار شوید و به میزان زیادی به مخارجتان کمک کنید. شما به عنوان یک دانشجوی خارجی برای کار در این کشور باید از دانشگاه مجوز داشته باشید ( دانشجویان کشور نروژ نیازی به دریافت این مجوز ندارند) به واسطه‌ی دریافت این مجوز، این اجازه را پیدا می‌کنید که به مدت 20 ساعت در هفته کار کنید.

بعلاوه اگر خانواده‌ی شما از طریق ویزای همراه به این کشور آمده باشند نیز می‌توانند در این کشور کار کنند. برای بدست آوردن شغل مناسب در نروژ شما باید به زبان نروژی مسلط باشید. اگر چه ممکن است جستجوی شغلی کمی طول بکشد، اما نگران نباشید نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین است و شما می‌توانید بالاخره کار مناسب را پیدا کنید.

بورسیه‌های تحصیلی نروژ

شما این شانس را دارید که تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ را با دریافت بورسیه به میزان بسیار زیادی برای خودتان ارزان کنید. با وجود آن که بیشتر بورسیه‌های این کشور به شهروندان نروژی یا دانشجویان اروپایی تعلق می‌گیرد، اما شما نیز از آنها بی‌نصیب نیستید. بورسیه‌ای که شانس دریافت آن را دارید بورسیه‌ی The Norwegian State Educational Loan Fund نام دارد. این بورسیه صرفاً برای دانشجویان خارجی ست و شامل گروه‌های زیر می‌شود:

  • پناهندگان نروژ
  • شخصی که با یک شهروند نروژی ازدواج کرده باشد.
  • فردی که مجوز اقامت در یکی از کشورهای اروپایی را داشته باشد.
  • فردی که به عنوان همراه فرد دیگری وارد این کشور شده باشد.
  • فردی که دو سال گذشته در نروژ مشغول به کار بوده باشد.
  • فردی که حداقل سه سال تمام سابقه‌ی تحصیل در این کشور را داشته باشد.

ویزای تحصیلی نروژ

برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ شما به دریافت ویزای تحصیلی نیاز دارید. اولین مدرکی که برای این ویزا احتیاج دارید، نامه‌ی پذیرش از سوی دانشگاه مدنظر است. با دریافت این نامه می‌توانید فرم درخواست ویزای تحصیلی را به صورت آنلاین پر کنید و برای به جریان انداختن فرایند دریافت ویزای تحصیلی، از سفارت وقت بگیرید. به جز نامه‌ی پذیرش شما به مدارک دیگری هم نیاز دارید که به شرح زیر می‌باشند:

  • مدارک هویتی مانند گذرنامه و شناسنامه
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده همراه با ریز نمرات ( مدرک دیپلم دوازده ساله)
  • مدرک زبان متناسب با دانشگاه انتخابی ( برای اطلاع از حداقل نمره باید از طریق سایت دانشگاه اقدام کنید.)
  • مدارک اثبات تمکن مالی حداقل 12 هزار یورو
  • انگیزه نامه‌ی تحصیلی
  • پرداخت مبلغ 75 یورو، هزینه‌ی مصاحبه‌ی سفارت

بازار کار فیزیوتراپی

بعد از این که بتوانید تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ را به پایان برسانید می‌توانید وارد بازار کار این کشور شوید. طیف گسترده‌ای از مشاغل به عنوان یک فیزیوتراپ در اختیار شما قرار خواهد گرفت. از اشتغال در ادارات مراقبت‌های بهداشتی، ورزشی و مدارس گرفته تا تاسیس مطب شخصی خودتان. نرخ بیکاری در کشور نروژ بسیار پایین است و از این رو می‌توانید شغل مناسبی برای خود در این کشور پیدا کنید. با این حال برای این کار نه تنها باید به طور کامل به زبان نروژی مسلط باشید، بلکه باید مدرک زبان انگلیسی معتبر نیز داشته باشید. بعلاوه شما به مجوز کاری به نام BLS هم نیاز خواهید داشت.

خبر خوش این است که درآمد یک فیزیوتراپ در نروژ بسیار مناسب است. فیزیوتراپ‌هایی که به تازگی وارد این بازار شده باشند می‌توانند تا 51 هزار دلار در سال و افرادی که تجربه‌ی کاری دارند می‌توانند تا 72 هزار دلار در سال درآمد داشته باشند. این مقدار برای فیزیوتراپ‌های بسیار حرفه‌ای حتی به 90 هزار دلار در سال نیز می‌رسد. اما تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ مزیت‌های بیشتری برای شما دارد و از آنجایی که دانشگاه‌های این کشور از سطح علمی بالایی برخوردارند و مدرک آنها مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیز هست، شما می‌توانید نه تنها در بسیاری از کشورهای اروپایی بلکه در سراسر جهان مشغول به کار شوید.

سخن پایانی

تحصیل رشته فیزیوتراپی در نروژ به دلیل سطح علمی بالای دانشگا‌های آن که عضو فرایند بولونیا هستند و نرخ بیکاری بسیار پایین در این کشور، به نظر یک انتخاب بسیار ایده آل و آینده‌دار می‌رسد. به همین خاطر رقابت بر سر ورود به آنها بسیار بالا ست و شما باید از سابقه‌ی تحصیلی خوبی برخوردار باشید. با این حال با اندکی تلاش می‌توانید این رویا را محقق کنید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید