لوگو صبا ویزا
تحصیل دارو.سازی در اتریش

تحصیل داروسازی در نروژ [شرایط تحصیل و آینده شغلی داروسازی]

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل داروسازی در نروژ و جزئیات بیشتری از ثپت نام آن به دست بیاورید،می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.
مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه
فهرست عناوین

تحصیل در کشوری پیشرفته از حوزه اسکاندیناوی

داروسازی از رشته‌های برتر تحصیلی در جهان است که افراد بسیاری رویای آن را  در سر دارند. در ایران، پذیرش در رشته داروسازی در یک دانشگاه معتبر بسیار مشکل شده است و به همین دلیل افراد بسیاری برای رسیدن به هدف خود به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. تحصیل داروسازی در نروژ یکی از آن انتخاب‌های ایده‌آل است  که نمی توان به سادگی از مزایای آن گذشت. دانشگاه‌های عالی، تحصیل رایگان، تحصیل به زبان انگلیسی و نرخ پایین بیکاری و در نتیجه آینده شغلی ایده‌آل، این کشور را مقصدی محبوب برای تحصیل داروسازی کرده است.

نروژ یکی از کشورهای مرفه حوزه اسکاندیناوی است که در سال 2021 به عنوان سومین کشور گران در دنیا شناخته می‌شود. با این حال شرایط تحصیل داروسازی در نروژ و آینده روشن آن باعث شده که افراد با وجود هزینه‌های بالای زندگی در این کشور، بازهم آن را جزو الویت‌های خود قرار دهند. در این مطلب درباره شرایط تحصیل و آینده شغلی داروسازی در کشور نروژ مطالب مهمی را بیان خواهیم کرد.

تحصیل داروسازی در نروژ

تحصیل داروسازی در نروژ با توجه به شرایط و امکانات علمی و آموزشی دانشگاه‌ها در در رتبه چهارم آموزش جهان قرار دارد. همچنین داروسازی در این کشور رتبه یک رده بندی ایمنی جهان و رتبه هفتم رده بندی اقتصاد جهان را نیز به خود اختصاص داده است. دانشگاه‌های نروژ از مراکز سخت‌گیر در حوزه تحصیل است و تلاش می‌کند فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها از نظر نظری و عملی در سطح بالایی از علم و دانش باشند. شاید به همین دلیل است که مدارک این دانشگاه‌ها در بیشتر کشورهای جهان اعتبار دارد. دانشجویانی که مشغول تحصیل داروسازی در کشور نروژ هستند، برنامه‌های درسی مختلفی از جمله شیمی آلی، بیوشیمی شیمی معدنی، علوم دارویی، فیزیولوژی، فارماکولوژی و … را می‌گذرانند.

 دانشجو در رشته داروسازی می‌بایست نقش درمانی انواع دارو‌ها و عوارض جانبی هر یک را کاملا بشناسد، استانداردهای مربوط به تولید دارو را بداند، اثرگذاری داروها بر یکدیگر را به طور کامل بررسی کند و در نهایت باید بتواند اطلاعات خود را به خوبی با بیمار نیز در میان بگذراد. برای آنکه دانشجویان در ابعاد مختلف این رشته مهارت کافی کسب کنند، دانشگاه‌های نروژ علاوه بر آموزش تئوری بر آموزش‌های عملی نیز بسیار تاکید فراوانی دارند و تا دانشجو برای ورود به بازار کار آماده باشد.

شرایط تحصیل داروسازی در نروژ

برای ورود به رشته داروسازی دانشگاه‌های نروژ، ابتدا مدارک تحصیلی و شناسایی شما توسط دانشگاه ارزیابی می‌شود و در صورت تایید همه مدارک، دانشگاه شما را در رشته داروسازی پذیرش خواهد کرد. در مورد مدرک تحصیلی باید گفت که این مدرک می‌بایست مطابق سیستم آموزشی نروژ معادل‌سازی شود. متقاضی برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های نروژ باید مدارک کامل خود را از جمله پاسپورت معتبر، مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره آیلتس 6 یا مدرک زبان نروژی، فرم تکمیل شده درخواست پذیرش از دانشگاه، گواهی تمکن مالی دانشجو، عکس و رسید پرداخت هزینه‌های مربوطه برای دانشگاه ارسال کند.

تحصیل در کشور نروژ اغلب به زبان نروژی انجام می‌شود و بیشتر دانشگاه‌های این کشور برنامه‌های درسی خود را به این زبان ارائه می‌دهند؛ با این حال متقاضیان تحصیل در نروژ این امکان را دارند که در حدود دویست برنامه درسی مختلف به زبان انگلیسی تحصیل کنند. بنابراین پیش از اقدام برای پذیرش، به زبان تحصیل رشته مورد علاقه خود در دانشگاه مورد نظر دقت کنید.

تحصیل داروسازی در نروژ

آزمون معادل‌سازی مدرک

برای ادامه تحصیل داروسازی در نروژ و حتی دیگر رشته‌های تحصیلی، اگر آخرین مدرک تحصیلی شما در نروژ و کشورهای اتحادیه اروپا صادر شده باشد، می‌توانید برای پذیرش مقطع بعدی اقدام کنید. در غیر این صورت، معادل‌سازی مدرک انجام می‌شود. به این منظور متقاضی برای ورود به دانشگاه‌های معتبر نروژ باید در آزمون معادل‌سازی مدرک شرکت کرده و نمره قبولی کسب کند. برخی دانشگاه‌ها نیز آزمون معادل‌سازی برگزار نمی‌کنند و معادل‌سازی را صرفا بر اساس ریز نمرات فرد انجام می‌دهند. برای معادل‌سازی مدرک به مواردی مانند مدرک کارشناسی معتبر داروسازی به همراه ترجمه رسمی، پاسپورت معتبر با یک سال اعتبار، گواهی تمکن مالی، شناسنامه با ترجمه رسمی و مدرک مهارت زبان انکلیسی نیاز است.‌ ازمون معادل‌سازی مدرک شامل دروس تخصصی داروسازی، درمان دارویی، زیست شناسی، شیمی و پزشکی عمومی است.

مقاطع مختلف تحصیل داروسازی در نروژ

متقاضیان تحصیل داروسازی در نروژ می‌توانند در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرند. دوره کارشناسی این رشته در نروژ 3 تا 4 سال طول می‌کشد و فارغ‌التحصیل دارسازی با در دست داشتن مدرک کارشناسی خود می‌تواند برای تحصیلات تکمیلی اقدام کند. به این منظور، فرد باید نمرات بالایی در دوره کارشناسی کسب کرده باشد تا بتواند در دوره‌های بالاتر پذیرش بگیرید. اغلب دوره‌های تحصیل داروسازی در نروژ به زبان نروژی برگزار می‌شود و متقاضی می‌تواند پیش از آن در دوره‌های آمادگی زبان نروژی شرکت کند. دوره کارشناسی ارشد رشته داروسازی در این کشور دو یاله و تلفیقی از دروس نظری و عملی است. در مقطع بالاتر، افراد با ارائه رزومه علمی مناسب می‌توانند در مقطع دکترا مشغول به تحصیل شوند که سه است.

هزینه تحصیل داروسازی در نروژ

از مزایای مهاجرت تحصیلی به کشور نروژ به عنوان یک کشور پیشرفته اروپایی، تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی آن است که تنها هزینه آن مبلغی در حدود  32 تا  64 یورو در سال بابت اتحادیه دانشجویی خواهد بود. اما دانشجویان متقاضی تحصیل داروسازی در نروژ باید برای  تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی شهریه پرداخت کنند که البته شهریه تحصیل نیز در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.

علاوه بر شهریه دانشگاه، دانشجو قطعا با هزینه‌های دیگری از جمله هزینه مسکن یا خوابگاه، هزینه خوراک و پوشاک، هزینه حمل و نقل و … مواجه خواهد شد. هزینه زندگی در نروژ در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بالاتر است اما باز هم به نوع دانشگاه، شهر محل زندگی و سبک زندگی فرد نیز بستگی دارد. به عنوان مثال هزینه زندگی در شهر اسلو ماهانه در حدود  1200 تا 2000 یورو است در حالی که حداکثر هزینه زندگی در شهرهای برگن و ترمسو به ترتیب 1800 و 1600 یورو در یک ماه برآورد شده است. سهم عمده هزینه‌های زندگی در نروژ مختص مسکن یا خوابگاه است که البته دانشجویان این فرصت را دارند که با کار حین تحصیل بخشی از آن را پوشش دهند.

کار حین تحصیل داروسازی در نروژ

با توجه به رایگان بودن هزینه تحصیل در نروژ، عمده دغدغه متقاضیان تامین هزینه زندگی در این کشور است که به نسبت، مبلغ قابل توجهی است. دانشجویانی که از تمکن مالی کافی برای تامین این هزینه‌ها برخوردار نیستند، می‌توانند به طور نیمه وقت مشغول به کار شوند. ساعت کاری دانشجویان در نروژ حداکثر 20 ساعت در هفته است. دانشجویان علاوه بر تامین بخشی از نیازهای مالی، می‌توانند با حضور فعال در جامعه و کسب سابقه کاری در این کشور، شرایط خوبی برای اقامت پس از تحصیل داشته باشد. اگر دانشجو بتواند در حوزه‌ مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به کار شود، این شانس را دارد که پس از تحصیل نیز به طور تمام وقت در همان جا استخدام شوند.

تحصیل داروسازی در نروژ

کار پس از تحصیل داروسازی در نروژ

با توجه به سطح بالای اقتصادی کشور نروژ و پایین بودن نرخ بیکاری و همچنین نیاز این کشور به کادر درمان، عده بسیاری هدف خود را از مهاجرت تحصیلی به این کشور، اقامت مطرح می‌کنند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های نروژ می‌توانند پس از اتمام  تحصیل تا شش ماه در نروژ اقامت پس از تحصیل داشته و در این فرصت شش ماهه در جستجوی کار باشند. فارغ‌التحصیلانی که می‌خواهند در کشور سوئد مشغول به کار شوند، در درجه اول می‌بایست از سطح مهارت بالایی در زبان نروژی برخوردار باشند و سپس در رشته تحصیلی خود که تخصص دارند در جستجوی کار باشند.

فارغ‌التحصیلانی که موفق به پیدا کردن شغل مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی خود شده باشند و به یک کار تمام وقت با حقوق قانونی نروژ مشغول شوند، می‌توانند با پرداخت 3 تا 5 سال بیمه و مالیات در این کشور، برای اخذ اقامت دائم نروژ اقدام کنند و حتی در مراحل بعدی تابعیت و پاسپورت این کشور را داشته باشند.

برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل داروسازی در نروژ

همانطور که پیش از این اشاره شد، دانشگاه‌های نروژ از دانشگاه‌های سخت گیر در حوزه علم و دانش است تا بتواند افراد باسواد و ماهری را به جامعه خود تحویل دهد. بسیاری از این دانشگاه‌ها در لیست دانشگاه‌های معتبر جهان قرار دارد و همچنین مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران نیز هست. همه دانشگاه‌ها، تحصیل داروسازی را ارائه نمی‌کنند و از بین دانشگاه‌های کشور نروژ برای تحصیل داروسازی می‌­توان به دانشگاه‌های برگن، اسلو و ترومسو اشاره نمود.

دانشگاه اسلو از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های نروژ است که از رتبه بسیار خوبی نیز در بین دانشگاه‌های جهان برخوردار است. این دانشگاه که همیشه بین 60 دانشگاه برتر دنیا است، سالانه دانشجویان بین المللی فراوانی را نیز پذیرش می‌کند. دانشگاه برگن نیز از دیگر دانشگاه‌های معتبر نروژ است که در سال 1948 تاسیس شده است. دانشگاه معتبر دیگر برای تحصیل داروسازی در نروژ دانشگاه ترومسو است. این دانشگاه نیز هرساله دانشجویان بسیاری را از سراسر دنیا پذیرش می‌کند. با توجه به اینکه هزینه زندگی در شهر ترومسو به نسبت کمتر از دو دانشگاه دیگر است، دانشجویان بیشتری قصد ادامه تحصیل در آن را دارند.

تحصیل رشته داروسازی در دانشگاه اسلو نروژ

همانطور که اشاره شد، دانشگاه اسلو نروژ از معتبرترین دانشگاه‌های این کشور است که مدرک صادره آن در  بسیاری از کشورهای جهان اعتبار دارد. در این دانشگاه، دانشکده داروسازی وجود ندارد و رشته داروسازی در دانشکده علوم طبیعی این دانشگاه برگزار می‌شود. متقاضیان تحصیل داروسازی در نروژ می‌توانند در مقاطع مختلف کارشناسی ارشد و دکترا  در این دانشگاه به تحصیل رشته داروسازی ‌بپردازند. دانشگاه اسلو مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران است و لذا مدرک این دانشگاه در ایران مورد تایید و ارزشیابی قرار می‌گیرد و پس از آن افراد می‌توانند در رشته خود مشغول به فعالیت شوند.

زبان تحصیل در دانشگاه اسلو انگلیسی بوده از این رو مورد توجه علاقه‌مندان بسیاری واقع شده است. رشته‌‌های داروشناسی و داروسازی این دانشگاه در بین ۱۵۰ دوره برتر در سطح جهانی رده بندی شده و بنابراین از اعتبار جهانی برخوردار است. سیستم رتبه بندی جهانی  QSدر سال‌های اخیر، پیوسته دانشگاه اسلو نروژ را در بین  150 دانشگاه‌ برتر جهان قرار داده است. فارغ‌التحصیلان دانشگاه اسلو پس از اتمام دوره تحصیل، امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر جهان را دارند و می‌توانند تا مقطع دکترا ادامه تحصیل بدهند.

مدارک لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی نروژ 

  • مدارک شناسایی
  • برگه پذیرش تحصیلی
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی عدم سوسابقه کیفری
  • گواهی رزرو خوابگاه در نروژ

ویزای همراه در داروسازی در نروژ

از مزایای دیگر تحصیل در نروژ، امکان اخذ ویزای همراه در همه مقاطع تحصیلی است که به همسر و فرزندانی کمتر از هجده سال فرد اعطا می‌شود. دانشجویان این امکان را دارند تا همزمان با ویزای تحصیلی خود، برای اخذ ویزای همراه خانواده نیز اقدام کنند. نکته مهم این فرآیند این است که متقاضی باید بتوانید ثابت کند که در طول دوره تحصیل، از تمکن مالی کافی برای تامین زندگی خود و خانواده برخوردار است و به عبارتی از نظر مالی  مشکلی ندارد. علاوه بر گواهی تمکن مالی، مدارکی مانند سند ازدواج و نیز لازم است.

سخن پایانی

در این مطلب به تحصیل داروسازی در نروژ پرداختیم. نروژ کشوری در حوزه اسکاندیناوی است که از رفاه اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و در نتیجه می‌تواند مقصد ایده‌آلی برای تحصیل و زندگی باشد. سطح علمی متقاضیان برای پذیرش از دانشگاه‌های این کشور بسیار مهم است و دانشجویان دانشگاه‌های معتبر نروژی در نهایت با دانش بروز و سطح علمی بالا فارغ‌التحصیل خواهند شد.

علاوه بر بحث علمی و تحصیل رایگان، این کشور می‌تواند بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را به عنوان نیروی انسانی استخدام کند. چشم انداز شغلی رشته داروسازی بسیار گسترده است و متخصصین این رشته می‌توانند در زمینه‌های مختلف بهداشت و درمان و نیز صنعت مشغول به کار شوند. افراد با دریافت ویزای کاری و پرداخت بیمه و مالیات، پس از چند سال می‌توانند برای اقامت نروژ اقدام کنند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 3]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید