لوگو صبا ویزا
تحصیل داندانپزشکی در اتریش

تحصیل دندانپزشکی در اتریش [شرایط ورود+مطرح ترین دانشگاه ها]

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل دندانپزشکی در اتریش داشته باشید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.
مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

کشور اتریش از بهترین کشورهای اروپایی برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ها و مقاطع مختلف است. در میان رشته‌های مختلفی که در دانشگاه‌های این کشور تدریس می‌شود، هر ساله درخواست‌های زیادی برای تحصیل در رشته دندانپزشکی ارسال می‌شود. دلایل زیادی برای محبوبیت تحصیل دندانپزشکی در اتریش دارد و آموزش رایگان تنها یکی از این دلایل است. در این مقاله در مورد شرایط ورود به رشته‌ی دندانپزشکی در اتریش، دانشگاه‌های مربوطه و هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور بیشتر توضیح خواهیم داد.

شرایط ورود به دانشگاه‌های اتریش

درست است که تحصیل دندانپزشکی در اتریش به صورت رایگان انجام می‌شود، اما برای ورود به دانشگاه‌های آن باید در آزمون ورودی Matura شرکت کنید. برای شرکت در این آزمون نیاز به آمادگی علمی دارید و از این رو، دوره‌های پیش پزشکی مخصوص همین کار به وجود آمده است. در این دوره‌ها که به زبان آلمانی برگزار می‌شود، دروسی مانند شیمی، زیست، ریاضی و فیزیک تدریس می‌شوند. دوره‌ی پیش پزشکی، بسته به آمادگی قبلی شما می‌تواند تا یک سال طول بکشد و بعد از آن می‌توانید پس از انجام یک شرط دیگر، در آزمون ورودی شرکت کنید.

به جز شرکت در دوره‌های پیش پزشکی، شما باید مدرک زبان آلمانی در سطح C1 نیز داشته باشید. توجه کنید که این سطح از تسلط به زمان نیاز دارد؛ بنابراین بهتر است هر چه زودتر برای دریافت مدرک زبان اقدام کنید. مدرک زبان آلمانی نه تنها برای شرکت در آزمون ورودی به شما کمک می‌کند، بلکه برای زندگی و ادامه‌ی تحصیل در اتریش هم به آن نیاز خواهید داشت، زیرا آلمانی زبان رسمی این کشور است.

نکته‌ی مهم در مورد تحصیل دندانپزشکی در اتریش این است که ورود شما به دانشگاه‌های این کشور سهمیه بندی دارد و تنها قبولی در آزمون ملاک نیست. دانشجویان خارجی 5 درصد از ورودی‌های سالانه‌ی دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند. بنابراین رقابت نسبتاً شدید است. با این حال اگر شما از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا باشید، شانستان تا 25 درصد افزایش می‌یابد.

تحصیل دندانپزشکی در اتریش

آزمون Matura

آزمون ورودی برای تحصیل دندانپزشکی در اتریش یک آزمون چند مرحله‌ای و البته طولانی است که سالی یک بار و در چهار جمعه‌ی ماه جولای برگزار می‌شود. متقاضیان هر سال تنها می‌توانند برای یک دانشگاه درخواست دهند و نتایج آزمون هم در اوایل ماه آگوست منتشر می‌شود. سوالات آزمون Matura در چهار بخش کلی طراحی می‌شود:

  1. مبانی اصولی و پزشکی: سوالات این بخش از دروس اصلی که در دوره‌ی پیش پزشکی تدریس می‌شوند ( زیست، شیمی، فیزیک و ..) طراحی می‌شود.
  2. زبان تخصصی: شامل سوالات درک مطلب و واژگان زبان تخصصی دندانپزشکی است.
  3. هوش اجتماعی و عاطفی: این بخش یکی از ویژه‌ترین بخش‌های آزمون ورودیِ تحصیل دندانپزشکی در اتریش است که در آن توانایی شما در درک عواطف و احساسات بیماران سنجیده می‌شود.
  4. تست هوش: سوالات این بخش به صورت بازی با اعداد، تشابهات اشکال هندسی، درک مطلب و واژه یابی و … طراحی می‌شود.

دانشگاه‌های تحصیل دندانپزشکی در اتریش

رایگان بودن سیستم آموزشی تنها بخشی از جذابیت‌های تحصیل دندانپزشکی در اتریش است. در کنار آن، این دانشگاه‌ها از سطح علمی بسیار بالایی برخورداراند و مدرک آنها مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیز هست. از این رو شما می‌‌توانید نه تنها در بیشتر کشورهای اروپایی، بلکه در بسیاری از کشورهای جهان مشغول به کار شوید. مدرک بعضی از این دانشگاه‌ها مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز هست. در ادامه به معرفی تعدادی از این دانشگاه‌ها می‌پردازیم.

دانشگاه گراتس

این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اتریش است که در سال 1585 در شهری به همین نام تاسیس شده و فاصله‌ی بسیار کمی با مرز مشترک اتریش و اسلوونی دارد. از این رو نه تنها از کشور اسلوونی، دانشجویان زیادی در دانشگاه گراتس وجود دارد، بلکه ظرفیت‌ ویژه‌ای برای آنها نیز در نظر گرفته شده است. دانشکده‌های مختلفی در این دانشگاه وجود دارد و دانشکده‌ی پزشکی آن در سال 2004 از دانشگاه اصلی جدا شد.

اگر می‌خواهید یک دانشگاه بسیار سطح بالا را برای تحصیل دندانپزشکی در اتریش انتخاب کنید، دانشگاه گراتس می‌تواند گزینه‌ی بسیار ایده‌آلی باشد. در رتبه‌بندی جهانیِ دانشگاه‌ها، این دانشگاه در جایگاه 400 تا 500 جهان قرار دارد که نشان از کیفیت بالای آموزش‌ها در این دانشگاه دارد. اما این تنها افتخار دانشگاه گراتس نیست و در حدود ده نفر از دانشجویان آن موفق به دریافت جایزه‌‌ی نوبل نیز شده‌اند.

در حال حاضر در حدود 31 هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند که امکانات رفاهی بسیار مناسبی در اختیارشان قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین امکانات دانشگاه گراتس، کتابخانه‌ی آن است که سومین کتابخانه‌ی بزرگ اتریش محسوب می‌شود. طبق شمارشی که در سال 2000 انجام شد، بیش از نیم میلیون کتاب در این کتابخانه وجود دارد که از این میزان، 1400 جلد را نسخ خطی تشکیل می‌دهند. بعلاوه امکانات دیگری مانند خوابگاه‌های مجهز و سالن ورزشی نیز در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. دانشگاه گراتس یکی از گزینه‌های محبوب تحصیل دندانپزشکی در اتریش برای دانشجویان بین المللی است و در حدود 4 هزار نفر از 31 هزار دانشجوی آن را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند.

دانشگاه وین

یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دندانپزشکی در اتریش، دانشگاه وین است که در سال 1365 میلادی در همین شهر تاسیس شده است و بیش از 94 هزار دانشجو در 188 دانشکده‌ی آن در حال تحصیل هستند. در رتبه بندی‌های دانشگاهی، این دانشگاه در رتبه‌ی اول کشور اتریش و رتبه‌ی 175 دانشگاه‌های جهان قرار دارد، بعلاوه، چندین برنده‌ی جایزه‌ی نوبل هم از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند.

زبان تدریس در این دانشگاه، زبان آلمانی و انگلیسی است و شما برای شرکت در دوره‌های انگلیسی آن نیاز به ارائه‌ی مدرک معتبر آیلتس یا تافل دارید. سطح امکانات رفاهی در دانشگاه وین در سطح قابل قبولی قرار دارد. کتابخانه‌ی دانشگاه یک کتابخانه‌ی بسیار بزرگ و شامل یک ساختمان اصلی و 50 کتابخانه‌ی کوچکتر در مکان‌های مختلف در سراسر وین است. در این کتابخانه بیش از 7 میلیون کتاب وجود دارد که قدیمی‌ترین آنها مربوط به شش قرن پیش است.

متاسفانه دانشگاه وین به دانشجویان خود، خوابگاه دانشجویی نمی‌دهد اما تعداد زیادی خانه‌ی دانشجویی و اقامتگاه خصوصی در سراسر شهر وجود دارد. موسسه‌ی ورزشی دانشگاه (USI) هم طیف گسترده‌ای از دوره‌های ورزشی (از ایروبیک گرفته تا مدیتیشن) را به دانشجویان فعال با قیمت بسیار مناسب ارائه می‌دهد.

دانشگاه پزشکی اینسبروک

دانشگاه اینسبروک یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای تحصیل دندانپزشکی در اتریش و سومین دانشگاه بزرگ این کشور است. این دانشگاه در سال 1665 در شهری به همین نام تاسیس شده است و هم اکنون در حدود 27 هزار دانشجو در آن در حال تحصیل هستند که 44 درصد از آنها را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. این درصد از دانشجویان خارجی نه تنها در دانشگاه‌های اتریش بلکه در دانشگاه جهان، درصد بسیار زیادی است.

با وجود آنکه تحصیل در دانشگاه اینسبورک، رایگان است با این حال برای استفاده از خوابگاه‌های آن بایستی مبلغی پرداخت کنید که بسته به امکانات آن می‌تواند متفاوت باشد. خبر خوش آنکه، انواعی از بورسیه‌های تحصیلی در این دانشگاه اهدا می‌شود. این کمک هزینه‌های تحصیلی علاوه بر دانشجویان نخبه؛ به دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا، دانشجویان کشورهای منطقه‌ی اقتصادی اروپا، دانشجویان کشور سوئیس، دانشجویان پناهنده‌ی کنوانسیون و دانشجویان برخی از کشورهای جهان سوم نیز داده می‌شود. بعلاوه برنامه‌های تحصیلی در آن علاوه بر زبان‌ آلمانی به زبان انگلیسی نیز برگزار می‌شود که کار را برای دانشجویان خارجی راحت‌تر می‌کند.

دانشگاه پاراسلسوس سالزبورگ

همانطور که در بالا خواندید، به دلیل سختی آزمون ورودی و درصد پایین حق ورود دانشجویان خارجی به دانشگاه‌‌های دولتی این کشور، رقابت سنگینی شکل می‌گیرد. از این رو یکی دیگر از گزینه‌های تحصیل دندانپزشکی در اتریش، انتخاب دانشگاه‌های خصوصی آن است. تحصیل در این دانشگاه‌ها مستلزم پرداخت هزینه است؛ از این رو رقابت کمتری برای ورود به آنها وجود دارد. یکی از بهترین دانشگاه‌های خصوصی برای تحصیل دندانپزشکی در اتریش، دانشگاه پاراسلسوس سالزبورگ است که اگرچه یک دانشگاه خصوصی است، اما از نظر سطح علمی، جایگاه خوبی در بین دانشگاه‌های اتریش دارد. در کشور اتریش این دانشگاه در رتبه‌ی هفتم و در سطح جهانی، در جایگاه 529 قرار دارد.

در این دانشگاه تحصیل دندانپزشکی در اتریش به دو زبان انگلیسی و آلمانی امکانپذیر است پس اگر هنوز به خوبی بر زبان آلمانی مسلط نشده‌اید، جای نگرانی نیست. این دانشگاه، دو شعبه دارد یکی در شهر سالزبورگ و دیگری در شهر نورنبرگ در کشور آلمان و تبادل دانشجو به راحتی بین این دو شعبه انجام می‌شود. اگرچه دانشگاه پاراسلسوس سالزبورگ یک دانشگاه جدید التاسیس ( سال 2002) محسوب می‌شود، با این حال خیلی زود توانست جایگاه خود را در بین دانشگاه‌های مطرح اتریش پیدا کند. لازم به ذکر است که مدرک این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیست و از این رو اگر می‌خواهید برای کار به کشور برگردید، نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد.

هزینه‌ی تحصیل و زندگی در اتریش

با وجود آنکه هزینه‌‌ی تحصیل دندانپزشکی در اتریش در دانشگاه‌های دولتی رایگان است؛ با این حال نباید از هزینه‌های جانبی آن غافل شد. بیشتر دانشگاه‌های این کشور در ازای ارائه‌ی خوابگاه از دانشجویان پول دریافت می‌کنند و همچنین هزینه‌ی خرید وسایل کمک تحصیلی را نیز نباید نادیده گرفت. دانشگاه‌های خصوصی شرایط متفاوتی دارند و بسته به دانشگاه، امکاناتی که در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و رشته‌ی تحصیلی، شهریه‌ی آنها می‌تواند متفاوت باشد.

کشور اتریش از نظر هزینه‌های زندگی در سطح متوسطی قرار دارد. به عنوان مثال برای اجاره‌ی یک اتاق باید هزینه‌ای در حدود 300 تا 400 یورو در ماه پرداخت کنید که بسته به شهر موردنظر، می‌تواند متفاوت باشد. حمل و نقل در این کشور نیز می‌تواند بسیار ارزان باشد. زیرا نه تنها روش‌های حمل و نقل متنوعی در اتریش وجود دارد، بلکه به دانشجویان زیر 26 سال کارت تخفیف داده می‌شود که می‌توانند از تمام وسایل نقلیه عمومی کشور با 50 درصد تخفیف استفاده کنند.

ویزای تحصیلی اتریش

برای تحصیل دندانپزشکی در اتریش شما به دریافت ویزای این کشور نیاز دارید و دریافت آن کار آسانی نیست. نه تنها مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور متفاوت است، بلکه مدت زمان صدور آن نیز نسبتاً طولانی است و بین 12 تا 18 ماه طول می‌کشد. در مرحله‌ی اول شما به دریافت نامه‌ی پذیرش از دانشگاه مدنظر نیاز دارید سپس؛ حداکثر تا 30 روز بعد از دریافت نامه فرصت دارید به همراه مدارک زیر برای دریافت ویزای تحصیلی به سفارت اتریش مراجعه کنید:

  • اصل و کپی گذرنامه
  • اصل و کپی شناسنامه
  • مدرک عدم سوء پیشینه
  • چند قطعه عکس
  • سند ازدواج در صورت تاهل
  • معرفی حساب بانکی با حداقل موجودی ده هزار یورو و اثبات تمکن مالی
  • ارائه‌ی مدرک زبان معتبر
  • ارائه‌ی اصل مدارک مقاطع تحصیلی و ریزنمرات

همه‌ی این مدارک را باید به زبان آلمانی و به صورت رسمی ترجمه کرده و تحویل سفارت دهید. مصاحبه‌ای که برای صدور این ویزا انجام می‌شود نیز سختگیرانه است و در آن تسلط فرد به زبان آلمانی سنجیده‌ می‌شود. تا قبل از سال 2017 ، همزمان با پروسه‌ی دریافت ویزا برای تحصیل دندانپزشکی در اتریش شما می‌توانستید به صورت همزمان برای ویزای همراه ( که شامل همسر و فرزند زیر 18 سال می‌شود) نیز اقدام کنید. اما از سال 2017 امکان صدور همزمان ویزاها برداشته شده و دانشجو باید پس از 6 تا 9 ماه زندگی در اتریش برای ویزای همراه درخواست بدهد. محدودیت سنی یا شکاف تحصیلی در دریافت ویزای تحصیلی اتریش اگرچه از نظر قانونی اهمیتی ندارند، اما در صدور ویزا بی‌تاثیر نیستند.

 

تحصیل دندانپزشکی در اتریش

بورسیه‌ی تحصیلی در اتریش

تحصیل دندانپزشکی در اتریش رایگان است اما باید سایر هزینه‌های تحصیلی مانند هزینه‌ی استفاده از خوابگاه را بپردازید. از این رو بورسیه‌های تحصیلی زیادی برای دانشجویان مستعد وجود دارد. شما با ارائه‌ی مدارک لازم می‌توانید فرایند دریافت بورسیه را به جریان بیاندازید. برای بهره‌مند شدن از بورسیه‌های تحصیلی در این کشور، نه تنها باید سابقه‌ی تحصیلی درخشانی داشته باشید، بلکه باید مدرک زبان معتبر نیز ارائه دهید.

بورسیه‌های مختلفی در اتریش برای مقاطع تحصیلی مختلف وجود دارد. اما یکی از معروفترین آنها بورسیه‌ی ارنست ماخ و بنیادِ بورسیه‌ی جمهوری اتریش است. دانشجویان باید قبل از درخواست برای یک بورسیه‌ی خاص، اطلاعات کاملی در مورد آن دریافت کنند زیرا هر بورسیه‌ بخش خاصی از هزینه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد و شما باید گزینه‌ی مورد نظر خود را به درستی انتخاب کنید.

سخن پایانی

تحصیل دندانپزشکی در اتریش، به دلیل سطح آموزشی بالای دانشگاه‌های این کشور و رایگان بودن تحصیل در آنها، یک فرصت بسیار استثنایی برای علاقه‌مندان به این رشته است. با این حال رقابت بر سر ورود به دانشگاه‌های این کشور بسیار بالا است و هر سال تنها می‌توانید برای یک دانشگاه درخواست دهید. از این رو اگر از سوابق علمی خود مطمئن هستید، حتماً شانستان را برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا امتحان کنید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید