لوگو صبا ویزا
تحصیل فیزیوتراپی در اتریش

تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش[پذیرش و معرفی دانشگاه‌های برتر]

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان

تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش فرصتی عالی است که شما بتوانید در دانشگاه‌های معتبر این کشور و در داخل یک سیستم آموزشی بسیار قدرتمند و به روز، به صورت رایگان آموزش ببینید. اگرچه همین مزایا، سبب افزایش رقابت‌ها بر سر ورود به دانشگاه‌های این کشور شده، با اینحال با کمی سخت کوشی و آشنایی با قوانین مرتبط، این موفقیت دست‌یافتنی است.

در این مقاله می‌خواهیم به توضیح شرایط ورود به دانشگاه‌های فیزیوتراپی اتریش و امکاناتی که آنها در اختیارتان قرار می‌دهند و همینطور هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور بپردازیم.

فهرست عناوین

شرایط ورود به دانشگاه‌های اتریش

رشته‌ی فیزیوتراپی در اتریش یک دوره‌ی کارشناسی چهار ساله است و شما می‌توانید بعد از پایان این دوره، برای ادامه‌ی تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اقدام کنید. برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش باید در آزمون ورودی دانشگاه‌های این کشور به نام آزمون ورودی Matura شرکت کنید. برای آنکه بتوانید آمادگی بیشتری برای این آزمون داشته باشید، دوره‌هایی موسوم به دوره‌های پیش پزشکی در این کشور برگزار می‌شود که تاکید آنها بر دروسی است که برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش به آنها نیاز خواهید داشت. شرکت در این دوره‌ها اجباری نیست و مستلزم پرداخت هزینه است. بعلاوه بسته به سطح آمادگی شما می‌تواند تا یک سال طول بکشد.

برای شرکت در آزمون Matura شما باید مدرک زبان آلمانی در سطح C1 داشته باشید که زبان رسمی این کشور است. بعلاوه حتماً به ارائه‌ی مدرک دیپلم دوازده ساله و ریزنمرات دبیرستان نیز نیاز خواهید داشت. مسئله‌ی مهم جهت ورود به دانشگاه‌های اتریش این است که شما به عنوان یک دانشجوی خارجی محدودیت دارید. از بین افرادی که سالانه حق تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش را پیدا می‌کنند، تنها 5 درصد از آنها را دانشجویان خارجی ( از کشورهای غیر از اتحادیه اروپا) تشکیل می‌دهند.

آزمون Matura

آزمون Matura آزمون ورودی دانشگاه‌های اتریش است که سالی یک بار و در چهار مرحله در ماه جولای برگزار می‌شود. این آزمون، از نظر سطح دشواری، جزو آزمون‌های دشوارِ ورود به دانشگاه‌ها در دنیا است، از این رو به آمادگی زیادی نیاز دارد. بعلاوه نسبت به آزمون ورودی کشورمان بسیار متفاوت است و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که به شرح زیر است:

  1. مبانی اصولی و پزشکی: سوالات این بخش از دروس اصلی که در دوره‌ی پیش پزشکی تدریس می‌شوند ( زیست، شیمی، فیزیک و ..) طراحی می‌شود.
  2. زبان تخصصی: شامل سوالات درک مطلب و واژگان زبان تخصصی فیزیوتراپی است.
  3. هوش اجتماعی و عاطفی: در این بخش سوالاتی مطرح می‌شود تا توانایی شما در درک احساسات بیمار سنجیده ‌شود. به عنوان فردی که قصد تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش را دارد، شما رابطه‌ی مستقیمی با بیماران خواهید داشت و مهم است که از هوش اجتماعی و عاطفی بالایی برخوردار باشید.
  4. تست هوش: سوالات این بخش به صورت بازی با اعداد، تشابهات اشکال هندسی، درک مطلب و واژه یابی و … طراحی می‌شود.

شما باید قبل از شرکت در این آزمون، دانشگاه مدنظر خود را برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش انتخاب کنید. توجه داشته باشید که هر ساله تنها می‌توانید برای یک دانشگاه درخواست دهید و همین موضوع قبولی شما در دانشگاه‌های اتریش را با دشواری بیشتری همراه می‌کند. نتایج آزمون هم در اوایل ماه آگوست اعلام می‌شود و بعد از آن در صورت قبولی از شما برای شرکت در مصاحبه دعوت می‌شود.

دانشگاه‌های تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش

دانشگاه‌های اتریش، از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا محسوب می‌شوند و مدرک آنها مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است. از این رو به عنوان فردی که قصد تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش را دارد، فرصت‌های کاری زیادی خواهید داشت. در ادامه به معرفی تعدادی از این دانشگاه‌ها می‌پردازیم.

دانشگاه بورگنلند

دانشگاه بورگنلند یکی از فرصت‌های تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش است. این دانشگاه در سال 1994 در نزدیکی شهر وین تاسیس شده و دارای دو پردیس در شهرهای آیزنشتات و پینک فلود است. برنامه‌ی تحصیلی در این دانشگاه به زبان آلمانی برگزار می‌شود و شما باید برای ورود به آن مدرک آلمانی معتبر در سطح C1 داشته باشید. اگر مهارت شما در سطح پایین‌تری باشد، باید در دوره‌های زبان شرکت کنید.

در حدود 5 هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند و امکاناتی مانند کتابخانه، خوابگاه، کمک‌های مالی و بورسیه‌های تحصیلی، مهمان شدن در دانشگاه‌های خارج از کشور و برنامه‌های تبادلی، دوره‌های آنلاین و فرصت‌های آموزش از راه دور و همچنین خدمات اداری در اختیارشان قرار می‌گیرد. یکی از مزایای ورود به این دانشگاه استفاده از برنامه‌ی بورسیه‌ی اراسموس است. این برنامه‌، یک بورسیه‌ی جهانی است که به دانشجویان مستعد، هزینه‌های کمک تحصیلی بدون بازپرداخت و تعهد تحصیلی می‌دهد.

دانشگاه گراتس

یکی از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران که فرصت تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش را برایتان مهیا می‌سازد، دانشگاه گراتس است که در سال 1585 در شهری به همین نام تاسیس شده و فاصله‌ی بسیار کمی با مرز مشترک اتریش و اسلوونی دارد. 31 هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند که در حدود 13 درصد از آنها را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. به دلیل نزدیکی موقعیت این دانشگاه به کشور اسلوونی، نه تنها افراد زیادی از این کشور برای تحصیل به دانشگاه گراتس می‌آیند بلکه برای آنها سهمیه‌های ویژه‌ای نیز در نظر گرفته شده است.

دانشگاه گراتس می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش را در یک دانشگاه‌ بسیار معتبر انجام دهند، گزینه‌ی بسیار مناسبی باشد. زیرا قرار داشتن در جایگاه 400 تا 500 جهان و رتبه‌ی دوم در کشور اتریش و چندین جایزه‌ی نوبل تنها بخشی از افتخارات علمی این دانشگاه است. کتابخانه‌ی دانشگاه گراتس، سومین دانشگاه بزرگ اتریش است و بیش از نیم میلیون کتاب علمی و نسخ خطی در آن وجود دارد. بعلاوه اتاق مطالعه‌ی خصوصی و عمومی نیز به منظور رفاه حال دانشجویان در اختیارشان قرار داده می‌شود. امکانات دیگری مانند خوابگاه‌های مجهز و سالن ورزشی نیز برای دانشجویان این دانشگاه مهیا است.

دانشگاه کارینتیا

یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش، دانشگاه علمی کاربردی کارینتیا است که در سال 1995 در همین شهر تاسیس شده و دارای پنج پردیس مختلف در سطح شهر است. علاوه بر فیزیوتراپی، در حال حاضر بیش از 30 برنامه‌ی تحصیلی دیگر در این دانشگاه در حال اجرا هستند. دانشگاه کارینتیا، توجه زیادی به جذب دانشجویان خارجی دارد. از آنجایی که این دانشگاه در نزدیکی مرز اتریش با کشورهای ایتالیا و اسلوونی قرار دارد، درصد زیادی از دانشجویان خارجیِ آن، از این دو کشور می‌باشند.

با وجود آنکه این دانشگاه یک دانشگاه جدید التاسیس است، با این حال در حدود 2 هزار دانشجو در آن در حال تحصیل هستند. دانشگاه کارینتیا بورسیه‌ی تحصیلی خاصی ارائه نمی‌دهد، اما دولت اتریش تعدادی بورسیه‌ی تحصیلی دارد که شامل دانشجویان این دانشگاه نیز می‌باشد.

دانشگاه وین

اولین دانشگاه اتریش، دانشگاه وین که در سال 1365 میلادی در این شهر تاسیس شده و یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش است. این دانشگاه بسیار بزرگ است و چندین پردیس مختلف دارد که امکان تحصیل بیش از 94 هزار دانشجو را فراهم کرده است. رتبه‌ی جهانی دانشگاه 175 است و چندین برنده‌ی جایزه‌ی نوبل از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند. به دلیل وجود دانشجویان بین المللی زیاد در این دانشگاه، برنامه‌های تحصیلی علاوه بر زبان آلمانی به زبان انگلیسی نیز برگزار می‌شود.

بالا بودن تعداد دانشجویان، باعث افت سطح امکانات رفاهی دانشگاه وین نشده است.  انواع بورسیه‌های تحصیلی، امکانات تفریحی و ورزشی در اختیار دانشجویان این دانشگاه قرار می‌گیرد. بعلاوه کتابخانه‌ی این دانشگاه را نیز می‌توان اولین کتابخانه‌ی اتریش دانست که بیش از 7 میلیون کتاب در آن وجود دارد و علاوه بر ساختمان اصلی، 50 ساختمان کوچکتر نیز در قسمت‌های مختلف وین دارد. اگرچه دانشگاه به دانشجویانش خوابگاه نمی‌دهد، اما خانه‌های دانشجویی زیادی با قیمت‌های مناسب در شهر وین وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. از همه مهمتر اینکه مدرک این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز هست و شما می‌توانید برای کار به کشور برگردید.

دانشگاه پاراسلسوس سالزبورگ

به دلیل رایگان بودن سیستم آموزشی، درصد پایین حق ورود دانشجویان خارجی و شانس انتخاب تنها یک دانشگاه در آزمون ورودی این کشور، رقابت بر سر ورود به دانشگاه‌های دولتی بالا است. با این حال دانشگاه‌های خصوصی اتریش نیز از سطح علمی بسیار قابل قبولی برخورداراند. یکی از این دانشگاه‌های خصوصی برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش، دانشگاه پاراسلسوس سالزبورگ است. این دانشگاه، از دو شعبه‌ی اصلی تشکیل شده است یکی در شهر سالزبورگ اتریش و دیگری در شهر نورنبرگ در کشور آلمان که تبادل دانشجو بین این دو شعبه قابل انجام است. برنامه‌های آموزشی به دو زبان آلمانی و انگلیسی برگزار می‌شود که کار را برای دانشجویان بین المللی آسانتر می‌کند.

هزینه‌ی تحصیل و زندگی در اتریش

از چند سال قبل، سیستم آموزشی اتریش، به منظور ایجاد فرصت تحصیلی برابر برای تمام اقشار جامعه، تحصیل در اتریش را رایگان کرد. با این حال این تنها شامل شهر‌یه‌ی دانشگاه می‌شود و اگر قصد تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش را دارید باید هزینه‌ای برای استفاده از خوابگاه یا خرید وسایل کمک تحصیلی در نظر بگیرید. اکثر دانشگاه‌های اتریش، بورسیه‌های تحصیلی هم ارائه‌ می‌دهند که می‌توانند این هزینه‌ها را تحت پوشش قرار دهد. از این رو، رقابت بر سر آنها بسیار شدید است. از مهمترین این بورسیه‌ها می‌توان به بورسیه‌ی ارنست ماخ و بنیادِ بورسیه‌ی جمهوری اتریش اشاره کرد. اما این شرایط دانشگاه‌های دولتی اتریش است و اوضاع در مورد دانشگاه‌های خصوصی فرق می‌کند. بسته به دانشگاه، امکانات رفاهی و رشته‌ی تحصیلی، شهریه‌ی آنها می‌تواند متفاوت باشد.

از نظر هزینه‌های زندگی کشور اتریش در سطح متوسطی قرار دارد با وجود آنکه زندگی در آن، از کشورهایی مانند سوئد و انگلستان ارزانتر است، اما با کشورهای ارزان اروپایی مانند مجارستان یا رومانی قابل مقایسه نیست. به عنوان مثال هزینه‌ی اجاره‌ی اتاق در ماه بین 300 تا 400 یورو متغیر است که تحت تاثیر شهرِ محل زندگی و امکانات موجود در خانه است. به طور کلی برای زندگی در یک شهر متوسط در اتریش، شما مستلزم به پرداخت ماهانه 900 تا 1300 یورو هستید. حمل و نقل نیز از قیمت مناسبی در اتریش برخوردار است و به دانشجویان زیر 26 سال، کارت تخفیف 50 درصدیِ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی داده می‌شود.

تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریشویزای تحصیلی اتریش

دریافت ویزا برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش، فرایند طولانی و سختگیرانه‌ای دارد. برای شروع این فرایند در درجه اول به نامه‌ی پذیرش دانشگاه نیاز دارید که آن هم مستلزم قبولی در آزمون ورودی و پذیرفته شدن در مصاحبه‌ی دانشگاه است. بعد از دریافت نامه‌ی پذیرش، 30 روز فرصت دارید تا با مدارک زیر به سفارت اتریش مراجعه کرده و برای ویزای تحصیلی این کشور درخواست دهید:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارکی هویتی متقاضی مانند شناسنامه و کارت ملی
  • فرم تکمیل شده‌ی ویزای تحصیلی
  • چند قطعه عکس
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت
  • گواهی اثبات تمکن مالی ( شامل مبلغ ۱۳۵۰۰ یورو در حساب شخصی و همچنین سند ملکی)
  • داشتن بیمه
  • پرداخت صد یورو بابت هزینه‌های درخواست ویزا

همه‌ی این مدارک باید به زبان آلمانی و به صورت رسمی ترجمه شده باشند و بعد از آن، بررسی درخواست شما از 12 تا 18 ماه طول خواهد کشید. مصاحبه‌ی سفارت نیز سختگیرانه و به زبان آلمانی است که در آن مهارت‌های زبانی شما سنجیده‌ می‌شود.

صدور ویزای همراه

تا سال 2017 این امکان وجود داشت که همزمان با درخواست ویزای تحصیلی اتریش، برای دریافت ویزای همراه که شامل فرزند و کودکان زیر 18 سال می‌شود نیز اقدام کرد. اما اکنون قوانین تغییر کرده و شما باید بعد از 6 تا 9 ماه زندگی و تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش برای ویزای همراه درخواست بدهید. بعضی از مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای همراه به شرح زیر است:

  • گواهی ازدواج
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان معتبر همراهان

فردی که از طریق ویزای همراه به اتریش می‌آید، اجازه‌ی کار در این کشور را ندارد، اما اجازه‌ی تحصیل به او داده می‌شود.

تحصیل فیزیوتراپی در اتریشبازار کار فیزیوتراپی در اتریش

نرخ بیکاری در کشور اتریش 4.2 است که رقم بسیار پایینی است و این نوید را به شما می‌دهد که می‌توانید پس از پایان تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش، در همین کشور مشغول به کار شوید. با مدرک فیزیوتراپی شما می‌توانید در انواعی از بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، سالن‌های ورزشی و … استخدام شوید و اگر بتوانید با یک کارفرمای اتریشی قرارداد کاری ببندید، می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری در این کشور تبدیل کنید. بعلاوه اگر بخواهید می‌توانید با مدرک فیزیوتراپی اتریش در تمام کشورهای اروپایی و بیشتر کشورهای جهان نیز مشغول به کار شوید.

سخن پایانی

تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش نه تنها به شما امکان تحصیل در معتبرترین دانشگاه‌های دنیا را می‌دهد، بلکه مدرک آن از اعتبار بالایی برخوردار است و می‌توانید در بسیاری از کشورهای جهان مشغول به کار شوید.  بعلاوه از آنجایی که سیستم آموزشی اتریش یک سیستم مدرن و قدرتمند است، می‌توانید مطمئن باشید که به دانش روز دنیا نیز مجهز خواهید شد. همچنین شرایط تحصیل رایگان و هزینه‌های قابل قبول زندگی در این کشور را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 3 میانگین: 4.3]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید