لوگو صبا ویزا
تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی در فرانسه و جزئیات ثبت نام در دانشگاه‌های کانادا به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.
  • نوع خدمات:پذیرش تحصیلی
  • مدرک زبان:فرانسوی یا انگلیسی
  • مقاطع:کارشناسی، ارشد، دکترا
  • کشور:مقصد فرانسه
مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

فرانسه از مهمترین کشور‌های اروپا و جهان به حساب می‌آید و تحصیل در فرانسه نیز به دلایل مختلف مثل وجود صنایع فعال، وضعیت اشتغال و اقتصاد مناسب و مدیریت پیشرو مورد توجه است. جمعیت فرانسه چیزی حدود 60 میلیون نفر است که  اکثریت قاطع آنها مسیحی هستند و مابقی به ترتیب پیرو اسلام، یهود و سایر ادیان و فرقه‌ها هستند. کشور فرانسه با وجود حضور اقشار گوناگون فرهنگی و اقوامی با نژاد‌ها و رنگ‌های مختلف، به مهد تمدن جهان معروف است و به عنوان یک کشور دموکراتیک شناخته می‌شود. فرانسه همواره از مدعیان آزادی‌های فردی و اجتماعی و حقوق برابر میان انسان‌ها بوده است که این موضوع نیز در اقدام افراد مختلف از سراسر جهان برای کار، زندگی و تحصیل در فرانسه موثر است. در این مطلب از صبا ویزا، هر آنچه لازم است درباره تحصیل در فرانسه بدانید را آورده‌ایم.

فهرست عناوین

شرایط کلی تحصیل در فرانسه

تحصیلات دانشگاهی در فرانسه به دلایل زیادی محبوب است. به طورکلی دانشگاه‌های فرانسه یکی از مقاصد اصلی دانشجویان مهاجر در سراسر دنیا هستند. مهاجرت به فرانسه برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه برای بسیاری از دانشجویان ایرانی جذاب است. برعکس سیستم دانشگاهی ایران، در فرانسه دانشگاه‌ها برای جذب دانشجو، کنکور یا آزمون سراسری برگزار نمی‌کنند. حتی رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه‌های فرانسه با کنکور دانشجو نمی‌گیرند.

دانشگاه‌های فرانسه برای ثبت‌نام دانشجویان در رشته‌های تحصیلی گوناگون، از آنها مدارک تحصیلی‌شان را تحویل می‌گیرد و بعد از بررسی نتیجه را به آنها اعلام می‌کند. نکته‌ای که بد نیست بدانید این است که خود فرانسوی‌ها تمایل زیادی به تحصیلات دانشگاهی ندارند و درصد زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند، پس برای قبولی در دانشگاه‌های این کشور و تحصیل در فرانسه مسیر خیلی دشواری درپیش ندارید.

تحصیل در فرانسه

اهمیت زبان در دانشگاه‌های فرانسه

نکته بسیار کلیدی در فرآیند قبولی و جذب شما در دانشگاه‌های فرانسه، مساله زبان فرانسوی است. واقعیت این است که فرانسوی‌ها روی زبان خودشان تعصب دارند و تسلط به آن را از ملاک‌های اساسی برای پذیرش دانشجویان و مهاجرین قرار می‌دهند. برطبق این روال، دانشگاه‌های فرانسه نیز بیشتر رشته‌های تحصیلی و دروس آنها را به زبان فرانسوی آموزش می‌دهند و به جز تعداد محدودی رشته‌های انگلیسی زبان، در اکثر دانشکده‌ها و کلاس‌های درس دانشگاه‌های این کشور زبان فرانسوی حکمرانی می‌کند. پس شما برای تحصیل درهر دوره تحصیلی در دانشگاه‌های فرانسه باید مدرک معتبر زبان فرانسوی خود را به دانشگاه ارائه دهید.

مزایای تحصیل در فرانسه

گذراندن دوران تحصیلی در فرانسه به‌خصوص در مقاطع دانشگاهی دارای مزیت‌هایی است که هرساله سیلی از دانشجویان سراسر دنیا را به سمت خود می‌کشاند. در این بخش می‌خواهیم به چند مورد از این مزیت‌ها اشاره کنیم و هر کدام را به طور مختصر شرح دهیم.

بهره‌مندی از وام‌های دانشجویی

یکی از مزایای مهم تحصیل در فرانسه و دانشگاه‌های آن امکان استفاده از کمک‌هزینه‌ها و وام‌های دانشجویی است که صندوق‌های حمایتی و رفاهی دانشگاه تامین می‌کند. استفاده از این وام‌ها پیچیدگی خیلی زیادی ندارد و به کسانی که نیازمند دریافت این تسهیلات باشند تعلق می‌گیرد. دانشگاه‌های فرانسه با هدف حمایت هرچه بیشتر از دانشجویان و حفظ تمرکز آنها برروی مسائل علمی و تحقیقاتی خود، کمک‌هزینه‌های مالی مختلفی را به آنها اعطا می‌کند که بعضی از آنها ممکن است بلاعوض باشد و نیازی به برگرداندن آنها نباشد.

تحصیل در یک محیط آزاد با اختیارات بالا

دانشگاه‌های فرانسه امکانات زیادی برای دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در این کشور آماده کرده‌اند که در دوران تحصیل به آنها کمک زیادی می‌کند. در واقع دانشجویان می‌توانند از منابع عظیم علمی در کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و منابع اطلاعاتی و آماری دیگر استفاده کنند تا در پروسه تحصیل و تحقیقات خود به مشکل نخورند.

معتبرترین مدرک تحصیلی جهان

دانشگاه‌ها فرانسه با مدارج علمی بسیار بالا و سطح سواد آکادمیک و عملی فوق‌العاده، از گذشته تا به امروز جزو معتبرترین دانشگاه‌های موجود جهان محسوب می‌شوند و تحصیل در فرانسه و گرفتن مدرک فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های آن به مراتب در رزومه و جایگاه اجتماعی شما تاثیرگذار است. شما با داشتن مدرک علمی از دانشگاه‌های معتبر فرانسه، در همه محافل علمی موردتوجه قرار می‌گیرید و حساب ویژه‌ای روی شما می‌کنند. مدارک علمی صادر شده از سوی دانشگاه‌های فرانسه برای دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف، تقریبا در همه جای دنیا به راحتی ترجمه و معادل‌سازی می‌شوند.

تحصیلات دانشگاهی ارزان

فرانسه به دلیل دولتی بودن بیشتر دانشگاه‌هایش و تامین هزینه‌های آنها توسط دولت، دارای یکی از ارزان‌ترین سیستم‌های آموزشی دانشگاهی در اروپا است. در واقع دانشجویان فرانسوی که اصلا نیازی به پرداخت شهریه ندارند و فقط یک سری هزینه‌های جانبی کوچک را پرداخت می‌کنند. اما اوضاع برای دانشجویان خارجی هم بد نیست و آنها هم برای تحصیل در فرانسه به نسبت به اکثر دانشگاه‌های دیگر دنیا و اروپا هزینه کمتری را به دانشگاه‌ها به عنوان شهریه پرداخت می‌کنند.

نظام آموزشی در فرانسه

بحث آموزش علم در فرانسه مربوط به عصر حاضر نیست و ریشه‌ای قدیمی دارد. در واقع آموزش در فرانسه از حدود 200 سال پیش شروع شده و باگذشت زمان دچار تغییر و تحول‌هایی شده است که نتیجه آن نام آموزشی کنونی این کشور است. نظام آموزشی فرانسه، افراد را مجبور می‌کند که در سنین کودکی تا نوجوانی حتما به تحصیل بپردازند. در واقع تحصیل در فرانسه در مقاطع ابتدایی و راهنمایی اجباری و رایگان است و سیستم آموزشی فرانسه در این مقاطع به‌شدت سختگیر است و کمتر به دنبال ایجاد نوآوری در آموزش است.

سیستم آموزشی دانشگاهی

در مقطع دانشگاه اما فرانسه اجباری برای تحصیل ندارد و هرکس به میل خود می‌تواند درآنها شرکت بکند. دانش‌آموزان فرانسوی برای حضور در دانشگاه و تحصیل در رشته‌های تحصیلی مختلف باید در آزمون‌های ورودی مختلف شرکت کنند و نمره قبولی در آن را کسب کنند. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی فرانسه برای شهروندان آن تقریبا رایگان است. تعداد دانشگاه‌های فرانسه نسبتا زیاد است و تقریبا در همه شهر‌ها یک یا دو دانشگاه وجود دارد. دوره های کارشناسی به صورت 3 ساله، کارشناسی ارشد 2 ساله و دکتری هم به‌صورت 4 ساله برگزار می‌شود و بسته به نوع رشته تحصیلی، شیوه آموزش عملی یا تحقیقاتی است.

دانشگاه‌های برتر فرانسه

کشور فرانسه در زمینه تحصیلات دانشگاهی امکانات را برای علاقه‌مندان به این حوزه فراهم کرده است. در واقع هرکس که قصد تحصیل در فرانسه را داشته باشد، انتخاب‌هایش محدود به یک یا دو دانشگاه نیست و می‌تواند متانسب با هدف، رشته تحصیلی و تمایلات و علاقه خود یک دانشگاه را انتخاب کند و دوران تحصیل خود را در آنجا بگذراند. تحصیلات دانشگاهی در فرانسه ریشه خیلی قدیمی دارد و این کشور جزو نخستین کشورها در تاسیس دانشگاه در اروپا است. در این بخش به معرفی چند مورد از بهترین دانشگاه‌های کشور فرانسه می‌پردازیم.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربون (sorbonne) از مشهورترین دانشگاه‌های جهان است و به احتمال زیاد اسم آن تاکنون به گوش شما نیز خورده است. دانشگاه سوربن که یکی از گزینه‌ها برای تحصیل در فرانسه است، به‌نام دانشگاه پاریس هم شناخته می‌شود ودر واقع زیرشاخه یکدیگر به‌شمار می‌روند. دانشگاه سوربن از دانشکده‌های مختلف و متعددی تشکیل شده ‌است که هر کدام ازاین دانشکده‌ها در زمینه خود جزو معتبرترین‌های جهان‌اند. دانشکده علوم انسانی این دانشگاه بارشته‌های مختلفی مثل فلسفه، اقتصاد، جامعه‌شناسی، روانشناسی و ادبیات دردنیا سرآمد است و جزو مراجع این حوزه‌ها به‌شمار می‌رود.

رشته‌های دیگر درحوزه‌های پزشکی و مهندسی نیز در این دانشگاه تدریس می‌شوند وبرای تحصیل درهیچکدام از این رشته‌ها نیاز به شرکت درآزمون نیست. جالب است بدانید که درحال حاضر نزدیک به 40هزار دانشجو دردانشکده‌های مختلف دانشگاه سوربن پاریس مشغول به تحصیل در فرانسه هستند و جایگاه این دانشگاه دررتبه‌بندی‌های متداول نظرسنجی‌ها معمولا زیر 100 است

تحصیل در فرانسه

.

دانشگاه پاریستک

داشنگاه پاریستک (paristech)یک دانشگاه تازه‌تاسیس است اما قدمت آن به 100 سال قبل برمی‌گردد. دلیل این تناقض این است که پاریستک از حدود صد سال پیش در حوزه علم و آموزش فعالیت داشته است اما یکپارچه شدن فعالیت‌های این موسسه آموزشی است در سال 2007 باعث شد که به‌صورت رسمی به یک دانشگاه تبدیل شود و یک دانشگاه تازه تاسیس به شمار بی‌آید. این دانشگاه که به موسسه فناوری پاریس نیز مشهور است، به‌طور تخصصی درحوزه‌های مهندسی و رشته‌های تحصیلی فنی مربوط به آن فعالیت می‌کند. این دانشگاه به نوعی غیرانتفاعی به‌حساب می‌آید و تعداد دانشجویان این دانشگاه هر ساله نزدیک به 15 هزارنفر است. دانشگاه پاریستک به‌صورت کامل در یک مکان متمرکز نیست و پردیس‌های آموزشی آن در چند شهر مختلف فرانسه مثل پاریس، مون پلیه و… وجود دارند و دانشجویان می‌توانند هر کدام از آن‌ها را برای تحصیل در فرانسه انتخاب کنند.

تحصیل در فرانسه

دانشگاه پی اس ال فرانسه (PSL)

این دانشگاه با اینکه در سال 2010 پایه‌گذاری شده است و زمان زیادی ازتاسیس آن نمی‌گذرد، جزو بهترین دانشگاه‌های جهان است و درچند سال اخیر درمیان دانشگاه‌های فرانسه نیز رتبه نخست را دررده‌بندی‌ها تصاحب کرده است. دانشگاه پی اس ال به‌دلیل سیستم آموزشی جدید و پیشرو توانسته است بهره‌وری دانشجویان را افزایش دهد و نتایج بهتری خلق کند.

تحصیل در فرانسه

این دانشگاه بابرگزاری کلاس‌های چندنفره کوچک و ایجاد حس کارگروهی درمیان دانشجویان و استاید، و اجرای متد آموزش همراه کار عملی توانسته است نتایج بهتر علمی و عملی در پروژه‌های مختلف به دست ‌آورد و تحصیل در فرانسه را جذابتر کند. دانشگاه پی اس ال یک دانشگاه دولتی است که از دانشجویانی از تمام اقشار فرهنگی، نژادی و مذهبی استقبال می‌کند. برای شرکت در دوره‌های آموزشی این دانشگاه بهتر است به زبان فرانسه تسلط داشته باشید، چون رشته‌های انگلیسی زبان در این دانشگاه زیاد نیستند.

مراحل ثبت‌نام و جذب دانشگاه‌های فرانسه

برای تحصیل در فرانسه نیازی به شرکت در کنکور ندارید و همانطور که گفتیم دانشگاه‌های فرانسه برای جذب دانشجو از آزمون سراسری یا کنکور‌های متمرکز استفاده نمی‌کنند. در واقع سیستم جذب دانشجو در همه دانشگاه‌ها به خودشان واگذار شده است و اکثر آن‌ها با بررسی مدارک تحصیلی و سوابق فرد متقاضی، به تصمیم برای ثبت‌نام یا عدم جذب او می‌رسند. این امر موجب تفاوت سلیقه‌ها و نگرش دانشگاه‌ها با یکدیگر در زمینه ثبت‌نام دانشجویان شده است. در واقع هر دانشگاهی در فرانسه برای پذیرش دانشجو در رشته‌های تحصیلی مختلف مدارک خاصی را از او درخواست می‌کند و این مدارک همیشه یکسان نیست و شرایط پذیرش هردانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت است.

زمان جمع‌آوری و ارسال مدارک

برای ثبت‌نام در همه رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و تحصیل در فرانسه باید به سایت دانشگاه موردنظر بروید و از زمان شروع ثبت‌نام و پذیرش برای ترم جدید تحصیلی آگاه شوید. همچنین دقت کنید که سایت دانشگاه موردنظر برای رشته تحصیلی که مدنظر شما است چه مدارک و سوابقی را برای پذیرش دانشجو می‌خواهد. سپس شما شروع به جمع‌آوری مدارک لازم برای ثبت‌نام می‌کنید و درزمان مشخص شده از سوی دانشگاه، آنها را از راه‌های مختلف (پست بین‌المللی، ایمیل، فکس و…) به دانشگاه می‌رسانید. دانشگاه پس از انجام بررسی‌های لازم برروی سوابق تحصیلی و علمی شما، به شما اعلام می‌کند که در فرآیند ثبت‌نام دانشگاه پذیرفته شده‌اید یا خیر.

اخذ ویزای دانشجویی

آخرین مرحله برای رفتن به فرانسه و تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، مراجعه به سفارت فرانسه برای گرفتن ویزا و اجازه سفر به این کشور است در حقیقت شرط پیشنیاز برای حضور در سفارت فرانسه و اقدام برای گرفتن ویزا، قبولی در دانشگاه‌های این کشور و نشان دادن مدارک پذیرش از سوی آنان است. شما ابتدا از سفارت یا موسسات وابسته به سفارت درخواست وقت ملاقات می‌کنید. سپس در وقت مقرر شده از سوی سفارت در آنجا حضور می‌یابید و مدرک پذیرفته شدن خود در یکی از دانشگاه‌ها فرانسه را به همراه مدارک دیگر که از سوی آنها اعلام می‌شود، به سفارت تحویل می‌دهید و بعد از مدت مشخصی ویزای شما صادر می‌شود و برای مدت مشخصی می‌توانید به فرانسه بروید و برای تحصیل در فرانسه در آنجا ساکن شوید.

همراه دانشجو

نکته مهمی که باید بدانید این است که اگر شما متاهل هستید و می‌خواهید همسر و فرزندان و اگر مجرد هستید، خانواده خود را  همراه با خودتان برای تحصیل در فرانسه به آنجا ببرید، می‌توانید این کار را انجام دهید. در واقع شما با پذیرفته شدن در یکی از دانشگاه‌ها فرانسه برای تحصیل، می‌توانید همزمان با خودتان برای خانواده خود نیز اقدام به دریافت ویزا کنید. البته درنظر داشته باشید که وقتی تعدادتان بالاتر می‌رود، باید مبلغ بیشتری برای اثبات تمکن مالی‌تان به سفارت فرانسه ارائه دهید و همچنین اقوام شما در آنجا نمی‌توانند مثل مردم عادی شغل به‌دست بی‌آورند و کسب درآمد کنند و در این مورد با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند.

مدارک موردنیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه

تحصیل در فرانسه نیازمند ارائه یک سری مدارک و سوابق از شخص است که بعضی از این مدارک برای خود دانشگاه مهم هستند و بعضی دیگر برای دولت فرانسه که توسط سفارت این کشور از شما درخواست می‌شود. همانطور که گفتیم همه دانشگاه‌ها در فرانسه مدارک یکسانی از شما نمی‌خواهند و هر دانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت است اما به صورت عمومی برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه به مدارک زیر نیاز دارید.

مدارک عمومی مورد نیاز دانشگاه

  • مدرک دیپلم و ریزنمرات دروس دبیرستان
  • مدرک معتبر زبان فرانسه یا انگلیسی
  • مدارک شناسایی (عکس پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی و …)
  • رزومه تحصیلی و سوابق علمی خود مانند شرکت در المپیاد‌های گوناگون علمی
  • سوابق کاری و عملی درصورت داشتن (برای مقاطع ارشد و دکتری)
  • انگیزه‌نامه، در واقع باید هدف خودتان را برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه برای آن‌ها شرح دهید.
  • توصیه‌نامه از استاد (درصورت وجود داشتن)

توجه داشته باشید که علاوه بر مدارک فوق، برای قانع‌کردن سفارت فرانسه برای تحصیل در فرانسه باید مدارکی که نشان‌دهنده تمکن مالی شما باشد را هم به آن‌ها ارائه کنید. در واقع دولت فرانسه باید مطمئن باشد که شما به اندازه مخارج یک سال فرانسه، اندوخته مالی دارید و در کشور فرانسه به مشکل نمی‌خورید.

شهریه دانشگاه در فرانسه

هزینه تحصیلات دانشگاهی در فرانسه در تمام مقاطع برای شهروندان فرانسوی و بعضی کشور‌های اتحادیه اروپا بسیارپایین است و رایگان محسوب می‌شود در واقع این افراد باید مبلغ ناچیزی بابت مخارج جانبی و شهریه سالانه خود پرداخت کنند که حدودا 400 یورو در سال می‌شود. دانشجویان دیگر که از کشور‌های غیراروپایی برای تحصیل در فرانسه به دانشگاه‌های این کشور می‌آیند، باید سالانه نزدیک به 3 هزاریورو درمقطع لیسانس و 4 هزاریورو در مقطع کارشناسی ارشد به‌عنوان شهریه به دانشگاه‌ها بپردازند. درمقطع دکتری نیز به علت جایگاه تحقیقاتی، دانشجویان مبلغ کمی درحدود 500 یورو به عنوان شهریه به دانشگاه پرداخت می‌کنند. دقت کنید که این مبالغ در مقایسه با سایر کشور‌های دنیا پایین است و تحصیلات دانشگاهی در فرانسه نسبت به بقیه کشور‌ها ارزان است.

خوابگاه دانشجویی در فرانسه

برای انتخاب محل سکونت در هنگام تحصیل در فرانسه ، انتخاب‌های متعددی دارید. در واقع خود دانشگاه‌ها خوابگاه‌هایی را برای استفاده دانشجویان در اختیار آنان می‌گذارد که معمولا هزینه خیلی کمی دارند (حداقل 200 یورو) و علاوه بر این دانشجو می‌تواند درخوابگاه‌های نیمه‌خصوصی و خصوصی مربوط به دانشگاه نیز سکونت داشته باشد که هزینه آن بسته به نوع محله، مساحت، تعداد اتاق خواب و… می‌تواند تا 700 یورو افزایش یابد. بعضی از دانشجو‌ها نیز ترجیح می‌دهند به‌جای استفاده از خوابگاه دانشجویی، به سطح شهر بروند و یک خانه نقلی و کوچک اجاره کنند. این مورد نیز می‌تواند بین 300 تا 800 یورو ماهیانه برای دانشجو هزینه داشته باشد.

بورسیه تحصیلی در فرانسه

بورسیه تحصیلی یک نوع کمک هزینه تحصیلی است که تحت شرایطی به دانشجو‌ها اعطا می‌شود. دانشگاه‌های فرانسه با شهریه پایینی که دریافت می‌کنند درهمان ابتدا کمک مالی بزرگی به دانشجو کرده‌اند اما به جز آن با کمک‌های مالی که در قالب بورسیه تحصیلی به دانشجو‌های درحال تحصیل در فرانسه ارائه می‌دهد نیز از آنان حمایت می‌کند.

بورسیه‌های تحصیلی در فرانسه بیشتر توسط موسسات وابسته و زیرمجموعه دانشگاه ارائه می‌شود. به‌این صورت که دانشجو برای آنها درخواست می‎‌فرستد و این موسسات وضعیت تحصیلی و رزومه دانشجو را بررسی می‌کنند و به او پیشنهاد می‌دهند در ازای انجام یک پژوهش تحقیقاتی یا کمک به یک پروژه علمی، مبلغ مشخصی را دریافت کند. این مبالغ معمولا برای تامین هزینه‌های زندگی دانشجو کافی است و دغدغه‌های مالی او را برطرف می‌کند.

بیمه تحصیلی در فرانسه

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب تحصیل در فرانسه که به‌طور عام شامل حال همه دانشجویان در این کشور می‌شود، بهره‌مندی از طرح بیمه درمانی عمومی است. فایده این بیمه این است که حدود 60 درصد از هزینه‌های درمانی که شخص مجبور به پرداخت آن می‌شود را به حساب او بازمی‌گرداند. برای استفاده از این بیمه نیاز به پرداخت هیچ پولی نیست و به‌طور رایگان در اختیار عموم دانشجویان قرار می‌گیرد و برای اینکه شخص تحت پوشش این بیمه قرار بگیرد فقط باید در سایت مخصوص آن که از طرف دانشگاه اعلام می‌شود ثبت‌نام کند. این بیمه تا چند سال پیش فقط شامل حال دانشجویان فرانسوی و اروپایی بود اما در پنج شش سال گذشته به دانشجویان بین‌المللی و خارجی نیز خدمت‌رسانی می‌کند.

رشته‌های تحصیلی پردرآمد در فرانسه

در کشور فرانسه مرخ بیکاری کل مردم نزدیک به 10 درصد است و این واقعیت به این معنی است که تقریبا همه افرادی که جویای کار هستند، می‌توانند متناسب با توانایی‌های خود یک شغل مناسب برای خود پیدا کنند و در آن مشغول شوند. علاوه براین، میانگین درآمد شغل‌ها پایین نیست و کفاف زندگی افراد را می‌دهد. درآمد افراد می‌تواند متناسب با نوع کار و تخصص آنها تغییر کند و طبیعتا بعضی حرفه‌ها از بقیه پردرآمدتر از بقیه هستند. در این بخش به چند مورد از رشته‌های تحصیلی پردرآمد که می‌توانید پس از تحصیل در فرانسه در آنها مشغول به‌کار شوید اشاره می‌کنیم و آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی

در فرانسه به‌دلیل نیاز عمومی که به خدمات درمانی و پزشکی وجود دارد، رشته‌های پزشکی برای تحصیل در فرانسه مورد توجه هستند و درآمد بیشتری دارند. دانشجو پس از تحصیل در رشته‌های پزشکی یا دندانپزشکی در دانشگاه و گذراندن دوره‌های کارآموزی، می‌تواند در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی مشغول به کار شوند و حقوق نزدیک به 9 هزار یورو در ماه دریافت کنند. این میزان حقوق برای یک پزشک، از میانگین دستمزد کل جامعه فرانسه (4 هزاریورو در ماه) بیشتر است و طبیعتا زندگی مرفه‌تری را تجربه می‌کنند.

رشته‌های حقوقی و قضایی

کشورفرانسه به دلیل اینکه یکی از کشورهای صاحب نظر در زمینه مسائل حقوقی به‌شمار می‌رود، برای افراد مشغول در حوزه‌های قضایی و وکالت ارزش بالایی قائل است و این فرهنگ درمیان مردم فرانسه نیز جا افتاده است. تحصیل در فرانسه و دررشته‌های حقوقی دانشگاه‌های فرانسه از این جهت حائزاهمیت است که وکالت در فرانسه طبیعتا با قانون فرانسه انجام می‌شود و فرد باید مدرک قانونی برای وکالت در حوزه قضایی فرانسه (مطابق با قانون اساسی این کشور) داشته باشد. درآمد وکلا و قضات فرانسه در سطح بالایی نسبت به درآمد اکثر مشاغل و رشته‌ها قرار دارد و حتی افراد مبتدی در این حوزه، که تازه مجوز کار گرفته باشند هم درآمدی بالاتری نسبت به میانگین درآمد جامعه (بیشتر از 4 هزاریورو درماه) دارند.

رشته‌های مهندسی

رشته‌های فنی و مهندسی (به‌خصوص برنامه‌نویسی و حوزه IT) به دلیل صنعتی بودن کشور فرانسه به‌شدت خواهان دارند و درخواست‌های جذب کارمند و نیرو برای موقعیت‌های شغلی مربوط به آن زیاد است. این محبوبیت و گنجایش زیاد بازار کار آن در فرانسه موجب شده است که خیلی از افرادی که قصد تحصیل در رشته‌های کامپیوتری و برنامه‌نویسی را دارند، تحصیل در فرانسه را برای گذراندن دوران تحصیلات دانشگاهی خود انتخاب کنند. یک متخصص حوزه IT در فرانسه به طور میانگین می‌تواند 7 هزاریورو درآمد کسب کند که رقم خوبی محسوب می‌شود.

شرایط سنی برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه

اقدام برای تحصیل در فرانسه درمقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه‌ها با محدودیت‌های سنی مواجه است و همه آدم‌ها با هرسن و سالی نمی‌توانند برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های فرانسه اقدام کنند. در حقیقت در کشور فرانسه، دانشگاه‌ها برای ثبت‌نام در مقطع کارشناسی افراد زیر 22 سال، درمقطع کارشناسی‌ارشد زیر 26 سال و در مقطع دکتری نیز افراد زیر 33 سال را می‌پذیرند. این سنین برای هر دانشگاه متفاوت است و برای اطلاع دقیق از شرایط هر دانشگاه بهتر است سایت آن را بررسی کنید.

مدرک زبان برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه

کشور فرانسه جزو معدود کشورهایی است که بدون داشتن مدرک زبان، شانس پذیرفته شدن در دانشگاه‌های آن را دارید. اکثر دروس و رشته‌های موجود برای تحصیل در فرانسه به زبان فرانسوی ارائه می‌شوند و با تسلط به زبان فرانسه، قطعا مسیر بسیار هموارتری در انتظار دانشجو است. اما دانشگاه‌های فرانسه این امکان را نیز فراهم کرده‌اند که بتوانید بدون داشتن مدرک زبان فرانسه در آنها ثبت‌نام کنید و بعد از تکمیل فرآیند ثبت‌نام و گرفتن ویزای تحصیلی از سفارت فرانسه، در دوره‌های فشرده آموزش زبان فرانسه شرکت کنید و بعد از آموختن این زبان در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاهی مشغول به تحصیل شوید.

تحصیلات لیسانس با زبان فرانسه

رشته‌های تحصیلی مختلف در مقطع لیسانس در کشور فرانسه فقط به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند و امکان تحصیل در آنها با زبان‌های دیگر مثل انگلیسی فراهم نیست و تسلط به زبان فرانسه پیش‌نیاز است.

تحصیلات فوق لیسانس به زبان فرانسه و انگلیسی

سیستم آموزشی در دانشگاه‌های فرانسه این امکان را برای دانشجویان مختلفی که می‌خواهند به زبان انگلیسی تحصیل کنند فراهم کرده است که بتوانند با پرداخت هزینه‌های مربوطه (که کم هم نیست) در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه‌های این کشور درس بخوانند. بخشی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که مشغول تحصیل در فرانسه هستند، از این امکان استفاده می‌کنند که البته اکثر آنها قصد ماندن و کارکردن در فرانسه پس از دوران تحصیل را ندارند. اگر وضع مالی خوبی دارید و می‌خواهید پس از دوران تحصیل خود به ایران بازگردید، این راه مناسبی برای شما است.

تحصیلات دکتری به زبان فرانسه و انگلیسی

مقطع دکتری در ساختار تحصیل در فرانسه بیشتر جنبه تحقیقاتی و علمی دارد و افراد مشغول در آن معمولا برروی مسائل مشخصی که با دانشگاه به توافق رسیده‌اند تحقیق می‌کنند و نتایج را به دانشگاه ارائه می‌دهند و به همین دلیل تسلط به زبان فرانسه برای شرکت در دوره‌های دکتری در دانشگاه‌های فرانسه الزامی نیست و دانشجویان دکتری می‌توانند با هزینه خیلی کم به زبان انگلیسی در فرانسه تحصیل کنند.

تحصیل به زبان فرانسه بهتر است

توصیه کلی ما این است که برای تحصیل در فرانسه به زبان فرانسوی تسلط داشته باشید و سراغ روش‌های دیگر نروید. این موضوع دلایل مختلفی دارد، ازجمله اینکه:

شما علاوه براینکه در فرانسه تحصیل می‌کنید، درحال زندگی کردن در آنجا هم هستید و نیاز دارید با آدم‌های مختلف ارتباط برقرار کنید و نیاز‌هایتان را برطرف کنید. استفاده از زبان دیگری مانند انگلیسی ممکن است در ابتدای مسیر تحصیل کار شما را ساده‌تر کند اما در ادامه برای شما مشکل ساز می‌شود زیرا مردم فرانسه کمی روی زبان رسمی‌شان تعصب دارند و تمایلی به استفاده از زبان انگلیسی ندارند. ضمن اینکه اگر بعدا تصمیم بگیرید در فرانسه بمانید و مشغول کار شوید، تسلط به زبان فرانسه قطعا ضروری است. همچنین در نظر بگیرید که تحصیل به زبان فرانسه ارزان‌تر است و مخارج شما را پایین می‌آورد.

کار حین تحصیل

سیستم آموزشی دانشگاه‌های فرانسه به دانشجویان این فرصت را می‌دهد که در حین گذراندن دوران تحصیل خود، آموخته‌های خود را به‌صورت عملی نیز به کار بگیرند و با این کار هم یادگیری آنها عمیق‌تر و کاربردی‌تر می‌شود و هم می‌توانند درآمد کوچکی از این راه داشته باشند که به عنوان یک کمک خرج در دوران تحصیل به دردشان می‌خورد. دانشجویان مشغول تحصیل در فرانسه درمقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اجازه دارند 20 ساعت در هفته کار نیمه وقت انجام دهند. دانشجویان مقطع دکتری نیز می‌توانند با گرفتن پست استادیار در دانشگاه، همزمان با تحصیل از دانشگاه حقوق دریافت کنند.

اقامت پس از تحصیل در فرانسه

هدف بسیاری از دانشجویانی که برای تحصیل در فرانسه یه آنجا می‌روند این است که بتوانند در فرانسه بمانند و در آنجا زندگی کنند. این امر تحت شرایطی امکان‌پذیر است. در واقع دانشجو باید چند ماه قبل از پایان دوره تحصیلی‌اش، درخواست ویزای دانشجویی موقت کند. این ویزا به دانشجو اجازه می‌دهد که پس از پایان تحصیلاتش حدودا 1 سال در فرانسه بماند و به‌دنبال کار بگردد و در شغلی مربوط با رشته تحصیلی‌اش مشغول به کار شود و حقوق دریافت کند. اگر شخص توانست در این مدت همچین شغلی پیدا کند، ویزای او به ویزای کاری تغییر می‌کند و می‌تواند در فرانسه بماند و مشغول کار و زندگی شود.

تحصیل در فرانسه

سوالات متداول در زمینه تحصیل در فرانسه

در این بخش به برخی از سوالات پرتکرار شما در رابطه با تحصیل در فرانسه پاسخ می‌دهیم.

آیا تحصیلات دانشگاهی در فرانسه رایگان است؟
بله؛ تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه برای شهروندان فرانسوی رایگان است، اما دانشجویان خارجی باید هزینه کمی بابت آن بپردازند.
بدون مدرک زبان می‌توان در دانشگاه‌های فرانسه ثبت‌نام کرد؟
بله؛ در این حالت برای تحصیل در فرانسه باید در کلاس‌های فشرده زبان فرانسه که این دانشگاه‌ها می‌گذارند شرکت کنید و مجوز حضور در دانشگاه‌های فرانسه را پیدا کنید.
آیا دانشگاه‌های فرانسه بدون کنکور دانشجو می‌گیرند؟
بله؛ در فرانسه دانشگاه‌ها آزمون ورودی متمرکز ندارند و شما می‌توانید با ارائه مدارک تحصیلی خود به دانشگاه در آنها ثبت‌نام کنید. اگر قصد تحصیل در کشور فرانسه را دارید کافی‌ست با مشاوران تخصصی ما تماس بگیرید تا از جامع‌ترین و کامل‌ترین اطلاعات مربوط به تحصیل در کشور فرانسه با توجه به شرایط خویش مطلع شوید. مشاوران و کارشناسان تخصصی ما در تمام طول مسیر همراه شما هستند تا بتوانید در سریع‌ترین زمان و به بهترین شیوه اقدام به مهاجرت نمایید.
برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 12 میانگین: 3.5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. Roya
    11 مهر 1401
    پاسخ

    درود بر شما من خانم ۲۳ ساله هستم لیسانس حقوق دارم در حال خواندن زبان فرانسه هستم میخواستم ببینم ک آیا میتونم برای فول فاند رشته پزشکی اقدام کنم؟

    • تحریریه صباویزا
      2 شهریور 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      لطفا جهت ارتباط با مشاوران مجموعه با شماره 58416-021 تماس بگیرید.

  2. پدرام مقتدایی
    25 اسفند 1401
    پاسخ

    سلام .ایا با اخذ پذیرش دوره های زبان فرانسه هم میتوان ویزای همراه گرفت یا حتما باید پذیرش دانشگاه بتشه تا بتوان همراه برد؟

    • تحریریه صباویزا
      29 مرداد 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاوران مجموعه با شماره 58416-021 تماس بگیرید.

  3. P
    28 شهریور 1402
    پاسخ

    سلام وقت بخیر برای مهاجرت تحصیلی با توجه به دشواری زبان بین دو رشته پزشکی و دندان پزشکی کدوم کار راحت تره ؟دندان پزشکی ؟کدوم درآمدش بیشتره ؟در دو کشور آلمان و فرانسه

برای مشاوره رایگان کلیک کنید