لوگو صبا ویزا
تحصیل در مقطع دبیرستان در کانادا

تحصیل در مقطع دبیرستان در کانادا

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل در مقطع دبیرستان کانادا و جزئیات ثبت نام آن آشنا شوید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

امروزه خیلی از مردم کشور با توجه با شرایط موجود علاقه‌مند به مهاجرت به سایر کشورها مانند کانادا شده‌اند. یکی از راه‌های مهاجرت به این کشور مهاجرت از طریق اخذ ویزای تحصیلی است. دبیرستان‌های کشور کانادا شرایط بسیار خوبی برای دانش‌آموزان داخلی و خارجی خود فراهم کرده‌اند. اما اگر می‌خواهید برای تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان به این کشور مهاجرت کنید باید شرایط و نکات مهم درباره آن را بدانید.

کشور کانادا در شمال قاره آمریکا واقع شده است و وسعت آن تقریبا 10 میلیون کیلومتر مربع است. در واقع کشور کانادا نیمی از قاره آمریکا را اشغال کرده است و دومین کشور بزرگ دنیا از لحاظ وسعت می‌باشد. تراکم جممعیت در این کشور اندک می‌باشد، جمعیت کل مردم این کشور تنها 37 میلیون نفر است. تحصیل در کانادا می‌تواند برای شما فرصتی برای تجربه فرهنگ‌های متنوع و شرایطی ایده‌آل باشد. زبان‌های اصلی این کشور انگلیسی و فرانسوی است که در دبیرستان‌های این کشور نیز تدریس می‌شوند. تمامی این موارد و سطح کیفی بالای آموزشی در این کشور باعث شده، تا همواره تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان و دانشگاه، برای مردم سراسر جهان از جمله ایرانیان بسیار جذاب باشد.

فهرست عناوین

تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان

سیستم آموزشی کانادا، یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان است. تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان، می‌تواند راهی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های معتبر این کشور و حتی اقامت دائم در این کشور باشد. تقسیم بندی مقاطع دبیرستان در این کشور، همانند کشورهای دیگر از کلاس‌های نهم تا دوازدهم می‌باشد و از دانش‌آموزان سنین چهارده تا هجده سال در دبیرستان‌ها ثبت‌نام می‌کنند و می‌توانند دبیرستان‌های مختلف را برای تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان انتخاب کنند.

به‌طور کلی سیستم دبیرستان‌ها در کانادا به چند نوع کلی تقسیم می‌شوند، از آن‌ها می‌توان به دبیرستان‌های عمومی بین‌المللی، مدارس بین المللی خصوصی، مدارس شبانه روزی، مدارس دخترانه، مدارس پسرانه و مدارس مسیحی یا کاتولیک اشاره کرد. سیستم آموزشی در کشور کانادا به‌صورت ملی و یکپارچه نمی‌باشد و هریک از ایالات 13 گانه در کانادا به‌صورت جداگانه برای مسائل آموزشی این کشور تصمیم‌گیری می‌کنند.

در واقع مدیریت و اجرای مسائل آموزشی در کانادا، به عهده مقامات و مسئولین دولتی در هر استان می‌باشد. با این وجود تفاوت‌های بسیار کمی در سیستم آموزشی بین ایالات این کشور وجود دارد. عمده تفاوت‌های سیستم آموزشی، بین ایالات در برنامه درسی، زبان، روش‌های ارزیابی و سیاست‌های پاسخگویی می‌باشد. علاقمندان به تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان باید این موضوع را در نظر داشته باشند و از قبل درباره مدرسه مورد نظر خود تحقیقات لازم را انجام دهند.

مراحل اقدام برای تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان

برای دریافت ویزای تحصیلی و تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان مراحلی وجود دارد که باید حتما آن‌ها را طی کنید. در ادامه به معرفی این مراحل خواهیم پرداخت.

  • عقد قرارداد با یک دبیرستان بین المللی
  • تکمیل مدارک اولیه پذیرش و ارائه به دبیرستان
  • معرفی یک قیم برای دانش‌آموز
  • دریافت نامه پذیرش و پرداخت صورت‌حساب شهریه
  • ارسال مدارک بر ای دریافت ویزا

دقت داشته باشید که دبیرستان‌ها پس از دریافت کامل و بدون نقص متقاضیان، اقدام به ارسال نامه پذیرش اولیه و ارائه صورت‌حساب می‌کنند. سپس بعد از واریز تسویه صورت‌حساب از طرف دانش‌آموز، نامه اصلی را برای وی ارسال می‌کنند تا دانش‌آموز برای دریافت ویزا اقدام کند.

شرایط تحصیل برای دانش‌آموزان خارجی

تحصیل در کانادا نیازمند شرایط خاصی است که شما باید حتما این شرایط را فراهم کنید. عوامل و شرایط بسیار زیادی هستندکه می‌توان از آن‌ها نام برد اما مهم‌ترین این عوامل برای دریافت ویزای تحصیلی در کانادا، سن، نمره مدرک زبان و وضعیت مالی است. برای تحصیل در کانادا و پذیرش مدارس این کشور، دانش‌آموزان باید از شرایط تحصیلی خوبی در دو سال قبل تحصیل خود باشند و بتوانند توصیه‌نامه‌های مربوط به آن را از مدرسه قبلی خود در ایران دریافت نمایند. دانش‌آموزان باید این توصیه‌نامه را به همراه ریز نمرات و سایر مدارک لازم به مدارس و ادارات مربوط به پذیرش تحصیلی در کانادا ارسال نمایند.

در هر منطقه از کشور کانادا تعدادی از مدارس مشخص شده‌اند تا بتوانند ظرفیت‌های مناسبی را از لحاظ ارائه آموزش‌های زبان و خدمات مشاوره‌ای و تحصیلی دارا باشند. این مدارس براساس بالاترین کیفیت‌ها تعیین شده‌اند و علاقمندان به تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان می‌توانند، مدارک خود را برای هر یک از این‌ مدارس که می‌خواهند ارسال نمایند. به‌طور مثال در منطقه تورنتو 13 مدرسه، در یورک 12 مدرسه و در ونکوور در هر ناحیه بین 2-3 مدرسه بر اساس بالاترین کیفیت‌ها تعیین شده‌اند. این مدارس دارای ظرفیت بالای معلمان زبان و مشاوران تحصیلی و امکانات آموزشی بسیار زیادی هستند.

اهمیت مدرک زبان برای تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان

برای هیچ یک از کلاس‌ها در مقطع دبیرستان به جز کلاس 12، نیاز به ارائه مدرک زبان ندارید اما برای پذیرش دانش‌آموز در کلاس 12، ارائه مدرک زبان (آیلتس) اهمیت بسیار زیادی دارد و بدون آن نمی‌توانید در این کلاس ثبت‌نام کنید. دانش‌آموزان برای ثبت نام در این کلاس نیازمند داشتن مدرک آیلتس 5.5 آکادمیک هستند. حال شاید برایتان سوال پیش بیاید که اگر زمان کافی برای دریافت این مدرک کم باشد و یا امکان ارائه آن وجود نداشته باشد چه باید کرد؟

دقت داشته باشید که ارائه مدرک زبان برای ثبت نام دانش‌آموزان در کلاس 12، فقط برای مدارس دولتی این کشور ضرورت دارد. اگر توانایی ارائه این مدرک را به هر دلیلی ندارید، می‌تواند به راحتی در مدارس غیر دولتی این کشور ثبت نام کنید.

تحصیل در مقطع دبیرستان کانادا

تفاوت‌های مدارس دولتی و خصوصی

علاقمندان به تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان می‌توانند در مدارس دولتی بین المللی و خصوصی بین المللی ثبت نام کنند. اما دبیرستان‌های خصوصی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، زیرا در مدارس دولتی قیم دانش‌آموز باید در کشور کانادا ساکن باشد و همچنین همانطور که بیان شد برای کلاس دوازدهم در مدارس دولتی، دانش‌آموزان  نیاز به ارائه مدرک زبان، به مدرسه را دارند. البته لازم به ذکر است اگر والدین داشن‌آموز مجوز اقامت در کانادا را داشته باشند، تحصیل فرزندانشان در این کشور کاملا رایگان خواهد بود.

والدین و سرپرست قانونی

در برخی از ایالات کشور کانادا 18 سال و در برخی دیگر 19 سال، سن قانونی افراد می‌باشد. والدین  دانش‌آموزانی که زیر سن قانونی هستند برای تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان نیاز دارند که اثبات کنند، فرزندشان در طول زمان اقامت خود در کانادا تحت مراقبت و پشتیبانی لازم است. این مورد یکی از الزامات تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان می‌باشد. در واقع می‌توان گفت دانش‌آموزان باید دارای شرایط زیر باشند.

  • یا باید با والدین و یا سرپرست قانونی خود به کانادا مهاجرت کنند
  • یا یک سرپرست در کانادا داشته باشند و او را به عنوان قیم معرفی کنند

سرپرست دانش‌آموز نیز باید شرایطی داشته باشد تا مورد قبول قرار بگیرد. درواقع سرپرست یک شخص بزرگ سال باید باشد، که یا شهروند کانادا باشد یا اقامت دائمی کانادا را داشته باشد و مسئولیت کامل دانش‌آموز را برعهده بگیرد.

یکی دیگر از نکات مثبت در خصوص تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان این است که، یکی از والدین دانش‌آموز می‌تواند به همراه وی به عنوان همراه به کانادا مهاجرت کند و ویزای کانادا را بگیرد. البته لازم به ذکر است ویزای این همراه قبلیت دائمی شدن ندارد و همچنین همراه دانش‌آموز، اجازه کار در کانادا را ندارد.

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان

هزینه‌های تحصیلی یکی از موارد بسیار مهمی هستند که حتما باید آن را در نظر داشت. تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان مستلزم هزینه‌های متفاوتی است که در کالج‌های مختلف ممکن است طبق شرایط خاصی تغییر کند. همانطور که بیان شد دانش‌آموزان می‌توانند هم در مدارس دولتی این کشور و هم در مدارس خصوصی این کشور پذیرش شوند. هزینه‌های تحصیلی در مدارس دولتی تقریبا بین 14 تا 18 هزار دلار در سال است. اما در مدارس خصوصی و یا شبانه (Boarding school) با توجه به هزینه‌های دیگر (مانند غذا، خوابگاه، اینترنت و…)، می‌تواند بین 28  هزار دلار تا 50 هزار دلار برای هر سال تحصیلی متغیر باشد.

البته لازم به ذکر است که دانش‌آموزان می‌توانند به یک روش دیگر هم دراین کشور مشغول به تحصیل شوند. در این روش که به تحصیل به‌همراه Home Stay نیز معروف است، دانش‌آموزان می‌توانند در یک مدرسه روزانه ثبت نام کنند و در خانه با یکی از خوانواده‌های کانادایی که مورد تایید دولت کانادا است زندگی کنند.

این خانواده‌ها توسط دولت کانادا انتخاب شده‌اند و از نظر امنیت و درجه اطمینان، توسط دولت کانادا انتخاب می‌شوند. در این نوع تحصیل دانش‌آموزان می‌توانند در اتاقی مستقل با خانواده‌های کانادایی زندگی کنند و زودتر خود را با نوع زندگی کانادایی و فرهنگشان وفق بدهند. در این نوع از تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان دانش‌آموزان باید ماهانه مبلغی را به خانواده‌ها بدهند که این مبلغ چیزی حدود 600 تا 900 دلار می‌باشد. در این صورت هزینه‌های تحصیلی تقریبا چیزی حدود 15 تا 20 هزار دلار در سال خواهد بود.

تحصیل در مقطع دبیرستان کانادا

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کانادا

دانش‌آموزان برای تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان نیازمند یک سری مدارک اولیه هستند. زمان درخواست برای پذیرش در دبیرستان‌ها معمولا پاییز و بهار است. نکته قابل توجه این است که ظرفیت بری از مدارس خاص امکان دارد زودتر یا دیرتر از مهلت مشخص شده پر شود. با توجه به همین موضوع، هرچه زودتر برای درخواست خود اقدام کنید، راحت‌تر می‌توانید ایالت و شهر مورد نظر خود را انتخاب کنبد همچین گزینه‌های بیشتری از مدارس را نیز در اختیار خواهید داشت. اما به‌ طور کلی مهلت درخواست برای شروع در ماه فوریه، حدود 30 نوامبر و مهلت شروع تحصیل در پاییز در 30 ژوئن می‌باشد. مدارک مورد نیاز برای ارائه درخواست به مدارس شامل موارد زیر است:

  • ارائه پاسپورت و اسکن آن (پاسپورت باید دارای اعتبار باشد)
  • ارئه ریز نمرات سه سال اخیر دانش‌آموز
  • یک قطعه عکس 3.5 در 4.5
  • ارائه فرم پرداخت مبلغ مشخص شده برای ثبت نام در مدرسه مورد نظر
  • ارائه آدرس ، شماره تلفن و کد پستی شخص متقاضی
  • ارائه مشخصات دقیق والدین متقاضی
  • ارائه فرم ساپورتر یا حمایت کننده شخص متقاضی

مدارس معتبر و برتر در کانادا

در کشورکانادا مدارس بسیار زیادی در ایالت‌های مختلف وجود دارد اگر قصد تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان را دارید، بهتر است قبل از ارسال درخواست پذیرش، بهترین و برترین مدارس این کشور را بشناسید؛ در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

مدرسه یورک (The York School)

این مدرسه در سال 1965 در استان انتاریو کانادا و در شهر تورنتو تاسیس شده است. این دبیرستان خصوصی می‌باشد و از سال ششم تا دوازدهم، دانش‌آموز می‌پذیرد. شهریه سالیانه این مدرسه بین 18 الی 27 هزار دلار در سال می‌باشد.

آکادمی اپل بای (Appleby Colloge)

این آکادمی در سال 1911 در استان انتاریو کانادا و در شهر اوک ویل تاسیس شده است. این دبیرستان خصوصی می‌باشد و از سال هفتم تا دوازدهم، دانش‌آموز می‌پذیرد. شهریه سالیانه این آکادمی بین 30 الی 55 هزار دلار در سال می‌باشد.

آکادمی بین المللی کلمبیا

این آکادمی در سال 1979 در استان انتاریو کانادا و در شهر همیلتون تاسیس شده است. این دبیرستان کلیه دوره‌های روزانه و شبانه را برای سنین مختلف را ارائه می‌دهد. شهریه سالیانه این آکادمی متغیر است و باید طریق وب‌سایت این کالج از شهریه سالانه مطلع شوید.

دبیرستان پتیسون

این مدرسه در سال 2003 در استان بریتیش کلمبیا کانادا و در شهر ونکوور تاسیس شده است. این دبیرستان خصوصی می‌باشد و از سال هشتم تا دوازدهم، دانش‌آموز بین المللی می‌پذیرد. شهریه سالیانه این مدرسه بین 17 الی 25 هزار دلار در سال می‌باشد.

دبیرستان بادول

این مدرسه در سال 1991 در استان بریتیش کلمبیا کانادا و در شهر ونکوور تاسیس شده است. این دبیرستان شبانه‌روز و مختلط می‌باشد و از سال هشتم تا دوازدهم و همچنین دوره پیش دانشگاهی، دانش‌آموز می‌پذیرد. شهریه سالیانه این مدرسه بین 18 الی 27 هزار دلار در سال می‌باشد. این مدرسه به علت تنوع ملیتی دانش‌آموزان و برنامه‌های گوناگون آموزشی محیطی مطلوب دارد.

البته لازم به ذکر است مدارس و آکادمی‌های دیگری هم در این کشور وجود دارد که در اینجا به معروف‌ترین و برترین موارد در میان آن‌ها آشاره شد. از میان دبیرستان‌های ذکر شده، دبیرستان بادول و پتیسون شرایط بسیار ایده‌آلی را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند و هر ساله افراد زیادی برای تحصیل در این مدارس درخواست ارسال می‌کنند.

اقامت پس از تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی

یکی از ویژگی‌ها خوب تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان، امکان گرفتن اقامت دائم پس از آن است. در واقع خیلی از افراد از این راه برای اقامت دائمی در کانادا استفاده می‌کنند. پس از تحصیل در مدارس کاناداف افراد می‌توانند به راحتی وارد دانشگاه شوند یا کار پیدا کنند. افرادی که بتوانند در این کشور مشغول به کار شوند بعد از سه سال و پرداخت مالیات می‌توانند برای اقامت دائم درخواست بدهند. روشس‌های مختلفی برای گرفتن اقامت دائم در کانادا پس از تحصیل وجود دارد که در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم.

  • روش اکسپرت انتری (Express entry)
  • روش اسکیل ورکر (Skilled Worker)
  • روش PEQ (البته این روش تنها مخصوص استان کبک می‌باشد.)

کانادا جز کشورهایی است که تحصیل یکی از امتیازهای خوب برای دریافت اقامت دائم یا تابعیت می‌باشد و تحصیل می‌تواند شانس افراد را برای  اخذ تابعیت این کشور بیشتر کند. پس از تحصیل اگر متقاضیان بتوانند 4 سال از 5 سال را در این کشور بمانند و سپس می‌توانند برای اقامت درخواست دهند.

سخن پایانی

اگر قصد تحصیل در کشورهای خارجی را دارید، کانادا می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان مزایای آموزشی بسیار زیادی دارد و پس از آن نیز به راحتی می‌توانید برای ورود به دانشگاه‌های این کشور و اخذ تابعیت درخواست بدهید و زندگی بسیار ایده‌آلی را در این کشور مرفه و پیشرفته داشته باشید. مجموعه صبا ویزا همواره قصد دارد تا با ارائه بهترین خدمات مهاجرتی شما را در این مسیر کمک کند تا به آرزوهای خود برسید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 3 میانگین: 4.7]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید